mitä ihmeen pelleillyä tämä on?! en tunne sikiön liikkeitä ja koetin soittaa äitiyspoliklinikalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lihapulla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26372139]Mene päivystykseen. Sieltä ei käännytetä ketään pois ja lääkäri voi kirjoittaa lähetteen.[/QUOTE]

Kylläpäs vaan käännytetään, minutkin on käännytetty vertavuotavan lapsen kanssa. Täällä on ohje että AINA virka-aikana ensin neuvolaan tai omaan terveyskeskukseen, jos nyt ei ole ambulanssikyytiä vaativa asia. Säästötoimet, jee.

Ja raskaanaolevia ei itse asiassa oteta tavan päivystykseen täällä ollenkaan, vaan tonne äitipolille ja vain lähetteellä... tai sitten tosiaan sillä ambulanssilla.

ei kai asuta samassa kaupungissa?! täällä nimittäin kierrätetään äitiyspolin kautta synnärille & lähetteellä, mikä
on kyllä ihan hölmöläisten hommaa. esim. miula oli viime raskaudessa raskausmyrkytys ja jokin aika sitten soitin
hädissäni synnärille kun heräsin päänsärkyyn. verenpaineet oli pilvissä. niin eikös pahoitteleva naisimmeinen
selitä, että miun pitää ensin saada lähete ä-polille... WHAT?!! :O ensin soitat tuskissasi sinne sun tänne ja
sitten puoli-sokeana, nuppi sekas menet ensin ä-polille hortoilemaan kunnes joku saattaa synnärille.. WAY TO GO MIKKELI!!!!! :headwall:

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Jenis";26372129]Käytännöt vaihtelee kunnittain, mutta jos ne sairaalasta sulle jo sanoi että lähetteellä, niin ne varmaan tietää oman käytäntönsä paremmin kuin palsta :) Rauhoitu ja soita omaan neuvolaan, kuka tahansa terkka voi kuunnella ne äänet ja pistää sut tarvittaessa eteenpäin.

Oletko tehnyt liikelaskentaa?[/QUOTE]

Minä olen samaa mieltä, että jos on annettu tuollaiset ohjeet, niitä on noudatettava. Ap on soittanut ja kysynyt ja noin on neuvottu eli tilannetta ei pidetä hätätilanteena. Nuo ohjeet on varmaan annettu sitä varten, että aika moni odottava varmaan epäilee ettei lapsi enää liiku ja sitten olisi synnäri tukossa heidän takiaan. Itse menin suoraan synnärille kun olin jo viikolla 38, enkä yksi aamu tuntenut lapsen liikkeitä ollenkaan, vaikka koitin herätellä häntä. Ultrassa todettiin että lapsi liikkuu ihan normaalisti, mutta minut otettiin kuitenkin päiväksi liikkeiden seurantaan ja sitten synnytys onneksi jo käynnistyikin (ehkä kohdunkaulan tunnustelun takia). En tajua vieläkään miksi en tuntenut yhtä ainutta liikettä, vaikka lapsi liikkui ultran mukaan ihan normaalisti. Ehkä tuollaista käy monille muillekin kun minulle eli ei ole oikeasti mitään hätää.

Ihan ihme meininkiä.. Tsemppiä sulle! Täällä onneks päivystykseen ovat aina ottaneet mut ja apua saanu viim. tunnin sisään vaikka ollut pelkkä virtsatietulehdus ja oireet sellasta tihentynyt tarve luokkaa. Eli mut on aina otettu päivystykses vastaan vaikkei oireitakaan juurikaan ja lääkkeet oon saanu nopeasti. Kummaa meininkiä toi lähetteiden kans pelaaminen..

Siis missä kunnassa ja sairaalassa on tällaista touhua???
Pakkohan niiden jossain on pikaisesti tarkastaa vauvan vointi.
Mene sinne synnärille ja sano että supistelee ellei muu auta... Sittenpä ainakin ottavat sut käyrille.
Uskomatonta.

