Alkoholi lapsiperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Härregyys, ootko ihan kartalla? Minä olen 37-vuotias, FM ja asiantuntijatehtävissä vakitöissä. Kaksi lasta löytyy ja mies, asutaan okt:ssa ja elämä hymyilee. Baarissa käyn ehkä kerran parissa kuukaudessa.

En ole koskaan ajatellut olevani teini tai vammainen, mutta sä sitten kai tunnet mut paremmin kuin muut... :D

Kyllä sinulla joku trauma täytyy olla, että menet vapaaehtoisesti jonnekin juottolaan. Ehkä joku tansseissa käyminen on eri juttu mutta baareihin kyllä mennään pelkästään juomisen takia.

Sä oot vasta 23. Aivot kasvaa 25 vuotiaaksi, eli olet vielä keskenkasvunen. Kyllä minäkin sinun ikäisenä olin jatkuvasti viihteellä, lähes joka viikonloppu molempina päivinä. Sitten kun teille tulee lapsia, niin aivan varmasti se meno rauhoittuu.

Ketjua sen pidemmälle lukematta, sanoisin omiin nuoruudenkokemuksiini perustuen, että kun sitä vauvaa aletaan yrittämään ja ollaan raskaanakin jossakin vaiheessa, toivottavasti, niin aivan luontevasti on jäänyt alkoholi pois. Samoin vauvan synnyttyä, ei ole tehnyt mieli juopotella, vaikka ennen vauvaa ja odotusta olin kova bailaamaan ja ottamaan olusta.. Tällä hetkellä paljon nuorempi tuttavani odottaa vauvaa, ja hän myös oli kova "bilettäjä" useamman kerran viikossa, ja nyt odotusaikana onkin sanonut, ettei edes tee mieli..Tosin tupakasta hän ei ole kokonaan luopunut nytkään. Ja jos tältä palstalta kysyy mielipidettä alkoholin käyttämiseen lapsiperheissä, niin saat avata sateenvarjon, jos edes kuvittelet juovasi yhden saunasiiderin seuraavaan viiteentoista vuoteen.

Me käytämme alkoholia eteläeurooppalaisesti taloudessamme joka päivä. Juomme siis alkoholia joka päivä seitsemän päivää viikossa jotain poikkeuksia lukuunottamatta. Yleensä se on se lasillinen viiniä silloin, kun lapsi on mennyt nukkumaan. Saunapäivänä saunasiideri.

Viihteellä kun käymmä, on lapsi hoidossa jos yhdessä menemme (todella harvoin), ja toisella kotona olevalla selvällä vanhemmalla jos toinen vain menee. Välillä käymme useammin ulkona, esimerkiksi nyt pikkujoulukautena minulla äidillä on ihan tosi paljon ollut menoja, mutta sitten tulee pitkiä taukojakin. En jaksa tätä asiaa stressata. Joskus saattaa olla pieni hiprakkakin kun lapsi nukkuu viikonloppuiltana, jos on juonut pullon viiniä puoliksi miehen kanssa. Ei ikinä kuitenkaan mitään känniä kotona, kun lapsi on täällä.

Alkoholi ei ole meidän perheessä mikään tabu tai ongelma. Toivottavasti lapsikin ymmärtää isona, että alkoholia voi käyttää järkevästikin, oikeasti ihan sivistyneesti :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöpöpö;29325174:
Kyllä sinulla joku trauma täytyy olla, että menet vapaaehtoisesti jonnekin juottolaan. Ehkä joku tansseissa käyminen on eri juttu mutta baareihin kyllä mennään pelkästään juomisen takia.

Ai jaa, no sitten oon tehnyt siellä viimeiset 19 vuotta ihan vääriä tekoja! Minä kun menen baareihin tapaamaan ystäviäni, jauhamaan pskaa (=puhumaan) ja nauttimaan oluesta, joita viimeksi meni kokonaista 2 :)

Mutta nyt pitää varmaan sitten olla käymättä, kun en jaksa olla sellaisten seurassa jotka siellä vaan juo. Ei kun ai niin, eihän ne mun ystävät juo sen enempää kuin minäkään! Saanko nyt jatkaa siellä käymistä? :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöpöpö;29325174:

Minä oon sitten vissiin tuhoon tuomittu... Kuvittele oon TÖISSÄ baarissa :O

Kiitos paljon vastauksista :)

Mietin vain voiko minulle käydä samallalailla kuin isälle, hän on yli 50v ja alkoholisti.
Hänellä on tapana juoda muutama päivä putkeen ja jonkin aikaa on taas ilman. Meillä on sama että ei tyydytä vähään vaan juomista ei pysty/halua lopettaa vaan haluaa juoda lisää känniin saakka.. minulla se kestää vain tuon muutaman tunnin ja isällä monta päivää putkeen.. En oikein tiedä rauhoittuuko juominen kuitenkaan. Ja kihlattuni on siis absolutisti, hänen on vain tultava baariin mukaan koska en halua tai voi mennä yksinkään, kun juon liikaa.

Kiitos paljon vastauksista :)

Mietin vain voiko minulle käydä samallalailla kuin isälle, hän on yli 50v ja alkoholisti.
Hänellä on tapana juoda muutama päivä putkeen ja jonkin aikaa on taas ilman. Meillä on sama että ei tyydytä vähään vaan juomista ei pysty/halua lopettaa vaan haluaa juoda lisää känniin saakka.. minulla se kestää vain tuon muutaman tunnin ja isällä monta päivää putkeen.. En oikein tiedä rauhoittuuko juominen kuitenkaan. Ja kihlattuni on siis absolutisti, hänen on vain tultava baariin mukaan koska en halua tai voi mennä yksinkään, kun juon liikaa.

Kyllä tuo minusta kuulostaa tosi huolestuttavalta. Juot siis itsesi niin humalaan, ettet pysty huolehtimaan itsestästi tai teet typeryyksiä? Miten ihmeessä kihlattusi tuota sietää, vieläpä absolutistina?

Nuorena voi minusta kyllä käydä paljon useamminkin viihteellä ilman että se olisi ongelma, mutta rajansa pitää tuntea. Jos toistuvasti juominen karkaa käsistä, edes muutamaksi tunniksi, niin se on paras lopettaa kokonaan.

Pakonomaista on kyllä, että olen halunnut alkoholia juoda sen 2-3krt kuussa ja se kerta on mentävä baariin vaikka olisi tiukka rahatilanne.. Riitaa on ollut aiheesta kihlatun kanssa useasti. Ja en siis juo enemmän mitä olen suunnitellut, ostan aina sen tietyn määrän alkoholia kun juon kotona ja samaten alkupullot ennen baaria ja baarissa vielä 2-4 drinkkiä. Olen juonut siis alusta lähtien näin baarissa, alkuvaiheessa tosin alkupullo oli pienempi prosenttinen.. En ole koskaan edes päättänyt kotona tai baarikeroilla juoda vähempää enkä liioin halunnutkaan juoda paljon vähempää.. Ongelma myös onkin etten välitä olla vain pikku hiprakassa vaan tykkään olla vielä enemmän.

Alkoholia voi ottaa kohtuudella lasten mentyä nukkumaan esim.saunasiideri tai miehen kanssa viinilasilliset.Baareissa en käy, olen käynyt niissä riittävästi parikymppisenä, mies käy joskus yksin. Imetysaikana en ole koskaan juonut ja olen tullut ihan helposti raskaaksi yli 35-vuotiaana, joten järkeä voi käyttää:D

Yhteistyössä