Mitä ajattelet äidistä,joka ei edes halua täysimettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhbbiiib
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tiedän tapauksen, kun äiti ei vaan omaa laiskuuttaan imettäny paria viikkoa pidempään. :O Maitoa tuli hyvin, ettei siitä ollut kyse. Itse taas olisin imettänyt enemmän kuin mielelläni, mutta maito ei vaan yksinkertaisesti noussut kunnolla alkujaankaan. :( Se pullorumba oli jotain niin raivostuttavaa, mutta siihenkin sitten vaan tottui.

Jokaisen oma asia. Kyse ei aina ole laiskuudesta tai siitäkään ettei maitoa tulisi! Itsellä maitoa tuli kuin meijeristä mutta en vaan pidä imettämisestä!!! Se oli alusta saakka rintaraivaria ja helpommalla pääsin kun pesin pulloja pullojen perään. En siis imettänyt viimeksi enkä aio imettää nytkään. Maidon voi myös pumpata pulloon/pakkaseen/jääkaappiin ja vauva saa edelleen äidinmaitoa. Isältä tai äidiltä :).

Tuolta etusivulta pongasin älyttömän kommentin: Laita taapero kattoon filmiä että saat rauhassa imettää pientä. Varmasti käytännössä hyvinkin toimiva kikka, mutta jos vauva on parin tunnin välein rinnalla niin onko siinä enää makua, kenenkään kantilta katsottuna. Ei, en pidä pahana jos lapsi silloin tällöin katsoo lastenohjelmia että äiti saa hetken rauhan. Mutta ei se dvd lastenvahti ole joka takaa äidille rattoisan imetystuokion. Eikä muuten kaikki lapset halua katsellakaan niin.

Tuolta etusivulta pongasin älyttömän kommentin: Laita taapero kattoon filmiä että saat rauhassa imettää pientä. Varmasti käytännössä hyvinkin toimiva kikka, mutta jos vauva on parin tunnin välein rinnalla niin onko siinä enää makua, kenenkään kantilta katsottuna. Ei, en pidä pahana jos lapsi silloin tällöin katsoo lastenohjelmia että äiti saa hetken rauhan. Mutta ei se dvd lastenvahti ole joka takaa äidille rattoisan imetystuokion. Eikä muuten kaikki lapset halua katsellakaan niin.

Asian vierestä mutta meillä tykätään ihan liikaa katsoa paria lasten dvd:tä... Itse välillä mietin et pitäisikö ne piilottaa mutta taapero sitten huutelee niiden perään. Saapa siinä ainakin kotityöt tehtyä muiden leikkien lomassa :)

Ihana että täällä on noita ymmärtäviäkin kommentteja. Äidin tulisi saada tehdä päätös ihan itse ilman moraalisoijia. Monesti taustalla voi olla pitkäkin +/- lista asiasta eikä sitä tarvitse esittää jokaiselle asiasta "kiinnostuneelle". Joskus oikeasti mietin että miksi toidet äidit ottaa stressin jonkun toisen äidin imetyksestä. Eihän se kai heiltä ole mitenkään pois, tahi heidän lapsiltaa. Eikä imetys edelleenkään ole äitiyden mittari. Ei todellakaan. Äitiys on koko elämän mittainen operaatio ja siinä väkisinkin tulee kompromissi hetkiä jolloin on valittava "se ei niin yleisesti hyväksytty"-linja.

Ja olenko ainoa äiti joka muuttaa kantojaan lapsen kehittyessä? Kyllä mullakin oli suunnitelmia ja ajatuksia omasta äitiydestä kun vielä odotin. Ja mitkä niistä on toteutunut? Päälinjat varmaan, mutta ykityiskohtia on kyllä joutunut uusiks miettimään. JA paljon.