[QUOTE="Jenis";26372090]Eipä nyt lietsota paniikkia siellä. Ja ainakin meidän kaupungin synnytysvastaanotosta kyllä käännytetään pois, jos et ole synnyttämässä ja sattuu virkaintoinen kätilö paikalle.

Ensin omaan neuvolaan, sieltä pääsee kyllä hoitoon jos tarvis on.[/QUOTE]

Kyllä mä mielellään tässä asiassa lietson paniikkia.
Ihmiset ei tunnu tajuavan miten vakavaa vauvan liikkeiden loppuminen on. Se kielii todella pahasta ongelmasta vauvan voinnissa. Hyvin suurella todennäköisyydellä vauva on akuutissa hengenvaarassa. Mitä kauemmin hoitoon pääsy viivästyy, sitä suurempi riski vauvalla on kuolla kohtuun. Sitä suurta surua en aloittajalle toivo, siksi lietson paniikkia.

12 tuntia ilman liikkeitä on jo TOSI pitkä aika.
Ohjehan on seuraava. Jos huolestut vauvan liikkeistä, mene heti pitkällesi ja laske liikkeitä tunti. Jos et tunne yhtään liikettä lähde heti sairaalaan. Jos tunnet alle 1-9 liikettä, juo mehua ja laske toinen tunti. Jos et vieläkään saanut tunnissa 10 liikettä lähde heti sairaalaan.

Minä olen samaa mieltä, että jos on annettu tuollaiset ohjeet, niitä on noudatettava. Ap on soittanut ja kysynyt ja noin on neuvottu eli tilannetta ei pidetä hätätilanteena. Nuo ohjeet on varmaan annettu sitä varten, että aika moni odottava varmaan epäilee ettei lapsi enää liiku ja sitten olisi synnäri tukossa heidän takiaan. Itse menin suoraan synnärille kun olin jo viikolla 38, enkä yksi aamu tuntenut lapsen liikkeitä ollenkaan, vaikka koitin herätellä häntä. Ultrassa todettiin että lapsi liikkuu ihan normaalisti, mutta minut otettiin kuitenkin päiväksi liikkeiden seurantaan ja sitten synnytys onneksi jo käynnistyikin (ehkä kohdunkaulan tunnustelun takia). En tajua vieläkään miksi en tuntenut yhtä ainutta liikettä, vaikka lapsi liikkui ultran mukaan ihan normaalisti. Ehkä tuollaista käy monille muillekin kun minulle eli ei ole oikeasti mitään hätää.
Haista paska neuvojesi kanssa.

Jos vauva ei liiku, ei kukaan voi tutkimatta olettaa ettei vauvalla ole mitään hätää.
Vaikka sinun kokemuksesi olikin niinkuin kerroit, ei sillä voi rauhoitella muita odottajia.

Liian huoleton suhtautuminen vauvan liikkeiden tarkkailuun johtaa vain turhiin kohtukuolemiin.
Olen kuullut sekä tapauksesta jossa vauva kuoli kun tilanteeseen ei suhtauduttu vakavasti, että useammankin 'läheltä piti' tapauksen jossa sektio/synnytyksen käynnistys on pelastanut vauvan.

[QUOTE="Monenmamma";26372446]Kyllä mä mielellään tässä asiassa lietson paniikkia.
Ihmiset ei tunnu tajuavan miten vakavaa vauvan liikkeiden loppuminen on. Se kielii todella pahasta ongelmasta vauvan voinnissa. Hyvin suurella todennäköisyydellä vauva on akuutissa hengenvaarassa. Mitä kauemmin hoitoon pääsy viivästyy, sitä suurempi riski vauvalla on kuolla kohtuun. Sitä suurta surua en aloittajalle toivo, siksi lietson paniikkia.

