Mistä voi johtua toispuolinen päänsärky (jännitysniska, purenta, poskiontelot??)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja särkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

särkee

Vieras
Minulla on siis jännitysniska ja nyt aika paha jumitus. Samoin poskiontelotulehdus ollut pari kertaa 1.5kk sisällä. Purennasta en osaa sanoa, pitäisi käydä hammaslääkärissä. Mutta useita kuukausia jo on silloin tällöin särkenyt päätä toiselta puolelta, takaraivosta ja päältä, tietyistä kohdista. Nyt viimeiset 1.5kk särky on ollut joka päiväistä ja siihen on liittynyt paineentunnetta koko sillä puolella päätä, poskiontelossa, otsassa ja juuri noissa tietyissä kohdissa päätä missä ennenkin. Poskiontelotulehdukset on hoidettu antibiooteilla ja viimeisimmän röntgenkuvan mukaan ei tulehdusta ole (pientä turvotusta vain), silti tuo särky ja paineentunne jatkuu ja on taas pahentunut.
Lisäksi epätasapainoisuuden tunnetta (pientä huimausta) on.
Tällä hetkellä siis on taas aika kova tuo paineentuntu ja särkee vähän sitä tietynpuoleista poskea ja otsaa, sekä päätä toispuoleisesti ohimosta ja takaraivosta. Niskat jumissa.

Eli, voikohan tuo poskionteloturvotus aiheuttaa säryn ja paineen koko toiseen puoleen päätä?
Vai niskajumitus??
Vai olisikohan purennassa vikaa (pitkä aika edellisestä hammaslääkärikäynnistä)?
Vai onkohan minulla jotain oikeasti vialla päässä, siis kasvain tai jotain?

Lääkäri vaan sanoi että kyllä sen pitäisi siitä ohi mennä...pistää kaiken poskionteloiden piikkiin. ITse pelkään että on jotain pahempaa...

Suosittelen pikaista hammaslääkärissä käyntiä, ja jos siellä ei löydy aiheuttajaa niin yksityistä lääkäriä (oletan että oot käynyt tk-vastaanotolla). Vaikka aiheuttaja olis vaan yksi noista, kaikki kolme, tai joku ihan muu, niin pitäishän jotain apua löytyä.

Itselläni epätasapainoinen purenta aiheutti paljon päänsärkyä, tuntu niinkun olis ollu pään ympärillä vanne mikä kiristää erityisesti tietyistä kohdista. Purennasta aiheutu myös paineen tuntua ainakin sen puolen ohimoon. Nyt on onneksi parempi tilanne, joten en ihan tarkkaan muista kaikkia oireita.

Huimaushan voi kyllä johtua jännitysniskasta ainakin.

Mars fysioterapeutille,pyydä lääkäriltä lähete.Hän voi käsitellä niskaa ja myös nuita purentalihaksia ja -niveliä.Yläniskan jumit voi aiheuttaa nuita oireita.Ja kannattaa tarkistaa työasennot,ettei ole toispuoleisia tms tai ettei ole vaikka vetoisaa.

Mulla oli samankaltaisia oireita ja tk-lääkäri laitto lähetteen fysioterapiaan/hierontaan.. Siellä vaiva paheni ja pääsin lopulta neurologille isoon sairaalaan.. siellä selvisi, että niskassa oli niin paha tulehdus, että hieronta vain pahensi oireita. Söin tulehduslääkekuuri + lihasrelaksanttia ja sitten aloitettiin hieronnat, lopulta alkoi helpottaa

Jos haluat kotikonstein kokeilla helpotusta niin syö buranaa kuurina.Eli viikon ajan se enimmäismäärä mikä pakkauksessa sanotaan.Jos tulehdus niin pitäis alkaa helpottaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kotikonsti:
Jos haluat kotikonstein kokeilla helpotusta niin syö buranaa kuurina.Eli viikon ajan se enimmäismäärä mikä pakkauksessa sanotaan.Jos tulehdus niin pitäis alkaa helpottaan.

Näin juuri.. Itse olen tuon ensimmäisen kuurin jälkeen joskus ottanut oman kuurin, mutta se ei tehonnut yhtä hyvin kuin lihasrelaksantin kanssa otettu..

Mulla oli samantapaista oiretta ja nyt on sitten purentakisko käytössä ja kummasti helpottaa.Tosin mulla veti kyllä aina jomman kumman puolen leukalihakset ja luut ihan jumiin.Suosittelen kyllä että käyt ensin hammaslääkärissä tarkistuttamassa purennan ja jos siinä ei ole mitään häikkää niin sitten tk-lääkärille jos saisit lähetteen fysioterapiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Mulla oli samantapaista oiretta ja nyt on sitten purentakisko käytössä ja kummasti helpottaa.Tosin mulla veti kyllä aina jomman kumman puolen leukalihakset ja luut ihan jumiin.Suosittelen kyllä että käyt ensin hammaslääkärissä tarkistuttamassa purennan ja jos siinä ei ole mitään häikkää niin sitten tk-lääkärille jos saisit lähetteen fysioterapiaan.

Kysyn nyt vaikka ei ookkan tässä aiheena, että siis siulla ilmeisesti auttaa tuo purentakisko? Itelläni oli sellanen yläasteaikoina, mutta en oikein saanu siitä apua. Otin sen aika usein yöllä unissaan pois...
Sen jälkeen kävin omalla kustannuksella oiotuttamassa hampaita vähän (hammaslääkäri oli aina sitä mieltä että ne oikenee itestään...), ja vielä nyt muutama vuosi sitten kävin hiotuttamassa purentaa kun selvis että täällä seudullakin osaa joku sellasta tehdä. Hiontamahdollisuudesta ei tk-hammaslääkäri sanonu koskaan mitään, mutta kerran oli sijainen joka mainitsi. Narskutan vieläkin joskus hampaita yöllä, mutta vissiin harvemmin nykyään.

kiitos vastauksista! Varaan aikaa sinne hammaslääkäriin. Täällä fysioterapeutille on pitkät jonot, ellei mene yksityiselle. Ja kokeilen myös tuota viikon buranakuuria.

Sellainen unohtui vielä mainita, että tuo särky/epämiellyttävä tunne on myös leukaperissä, ja sitten sellaista tunnetta mitä tulee leukaperiin kun syö jotain kirpeää, niin sellaista tuntuu myös useasti lievähkönä pitkiä aikoja :O