Mistä tietää sairastaako masennusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mitkä oireet siihen kuuluu, mistä tietää onko kyseessä lievä tai vaikea masennus? Itsellä on voimakkaita arvottomuuden tunteita ja useita päivää kestänyt itkuisuus.

Voisit kokeilla tätä Beckin testiä alkuun(lyhyempi versio)..
Masennusklinikka - Masennuskysely (BDI) - Kumppani uutisoi - Masennus - Terveysklinikat - Tohtori.fi

Mikäli olosi jatkuu vielä pidempään tuollaisena, suoisittelisin lääkärillä käyntiä.
saatat olla todellakin masentunut siinä määrin, että tarvitset lääkitystä/terapiaa.
..omalla kohdallaini SSRI lääkkeestä on ollut ISO apu.:)

Sairastin itse raskaudenjälkeisen masennuksen lievänä ja sama lääke on auttanut jatkossa voimakkaisiin PMS-oireisiini(voimakas ärtymys, itkuisuus)
..ja nämä oireeni todellahin voimakkaita, eivät menneet ohi itsestään muutamassa päivässä, vaan kestivät melkein koko kierron ajan.:(

Lääkitys mieto mutta auttaa selkeästi sen verran että selättää pahimmat tunnemyrskyt kuukausittain.
Ilman lääkitystä olen myöskin kokeillut olla 2kk ja oireeni palasivat hyvinkin nopeasti.

Lämmin:kiss:ja parempaa vointia.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";28819891]Mitkä oireet siihen kuuluu, mistä tietää onko kyseessä lievä tai vaikea masennus? Itsellä on voimakkaita arvottomuuden tunteita ja useita päivää kestänyt itkuisuus.[/QUOTE]

Masennus on siitä ikävä juttu että se ruokkii helposti itseään ja olo vaan pahenee. Masennus voi ilmetä eri ihmisillä eri oireina. Itsellä todettiin kymmenisen vuotta sitten keskivaikea masennus. Mulla ne ilmeni samankaltaisina oireina mukaan lukien lihas ja nivelsärkyjä. Kannattaa käydä lääkärillä puhumassa asiasta jos oireet on noin vahvat, tosin en suosittele ottamaan mitään lääkkeitä asiaan. Masennuksesta pääsee kyllä irti ilmankin. Helppoa se ei ole mutta itsellä kaverit ja perhe auttoi ainakin tosi paljon.
Älä jää ajatustesi kanssa yksin!

Mulla on ollut jo pidempään väsymystä, en jaksaisi lähteä edes suihkuun aamuisin, tuntuu turhalta peseytyä. Vaikka töissäkäynnin takia koetan kyllä pitää edes jotain siisteyttä yllä. Kotona en jaksaisi mitään. Pitänee jutella jollekulle. Vuosia sitten söin jotain lääkkeitä, mutta ei ne vaikuttaneet mitenkään. Sain itseni parempaan kuntoon ihan normaalielämällä. Nyt vaan on jotenkin entistä mustempi olo enkä tiedä onko tämä masennusta vai jotain muuta. Oikeastaan koko elämänhalu on poissa.

Mulla on ollut jo pidempään väsymystä, en jaksaisi lähteä edes suihkuun aamuisin, tuntuu turhalta peseytyä. Vaikka töissäkäynnin takia koetan kyllä pitää edes jotain siisteyttä yllä. Kotona en jaksaisi mitään. Pitänee jutella jollekulle. Vuosia sitten söin jotain lääkkeitä, mutta ei ne vaikuttaneet mitenkään. Sain itseni parempaan kuntoon ihan normaalielämällä. Nyt vaan on jotenkin entistä mustempi olo enkä tiedä onko tämä masennusta vai jotain muuta. Oikeastaan koko elämänhalu on poissa.

Suosittelisin kyllä juttelua jollekin ammatilaiselle.
Noista lääkkeistä vielä..

Niitä on todella monenlaisia - mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle laisinkaan.
Aina ei löydy heti siitä ensimmäisestä apuja ja silloin on vain kokeiltava vastaavanlaista toista merkkiä.

Itselleni Seronil/Seromex ja sopinut hyvin.
Alkuun reilun viikon: hermostuneisuutta, pyörrytti kovin..oireet menivät kuitenkin ohi pian.

Jo pelkkä keskustelu lääkärin kanssa saattaa auttaa akuuttiin oloon..hän sitten osaa katsoa, tarvitsetko jatkossa terapiaa tai lääkitystä.
Mielestäni tuohon lääkkeen käyttöönkään ei pidä suhtautua kovin negatiivisesti, siitä voi olla iso apua ainakin alkuun jos olo hyvinkin ahdistunut.(ja monelle se onkin ihan pelastus)

Lääkettä on kuitenkin käytettävä ensin muutama kuukausi ennen kuin näkee vaikutuksen.
Myöskin lääkkeen pois jättö kannattaa tehdä lääkärin ohjeiden mukaan - ei kerralla koko lääkityksen lopettamista, vaan alentamalla esim. viikko annosta.

Viimeksi muokattu:
Lääkkeitä kannattaa alkaa popsimaan vasta kun on varmaa ettei mikään muu auta. Masennuksesta pääsee lähes aina irti ilman eikä tarvi kuukausia rouskia mitään nappeja, eikä käydä kymmentä eri vaihtoehtoa läpi jos ne ei jostain syystä itelle sovikaan.

Miehellä vaikeaa masennusta. Elämänhalu poissa, ei jaksa mitään ja työ menee pakolla. Makaa. Omanarvon tunto aika olematon. Negatiiviset tunteet pinnalla ja kaikki tuntuu hankalalle. Käy terapiassa ja syö lääkettä(venlafaxin)joka auttaa terapian ohella. Ollaan kyllä jo todettu että itse ei saa itteään autettua, lievä masennus on aivan eri asia ja turha sanoa että lähes aina pääsee itse irti.

Yhteistyössä