Mitä ajattelet vanhemmista, jotka ei juo ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja none.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

none.

Vieras
Mitä ajatuksia sulla herättää vanhemmat, jotka ei juo alkoholia yhtään lapsien syntymän jälkeen? Kyseiset vanhemmat joivat ennen lapsia alkoholia ja bilettivät runsaastikin/ yhtä paljon, kuin keskiverto suomalaiset. Eivät lasten synnyttyä juo siis edes yhtä saunakaljaa, tms. koskaan.

Heh. Me ollaan tuollaisia. Biletettiin vuosia, mutta heti kun raskaus sai alkunsa - unohdettiin alkoholi, eikä olla 5 vuoteen koskettu. Ei vaan maistu/tunnu hyvältä, eikä tarvita sitä mihinkään. Meillä on todella mukavaa ilman viinaa. :)

Fiksuja ihmisiä. (y) Itsekin nykyään absolutisti. Ei vaan huvita, eikä tee mieli, niin mitä sitä sitten. Ja kun on yh, niin ei juurikaan pääsekään mihinkään ja lapsen läsnäollessa en ota, koska tiedän, miltä se tuntuu lapsesta...

Kunnioitan moista, itse olen ollut lähes samanlainen. Aikansa kutakin, nyt kun on perhe, ei ole se piletyksen aika, vaan meillä eletään perhe-elämää, nuorena tuli ihan riittävästi piletettyä. Nykyään käydään kerran vuodessa jossain, mies saunaillassa ja mniä kaverien kanssa yhdessä tapahtumassa. Voimme kyllä ottaa paukun tai siiderin, mutta humalassa ei kotona olla, ja jää siihen yhteen tai kahteen.

En ajattele yhtään mitään. En minäkään juo kun ehkä kerran vuodessa yhden lasillisen siideriä/olutta/viiniä. En koe mitään tarvetta juoda (enkä myöskään olla täysin nollalinjalla).

No ei tuo vielä pelkästään kerro vanhemmista yhtään mitään, eli ei herätä arvostusta eikä paheksuntaa minussa.

En ylipäätään näe totaalista alkoholittomuutta mitenkään siistinä juttuna tai arvosta.
Riippuu niin paljon muista ominaisuuksista, mitä mieltä olen vanhemmasta.

Tai no, voisin mä ehkä kysyä tuollaisilta vanhemmilta, että MIKSI.
Miksi juuri lapsen synnyttyä piti tehdä nollatoleranssi? Oliko ennen lasta siis ongelmia alkoholin kanssa?
Ääripäästä toiseen pomppiminen on vähän hassua, yksinkertaista touhua.

Mieheni on ollut kohta 10v täysin ilman alkoa. Oma alkon kulutus on myös melko minimissä - lasillinen viiniä pari kertaa vuodessa, saunasiideri max. kerran kuussa. Nytkin laitoin pe piccolopullon shampanjaa jääkaappiin, että tänään esikoisen rippijuhlan jälkeen voisin skoolata, mut niinpä jäi poksauttamatta.

Alkoholin jättäneistä ajattelen, että elämään on tullut muita merkityksellisiä asioita ja alko menettää merkityksen. Esim. mieheni aloitti alkolakkonsa vedonlyönnistä ja sen päätyttyä totesi, ettei tarvii alkoa mihinkään.

No mitä meistä nyt pitäis ajatella? Normaali ihmisiä.
Viinaa tai alkoholi ei kiinnosta. Ennen lapsia tyhjiön täytti biletys ja alkoholi. Lapsien myötä tuli muuta tekemistä. Ja yksinkertaisesti kun ikää on tullut, pää ei kestä alkoholia. Kauhee jysäri pienestäkin määrästä. Miksi aiheuttaa itselle sellaista kun vaihtoehtona on myös jysäritön pvä?
Mitä ihmeellistä ääripäissä on? Ei niissä aina tartte olla jotain ongelmaa. Sillo viina vei, nyt ei. Parempi se näin päin on

Jos ylipäätään mietin yhtään mitään, niin ehkä aikaisempaa alkoholiongelmaa epäilen. Hyvä se on toki siinä tilanteessa vetää nollille jos ei kykene rajoittamaan alkon käyttöä yhtään. Muuten asia on ihan se ja sama joiko joskus vai ei.

Serkkuni kans muutama vuosi sitten haukkui minut lyttyyn kun erehdyin sanomaan ettei meillä nykyään alkoa käytetä oikeastaan ollenkaan. Milläs sinä pääsi nollaat, miten pitää hauskaa jne. no minä nollaan pääni vaikka menemällä kaverien kanssa elokuviin, syömään hyvin ja parantelemaan maailmaa vaikka porukalla. Sen jälkeen kotiin nukkumaan ja aamulla virkeänä lapsien kanssa viettäm'ään päivää, ilman kohmeloita jne. No mitäpä serkulleni kuuluu? Kosteiden pileidesnä ja muiden menojensa jäjiltä lopputuloksena oli kolme lasta jotka kulkevat kodista kotiin ja uudet isit ja äidit ovat ottamassa heitä biologisten rinnalla vastaan. No tyhjenipä serkkuni pää viikon rasituksista...

