Mitä himskattia on vähälaktoosinen tuote????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinpä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Jos on toisinpäin merkitty niin siinä on virhe. Maidoton tarkoittaa ettei sisällä mitään maidonainesosia.
Niin pitäisi olla. Mutta välillä on maidottomia tuotteita, koska niissä ei ole maitoproteiinia. Laktoosia kuitenkin.

itse en ole tuollaisiin törmännyt vaikka miltain 10v olen täysin maidoton ollut. Onko sinulla antaa jotiain esimerkkejä joita voisin kaupassa katsella?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
hyla ei tarkoita samaa kuin laktoositon tai vähälaktoosinen...se menee niin kuin kerroksittain

hylassa on kaikista eniten laktoosia
vähälaktoosinen siinä hippasen vähemmän
laktoositon missä ei ole laktoosia ollenkaan

ja laktoosi on maito sokeri jota pilkotaan ja iskukuummenetaan näihin tuotteisiin erimääriä..

Heheh. Kyllä "Hyla" on valion tuotemerkki vähälaktoosisesta tuotteesta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyla

hyla ei tarkoita samaa kuin laktoositon tai vähälaktoosinen...se menee niin kuin kerroksittain

Mä en voi nyt muuta kuin :laugh: Siis tarkista nyt faktat ensin hyvä ystävä.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

ja laktoosi on maito sokeri jota pilkotaan ja iskukuummenetaan näihin tuotteisiin erimääriä..

Heheh. Kyllä "Hyla" on valion tuotemerkki vähälaktoosisesta tuotteesta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyla

juu varmasti on en sitä epäile mutta hyla ei ole samaa tarkoittava kuin laktoositon,,en osaa sitä tähän selittää :|

itse en ole tuollaisiin törmännyt vaikka miltain 10v olen täysin maidoton ollut. Onko sinulla antaa jotiain esimerkkejä joita voisin kaupassa katsella?
En jaksa muistaa tuotemerkkejä, kun ovat jääneet hyllylle. Yhdessä mausteseoksessa, jota käyetään mm etnisissä ruuissa, on lisättyä laktoosia. Sellainen keltainen maustesekoitus. Eli jos sitä on ruuassa, ravintolassa tarjoilija melko varmasti sanoo ruuan olevan maidotonta, jos ruuassa ei ole muita maitotuotteita. Harmi juttu sikäli, että se mausteseos on ihan sairaan hyvää :p Jotain puolivalmistepussiakin kerran katsoin ... oisko ollut jonkin tuotemerkin sipulikeittojauhe.. ja siinä oli lisättyä laktoosia. Ostan hyvin harvoin mitään valmisjuttuja kaupasta, koska viisainta on tehdä alusta alkaen itse, niin ei tule yllätyksiä.

Ja lisään vielä, että kannattaa olla varovainen sellaisten tuotteiden kanssa, joissa tuoteselosteessa lukee tyyliin "mausteet (mm. korianteri, chili, selleri)", koska ne mausteet voi olla maustesekoituksesta, jonka kaikkia ainesosia tuotteessa ei luetella.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

juu varmasti on en sitä epäile mutta hyla ei ole samaa tarkoittava kuin laktoositon,,en osaa sitä tähän selittää :|

Ei olekaan, kun hyla tarkoittaa samaa kuin vähälaktoosinen. Hyla ei ole mitään vähälaktoosisen yleisnimitys, vaikka sitä käytetään. Se on vaan Valion oma nimitys sille, samoin kuin Into on Ingmanin.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:

diettikeittäjänä mulla vissiin jonkin asteinen tuntuma noihin vai???
laktoosittomalle ihmiselle ei voi tarjota hylaa :) sama kun kun antaa keliaatikolle kauraa kun se on noista viljoista parhaiten siedetty vaikka se ihminen ei voi kauraakaan syödä :)
ja tuskin tästä aiheesta kannattaa vääntää enempää :)

En jaksa muistaa tuotemerkkejä, kun ovat jääneet hyllylle. Yhdessä mausteseoksessa, jota käyetään mm etnisissä ruuissa, on lisättyä laktoosia. Sellainen keltainen maustesekoitus. Eli jos sitä on ruuassa, ravintolassa tarjoilija melko varmasti sanoo ruuan olevan maidotonta, jos ruuassa ei ole muita maitotuotteita. Harmi juttu sikäli, että se mausteseos on ihan sairaan hyvää :p Jotain puolivalmistepussiakin kerran katsoin ... oisko ollut jonkin tuotemerkin sipulikeittojauhe.. ja siinä oli lisättyä laktoosia. Ostan hyvin harvoin mitään valmisjuttuja kaupasta, koska viisainta on tehdä alusta alkaen itse, niin ei tule yllätyksiä.