Ohjehan on seuraava. Jos huolestut vauvan liikkeistä, mene heti pitkällesi ja laske liikkeitä tunti. Jos et tunne yhtään liikettä lähde heti sairaalaan. Jos tunnet alle 1-9 liikettä, juo mehua ja laske toinen tunti. Jos et vieläkään saanut tunnissa 10 liikettä lähde heti sairaalaan.[/QUOTE]

No kun se paniikin lietsominen ei auta yhtään mitään. Järkevä toiminta auttaa. Ja olen itsekin ollut raskaana ja yhtäkkiä havahtunut siihen, että liikkeitä ei ole tuntunut pitkään aikaan. Sen sijaan että alkaa paniikissa ravata ympäri kaupunkia, suositellaan ENSIN tuota liikelaskentaa niin että ihan keskittyy niihin liikkeisiin. Tavallisempaa kuitenkin on, että vauvalla on kaikki hyvin kuin että hän olisi kuollut kohtuun.

[QUOTE="Jenis";26372486]No kun se paniikin lietsominen ei auta yhtään mitään. Järkevä toiminta auttaa. Ja olen itsekin ollut raskaana ja yhtäkkiä havahtunut siihen, että liikkeitä ei ole tuntunut pitkään aikaan. Sen sijaan että alkaa paniikissa ravata ympäri kaupunkia, suositellaan ENSIN tuota liikelaskentaa niin että ihan keskittyy niihin liikkeisiin. Tavallisempaa kuitenkin on, että vauvalla on kaikki hyvin kuin että hän olisi kuollut kohtuun.[/QUOTE]

Toki näin. Oletan kuitenkin että ihminen joka on sitä mieltä ettei vauva liiku, on jo laskenut liikkeitä ja yrittänyt saada vauvan liikkumaan.

Pitkin kaupunkia säntäily ei auta mitään, mutta synnärille meno ja hoidon vaatiminen voi pelastaa vauvan hengen.

En ymmärrä mikä ammattitaidoton tumpelo vaatii lähetteen äidiltä jonka vauva on ollut puoli vuorokautta liikkumatta.

Läskään ainakin pääsee synnärille tarkistettavaksi ihan vaan puhelisoitolla sinne, edellisessä raskaudessa en liikkeitä tuntenut juuri ollenkaan istukan sijainnin vuoksi, joten useaan otteeseen kävin synnärillä ja myös polilla tarkastuksessa, meillä kun ei neuvolassa ultraa ole.

[QUOTE="Jenis";26372486]No kun se paniikin lietsominen ei auta yhtään mitään. Järkevä toiminta auttaa. Ja olen itsekin ollut raskaana ja yhtäkkiä havahtunut siihen, että liikkeitä ei ole tuntunut pitkään aikaan. Sen sijaan että alkaa paniikissa ravata ympäri kaupunkia, suositellaan ENSIN tuota liikelaskentaa niin että ihan keskittyy niihin liikkeisiin. Tavallisempaa kuitenkin on, että vauvalla on kaikki hyvin kuin että hän olisi kuollut kohtuun.[/QUOTE]

Vielä lisäys.

Toki on tavallisempaa että vauva onkin kunnossa. Mielestäni kuitenkin mieluummin vaikka 1000 turhaa tarkastusta, kuin 1 turhaan kuollut vauva.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja petite
En tiedä missä päin asustelet mutta Helsingissä ei ainakaan lähetettä tarvitse. Mielelllään pitää soittaa päivystykseen ennen polille menoa mutta itse en kerran soittanut ja kyllä päivytykseen pääsin heti.

