Mitä haittaa siitä on jos juon enemmän kuin yhden kaljan kun lapsi on kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No entäs jos ollaan miehen kanssa oltu yhdessä ulkona, ja lastenvahti lähtee kotiin yöllä? Eihän silloin ole paikalla täysin selvää aikuista. Itsekin nuorena tyttönä (18v) olin monesti lapsenvahtina ja mielestäni aivan tavallisissa perheissä. Vanhemmat tulivat kotiin pienessä maistissa (eivät vaarallisen humalassa siis) ja minä läksin kotiin. Enkä tosiaan nähnyt, että tilanne olisi ls-ilmoitusta vaatinut. Mutta miten siis eroaa?

sairaita. eikö teistä tunnu yhtään miltään tommonen...lapsi on viaton, ei kykene suojelemaan itseään eikä koe todellakaan oloaan turvatuksi kun vanhempi juo. lapsi oppii pelkäämään. miks helvetissä ihmiset juo kotonaan? mun perheessä ei juoda kotona. mun lapsella tulee olemaan turvallinen lapsuus ja vanhemmat joiden syliin voi yölläkin herätessään käpertyä, ilman että vanhempi HAISEE alkoholille ja on outo. Pahimmassa tapauksessa vanhempi voi aiheuttaa lapselleen henkisten kärsimysten lisäksi fyysistä vahinkoa.

Ja vanhempana pitäisi jo lopettaa tuolalisten alkoholimäärien kittaaminen , ihan kaikkien turvaksi.Se on muutenkin paljon, saatika sitten jos oot kotona lapsen kanssa...ja juot...

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja äölh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuskin yleensä mitään haittaa lapselle, mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole ja haittaa on itsellesi, ja jos joku saa tietää, hän tekee lastensuojeluilmoituksen.

No eikai tästä syystä voi ilmoa tehä :O

Kyllä voi. Taloudessa pitää aina olla yksi selvä aikuinen joka huolehtii lapsista. Lue lastensuojelulakia vähäsen.

ei pidä paikkaansa

Kymmentä kaljaa ei voi. 1-2 kaljaa on mun mielestä ok. Silloin on vielä tolkku eikä hoiperra tai kaatuile. Pidän tärkeänä sitä mitä joku toinenkin edellä, että lapsi ei näe vanhempiaan räkäkännissä. Sillä aivan hyvin se tenava voi herätä vaikka keskellä yötä. Voi vaikka joutua viemään päivystykseen sen lapsen. Pitää kyetä tilaamaan taksi sopertelematta ja toimimaan ilman 10min viivettä, kun humalassa ei löydä puhelinta tms.

Tästä on joku valistuskampanjakin ollut telkussa männä vuonna, että miltä lapsesta tuntuu se känninen aikuinen. Ei hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Missukka:
Anteeks vaan, mutta humalainen aikuinen lasten seurassa, vaikka olisikin selvä aikuinen mukana on riittävä syy lasten suojeluilmoitukseen.
Tää on vähän sama kysymys kun joku ojoskus on miettiny, että mitä sitten jos käyn baarissa ja jätän lapsen kotiin nukkumaan kun se ei enää öisin herää.
Näiltä tyypeiltä ihan vaan lapset pois ja kohtu myös! Pimeetä sakkia!
Miks ei muka voisi hommata lapsen likkaa ja lähteä kaverin luo juomaan ne kymmenen ilta kaljaa? Eipähän tarttis kenenkään puuttua.

Jos tehtäisiin kuten sinä tahdot, 90%:ta suomalaisista perheistä huostaanotettaisiin lapset ja pitäisi perustaa lastenkoti joka korttelliin.

Tuskin yleensä mitään haittaa lapselle, mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole ja haittaa on itsellesi, ja jos joku saa tietää, hän tekee lastensuojeluilmoituksen.

Kyllä voi. Taloudessa pitää aina olla yksi selvä aikuinen joka huolehtii lapsista. Lue lastensuojelulakia vähäsen.

ei pidä paikkaansa

Mä epäilen kans. Voisitko laittaa tarkemmat tiedot tuosta lakipykälästä, jonka mukaan lapsella pitää aina olla yksi selvä aikuinen huolehtimassa hänestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Missukka:
Anteeks vaan, mutta humalainen aikuinen lasten seurassa, vaikka olisikin selvä aikuinen mukana on riittävä syy lasten suojeluilmoitukseen.
Tää on vähän sama kysymys kun joku ojoskus on miettiny, että mitä sitten jos käyn baarissa ja jätän lapsen kotiin nukkumaan kun se ei enää öisin herää.
Näiltä tyypeiltä ihan vaan lapset pois ja kohtu myös! Pimeetä sakkia!
Miks ei muka voisi hommata lapsen likkaa ja lähteä kaverin luo juomaan ne kymmenen ilta kaljaa? Eipähän tarttis kenenkään puuttua.