No sanotaanko nyt vaikka näin, ettei se mun persettä kutita tippaakaan. Ei edes sitä kuuluisaa tippaa joka tappaa. Mun stringit ei hierrä mun pakaraväliä vaikka joku ihminen ryhtyiskin absoksi. Siis mit vit. Oikeestikko sua kaihertaa tämä asia? Oletko menettänyt biletysbuddysi????

Aika yksi lysti kuka juo tai ei juo. Tehköön miten itse tykkää ja haluaa elää. Minusta on kuitenkin suuri virhe olettaa, että alkoholinjuojat tai absolutistit olisivat kumpikaan parempia vanhempia. Toisten juomattomuutta tai "juomallisuutta" ei kuitenkaan pidä lähteä moralisoimaan. Ääripäät molemmista lienevät ne ikävimmät tapaukset; ne jotka kännäävät aamusta iltaan, ja ne jotka paheksuvat niitä jotka silloin tällöin kehtaavat edes hieman maistella alkoholia. Kultainen keskitie...

Mitä ajatuksia sulla herättää vanhemmat, jotka ei juo alkoholia yhtään lapsien syntymän jälkeen? Kyseiset vanhemmat joivat ennen lapsia alkoholia ja bilettivät runsaastikin/ yhtä paljon, kuin keskiverto suomalaiset. Eivät lasten synnyttyä juo siis edes yhtä saunakaljaa, tms. koskaan.

Noo, sama se mulle, mitä muut juovat tai eivät juo. Tuskin edes kiinnittäisin asiaan huomiota.

No jos ylipäätään jotain, niin ekaks aattelisin, että pyytääköhän kukaan niitä ikinä mihinkään illan istujaisiin tai terassille tai mökille tms, missä muut ottaa ja toiseksi, että no ehkä niillä on joku ongelma alkon kanssa, joten omapa on asiansa. Itse en näe mitenkään tavoiteltavana tuollaista ehdotonta tilaa, mutta toki liikakäyttöä parempi vaihtoehto.

Perinteistä suomalaista musta-valkoista ajattelua, se on joku kaikki tai ei mitään. Onhan se ihan normaalia, että lasten myötä ei voi bilettää samalla lailla kun ennen. Mutta ihan yhtä normaalia ja hyväksyttävää on ottaa se olut tai lasi viiniä. Ei ihme, että suomalaiset jos juovat niin silloin pitää juodä sammumispisteeseen. Kotoonta ei saa normaalia/kohtuullista alkoholinkäytön mallia. Ja joku sanoi, että lapset ja alkoholi eivät kuulu yhteen. Eiköhän se ole niin, että lapset ja VASTUUTON alkoholin käyttö eivät kuulu yhteen.

Ok. Meillä oli noin 10 vuotta lasten ollessa pieniä, jolloin ei juotu juuri ollenkaan. Se meni niin ihan itsestään eikä siihen tarvittu mitään pidättäymisiä tms. Yksinkertaisesti alkoholi ei vain kuulunut ohjelmaan. Mummolastakin lähdimme viimeistään siinä vaiheessa pois, kun väki alkoi humaltumaan. Ei todellakaan kiinnostanut jäädä kuuntelemaan humalaisten vollotusta.

Ok. Meillä oli noin 10 vuotta lasten ollessa pieniä, jolloin ei juotu juuri ollenkaan. Se meni niin ihan itsestään eikä siihen tarvittu mitään pidättäymisiä tms. Yksinkertaisesti alkoholi ei vain kuulunut ohjelmaan. Mummolastakin lähdimme viimeistään siinä vaiheessa pois, kun väki alkoi humaltumaan. Ei todellakaan kiinnostanut jäädä kuuntelemaan humalaisten vollotusta.
Lisään vielä, että vaikka meillä oli elämässämme vähäalkoholinen jakso, niin lapset ovat silti ehtineet saada kotoa mallin normaaliin alkoholin käyttöön. Sen ehtii kyllä, vaikkei pikkulapsiaikana alkoholia käyttäisikään.

En mitään. Paitsi että arvostan sikäli että osaavat käyttää rahansa paremmin.

Itse juomatta nyt 1,5 vuotta enkä ole kaivannut viinaa ollenkaan. Pitkä juomatauko on saanut alkoholin jopa haisemaan pahalle. Ehkä sitten kun lapsi on vanhempi, voi joskus ostaa saunasiiderin. Toisaalta, miksi ostaisin.

Oman lapsen tuoksu ja halailu on niin ihanaa että ei ole tullut mieleenkään juominen.

En sen kummempia, mulle on sinällään ihan sama juoko vanhemmat vai ei. Tai siis jos juominen on kohtuukäyttöä eikä vaikuta lasten elämään. Mulla ja mun miehellä ei ole vielä lapsia, mutta jos vielä joskus tulee, niin kumpikaan vanhempi ei juo. Mies ei ole koskaan juonut, koska on itse alkoholistiperheestä lähtöisin eikä halua itse samaa kohtaloa kuin vanhemmillaan ja minä olen nuoruudessa ryypännyt ja rellestänyt olan takaa eikä alkoholi ole nyt yli 10 vuoteen maistunut.

Yhteistyössä