Mistä tietää onko masentunut vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maiju masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maiju masentunut

Vieras
Nettitestejä tehnyt olen jokusen... yhtenä päivänä sain lievän masennuksen vastaukseksi ja toisena taas vakavan masennuksen :D

Ilmeisesti joku vika mun vintillä on kuitenkin....

Onko mitään kotikonsteja masennukseen jos nyt oletamme että olisko mulla vaikka joku lievä masennus...

d-vitamiinin(20mikrog./vrk) aloitin tällä viikolla... yleensä aloitan sen ajoissa syksyllä mutta nyt se jotenkin jäi... Ajattelin vielä ostaa jotain omega-3 e-epaa tms. jos pää alkais toimimaan paremmin kun on usein sellainen "tyhmä" fiilis. Vaikea tajuta asioita esim opiskelu tosi vaikeaa ja muisti on ihan huono ja keskittyminen todella vaikeaa nykyään.

Kyllä olis niin helppoa jos olis vaan joku taikasauva millä saisin heilauttaa *ping* ja mun opinnäytetyö olis valmis. Saisin ehkä töitäkin kun olis tutkinto ja sen myötä helpottais jatkuva ahdistus on rahat vähissä ja aina joutuu ottaa säästöistä enemmän ja enemmän jotta tulis toimeen arjessa....

Vai olenko mä vaan jotenkin laiska? tyhmä? tai jotain.. en löydä oikeita sanoja nyt...

Noh, mä en kyllä masentuneena jaksanu tehä mitää testejä, saati miettiä mitää vitamiineja tai että olisin koulua käynyt... Pelkästää tuon sun tekstin perusteella sanoisin että sulla on vaa unenpuutetta, väsymystä, hetkellistä stressiä eli normielämän juttuja.

En mä kyllä koulussa käy varsinaisesti. Mun piti jatkaa opiskeluja etänä. Tästä sovittiin elokuussa. Arvaa kuinka paljon olen tehnyt opintojen eteen... en yhtään mitään... mun piti valmistua jouluksi... joo pipariksi meni..

Ainahan mulla on sellainen olo että kaikki on turhaa koska mistään ei kuitenkaan tule mitään eikä koskaa voi tulla mitään. Ihan totaalisen toivotonta. Viimeaikoina olen alkanut kuvitella että mies halveksii mua. En piittaa olla paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Tänäänkin teeskentelin etten ole kotona kun appi kävi ovella. en vaan kerta kaikkiaan jaksa oikein ihmisten seuraa. ei tietty kaikki ihmiset.. kyllä mä nyt omat perheen jäsenet kestän hyvin mut just kaikki anopit, miehen siskot sun muut...
tuntuu siltä kun mä olisin täysin toivoton tapaus eikä musta voi koskaan muuta tullakaan toisaalta olen niin huono ihminen että kyllähän mä tavallaa kaiken tämän paskan ansaitsenkin...

Yleensä käy niin että masentunut ei huomaa mitään.

Masennuksen oireet

Masennuksen oireita on kuvattu alla. Oireiden mukaan lääkäri luokittelee masennuksen lieväksi, keskivaikeaksi tai vaikeaksi.

Masentuneeseen mielialaan liittyy alakuloisuuden, surun, turtuneisuuden ja ärtyneisyyden tunne. Tulevaisuus näyttäytyy synkkänä tai merkityksettömänä. Itkeminen saattaa lisääntyä paljonkin.

Asiat, jotka aikaisemmin ovat tuottaneet hyvää oloa, eivät enää miellytä tai kiinnosta. Elämästä on kadonnut ilo.

Masentuneen valtaa aloitekyvyttömyyden, saamattomuuden ja väsymyksen tunne. Energiaa ei tunnu riittävän pieniinkään asioihin.

Itseluottamuksen tai itsearvostuksen menetys

Ajatukset omasta huonoudesta ja arvottomuudesta ovat yleisiä ja usko omaan pärjäämiseen on hyvin alhainen.

Kohtuuton itsekritiikki tai perusteeton syyllisyyden tunne

Tunteet siitä, että on syyllinen ja että ansaitsee tulla rangaistuksi. Syyllisyyden tunteet liittyvät hyvin usein sellaisiinkin asioihin, joihin ei itse ole voinut vaikuttaa tai joissa ei ole toiminut väärin.

Toistuvat kuolemaan tai itsetuhoon liittyvät ajatukset tai itsetuhoinen käytös

Masentuneella voi olla kuolemaan liittyviä ajatuksia, toiveita omasta kuolemasta sekä itsemurha-ajatuksia.

Päättämättömyyden tai keskittymiskyvyttömyyden tunne

Ei kykene keskittymään tai tarttumaan toimeen sellaisissakaan asioissa, jotka aiemmin ovat tuntuneet vaivattomilta.

Psykomotorinen hidastuminen tai kiihtyneisyys

Olemuksessa voi olla joko jähmettyneisyyttä tai ahdistunutta ylivireyttä.

