Mitä 1-vuotiaasi osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neiti"

Vieras
Hieman ihmetyttää tuttavien ja neuvolan kommentit siitä, mitä 1-vuotiaan pitäisi osata. Osaako oma 1-vuotiaasi:

- kävellä
- syödä itse
- ilmoittaa vessa hädästä ja käydä potalla
- riisua itse vaatteensa
- pukea vaatteet tai osan
- onko ilman tuttipulloa / tuttia

[QUOTE="Neiti";26827990]Hieman ihmetyttää tuttavien ja neuvolan kommentit siitä, mitä 1-vuotiaan pitäisi osata. Osaako oma 1-vuotiaasi:

- kävellä osaa
- syödä itse joten kuten
- ilmoittaa vessa hädästä ja käydä potalla ei
- riisua itse vaatteensa sukat ja hatun :)
- pukea vaatteet tai osan ei,mutta kovasti yrittävät vetää niitä sukkia takas jalkaan
- onko ilman tuttipulloa / tuttia ei täysin, illalla vielä velli ja tutit vain nukkuessa

Mulla neljä lasta eikä niistä yksikään ole yks vuotiaana osannut noita kaikkia.

Tyttö nyt 1v 4kk mutta 1v:nä näin;

- kävellä: Kyllä,oppi vähän turhankin aikaisin sen taidon.
- syödä itse: Pääosin kyllä,osassa ruokaa autetaan (jos annetaan ;))
- ilmoittaa vessa hädästä ja käydä potalla: Käy potalla mutta ei ilmoita
- riisua itse vaatteensa: Sille päälle sattuessaan kyllä (sukat,housut)
- pukea vaatteet tai osan: Hatun,muita kyllä yrittää
- onko ilman tuttipulloa / tuttia: Tuttia ei ole koskaan huolinut joten pulloista nokkiin siirryttiin jo 8kk.

en tiedä mitä PITÄISI osata... mutta tyttö osasi:
-useita sanoja,1v2kk. osasi n.60 sanaa.
-osasi kontata ja nousta tukea vasten seisomaan,kävelemään oppi n.1v2kk.
-pienestä lasista osasi juoda itse jo alle 1v,lusikalla alkoi itse ruokaa syömään 1v4kk.
-tuttipulloa ei ikinä huolinut,tutista luopui n.1v3kk (itse siis).
-En muista osasiko 1v. mitään pukea/riisua,tämä taito kehittyi enemmän n.3v.,sitä ennen hyvin vähän puki tai riisui vaatteitaan.
- kakkaa teki vaippaan 2 tai 3 kertaa enään yli 1v. Ei ilmoittanut kakkahädästään,mutta potalle laitettaessa useinmiten kakkasi,useamman kerran päivässä.

Jos puhutaan ihan tasan 1-vuotiaasta, niin kolmesta lapsestani
- yksi osasi kävellä kunnolla, muut ottivat muutamia askelia
- kukaan ei osannut syödä itse lusikalla, parin kuukauden sisällä kyllä oppivat
- yksi lapsistani ilmoitti joskus kakasta, mutta ei todellakaan kukaan ole käynyt potalla tuossa iässä
- kukaan ei osannut riisua muuta kuin sukat
- kukaan ei osannut pukea muuta kuin ehkä jonkun helpon lakin
- kukaan ei ollut ilman pulloa, yksi oli ilman tuttia kun ei siitä muutenkaan paljoa piitannut

- kävellä --> ei, kävelee tukea vasten mutta ei vielä edes seiso tuetta kuin muutamia sekunteja
- syödä itse -> kyllä, mutta häntä ei olekaan koskaan syötetty
- ilmoittaa vessa hädästä ja käydä potalla --> juu ei!
- riisua itse vaatteensa --> ei (no hattu, hanskat ja sukat tietty lähtisi)
- pukea vaatteet tai osan --> ei, kiskoo kyllä kaikki käsiin saamansa tekstiilit pään yli niskaan kuin yrittäisi hattua laittaa, mutta ei se ihan osu :D
- onko ilman tuttipulloa / tuttia --> tuttia ei ole käyttänyt koskaan, pulloa viimeksi 4-kuisena, mutta tissiä ilman ei osaa olla ;) öisinkään!