[QUOTE="vieras";22329759]Asian vierestä mutta meillä tykätään ihan liikaa katsoa paria lasten dvd:tä... Itse välillä mietin et pitäisikö ne piilottaa mutta taapero sitten huutelee niiden perään. Saapa siinä ainakin kotityöt tehtyä muiden leikkien lomassa :)[/QUOTE]

Meiltä löytyy ne kaksi ääripäätä. Esikko ei katsois yhtään, kuopus taas niin paljon kuin äiti sallii. Ja ei tarkoitus ollutkaan moralisoida aiheesta - kyllä tämäkin äiti kikkaa käyttää. Mutta säännöstellysti kuitenkin.

Jotenkin vaan ajatus siitä että taapero tyrkätään tv:n ääreen kun vauva on tissillä (ja saattaa olla siinä paljon) tuntuu taaperon kantilta jotenkin karulta. Ensin on tullut uusi vauva taloon ja sitten äitin keskittyykin pitkät tovit tähän vauvaa "hyljäten" (liian kärjistävä sana, mut parempaa en nyt keksinyt) taaperon sinne tv:n ääreen. Mutta tosiaan nää tilanteet on yksilöllisiä. EI ne kaikki vauvat tunti tolkulla tississä ole kiinni, taaperoja on erillaisia ja äitien jaksamiskyvytkin vaihtelevat laidasta toiseen.

Pahin tapaus omassa tuttavapiirissä (vaikka ei sais arvostella) on se et 2,5v laitettiin tarhaan 3-4pvä/vko sen vuoksi että äiti saa täysimetyksen onnistumaan uudelle tulokaalla. Että päivissä on pitkia aikoja niin et äiti voi vaan keskittyä uuteen vauvaa ja sen imetykseen. Tossa mennään mun makuun överiks.

Meiltä löytyy ne kaksi ääripäätä. Esikko ei katsois yhtään, kuopus taas niin paljon kuin äiti sallii. Ja ei tarkoitus ollutkaan moralisoida aiheesta - kyllä tämäkin äiti kikkaa käyttää. Mutta säännöstellysti kuitenkin.

Jotenkin vaan ajatus siitä että taapero tyrkätään tv:n ääreen kun vauva on tissillä (ja saattaa olla siinä paljon) tuntuu taaperon kantilta jotenkin karulta. Ensin on tullut uusi vauva taloon ja sitten äitin keskittyykin pitkät tovit tähän vauvaa "hyljäten" (liian kärjistävä sana, mut parempaa en nyt keksinyt) taaperon sinne tv:n ääreen. Mutta tosiaan nää tilanteet on yksilöllisiä. EI ne kaikki vauvat tunti tolkulla tississä ole kiinni, taaperoja on erillaisia ja äitien jaksamiskyvytkin vaihtelevat laidasta toiseen.

Pahin tapaus omassa tuttavapiirissä (vaikka ei sais arvostella) on se et 2,5v laitettiin tarhaan 3-4pvä/vko sen vuoksi että äiti saa täysimetyksen onnistumaan uudelle tulokaalla. Että päivissä on pitkia aikoja niin et äiti voi vaan keskittyä uuteen vauvaa ja sen imetykseen. Tossa mennään mun makuun överiks.

Meillä taitaa käydä niin et vauva saa nauttia äidinmaitonsa tuttipullosta sitterissä samalla kun äiti leikkii vieressä esikon kanssa legoilla... ;)

No enpä ajattele juuri mitään, jokainen tekee itselleen sopivalla tavalla. En vauhkoa imetyksen ihanuudesta kenellekkään vaikka itse olen 6 kk täysiimettänyt ja sitten muun syömisen ohella..Äidin tyytyväisyys heijastuu myös lapseen :)

Mä en koe sitä imettämistä mitenkään hyvän äitiyden mittarina. Jos homma ei onnistu, syystä tai toisesta, on pulloruokinta ja vastikkeen käyttö ihan hyväksyttävää. Itse täys imetin vain 4kk, sitten alettiinkin jo makustella soseita ja pian siirryttiin korvikkeeseen. Enkä koe tästä mitään huonoa omatuntoa, lapsi on terve, kasvaa hyvin ja ei luojan kiitos kärsi allergioista.

