mitä hevonen kustantaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karuski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riittää kesäks tuulen ja veden pitävä katos.
Riippuu mitä kaveri pyytää tallipaikasta. Yleensä tallivuokraan kuuluu rehut.
Kengitykset siihen lisäks, en kyllä muista paljon täälläpäin esim. maksaa kengitys. mutta n. 6 viikon välein.
Mahdolliset eläinlääkärikulut siihen vielä sitten, jotka voi olla myös yllättävän isot. Tai sitten hyvällä tuurilla niitä ei tarvita kovinkaan monesti.
Tietysti vielä madotukset ennen ja jälkeen laidunkauden.

No ihan halpaa se ei tule olemaan.

Hyvä sanonta kuuluu että, "rahalla saa ja hevosella pääsee -ainakin rahoistaan"
Eli kallista on.
Jos lasket yhdelle hevoselle sellaisen muutaman sata euroa kuussa kuluja niin ehkä alkaa olla lähellä.
Siskolla on hevosia 2 ja hänellä menee kaikki rahat niihin hevosiin mitä palkkaa tulee. Asuu vanhempien luona, eikä maksa mitään vuokraa tms. ja asuminen on muutenkin ilmaista ja ruuat ilmaisia, mutta koskaan ei ole rahaa koska hevoset nielevät kaiken. Ja kuitenkin tienaa n.2800e/kk käteen jäävää.

Karkeasti sanottuna n. 300 euroa kuukaudessa ja jos tulee jotain lääkinnällistä tarvetta niin siihen vielä eläinlääkärikulut.

Meillä on tällähetkellä kesälomalaisena poni, jolla on sellainen vajantapainen tallina, muuten on sen 24 h laitumella, mutta ei se pelkkä laidunheinä ruuaksi riitä.
Kengityseppä käy vuolemassa kaviot sillointällöin, kun näin laiduntaessa kuluvat kaviot eritavalla. n. 20-30 euroa kerta riippuen tekijästä.
Hampaiden huoltoon meni viime kuussa 80+60 euroa särkylääkkeisiin eläinlääkärikuluineen kun raspari nirhaisi haavan.

Tuo tallipaikka vahan riippuu missa asuu, taalla etelassa saattaa tallivuokra olla jo 500-600 e kuussa, aina ei edes ole taysihoito. Siihen lisaksi sitten elainlaakarikulut, kengitykset, varusteet, lisarehut, madotukset jne.... Hevosen hankintahinta on loppujen lopuksi halpaa verrattuna sitten yllapitokustannuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
suurin osa kavereista on maanviljelijöitä ja saisin heiltä ostettua..

n. 1,20 kpl on täälläpäin edulliset heinät. Myyjästä ja laadusta paljolti sekin kiinni.

Joo, nimenomana laadusta.
Ja hevoselle ei saa niitä halpoja pölyäviä heiniä syöttää.
Eli siinä ei voi mennä halvimman mukaan.

Mutta tosiaan ihmettelen minäkin että miksi ottaa hevonen kun ei tiedä mitään sen pidosta? Juuri tästä oli toissa kesänä telkkarissakin kun tulee hevos kuolemia tai muita sairaus vaikeuksia paljon hevosille kun tietämättömät niitä ottavat.

Ei kuukaudessa tule paljon mitään kuluja. Eläinlääkäriä ku ei tarvii jatkuvasti jos sitä hevosta ei telo tai ole muuta vikaa. Muita sapuskoja kun ottaa kerralla isommasti ei niihin mene jatkuvasti rahaa. Riippuen laitumesta ja heinästä ni tarvii nuolukiven sinne. Ei laidunaikana tarvii välttämättä muuta ruokaa jos ei ole paljoa muuta hommaa hevosella.

Jos se hevonen pääsee johonkin aurinkoa varjoon ni ei tarvii kesällä sisätilaa. Jos laitumella on pusikkoa ja isompia puita pärjää se sateellakin.

Ja taas tuon heinän hinta riippuen paalin koostakin ni saa alta euronkin. Ja edelliskesän heinä nyt uuden heinän aikaan on edullista ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja wb:
tarvii se tallin kesälläkin. ei sitä voi ulkona pitää 24h

Kyllä mulla vaan on nuo kesällä 24/7 ulkona.
En mä viitti niitä raukkoja sisäänkään pistää, tamma otti alkukesästä jo tavakseen tulla itse ulos, kun aamulla alkoi olla valoisaa jo viiden pintaan.

Asiaan sinänsä.

Mulla on siis itsellä hevonen ja russponi.
Heinät täällä etelässä maksaa lähes joka paikassa 2? paali, kesällä voi saada viime kesän heinää hyvällä tuurilla 1?/paali, mutta laatu voi olla sitten mitä on.

mulla menee kengitykseen 8 viikon välein 85?, jos/kun ponin jaloille ei tehdä mitään (ei ole nyt kesällä tarvinnut).

Mulla on töissä vapaa kauraetu ;), eli kauroista en maksa mitään, enkä kivennäisistä. Kauran hinnasta mulla ei siis ole edes mitään hajua. Kivennäiset jota mä syötän, maksaisi agrimarketissa n. 25? säkki, mutta eihän sitä mene kuin desi-pari päivässä.

Suolakivet on 2-6 euroa kpl koosta riippuen, ja kestäähän nekin vaikka kuinka kauan.

Erikseen on sitten eläinlääkärikulut, ihan perushommat esim. rokotus/raspaus yms. on 80-100? kerta/hevonen. Matolääke on n. 20? kerta/4 kertaa vuosi.
Jos jostain jotain ylimääräistä rahaa jää, se menee lähes poikkeuksetta pakolliseen varusteiden uusimiseen.

Kyllä noihin ihan tasan varmasti saa menemään kaiken mikä tulee.

Nyt olen ratkaissut asian sillä, että kolmas karsina on vuokralla 250?/kk. Sillä katan käytännössä ruokinnan ja kuivikkeet (nekin maksaa talvella) kokonaan, mutta nuo lääkärit, kengitykset, varusteet menee sitten ihan omasta pussista.

Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
ja vastaanotan mielelläni kaikki kommentit..tämä on vain mietintää,että pystyttäiskö me ottamaan hevonen..

tietämätön hevosista vai niitten kuluista? Mihin tarkoitukseen te ottaisitte hevosen?

Vähän sama tuli mieleeni... Mulla oli omilla hevosilla kulut omassa tallissa n.200?/kk/hevonen. siis kuivikkeet, heinät, rehut, kivennäiset jnejne....

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
ja vastaanotan mielelläni kaikki kommentit..tämä on vain mietintää,että pystyttäiskö me ottamaan hevonen..

tietämätön hevosista vai niitten kuluista? Mihin tarkoitukseen te ottaisitte hevosen?

Vähän sama tuli mieleeni... Mulla oli omilla hevosilla kulut omassa tallissa n.200?/kk/hevonen. siis kuivikkeet, heinät, rehut, kivennäiset jnejne....

Pinki, laitoin sulle just yv:tä :ashamed:

älä kaverin talliin laita, mennee kaveruus jossaki vaiheessa. vie täysin ulkopuoliselle niin pysyy välitki kunnossa :) ja siihen hevoseen voi varata sen 300-500e/kk lisäksi yllättävät kulut. varusteet tekee sion osan alussa. mllään 100e satulalla ei tee mitään...

Yhteistyössä