Mitä 8kk ikäisen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ""pitäisi"" osata?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

""pitäisi"" osata?

Vieras
Mitä teidän 8kk ikäiset vauvat jo osaavat? Istua, seisoa, ryömiä yms...?

Olen vähän huolestunut kun meillä vauva kohta 8kk ja eipä kyllä tee muuta kuin kääntyilee vatsalleen ja takaisin selälleen.

Jos laitan lattialle istumaan niin ei osaa yhtään pitää itseään istuma asennossa vaan kaatuisi jos laskisin irti.

Leluja katselee mielellään selällään ja osaa kyllä vaihtaa lelun kädestä toiseen mutta ei mitään pinsettiotetta kyllä osaa.

Osaa myös aika tukevasti seistä hetken kun pidän häntä lattialla seisomassa, mutta ei ota askelta yms.

Nyt pelottaa että onko jotain vikaa, neuvola vasta heinäkuuussa.

Meidän vauva ei vielä nouse itse istumaan ja usein köpsähtää nurin jos laitan istumaan. Nousee kuitenkin seisomaan tukea vasten. Ei konttaa, mutta ryömii vikkelään. Pinsettiote on jo hallussa,mutta sen oppiminenhan voi kestää pitkään. Älä ole huolissaan,toisilla kestää vähän pidempään.

Meillä poika pikkaista vajaa 8kk eikä myöskään ryömi, konttaa, istu tms. Mahalleen kääntyy, pyörii akselinsa ympäri ja taaksepäin peruuttaa. Elettäkään eteenpäin ei oikein ole =(.
Myös olen huolissani ollut, vaikka tiedänkin että kaikki on yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiinsa...
Ens vkolla neuvola, saa nähdä mitä siellä sanotaan.

Meidän 8kk poju oppi konttamaan pari päivää sitten, istuu tuetta ja osaa nousta istumaan. Yrittää nousta tukea vasten mutta se ei vielä onnistu.
En myöskään usko että ap:lla syytä huoleen!

meillä 8,5kk poika, joka oppi pari päivää sitten ryömimään ""hikisesti"", mutta tekee sitä vain pieniä matkoja, ja usein huudon kera(?). Istuu, koska olen istuttanut, mutta ei osaa itse mennä istumaan. Konttausasentoon menee, mutta ei osaa tehdä siinä mitään.

Meillä poika viihtyy paremmin selällään ja nyt istualteen kuin mahalleen, joten ei taida olla kiiirettä liikkeelle täälläkään.

Älä ole huolissasi! Ei meilläkään osata pinsettiotetta yms. Kyllä ne vauvat kehittyvät omaan suloiseen tahtiinsa.

Tässä linkki jossa kehitysvaiheet ja aikataulut, tällaista kuulemma neuvola käyttää. Väljiä tosiaan ovat nuo ikähaarukat.

http://www.nicehouse.fi/lapsinfo/11/1_2_ohjelma.htm

Meillä poika 8kk vanhana osasi vain istua tuetta, ei osannut nousta istumaan, ei ryöminyt/kontannut (koskaan), kääntyi kyllä mutta ei viitsinyt koskaan. Hän vain istuskeli ja leikki.
Ei osannut vielä pinsettiotetta.

9kk nousi tukeavasten seisomaan ja lähti liikkeelle ja poika oli peppukiitäjä. Kuitenkin 8kk jälkeen seuraavassa neuvolassa eli 1v osasi pinsettiotteen. Lähti kävelee vuoden vanhana ja puhumaan oppi myös.

Nyt 1v8kk ja välillä toivon ettei olis liikkeelle lähtenytkään ;)