Uskon että nainen on tehnyt oikean päätöksen itselleen ja vauvalleen. Fiksua siis.

*muoks* Tästä puuttuu nyt se pääajatus kokonaan eli siis uskon että nainen on tehnyt oikein päätöksen painavien syiden perusteella.

Tästä samaa mieltä. Mua joka kerta ottaa päähän nää täysimetysjutut niin paljon että ei voi muuta kuin nähdä punaista. Kaikilla se imetys ei ole ihan niin yksinkertaista, jokainen joutuu tekemään töitä mutta toiset ehkä enemmän. Minulla on kaksoset ja voi sitä uteliasuuden määrää kun ruokakaupassa ihan tuntemattomat mummot tuli kyselemään riittääkö rintamaito.

Osittaisimetyksellä kasvaa ihan terveitä vauvoja ja jopa pelkällä korvikkeella. Eikö tässä tapauksessa se että äiti kuitenkin imettää osittain ole se positiivinen asia? Vai pitääkö syyllistää siitä että ei täysimetä?

Kaksosten imetyksestä sen verran että jotta olis saanut maidon riittämään molemmille, kumpaakin olis pitänyt imettää 8x päivässä noin 30min kerralla. Tämä ohje neuvolasta. Kun lasket paljon siihen imetykseen olisi mennyt päivässä, niin 8 tuntia!!! Kun itse kuitenkin pitäisi myös syödä ja nukkua ja toivoisi että päivässä olisi muutakin ohjelmaa kuin lasten imettäminen ja vaipanvaihto.... Lapset oli vielä huonoja imemään, nukahteli rinnalle jne. Pumppasin sitten yöllä aina syötön jälkeen rintapumpulla seuraavaa syöttöä varten maitoa.

Taaperon äidillä voi olla sama tilanne, että ei pysty keskittymään niin pitkiksi ajoiksi imetykseen kuin pitäisi jotta maidontuotanto pysyy yllä. Ja täällä toiset vaan haluaa loukata sillä että äiti on muka itsekäs...

Esikoisen kohdalla imettämisestä tuli väkipakko hommaa, aluksi homma onnistui hyvin, mut sitten tuli rinnat niin aroiksi, ettei siitä tullut mitään. Hädin tuskin sain pumpattua maitoa pulloon. Neuvolan tätikin vaan sanoi, että näytäs nyt miten imetät, sinulla on varmaan väärät otteet, kun noin sattuu...no eihän otteissa mitään vikaa ollut, kipu vain sietämätöntä. Maidon tulo loppuikin sitten seinään 1/½kk jälkeen. Saas nähdä miten käy tulevan pikkuisen kanssa. Haluaisin kyllä imettää, mutta aina se ei ole mahdollista, joten omasta mielestäni imetys ei välttämättä ole hyvän äitiyden merkki.

en ajattele mitään, ihan jokasen oma asia? jos sille äidille se on helpompaa niin miks ei niin tekisi??? Suurin osa täällä palstalla on niin uuvatteja et oikee hävettää teijän puolesta. Ootteko miettiny et joku ei istu sitä vuotta kotona tissi vauvan suussa? Ja joillekin se on pieni kynnys repästä se nänni esille keskellä ihmisjoukkoa, mielummin sit antaa pullosta? Voi tampiot. Ja mistäs vitusta tiedät mitkä on syyt tän ihmisen päätökseen? Et ole hänen päänsä sisällä joten et voi sanoa tohon asiaan juuta etkä jaata :) hanki elämä.

Mä en enää ajattele yhtikäs mitään. Jotensakin alkaa tuntumaan nyt oikeesti että tuota pidetään äitiyden mittana. Olen imetyksen kannalla itse, mutta en tosiaankaan seuraavaks siihen rumbaan samoilla menoilla ryhdy. Varsinkaan jos on toinen pieni kotona.