Jos tehtäisiin kuten sinä tahdot, 90%:ta suomalaisista perheistä huostaanotettaisiin lapset ja pitäisi perustaa lastenkoti joka korttelliin.

No eipä kai sentään. Luulenpa, että vaikka monissa perheissä jonkun verran juodaan, niin eipä tuollaisia määriä kuitenkaan. Et kai selitä omaa alkoholikäyttäymistäsi sillä et kyllä muutkin?

Mikään laki ei kiellä ottamasta alkoa lasten läsnäollessa, tämä oli siinä alkoholiartikkelissakin kp-lehdessä. 10 olutta on kuitenkin sellainen määrä, joka näkyy aikuisessa, eri asia 1-2 olutta. Ls-ilmoituksen paikka on, jos paikalla ei ole selvää aikuista, ei muuten.

ei pidä paikkaansa

Mä epäilen kans. Voisitko laittaa tarkemmat tiedot tuosta lakipykälästä, jonka mukaan lapsella pitää aina olla yksi selvä aikuinen huolehtimassa hänestä?

No niin just. Aika monta ls-ilmoitusta pitäis tuon lain perusteella tehdä esim. vappuna tai jussina. Kaikki mun kaveritkin olis pitäny varmaan kersana huostaanottaa, vaikka ollaan ns. hyvistä perheistä. Jopa mun äiti, joka ei koskaan ollu humalassa, saatto ottaa 1-2 juomaa juhlapäivänä.

Mikään laki ei kiellä ottamasta alkoa lasten läsnäollessa, tämä oli siinä alkoholiartikkelissakin kp-lehdessä. 10 olutta on kuitenkin sellainen määrä, joka näkyy aikuisessa, eri asia 1-2 olutta. Ls-ilmoituksen paikka on, jos paikalla ei ole selvää aikuista, ei muuten.

10 oluttakaan ei välttämättä näy juuri missään jos niitä tissuttaa hitaasti. Mun mies puhalsi 0,7 juotuaan mäyräkoiran, kun ei vetäissyt sitä huiviin kahdessa tunnissa vaan hitaasti illan aikana.

pakko kyllä sanoa, että on täällä kaksnaamasta porukkaa. ihan varmasti JOKAINEN teistä jotka kirjoittaa "HUOSTAANOTTOON VAAN HETI TOMMOSET, EI MITÄÄN JÄRKEÄ, MURRRR", on ottanut muutaman sidukan/oluen viikonloppuna, kun lapsi on mennyt nukkumaan. vetäkää nyt vttu päähänne pellet. esim. jos mä juon 10 kaljaa rauhallisesti, niin se ei tunnu misään. ok, ajamaan en pysty, mutta jos tulee todellinen HÄTÄ, niin silloin yleensä soitetaan 112, eiks je? vai lähettekö te mallivanhemmat rääpöttään lastanne keskussairaalaan autolla 30 asteen pakkasessa keskellä yötä. voittepahan sanoa, että kattokaa, en oo juonu yhtään olutta!

Ite tuun perheestä, jossa kuppia on otettu vähän liikaa, SE ON LAPSESTA AHDISTAVAA! Isä oli aina leppoisa ja hauska humalassa, se ei koskaan häirinnyt, mutta äiti taasen oli ärsyttävä ja kävi silleen hitaalla koko ajan. Jossain vaiheessa iltaa isä ärsyynty äitiin, ja ne alko riitelee. Riitely ei pysyny järkevissä mitoissa, koska olivat molemmat ottaneet alkoa ja siksi riidat kesti pitkään ja oli kovempia. Se oli lapsena tosi pelottavaa, vaikka ketään ei lyöty tms mitään vakavaa. Vanhemmat kuitenkin käyttäyty eri tavalla.

En halua, että omat lapset joutuu moista kokemaan, siksi meillä on aina toinen selvänä; joskus otetaan molemmat 1 siideri/naama, mutta silti ollaan molemmat selviä....

Yhteistyössä