Minä olisin ehkä tarvinnut enemmän tätä paniikin lietsomista.
Kohtukuolemista, kun ei sillätavalla puhuta, sitä riskiä ei moni raskaanaoleva edes tiedosta. Ajatellaan, että kun 12 viikkoa on ohi, ja ultrat kunnossa, niin se lapsi varmasti syliin saadaan.
Minulle ei käynyt näin.
Eräänä aamuna en tuntenut enää liikkeitä kunnolla. Mutta kun vauva oli ollut koko raskauden ajan rauhallinen, en huolestunut.
Päivällä kävin kävelyllä ja sen jälkeen nukahdin.
Kun heräsin, tiesin, että jotakin on vialla. Tein liikelaskentaa, enkä saanut yhtään liikettä, en vaikka tönin ja join ja söin.
Synnäriltä sanottiin, että voinhan tulla tarkistuttaan, että tiedän sitten, että kaikki on hyvin.
Mutta niin vain oli, että kaikki ei ollut hyvin.
Vauva todettiin kuolleeksi. Myöhemmin ruuminavauksessa todettiin kuolleen hapenpuutteeseen, kuristunut napanuoraan.
Tämä riski on todellinen, ja vaikka on tietenkin todennäköisempää, että kaikki on hyvin, niin se ei poista silti sitä, että kaikki ei aina olekkaan hyvin, ja aina on joku kenen kohdalle se kauhea suru sattuu.
Minä koin sen, ja todellakin enemmin sitten sitä paniikkia lietsomassa, mitä tyynnyttelemässä, että ei tarvitse kiirehtiä, kaikki todennäköisesti on ihan hyvin.

Kohtukuolemista, kun ei sillätavalla puhuta, sitä riskiä ei moni raskaanaoleva edes tiedosta. Ajatellaan, että kun 12 viikkoa on ohi, ja ultrat kunnossa, niin se lapsi varmasti syliin saadaan.
Minulle ei käynyt näin.
Eräänä aamuna en tuntenut enää liikkeitä kunnolla. Mutta kun vauva oli ollut koko raskauden ajan rauhallinen, en huolestunut.
Kun heräsin, tiesin, että jotakin on vialla. Tein liikelaskentaa, enkä saanut yhtään liikettä, en vaikka tönin ja join ja söin.
Synnäriltä sanottiin, että voinhan tulla tarkistuttaan, että tiedän sitten, että kaikki on hyvin.
Vauva todettiin kuolleeksi. Myöhemmin ruuminavauksessa todettiin kuolleen hapenpuutteeseen, kuristunut napanuoraan.
Tämä riski on todellinen, ja vaikka on tietenkin todennäköisempää, että kaikki on hyvin, niin se ei poista silti sitä, että kaikki ei aina olekkaan hyvin, ja aina on joku kenen kohdalle se kauhea suru sattuu.
Minä koin sen, ja todellakin enemmin sitten sitä paniikkia lietsomassa, mitä tyynnyttelemässä, että ei tarvitse kiirehtiä, kaikki todennäköisesti on ihan hyvin.

Voi kamalaa mitä oot kokenut! En edes osaa sanoa mitään :( Jotenkin kyllä kans ihmetyttää tämä,että moni sanoo ettei ole mitään hätää vaikka vauva noinkin kauan ollut liikkumatta. Ei se liene mitään paniikin lietsomista,jos tuo esille sen,että asiat ei välttämättä olekaan hyvin.

Minulla myös takana yksi huonosti liikkunut vauva loppuraskauden aikana. Kahdesti kävin polilla kuulemassa että lapseni on vain "laiska" ja lopulta 40+4 synnytys käynnistettiin kun liikkeet loppuivat edellisenä iltana kokonaan ja vihdoin ultraan päästyä selvisi että lapsivesi oli melkein loppu.

Lopputulos: traumaattinen kiireellinen sektio sydänäänten laskun vuoksi, huonokuntoinen laiha vastasyntynyt ja järjettömän suuri syyllisyys minulle siitä, miksen vaatinut kirveen kanssa pääsyä ultraan silloin aiemmin, ja annoin hoitohenkilökunnan naureskella lapseni "laiskuudelle". Istukassa oli siisi toimintahäiriö joka ilmeni vasta 3. kolmanneksen puolivälissä liikkeiden vähenemisellä.

Tässä ollaan taas raskaana ja pelkopolille on aika ensi viikolla tuon edellisraskauden vuoksi.