Unihäiriö

Unihäiriö voi ilmettä vaikeutena nukahtaa, katkonaisena unena ja aamuyön heräämisenä sekä liikaunisuutena.

Ruokahalun ja painon muutos

Ruokahalu voi kadota ja paino laskea, joskus myös ruokahalu ja paino voivat lisääntyä.

Masennuksessa oireet voivat vaihdella eri ihmisillä hyvinkin paljon. Joskus masennuksen pääasiallisia oireita voivat olla erilaiset epämääräiset fyysiset kivut ja huono vointi, silloin masennuksen diagnosointi saattaa viivästyä. Masennuksesta kärsivän on myös monesti vaikea kuvailla tuntemuksia läheisilleen tai terveydenhuollon ammattihenkilöstölle tai hän saattaa masennuksen sijaan puhua esimerkiksi ihmissuhteistaan, uniongelmistaan tai taloudellisista tai terveydellisistä huolista.

Voi että olis ihanaa päästä ulkoilemaan. Me ollaan sairasteltu marras-joulukuu vaihteesta asti. Ensin olin ite kovassa flunssassa ja keuhkoputkentulehduksessa. Sitten lapsella oli keuhkokuume. Pian omakin flunssa uusi ja se jyllää edelleenkin. Aivan kamala yskä on. Kävin lääkärissäkin tuon yskän takia mutta ei kuulemma kuulunut keuhkoissa nyt mitään ihmeellistä. Sain varuilta kuurin jonka voin ottaa jos menee pahemmaksi.
Tuntuu ettei tää flunssa parane muttei se varsinaisesti pahenekaan. Olen viimeks ulkoillut oikein kunnolla uudenvuoden aattona :O

Masennuksen oireet

Masennuksen oireita on kuvattu alla. Oireiden mukaan lääkäri luokittelee masennuksen lieväksi, keskivaikeaksi tai vaikeaksi.

Masentuneeseen mielialaan liittyy alakuloisuuden, surun, turtuneisuuden ja ärtyneisyyden tunne. Tulevaisuus näyttäytyy synkkänä tai merkityksettömänä. Itkeminen saattaa lisääntyä paljonkin.

Asiat, jotka aikaisemmin ovat tuottaneet hyvää oloa, eivät enää miellytä tai kiinnosta. Elämästä on kadonnut ilo.

Masentuneen valtaa aloitekyvyttömyyden, saamattomuuden ja väsymyksen tunne. Energiaa ei tunnu riittävän pieniinkään asioihin.

Ajatukset omasta huonoudesta ja arvottomuudesta ovat yleisiä ja usko omaan pärjäämiseen on hyvin alhainen.

Tunteet siitä, että on syyllinen ja että ansaitsee tulla rangaistuksi. Syyllisyyden tunteet liittyvät hyvin usein sellaisiinkin asioihin, joihin ei itse ole voinut vaikuttaa tai joissa ei ole toiminut väärin.

Masentuneella voi olla kuolemaan liittyviä ajatuksia, toiveita omasta kuolemasta sekä itsemurha-ajatuksia.

Ei kykene keskittymään tai tarttumaan toimeen sellaisissakaan asioissa, jotka aiemmin ovat tuntuneet vaivattomilta.

Unihäiriö

Unihäiriö voi ilmettä vaikeutena nukahtaa, katkonaisena unena ja aamuyön heräämisenä sekä liikaunisuutena.

Ruokahalu voi kadota ja paino laskea, joskus myös ruokahalu ja paino voivat lisääntyä.

Masennuksessa oireet voivat vaihdella eri ihmisillä hyvinkin paljon. Joskus masennuksen pääasiallisia oireita voivat olla erilaiset epämääräiset fyysiset kivut ja huono vointi, silloin masennuksen diagnosointi saattaa viivästyä. Masennuksesta kärsivän on myös monesti vaikea kuvailla tuntemuksia läheisilleen tai terveydenhuollon ammattihenkilöstölle tai hän saattaa masennuksen sijaan puhua esimerkiksi ihmissuhteistaan, uniongelmistaan tai taloudellisista tai terveydellisistä huolista.

No tässähän ne kaikki mun "oireet" "tuntemukset" onkin hyvässä paketissa. Paitsi tuota itsetuhoisuutta/kuoleman halua ei ole.

[QUOTE="Vieras";27935732]Kyllähän yleislääkäritkin masennusta arvioi.[/QUOTE]

Mulla on huonoa kokemusta terkkarin lekurista. Sain apua kun työterveyslääkäri laittoi lähetteen psyk. polille.

Masennuksen oireet

Unihäiriö

kaikki ei ymmärrä mitä haetaan takaa suosittelen tekemään testin. jokain löytää omista ajatuksista noihin sopivan. SE on muuten hyvä kun sanotaan fyysiset kivut. Se fyysinen kipu voi ajaa masentuneisuuteen. On myös niitä jotka ei koskaan näytä masentuneelta mutta tappavat kuitenkin itsensä? Minä selvittäsin ensin sen fyysisen kivun.

Yhteistyössä