Lapsillani epäillään laktoosi-intoleranssia. Pari asiaa nyt vähän pohdituttaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
HUOMIOI myös se että hyvinkin moni laktoosi-intolerantikko pystyy vallanhyvin juomaan a) ulkolaista maitoa b) homogenoimatonta luomumaitoa ... Mukaanlukien itselläni pönttö ennen lauloi, jos vähänkin join Valiota, mutta nyttemmin olen huomannut että LIDL:n halpismaidoista ei tuu ees ilmavaivoja. En tiedä miksi näin on, mutta näin se tuntuu olevan monilla muillakin. Ehkä ne on keskieuroopassa valmiiksi laktoosittomia tai sitten jotain härskimpää.

[QUOTE="möhömaha";25438031]HUOMIOI myös se että hyvinkin moni laktoosi-intolerantikko pystyy vallanhyvin juomaan a) ulkolaista maitoa b) homogenoimatonta luomumaitoa ... Mukaanlukien itselläni pönttö ennen lauloi, jos vähänkin join Valiota, mutta nyttemmin olen huomannut että LIDL:n halpismaidoista ei tuu ees ilmavaivoja. En tiedä miksi näin on, mutta näin se tuntuu olevan monilla muillakin. Ehkä ne on keskieuroopassa valmiiksi laktoosittomia tai sitten jotain härskimpää.[/QUOTE]

Itseasiassa, nyt kun tuli tästä juttua niin mulla on semmoinen muistikuva että olisin tällaisesta kuullut ennenkin. Mahdollisesti nimenomaan tältä palstalta :)

Mutta kyllä mä pidän nuo lapset laktoosittomalla/HYLA:lla koska he ovat vielä niin pieniä, etteivät osaa esim. niitä vatsakipujaan vielä kunnolla ilmaista.

Voidaan kokeilla sitten, kun ikää on vähän enempi.

Ulkolainen maito ja homogenoimaton maito harvoin ovat rasvattomia kuten se joppi mitä Suomessa lähinnä juodaan. Rasva "päällystää" sen laktoosin niin, että se imeytyy hitaammin, ja aiheuttaa vähemmän oireita.

Mutta kyllä mä pidän nuo lapset laktoosittomalla/HYLA:lla koska he ovat vielä niin pieniä, etteivät osaa esim. niitä vatsakipujaan vielä kunnolla ilmaista.

Kyllä ne vaivat haistaa :D Mutta vielä siitä HYLA/INTO:sta... Se ei itseasiassa ole mitään muuta kuin normi maitoa johon on sotkettu sitä laktaasia. Joten saattaa tulla halvemmaksi sotkea sitä jauhetta niistä kapseleista maitotuotteisiin. Lisäksi ei tartte pitää erilaisia purkkeja jääkaapissa pilaantumassa.

Höpö höpö.
Lääkeissä oleva laktoosimäärä aiheuttaa oireita vain korvien välissä.
Niin moni luulee. Minä oon joutunut huomaamaan sen ihan todeksi.

Muoks. Se siis on kai aika harvinaista, mutta ainakin laktoositon.netissä (kannattaa muuten chef käydä tsekkaamassa sieltä keskusteluja!) oli muistaakseni muitakin, jotka saa oireita myös lääkkeistä.
Lääkkeissä on tosi vähän laktoosia, mutta jos joudun syömään säännöllisesti jotain laktoosipitoista, vaikkakin sitä ois vähän, niin oireilen. Jos taas pidän viikon parin taukoja, niin en saa niin herkästi oireita. Huonoksi onnekseni mulla on pari pitkäaikaista lääkitystä, joihin ei ole laktoositonta vaihtoehtoa. Ois enemmänkin jos en olis joutunut karsimaan isoa osaa lääkityksistä pahoinvoinnin takia pois.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
miula on ollut laktoosi-intoleranssi 2-vuotiaasta ja kohdallani ei ole niin nuukaa, onko tuote hyla vai laktoositon.. siedän myös pieniä määriä suklaata, mutta esim. kerran kun tilasin kahvilassa laktoosittoman laten & sainkin vahingossa tavallisen, meni loppupv hirveissä mahakivuissa vessanpytyllä...
tytöllä 3v on todettu jonkinlainen maitosopimattomuus, pärjää samoilla tuotteilla kuin äitinsäkin ja sietää myös pikkumääriä tavallista maitoa, esim. eilen söi sellaisen paula mini-vanukkaan eikä tullut mitään.. ja sitten kun tulee, oireet ovat lähinnä rajua piereskelyä jolle vain kikattaa

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25438076:
Niin moni luulee. Minä oon joutunut huomaamaan sen ihan todeksi.

Ensinnäkin monet jotka spennaavat niistä läkkeiden laktoosista ovat monesti vetäneet vuosi lääkkeitä, joissa on laktoosia eivätkä ole saanet oireita kun eivät tiedä asiasta. Toiseksi ihan moolilaskujen mukaan, vaikka siinä yhdessä pillerissä oleva laktoosi muuttuisi 100% kaasuiksi, niin sitä syntyisi noin 1-5 ml, josta ei kovin kummoisia vaivoja voi tulla.