Monella noiden selityksien takana on myös muita syitä: juuri tästä juttelin ystävän kanssa, joka ei leikkauksen jälkeen enää pysty imettämään ja haluaa kenties kuitenkin lapsia vielä. Sanoi, ettei todellakaan selittele kaikille asiaa, ja tietää että saa paheksuvia katseita kun on pullolla vastasyntyneen kanssa. Elämässä on hitusen rankempiakin asioita.

Vaikka jonkun syy oikeasti olisi ylläoleva, niin hyvä. Mä luulen, et rakkaus ei oo maidosta kiinni.

etukäteen tuollasta päättämistä en ymmärrä,enkä haluakaan.että ei edes voisi koittaa sitä imetystä.
mut sit jos se ei vaan luonnistu tai tunnu hyvältä, niin samapa tuo.saahan se lapsi pullostakin ruokansa.

Joka kokee liian raskaaksi taaperon hoidon ja vauvan täysimetyksen. Imettää sitten välillä ja välillä antaa pullosta. Ei jaksa olla ruokinta-automaattina parin tunnin välein. Näin imetys hiipuu parin kuukauden päästä kokoaan. Mitä ajattelet?

Ihmettelen. Vauvaa pitää ruokkia joka tapauksessa ja helpoiten se käy rinnasta.

Jos imetyksessä on ylipääsemättömiä ongelmia, niin ymmärrän pullottamisen, mutta tuo, että liian raskasti, niin vauvan hoito on raskasta muutenkin.

No se on hänen oma päätös. Minusta hyvä juttu jos imettää jonkin verran JOS pystyy.
Mun mielestä minimaalinen asia äitiydessä joten en pidä sitä minään mittana.

just näin.
mä en imettäny esikoista ollenkaan. kuopusta taas imetän edelleen kun hän on jo 10kk, vieläkään ei saa maitoa kun vaan rinnasta eikä koskaan ole saanutkaan. vaikka mulla on taaperokin kotona.
jokainen lapsi on erilainen, jokainen tilanne on erilainen, jokainen äiti on erilainen. tärkeintä lienee että lapsi saa ruokaa ja voi hyvin. ystävä sai just esikoisen ja jo odotusaikana puhui siitä ettei imetä. entäs sitten? vauva saa nyt pullosta maitoa, voi hyvin ja on tyytyväinen pieni poika. imetys ei tosiaan ole mikään hyvän äidin mitta.

En ajattele kummosia.
En itsekään tykännyt imettää yhtään tippaa.
Täysimetin 6kk ja inhosin joka hetkeä. Oliko se sitten parempi? enpä usko.
Saati se että laittaa taaperolle filmit pyörimään että saa imettää, huoh. Jos ei muuten osaa elämäänsä järjestää kuin hylkäämällä taaperon niin jep jep.

Ei se minustakaan oo mittari. Vaikka itse imetin reilu 5kk täysin niin silti ei oo mun asia mennä arvostelemaan muiden tekemisiä. Kullakin on oma tilanteensa ja omat syyt siihen mihin ruokaan päätyy.

Itse olen lapsistani antanut vaihtuvia selityksiä, yleensä kosmeettisen haitan, koska sillä pääsee helpoimmalla eikä saa apua tarjoavia ehdotuksia kuten saa jos puhuu väsymyksestä, kiireestä jne..

Itsellä todellinen syy on kuitenkin se että olen käynyt läpi rintojenpoistoleikkauksen eikä sen jäljiltä enää ole toimivia pelejä, ainoastaan silikonipussukat. Asiaa en kuitenkaan enää halua vuosikausia myöhemmin käsitellä joten en yleensä kerro asiasta niille jotka eivät minua ko. elämänvaiheessa ole jo tunteneet. Tuomitkoon rauhassa, itse en sitä harrasta koska totuus on yleensä syvemmällä.

Yhteistyössä