Aloittajalle: mene sinne päivystykseen, ja pyydä ultraamaan. Pelkkä käyrällä makaaminen ja sikiön hyvät sykkeet eivät välttämättä kerro kaikkea.

Sinulle haistattelija, ap kävi jo äitiyspolilla ihan paikan päällä, eivätkä ottaneet vastaan siellä, joten mitä hän voisi muuta tehdä kuin odottaa lähetettä? Itsekin olen sitä mieltä, jos toinen vaivautuu näytille asti, olisivat voineet yhtä hyvin tutkia hänet heti eli on todella pönttö systeemi. Itsekin olisin huolestunut tuossa tilanteessa ja olisin hakeutunut polille. Tosiasia on kuitenkin, että aivan kaikkia huolestuneita ei pystytä tutkikimaan sairaalatasoisesti vaan neuvola voi hoitaa ne ja kuten tuossa joku kirjoittikin, edes takaisin juoksentelu ei varmaan paranna tilannetta yhtään. Vauvan liikkeet ovat loppuneet jo eilen, joten tässä ei nyt enää hätiköinti auta. Minä uskon kuitenkin että kaikki on hyvin.

toivottavasti kaikki on ok. minulla molemmissa raskauksissa vauva on kääntynyt välillä ns potkimaan selkärankaa jolloin en ole liikkeitä tuntenut, vaikka kuinka olen koittanut herätellä.

kummallakin kerralla olen ensin soittanut synnärille ja sitten mennyt tarkistukseen, vaikka neuvola olisi paljon lähempänä. tietysti jos oikein byrokratia laukkaa niin päivystyksen kautta voivat myös antaa lähetteen ellei sitä neuvolasta saa. tai sitten minulla on vain käynyt tuuria..ekassa raskaudessa oli verenvuotoa, enkä edes tajunnut että olisin voinut mennä synnärille, vaan menin päivtystykseen, koska neuvola oli kiinni ja päivystys lähempänä. siellä lääkäri rauhallisesti totesi, että heillä ei ole ultrausmahdollisuutta, vaan että hän laittaa synnärille lähetteen ja hommasi minut taksiin ja niin sitä mentiin...

byrokratia on joskus turhauttavaa ja sitä esiintyy, vaikka täällä kuinka toisiamme haukkuisimme, mikä ei auta ketään.se saa tämän palstan vain vaikuttamaan entistä lapsellisemmalta.

toivottavasti ap on saanut apua.tsemippiä hänelle, muistan kyllä vielä millaista on pelätä vauvansa puolesta ja taistella, että muut uskovat hätääsi.

Minulle ei käynyt näin.

Onneksi kohtu- ja synnytyskuolemista on alettu puhumaan hieman enemmän. Itse neuvolassa kun keskustelin nyt viime raskaudean aikana ( pelko oli kova ,että menetän tämänkin lapsen),että miksi ei siellä puhuta koskaan,että mahdollisuus on myös ,että aina ei kaikki menen niin kuin elokuvissa niin vastaus oli,että "Ei kertakaikkiaan voida. Osa äideistä on niin herkkiä,että olisivat koko raskauden ajan ihan paniikissa."
Eihän sitä tarvitse kertoa heti pamauttaen vaan esimerkiksi niissä opuksissa voisi myös tällaisesta mahdollisuudesta mainita,mutta kun ei niin ei.
Ja joo, kaiketi pitäisi olla niin valveutunut,että tietäisi ilman sanomiastakin tällaisen asian,mutta se kun vaan ei ole niin.

Olen pahoillani pienokaisesi menettämisestä :(

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Monenmamma";26372446]Kyllä mä mielellään tässä asiassa lietson paniikkia.