Ok, mutta kiitos kun kerroit! Hyvä tietää. jos on lukenyt maidoton niin olen lukenut vaan sitten sisältääkö soijaa enkä siis niin tarkasti. Eipä ole näköjään mihinkään perkintöihin luottamista. Ja juu, täälläkin tehdään mieluiten itse juuri noiden yllätysten takia (ja kun silmät saattaa kummasti hyppiä joidenkins anojen yli vaikka kuinka lukee).

Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:

diettikeittäjänä mulla vissiin jonkin asteinen tuntuma noihin vai???
laktoosittomalle ihmiselle ei voi tarjota hylaa :) sama kun kun antaa keliaatikolle kauraa kun se on noista viljoista parhaiten siedetty vaikka se ihminen ei voi kauraakaan syödä :)
ja tuskin tästä aiheesta kannattaa vääntää enempää :)

Siis lue nyt mitä itse tuonne alkuun kirjoitit...että hyla ei olisi samaa kuin vähälaktoosinen. Kukaan tässä ei ole väittänyt, että hyla olisi samaa kuin laktoositon vaan se on vähänlaktoosista.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Juu ja hyvin monissa ruokaravintoloissakaan tämä asia ei ole selvillä. Itse kysyin kerran että onko tämä LAKTOOSITONTA? Sain vastauksen että juu on, siinä on käytetty hylakermaa. Huoh!

Tätä en ymmärrä enkä sitä, että jos uote on täysin maidoton, niin miksei sitä voi ilmoittaa yksinkertaisesti laittamalla pakkaukseen tms tekstin "maidoton". Todella usein lukee vain "laktoositon" . Sitten pitää sihdata, että onko siinä maitoa vai ei...

Olen kysynyt tätä asiaa viime viikolla sähköpostitse Eviralta, mutta vielä minulle ei ole vastattu. Luulisin kuitenkin, että merkinnällä on jotain tekemistä ravitsemuksellisten väitteiden ja EU-lainsäädännön kanssa, löysin nimittäin tämmöisen sivun Eviran nettisivuilta:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valvonta_ja_yritt__j__t/pakkausmerkinn__t/ravintoarvomerkinnat/ravintoarvopaatosta_sovelletaan/ravitsemuksellinen_vaite/

Ok, mutta kiitos kun kerroit! Hyvä tietää. jos on lukenyt maidoton niin olen lukenut vaan sitten sisältääkö soijaa enkä siis niin tarkasti. Eipä ole näköjään mihinkään perkintöihin luottamista. Ja juu, täälläkin tehdään mieluiten itse juuri noiden yllätysten takia (ja kun silmät saattaa kummasti hyppiä joidenkins anojen yli vaikka kuinka lukee).
Sitä keltaista maustesekoitusta myydään noissa etnisissä liikkeissä isoissa purkeissa eli ihan selvästi ravintoloiden käyttöön. Mutta melkein veikkaan, että jos siellä ravintolassa kysyy, onko tämä ruoka maidoton/laktoositon, vastaus on kyllä.

Sitä keltaista maustesekoitusta myydään noissa etnisissä liikkeissä isoissa purkeissa eli ihan selvästi ravintoloiden käyttöön. Mutta melkein veikkaan, että jos siellä ravintolassa kysyy, onko tämä ruoka maidoton/laktoositon, vastaus on kyllä.

No mä yleensä syön sellaista jossa ei pahemmin mausteita ole. Pippurikin kun on mulla minimissä. Mutta noi maustesekoitukset on kyllä pahoja! Ja muuten, ravintoloiden punaviinikastike tehdään kastikepohjaan joka on kyllä maidoton mutta siinä on soijaa.. Muutkin akstikkeet tehdään kastikepohjaan. isäpuoli on kokki ja tiesi kertoa. Aiemmin olen kysynyt mutta vastaukseksi olen saanut ettei kumpaakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minun käsittääkseni tuotteessa ei voi lukea maidoton, jos samalla tuotantolinjalla valmistetaan myös maitoa sisältäviä tuotteita. Siksi.

Siis eihän niissä silloin luekkaan, jos on vaarana että hyvin herkät saa oireita, jos samalla linjalla on käsitelty maitotuotteita. Esim. jotkut keksit on maidottomia, mutta niissä ei lue "maidoton" vaan lisätekstinä tuo, että saattaa sisältää maidon jäämiä tms....
Tässä on kyse siitä, että jos tuote on varmasti täysin maidoton eikä ole edes käsitelty siten, että siinä vaiheessa olisi voinut maitoa siihen "tarttua", niin miksi siinä lähes aina lukee "laktoositon" eikä esim. lisäksi "maidoton". Osassahan tuotteita käytetään noita molempia merkintöjä, esim. Keijun maidottomat margariinit, soijajäätelöt jne...

Alkuperäinen kirjoittaja maitoallergikkojen äiti:
Minun käsittääkseni tuotteessa ei voi lukea maidoton, jos samalla tuotantolinjalla valmistetaan myös maitoa sisältäviä tuotteita. Siksi.

