Mitä hyvää voisi tehdä jauhelihasta iltapalaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideoita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vittu niitä tortilloja, jos sinulla aineksia löytyy niin tee jauhelihasta mureke ja keitä pottuja, tulee ainakin täyttävää ja hyvää tai sitten vaan laita pakasteeseen.

LIHARIISIPIIRAKKA

Taikina:
¼ dl maitoa
1/3 hiivaa
½ tl suolaa
1 rkl sokeria
½ munaa
n. ½ kg hiivaleipä- ja vehnäjauhoja
100 g margariinia tai voita

Täyte:
250 g jauhelihaa
1 iso sipuli
2 tl jauhelihamaustetta
1 rkl margariinia
1 dl riisiä
2 dl vettä
1 muna

Voiteluun ½ muna

Murenna maito haaleaan maitoon. Lisää suola, sokeri, muna ja vähitellen jauhoja. Alusta taikina kulhon reunoista irtoavaksi. Lisää loppuvaiheessa sulatettu, jäähtynyt rasva. Kohota kaksinkertaiseksi ja kaulitse sitten 1 cm:n paksuiseksi suorakaiteen muotoiseksi levyksi.
Täytettä varten hienonna sipuli ja ruskista se jauhelihan kanssa rasvassa. Mausta hyvin. Keitä riisi hiljakseen pehmeiksi. Yhdistä jauhelihaan ja jäähdytä. Sekoita täytteeseen muna. Levitä täyte puoliksi levylle. Käännä toinen puoli taikinasta täytteen päälle. Ummista piirakka sormin painelemalla. Voitele munalla ja paista 200-asteisessa uunissa n. 20 min. ajan.

tai sitten

Minkälaista on vanhanajan lihapiirakka? Minä teen lihapiirakan useimmiten niin, että teen joko rahkavoitaikinan (purkki maitorahkaa, 250 g rasvaa, 4 dl jauhoja, tl leivinjauhetta, sekoitetaan, annetaan olla jääkaapissa puolisen tuntia) tai ostan laiskuuttani valmista lehtitaikinalevyä. Panen taikinan uunipellille ja päälle jauhelihaa, sipulia, riisiä ja kananmunaa (n. 400 grammaa jauhelihaa, pari sipulia, 2 dl keitettyä riisiä ja pari, kolme kovaksi keitettyä kananmunaa) taikinalle kansi, pinnan sivelen kananmunalla ja rei'itän pinnan ja uuniin.

Nuo molemmat lainaukset tuolta: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ideakeittio/omat-ruokaohjeet/1765030/muffinssi-ja-piirakka-ohjetta-kaipailisin/

Taikina viilenee äkkiä leivottavaksi, jos laittaa sen pakkaseen (tai tällä ilmalla ulos)

[QUOTE="popp";22645578]Tee taikina itse? Onko rahkaa, kermaviiliä, tavallista viiliä? Ellei, käytä vähän vaikka lihalientä[/QUOTE]

Kermaviiliä löytyy!
Miten tuo taikina tehdään itse? Joo, olen vähän huono kokki :snotty:

Tykkään sellaisesta jauhelihapiirakastakin, mihin tulee pohja murotaikinatyyppisesti voista, jauhoista ja kermaviilistä sekä ripauksesta perunamuussijauhetta. Täytteeseen jauhelihaa, kesäkurpitsaa, tomaattimurskaa, fetaa ja pinnalle munamaito sekä juustoraastetta. nam!

Mausteeksi laitan pizzamaustetta ja herbamare-yrttisuolaa sekä valkosipulia.

Saman voi tehdä ilman kesäkurpitsaa ja tomaattimurskaa, pelkällä munamaidolla ja tykkään siitäkin versiosta.

Yhteistyössä