mistä voisin saada munan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja munaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

munaton

Vieras
Tein makaroonilaatikkoa ruuaksi ja huomasin että eihän meillä olekaan kananmunia. Paitsi yksi on jääkaapissa, mutta se on keitetty jo. Eli laatikko ois nyt munamaitoa vaille valmis uuniin laitettavaksi, mutta mistä mä sen munan nyt saisin?(ku ei oo mieskään kotonan =) ) Voiko munaa korvata jollain muulla?

kertokaas ystävät rakkaat et miten mä sen lihaliemeen teen? Siis maitoonko vaan lihaliemikuution sekoitan, vai...?? jauhelihan kyllä oon maustanut hyvin. Sulatejuustoakin kyllä löytyis, mites se tehtäis? Anteeksi että oon näin tyhmä ja avuton etten tajuu ja osaa

siis miten te sen makaroonilaatikon oikein teette kun laitatte siihen vielä uuniinmenovaiheessa lihalientä???

mie kun keitän ensin makaronit lihaliemi- tai kasvisliemikuutiossa, sen jälkeen paistan sipulit, valkosipulit ja jauhelihan ja lisään joko fondia tai lihaliemikuutionpuolikkaan. sitte sekotan nämä kaks, laitan uunivuokaan, kaadan munamaidon päälle ja uuniin. jos ei oo munia tai maitoa niin ei se välttämättä niitä edes tartte. voi laittaa vaikka juustoraastettakin siihen päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja munaton:
kertokaas ystävät rakkaat et miten mä sen lihaliemeen teen? Siis maitoonko vaan lihaliemikuution sekoitan, vai...?? jauhelihan kyllä oon maustanut hyvin. Sulatejuustoakin kyllä löytyis, mites se tehtäis? Anteeksi että oon näin tyhmä ja avuton etten tajuu ja osaa

hei, eli sie ymmärsit nää ohjeet samallai ku mieki...

just, eli kiehauta sitä maitoa kattilassa vähäsen ja lisää siihen sulatejuustoa reippaasti. sitte ku on semmonen sulanut "kastike" niin kaada makaronilaatikon päälle ja sitte uuniin vaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja täällä ois munaa:
ei maitoa vaan veteen lihaliemikuutio ja juustot...

siis laitatteko te tuon vesi-lihaliemijutun nyt sitten RAAKOIHIN makaroneihin vai???? tarttee olla kyllä aika tarkkaan tietonen sitte että kuinka paljon ne makaronit sitä nestettä uunissa vetää ettei tuu liian vetistä.... mie en oo koskaan saanu sitä sillai onnistumaan vaikka oon pussin kylestä kattonu että tuon ja tuon verran makaronia ja sen ja sen verran vettä.

Jos sulla on siellä jo makaroonit ja jauhelihat sekaisin niin sit noin saman verran vettä kuin laittaisit maitoa, kiehauta ja sulata sinne liha tai kasvisliemi kuutio(t) + sulatejuusto. Kaada makaroonien päälle ja uuniin

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
Alkuperäinen kirjoittaja munaton:

hei, eli sie ymmärsit nää ohjeet samallai ku mieki...

just, eli kiehauta sitä maitoa kattilassa vähäsen ja lisää siihen sulatejuustoa reippaasti. sitte ku on semmonen sulanut "kastike" niin kaada makaronilaatikon päälle ja sitte uuniin vaan :D

Kiitos!! Eli nyt alan lämmittään maitoo ja lisään joukkoon sulatejuustoa ja sit kippaan sen makaronilaatikon päälle ja uuniin.=) toivottavsti laatikosta ei tule "irtonaista" kun ei oo munaa. Hyviä päivänjatkoja!

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
Alkuperäinen kirjoittaja täällä ois munaa:
ei maitoa vaan veteen lihaliemikuutio ja juustot...

siis laitatteko te tuon vesi-lihaliemijutun nyt sitten RAAKOIHIN makaroneihin vai???? tarttee olla kyllä aika tarkkaan tietonen sitte että kuinka paljon ne makaronit sitä nestettä uunissa vetää ettei tuu liian vetistä.... mie en oo koskaan saanu sitä sillai onnistumaan vaikka oon pussin kylestä kattonu että tuon ja tuon verran makaronia ja sen ja sen verran vettä.

"Perinteinen" makaronilaatikko tehdään raaoista kananmunista. :) Joukkoon laitetaan riittävä määrä nestettä, ja jos laittaa kananmunaa, mahdollinen ylimääräinen neste "hyytelöityy" eikä jää vetiseksi.

Mutta itse tykkään tehdä niin, että keitän makaronit jo valmiiksi. Ihan vain siitä syystä, että jos tekee tuolla perinteisellä ohjeella, laatikon kypsymiseen menee n. tunti uunissa, joten valmiiksi keittämällä pääsee nopeammalla.