[QUOTE="möhömaha";25438063]Kyllä ne vaivat haistaa :D Mutta vielä siitä HYLA/INTO:sta... Se ei itseasiassa ole mitään muuta kuin normi maitoa johon on sotkettu sitä laktaasia. Joten saattaa tulla halvemmaksi sotkea sitä jauhetta niistä kapseleista maitotuotteisiin. Lisäksi ei tartte pitää erilaisia purkkeja jääkaapissa pilaantumassa.[/QUOTE]

höpönlöpön taas. Vähälaktoosisiin ei sotketa yhtään mitään.

[QUOTE="möhömaha";25438063]Kyllä ne vaivat haistaa :D Mutta vielä siitä HYLA/INTO:sta... Se ei itseasiassa ole mitään muuta kuin normi maitoa johon on sotkettu sitä laktaasia. Joten saattaa tulla halvemmaksi sotkea sitä jauhetta niistä kapseleista maitotuotteisiin. Lisäksi ei tartte pitää erilaisia purkkeja jääkaapissa pilaantumassa.[/QUOTE]

Ihanko totta? Siis oikeasti?

Ensinnäkin monet jotka spennaavat niistä läkkeiden laktoosista ovat monesti vetäneet vuosi lääkkeitä, joissa on laktoosia eivätkä ole saanet oireita kun eivät tiedä asiasta. Toiseksi ihan moolilaskujen mukaan, vaikka siinä yhdessä pillerissä oleva laktoosi muuttuisi 100% kaasuiksi, niin sitä syntyisi noin 1-5 ml, josta ei kovin kummoisia vaivoja voi tulla.

Oikeasti, oon pohtinut tätä tosi paljon. Miksi mulle tulee laktoosioireita jos lääkkeistä ei voi tulla? Kaikki ruuat on ihan varmasti laktoosittomia, ne on tutkittu moneen kertaan eksänkin kanssa kun tätä mietittiin. En usko sen olevan psyykkistä, koska yleensä jos oon luullut jossakin olevan laktoosia ja syönyt silti (esim. joku uusi lääke) on mulle tullut vaan hetkeksi vähän huono olo.

Ja oon syönyt vuosia lääkkeitä, mutta laktoosi-intoleranssi mulla puhkesi 2010 ja todettiin 2011. Sitä ennen oon voinut syödä ihan mitä vaan.

[QUOTE="möhömaha";25438031]HUOMIOI myös se että hyvinkin moni laktoosi-intolerantikko pystyy vallanhyvin juomaan a) ulkolaista maitoa b) homogenoimatonta luomumaitoa ... Mukaanlukien itselläni pönttö ennen lauloi, jos vähänkin join Valiota, mutta nyttemmin olen huomannut että LIDL:n halpismaidoista ei tuu ees ilmavaivoja. En tiedä miksi näin on, mutta näin se tuntuu olevan monilla muillakin. Ehkä ne on keskieuroopassa valmiiksi laktoosittomia tai sitten jotain härskimpää.[/QUOTE]

Ainakin meillä olevissa Lidlin purkeissa lukee valmistettu Suomessa. tosin siis on ostettu vaan ns tuoremaitoa,ei sitä pitkään säilyvää versiota.

Tai sit ihan oikeasti, tervetuloa sokkotestinä syöttämään 7v ikäselle joko laktoosia sisältävää tai laktoositonta lääkettä -se valitettavasti saa oireita niistäkin. Samoin kuin monesta muustakin ei-tästä-voi-tulla-oiretta-asiasta.
Mitkä kaikki teillä on sellasia ei-tästä-voi-tulla-oiretta-asioita?
Oon huomannut, että pystyn syödä vähän Pirkan ranskalaisia pastilleja, niissä on maitojauhetta jotain alle 0.3%, mutta Brunbergin suukoista saan oireita, vaikka niissä ei muistaakseni pitäis olla maitojauhetta ollenkaan.. ne vaan tuotantolinjan takia merkitään vähälaktoosisiksi. Olen vähän suklaahiiri ja alan kyllästyä pelkkään Brunbergin tummaan suklaaseen, maitosuklaata täällä ei myydä missään lähistöllä.. :snotty:

Kannattaa muistaa että samanlaisia oireita voi tulla monesta asiasta eli se että on laktoosi-intolerantikko ei tee immuuniksi kaikille maailman muille mahavaivoille. Lapsilla on yleisesti erilaisia toiminnallisia vaivoja ja tietyt ruoka-aineet lisäävät luonnostaan kaasunmuodostusta tai löysyttävät vatsaa joten ei kannata olettakaan että 100% oireista laktoosittomallakaan ruokavaliolla poistuu.

Kun epäillään laktoosi-intoleranssia niin pitää aina poissulkea myös keliakia koska siihen voi liittyä toissijaisena laktoosi-intoleranssi joka korjaantuu gluteenittomalla ruokavaliolla suolinukan toipuessa. "Tavallinen" laktoosi-intoleranssi on perinnöllinen ominaisuus joka ei palaudu. Kuitenkin tosiaan sen toimivan laktaasientsyymin määrä ja oireherkkyys vaihtelevat paljon yksilöiden välillä, yksi pärjää hyla-tuotteilla ja silloin tällöin laktaasikapselien avulla voi normimaitotuotteitakin kohtuudella syödä, toiselle pitää kaiken olla täysin laktoositonta.