Ohjehan on seuraava. Jos huolestut vauvan liikkeistä, mene heti pitkällesi ja laske liikkeitä tunti. Jos et tunne yhtään liikettä lähde heti sairaalaan. Jos tunnet alle 1-9 liikettä, juo mehua ja laske toinen tunti. Jos et vieläkään saanut tunnissa 10 liikettä lähde heti sairaalaan.[/QUOTE]

No juu, noi ohjeet on ihan oikeet MUTTA..
Liikkeiden tuntemisen loppuminen ei todellakaan aina kieli pahasta ongelmasta, saati akuutista hengenvaarasta!
Älkää nyt hyvät ihmiset aiheuttako paniikkia ap:lle!

Itse lakkasin tuntemasta vauvan liikkeet ykskaks yllättäen ennen rv 30, ja vauvalla oli koko ajan kaikki hyvin ja liikkui vilkaasti! Toki tein liikelaskentaa tunti kaupalla ja kävin sen yhden miljoona kertaa synnärillä käyrillä yms loppuraskauden ajan. Mä en vaan yksinkertaisesti tuntenut vauvan liikkeitä, kun pikkuinen oli niin päin.
Pointti siis on, että ei aina tarvi olla hengenhätä, onneksi.

Onneksi kohtu- ja synnytyskuolemista on alettu puhumaan hieman enemmän. Itse neuvolassa kun keskustelin nyt viime raskaudean aikana ( pelko oli kova ,että menetän tämänkin lapsen),että miksi ei siellä puhuta koskaan,että mahdollisuus on myös ,että aina ei kaikki menen niin kuin elokuvissa niin vastaus oli,että "Ei kertakaikkiaan voida. Osa äideistä on niin herkkiä,että olisivat koko raskauden ajan ihan paniikissa."
Eihän sitä tarvitse kertoa heti pamauttaen vaan esimerkiksi niissä opuksissa voisi myös tällaisesta mahdollisuudesta mainita,mutta kun ei niin ei.
Ja joo, kaiketi pitäisi olla niin valveutunut,että tietäisi ilman sanomiastakin tällaisen asian,mutta se kun vaan ei ole niin.

Olen pahoillani pienokaisesi menettämisestä :(

Minäkin olen todella pahoillani kaikkien pienokaisensa menettäneiden puolesta.

Käsittääkseni kaikissa neuvoloissa annetaan ohjeet liikelaskentaan. Jos näin ei tehdä, toimii neuvola väärin ja silloin on syytä jo ilmoittaa asiasta jonnekin.

Mielestäni tuo liikelaskentakehotus on juuri sopivan tahdikas tapa lähestyä herkässä tilassa olevaa odottavaa äitiä ja muistuttaa, että hän on ainoa joka voi lapsen ahdingon huomata. Kai jokainen ymmärtää, ettei niitä liikkeitä ajankuluksi lasketa.

[QUOTE="vieras";26373102]No juu, noi ohjeet on ihan oikeet MUTTA..
Liikkeiden tuntemisen loppuminen ei todellakaan aina kieli pahasta ongelmasta, saati akuutista hengenvaarasta!
Älkää nyt hyvät ihmiset aiheuttako paniikkia ap:lle!

Itse lakkasin tuntemasta vauvan liikkeet ykskaks yllättäen ennen rv 30, ja vauvalla oli koko ajan kaikki hyvin ja liikkui vilkaasti! Toki tein liikelaskentaa tunti kaupalla ja kävin sen yhden miljoona kertaa synnärillä käyrillä yms loppuraskauden ajan. Mä en vaan yksinkertaisesti tuntenut vauvan liikkeitä, kun pikkuinen oli niin päin.
Pointti siis on, että ei aina tarvi olla hengenhätä, onneksi.[/QUOTE]

Luuletko sinä että sinua juoksutettiin siellä käyrillä ihan huvin vuoksi.

Minun pointtini taas on se että vauvan liikkumattomuuteen täytyy aina suhtautua niinkuin olisi hengenhätä, ennenkuin on käyrällä/ultralla todettu että vauva voi hyvin.

Äidillä ei ole mitään muuta tietoa lapsen voinnista kuin liikkeet. Jos ne vähenevät/loppuvat on äidin velvollisuus tarkastuttaa vauvan vointi synnärillä.