V
vierailija
Vieras
Kaikilla elävillä olennoilla on sielu. Elävä olento itse onkin sielu. Sielu on TIETOISUUS. Sielu on energia, joka elävöittää koko kehon. Ehkä olisi siis tarkempaa sanoa, että sielulla (tietoisuudella) on keho. Ja uuden kehomme saamme reinkarnaation yhteydessä: miten olemme elänneet ja millainen on tietoisuudemme taso kuolenhetkellä. Viimeinen ajatus, ennen sitä, kuin sielu poistuu ruumiistaan. Jos on tiedoton, en tiedä tarkalleen, ehkä tietoisuudemme taso ennen tiedottomuutta, en ole ottanut kovin selvää, mutta voisn kysyä viisaammilta. Jos tietoisuutemme taso on hyvin alhainen, emme synny uudelleen ihmisiksi, ainakaan tällä kertaa. Jos tietoisuutemme taso on korkeampi, saamme korkeamman kehon, joka koostuu hienovaraisemmista elementeistä kuin maan asukkailla. Emme ehkä palaa tälle planeetalle. Saatamme palata tai ei. Olemme olleet jo useissa universumeissa, useilla planeetoilla.Sielua kutsutaan termillä "jiva". Jivasta tulee elämä, joka väliaikaisesti elävöittää fyysisen kehon koneistoa. Jiva on ikuinen ja muuttumaton itse. Lyhyesti sanottuna jiva on minä itse, ja hienojakoiset ja fyysiset kehot ovat kuin vaatteita, jotka peittävät minut.
Sielun tärkein ja ilmeisin merkki on tietoisuus. Tietenkin meille on opetettu koulussa, että tietoisuus tulee aivoista. Mutta onko se niin? Loppujen lopuksi fyysinen keho koostuu kemiallisista elementeistä, joista yhdelläkään ei ole tietoisuutta. Mikään näiden elementtien yhdistelmä ei myöskään tuota tietoisuutta, ja silti meillä kaikilla on sitä. Aivot ovat vain tietokone, jonka kautta tietoisuus ilmenee, mutta se ei synny aivoista. Kliinisestä kuolemasta ja elvytyksestä saadut kokemukset osoittavat, että tietoisuus voi toimia vielä tehokkaammin aivojen ulkopuolella.
Siksi meidän olisi alettava kiinnittää siihen huomiota jo elinaikanamme.