• Tykkää
Laktoosittomassa maitojuomassa on se hyvä puoli, että säilyy todella pitkään ja parasta ennen-päiväyksen jälkeenkään ei mene miksikään <3. On kyllä kalliimpaa kuin tavismaito.

Meillä kaikki neljä lasta laktoosi-intolerantikkoja, juomana laktoositon maitojuoma, ruokaan laktoositonta maitoa ja kerma (meillä käy myös vähälaktoosinen). Jäätelöpaketista tarkistat että siinä lukee laktoositon. Helppoa eikä aiheuta suurta vaivaa ja mietintää.

Jos saat lapsesi juomaan hylamaitoa niin se on ihme, se on kuulemma kauheaa litkua (ovat maistaneet koulussa).

• Tykkää

Tiedoksi vain että lidlin maidon pakkaaja vaihtuu ajottain. Eli yleensä tarjouskilpailu näin vuoden vaihteessa ja saattaa se maidon toimittaja vaihtua. En tiedä lukeeko purkin kyljessä sitä oikeaa maidon pakkaajaa. Mutta joku kerta se maito voi olla samaa kuin valion purkissa.

Itse olen ollut pienestä laktoosi-intolerantikko, mutta vasta 16v. se osatiin tutkia, (että nimetä miksi useamman kerran viikosta istuin tuntitolkulla pytyllä kouristusten kera) ja sainkin täysin laktoosittoman ruokavalion, laktoosi aluksi pilkkoutui normaalisti kokeissa, mutta sitten arvot romahtivat ja siinä syy laktoosittomaan ruokavalioon. Vuosien varrella opin tietämään minkä verran siedän laktoosia ja pystyn käyttämään ajoittain jopa ihan normi tuotteita, päivittäin en kylläkään. Niin ja viime kesänä huomasin lomamatkalla sietäväni homogenoimatonta maitoa hyvin ja täällä suomessa kokeilin luomumaitoa ja sillä kokeilulla edelleen olen :) ei ole ilmavaivoja, ei ripulia, ei kouristuksia. Ihan normi olo, käsittämätöntä minusta, mutta olen iloinen asiasta. Kaikille luomumaito ei todellakaan sovi, sekin vain pitää testata mikä kenellekin sopii.

Höpö höpö.
Lääkeissä oleva laktoosimäärä aiheuttaa oireita vain korvien välissä.

Voin muuten kokemuksesta kertoa että Asperiinissa oleva laktoosimäärä aiheuttaa kyllä oireita muuallekin kuin korvien väliin.

Mun vatsa ei ole oppinut vielä liki 30vuodenkaan jälkeen sietämään tuotteita joissa on laktoosia joten mä todellakin huomaan ja tunnen ne pienetkin määrät.

Voidaan kokeilla sitten, kun ikää on vähän enempi.

Jos todetaan että vaivat johtuvat laktoosi-intoleranssista niin suosittelen ainakin ihan alkuun täysin laktoosittomia juomia (jos esim. ruuan kanssa juovat maitoa). Toi Hyla maito on erittäin makeaa eikä oikeastaan sovi sellaisenaan ruokajuomaksi mutta ruuanlaittoon ja esim. kaakaoon se on erinomaista.
Kaupasta löytyy nimellä Laktoositon maitojuoma ihan hyvä vaihtoehto juotavaksi, toki sikahintainen...

Muutenkin nykyisin on järjettömästi kokonaan laktoosittomia tuotteita ja kannattaa muistaa että jokainen maitotuote jossa hiilihydraattien määrä on
0 % niin sellaisessa on myöskin laktoosi=maitosokeri hajonnut, joten niitä voi syödä huoletta.

[QUOTE="vieras";25439390]Jos todetaan että vaivat johtuvat laktoosi-intoleranssista niin suosittelen ainakin ihan alkuun täysin laktoosittomia juomia (jos esim. ruuan kanssa juovat maitoa). Toi Hyla maito on erittäin makeaa eikä oikeastaan sovi sellaisenaan ruokajuomaksi mutta ruuanlaittoon ja esim. kaakaoon se on erinomaista.
Kaupasta löytyy nimellä Laktoositon maitojuoma ihan hyvä vaihtoehto juotavaksi, toki sikahintainen...

Muutenkin nykyisin on järjettömästi kokonaan laktoosittomia tuotteita ja kannattaa muistaa että jokainen maitotuote jossa hiilihydraattien määrä on
0 % niin sellaisessa on myöskin laktoosi=maitosokeri hajonnut, joten niitä voi syödä huoletta.[/QUOTE]

Rainbowin laktoositon maitojuoma on noin 30 senttiä halvempi kuin Valion vastaava. Kallistahan se kyllä kuitenkin on.

Yhteistyössä