Eikä muuten vielä edes puhu yhtään selkeää varmasti tarkoittavaa sanaa johdonmukaisesti. Ja on silti erittäin normaali ja hienosti kehittyvä tyttönen <3

Oma nyt 1,5 mut vastaan 1 v ja nyt

- kävellä Kyllä / juokseekin
- syödä itse Ei /kyllä
- ilmoittaa vessa hädästä ja käydä potalla Ei eikä oltu ees kokeiltu / harjoitellaan
- riisua itse vaatteensa Sukkia / sukkia, housuja, lakkia jne
- pukea vaatteet tai osan Ei / ei, yrittää kyllä
- onko ilman tuttipulloa / tuttia. Ei / ilman pulloa kyllä, tutista luovutaan korkeintaan puolenvuoden päästä

Täytyis vissiin munkin luopua tuosta sotkupelosta ja antaa lapsen syödä itse. Juo mielellään itse lasista, mutta kyttään vieressä haukkana, ettei tiputa sitä lattialle. Meillä on nyt ihme kiukkuiluvaihe menossa, yhtäkkiä lapsi saattaa saada kauheat raivarit ja kaikki kädessä oleva lentää täysiä lattialle. Enpä oo luottanu lautasta lähelle heittäviä käsä ;)

[QUOTE="Neiti";26828206]Täytyis vissiin munkin luopua tuosta sotkupelosta ja antaa lapsen syödä itse. Juo mielellään itse lasista, mutta kyttään vieressä haukkana, ettei tiputa sitä lattialle. Meillä on nyt ihme kiukkuiluvaihe menossa, yhtäkkiä lapsi saattaa saada kauheat raivarit ja kaikki kädessä oleva lentää täysiä lattialle. Enpä oo luottanu lautasta lähelle heittäviä käsä ;)[/QUOTE]

Meidän muksu tosiaan syö itse, mutta ei kyllä juo tällä hetkellä. Periaatteessa osaa juoda mukista suht nätisti ja läiskynyt päätyy ruokalapulle, mutta nyt on menossa sellainen vaihe että mukiin pitää tunkea kädet, se pitää tyhjentää pöydälle, sitä pitää hakata pöytään tai se pitää viskata lattialle, joten toistaiseksi hörppyytän. Kohta sitten taas treenataan :) Lautasta meillä ei aina ole, vaan syö jotkut ruoat suoraan pöydältä, tai sitten lautasena on "Tuppercare kulho 5dl" joka on edes kelvollinen imukuppilautanen... ei täysin pitävä sekään, mutta keskimääräistä vaikeampi kipata tai heittää ;D

- kävellä OSAA
- syödä itse OSAA (sotkuisesti ja hyyyyyyyyvin hitaasti)
- ilmoittaa vessa hädästä ja käydä potalla EI
- riisua itse vaatteensa RIIPPUU VAATTEESTA
- pukea vaatteet tai osan EI
- onko ilman tuttipulloa / tuttia = tuttipullosta juo iltamaidon, ilman tuttia on

Lapsi on 2 vee. Osannut puoli vuotta puhua lauseita mutta

- kävellä: Joo, muutama viikko synttäreistä
- syödä itse. EI VIELÄKÄÄN KUNNOLLA
- ilmoittaa vessa hädästä ja käydä potalla: Nyt 2 vee muutaman kerran osannut, ei tuo todellakaan kuulu 1 vee hommiin, useimmat tuttujen lapset ei ollu edes istuneet potalla muodon vuoksi koskaan.
- riisua itse vaatteensa: 1 vee tasan sukat ja hatun, nyt myös helpot tennarit
- pukea vaatteet tai osan: HAH! Ei TODELLAKAAN vielä muuta kuin kumpparit ja lakin, esim. pipo ei vielä mene päähän itse.
- onko ilman tuttipulloa / tuttia[/QUOTE] Ei täysin, koska kaateli tahallaan nokkamukista vedet. Edelleen kaataa jos ei vahdi ihan vieressä vaikka periaatteessa osannut juoda mukista jo kauan.

Ihan hourupäisiä nuo vaatimukset.

Meillä on 9kk vasta...

- kävellä? Jep, osaa.
- syödä itse? Sormiruokailee, lusikan käyttöä harjoiteltu.
- ilmoittaa vessahädästä ja käydä potalla? Ei, pottailua harjoiteltu.
- riisua itse vaatteensa? No ei todellakaan!
- pukea vaatteet tai osan? Mitä helkkaria, ei 1-vuotiaan todellakaan tarvi osata?!
- onko ilman tuttipulloa / tuttia? Ei, molemmat on.

Mitä ne siellä neuvolassa oikein luulee, ihme neuvola :O

Yhteistyössä