Siis eihän niissä silloin luekkaan, jos on vaarana että hyvin herkät saa oireita, jos samalla linjalla on käsitelty maitotuotteita. Esim. jotkut keksit on maidottomia, mutta niissä ei lue "maidoton" vaan lisätekstinä tuo, että saattaa sisältää maidon jäämiä tms....
Tässä on kyse siitä, että jos tuote on varmasti täysin maidoton eikä ole edes käsitelty siten, että siinä vaiheessa olisi voinut maitoa siihen "tarttua", niin miksi siinä lähes aina lukee "laktoositon" eikä esim. lisäksi "maidoton". Osassahan tuotteita käytetään noita molempia merkintöjä, esim. Keijun maidottomat margariinit, soijajäätelöt jne...

^^vielä lisäyksenä tuohon, että mielestäni silloin ei lue myöskään "laktoositon", jos samalla tuotantolinjalla on käsitelty maitoa sis. tuotteita.

Tässä on kyse siitä, että jos tuote on varmasti täysin maidoton eikä ole edes käsitelty siten, että siinä vaiheessa olisi voinut maitoa siihen "tarttua", niin miksi siinä lähes aina lukee "laktoositon" eikä esim. lisäksi "maidoton".

Mistä osaat päätellä että jonkin maidottoman tuotteen tuotelinjalla ei ole valmistettu maitoa sisältäviä tuotteita? Ja silti ei tuotteen pakettiin ole merkitty tekstiä maidoton? Oletko löytänyt valmistajilta kysymällä montakin tällaista tuotetta?

Tässä on kyse siitä, että jos tuote on varmasti täysin maidoton eikä ole edes käsitelty siten, että siinä vaiheessa olisi voinut maitoa siihen "tarttua", niin miksi siinä lähes aina lukee "laktoositon" eikä esim. lisäksi "maidoton".

Mistä osaat päätellä että jonkin maidottoman tuotteen tuotelinjalla ei ole valmistettu maitoa sisältäviä tuotteita? Ja silti ei tuotteen pakettiin ole merkitty tekstiä maidoton? Oletko löytänyt valmistajilta kysymällä montakin tällaista tuotetta?

Ehän mää mitään mistään varmasti tiedä, mutta luulisin, että valmistajat eivät merkitse maidoton, jos on pienikin vaara, että jäämiä maidosta sattuisi olemaan. Ettei tule mitään haasteita oikeuteen tms., jos maitoallerginen saakin heidän tuotteistaan reaktioita.
Varmaan "maidoton"on niin "vahva" väite, että sitä ei herkästi käytetä, jos tuote ei ole 100% varmasti maidoton. Eli tosiaan esim. kekseissä, jossa ei ole valmistukseen käytetty maitoa ei kuitenkaan lue "maidoton" tai edes "laktoositon", vaan on esim. maininta että "Valmistettu tuotantolinjalla, jossa käsitellään maitoa, soijaa ja tehtaassa, jossa käsitellään kananmunaa.".

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Juu ja hyvin monissa ruokaravintoloissakaan tämä asia ei ole selvillä. Itse kysyin kerran että onko tämä LAKTOOSITONTA? Sain vastauksen että juu on, siinä on käytetty hylakermaa. Huoh!

Tätä en ymmärrä enkä sitä, että jos uote on täysin maidoton, niin miksei sitä voi ilmoittaa yksinkertaisesti laittamalla pakkaukseen tms tekstin "maidoton". Todella usein lukee vain "laktoositon" . Sitten pitää sihdata, että onko siinä maitoa vai ei...

no kun voi olla laktoosi mutta maidoton on yliherkkä maitoproteeinille!

No just siksi siinä saisikin olla suoraan se "maidoton". Nyt joutuu sihtaamaan, että voinko syödä vai en. Esimerkkinä Vanajan vohvelit, paketissa lukee laktoositon tai Heinosen leipomon piirakat, niissäkin on teksti "laktoositon", mutta ei niissä kummassakaan ole maitoa. Olisi helpompi vaan suorilla laittaa, ettei ole maitoa ollenkaan. Tietäisin minä ja muuta maidottomat ihmiset suoraan, että niitä voi syödä :)

kuulema näin että ei saa sanoa maidoton jos on pienikään mahdollisuus että on epäpuhtautena hitunenkaan maitoa eli maitoa käsitellään samassa tehtaassa yms. Olen antanut palautetta jollekin firmalle ja sanonut että laittakaa hyvät ihmiset sitten se "valmistetaan samoissa tiloissa missä käsitellään maitoa" tai "saattaa sisältää maitoa". on muuten vaikeaa tuon maidottomuuden kanssa kun joskus tuntuu että jättääkö turhaan ihan vaan varmuuden vuoksi jonkun ostamatta kun ei tiedä onko vai eikö

olen kuullut myös että laktoosittomalla tuotteelta voidaan pyytää korkeampi hinta kuin tuotteelta jossa lukee maidoton. Eli laktoosittomalla tuotteella on parempi kauppa-arvo.

Yhteistyössä