Mitä haittaa vauvalle on suolasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sassasa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sassasa

Vieras
Kiinnostais tietää, että miksi alle 1-vuotiaille ei saa antaa suolaa. Siis toki olen ollut antamatta, mutta kiinnostais tietää, että mistä tää "kielto" johtuu..

Mäkin olen kuullut tuon munuaisselityksen. Olis kiva kuitenkin tietää tarkemmin, mitä oireita suolasta saattaa tulla ja mitkä määrät on vaarallisia?

Mä varoin ensin suolaa yli kaiken, mutta nyt olen antanut vauvalle esim leivänkannikan purtavaksi, vaikka se ei täysin suolaton olekaan. Vauva on 8kk.

Ihan samaa mietin kans ku nelonen. Kun esimerkiksi leipää olisi mukava jo pieni määriä antaa, mutta tällä hetkellä ei oo edes pakastinta, johon vois leipoa vauvalle ilman suolaa olevaa leipää. Vauva nyt 10 kk

Katsokaa Finelistä äidinmaidon sisältämä natrium-määrä (natrium se "paholainen" siinä on) ja suhteuttakaa siihen. Täysin natriumitonhan vauvan ruokavalio ei ole eikä tarvitse olla.

Leipä on yksi suurimpia suolanlähteitä aikuisenkin ruokavaliossa, eli sillä on merkitystä, joten vähäsuolaisen leivän etsiminen on vaivan arvoista. 8-10kk ikäiselle voi hyvin antaa vähäsuolaista leipää vaikka päivittäin, kunhan se ei ole ruokavalion ydin.

Googlella löytyi jotain:
”Vauvan munuaiset poistavat huonommin suoloja kuin aikuisen munuaiset. Vauva tarvitsee enemmän nestettä kuin aikuinen, että pystyy erittämään suolan elimistöstään”, Savilahti huomauttaa.

Jos siis vauva syö vahingossa sipsin tai suolattua ruokaa, ei siitä seuraa hengenvaarallisia oireita. Vauvan nesteytyksestä on tosin syytä pitää huolta suolan syömisen jälkeen.

”Säännöllinen ja pitkäaikainen suolankäyttö lisää verenpainetaudin riskiä. Epäsäännöllinen runsas suolansaanti ei lisää riskiä”, Savilahti sanoo.

Ravintosuositukset: Vauvan kielletyt ruoka-aineet - Vau.fi

Meillä käytetään maltillisesti suolaa ja vain vuorisuolaa, ei mitään jodioitua, puhdistettua ruokasuolaa. Olen käyttänyt suolaa jo ihan siis siinä vaiheessa kun syö suurinpiirtein samaa ruokaa kuin muutkin.

Yhteistyössä