Mitä ihmettä keksin 5-v. tytölle tekemiseksi? Aina valittaa ettei tiedä mitä tekee ja on tylsää, eikä mitään tekemistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttökö? Meidän tyttö tykkää levittää pyykkiä, tyhjentää tiskikonetta, pyyhkiä pölyjä, repiä salaattia, suoristella mattoja, kaikenlaista missä voi olla hyödyksi.

No sitten pitää koettaa etsiä kylältä toisia kotona olevia äiteja ja vaikka perustaa itse jokin kerho. Aika outoa jos ei pysty kerran viikossa heräämään niin että pääsee aamulla ylös (oikeesti?!). Kannattais muutenkin rukata se rytmi niin että töihin on joskus mahdollista lähteä, ja tyttö aloittaa eskarinkin ensi vuonna, niin siiloin on noustava ylös. Lapsi on ollut kotihoidossa niin voi olla vaikeaa lähteä jonnekin urehilujuttuun mukaan ekalla kerralla mutta toinen kerta vois ollakin jo mieluisa. Tietty lapsen mielipide on tärkeä mutta vähän sinnikkyyttä siihen puuhaan nyt äidille ja lapselle. Kuulostaa siltä että pitäs tuoda tarjottimella ne kerhot ja päivähoidot sinne peräkylälle teille kotiin. Perse ylös penkistä ja ihan normaali päiväohjelma ja-rytmi kehiin. Varmaan jokin bussivuoro sielläkin kulkee jonnekin keskustaan? Ja kirjastoon pääsee sielläkin, eikö siellä ole satutuokioita tms?

Käske seuraavan kerran kun aloittaa valittamisen istumaan hiljaa paikoillaan kunnes keksii ihan itse tekemistä. Se kivempi juttu voi olla juuri se että itse on voinut valita meneekö leikkimään Pepin ja Lotan kanssa nukkekodilla vai Hessun ja Lassen kanssa autoilla. Kuinka usein lapsesi on kotona saanut päättää mitä teette?

Mitä jos joku kerta menisitte sinne missä niitä hoitokavereita on hoidossa odottamaan että sen kaverin äiti tai isä tulee lastaan hakemaan ja menisitte reippaasti juttusille kuinka lapsesi on kaivannut ystäväänsä ja voisitteko järjestää yhteistä aikaa heille.

Kunta toimii mielstäni tässä tilanteessa ihan oikein. Hoitopaikat on varattu ensisijaisesti työssäkäyville ja tässähän on se uudistus tulossa niin sen mukaan menevät jo.

Meillä on vähän vanhempien lasten kanssa niin, että pakko osallistua johonkin koulun järjestämään kerhoon, että on edes jotain aktiviteettiä :)

Toinen on niistä innoissaan ja toiselle ne on ainakin alkuun pakkopullaa.

Sählyä harrastivat vähän aikaa, mutta oli niin hankalassa paikassa ettei lapset keskenään sinne päässeet ja minun oli turha lähteä ajamaan kotiin siksi aikaa, joten jouduin odottelemaan sitten aina jossain.

Koulun kerhot on ihan huippuja :) Olisiko teillä siellä jotain kerhoja? Muskaria esim?

Bonuksena aikaisin heräämisessä on myös se että illalla lapset on väsyneitä ajoissa ja menevät nukkumaan siinä kahdeksalta (ainakinmeillä 6-vuotias eskarilainen menee ). Sittten on omaa aikaa muutama tunti miehen kanssa ennen kuin itse menee nukkumaan. Aamulla herätys klo 7. Olen toistaiseksi töissä mutta jäämässä äippälomalle vuodenvaihteessa. Saman rytmin ajattelin koettaa säilyttää kun vauva syntyy, tai ainakin palata siihen mahdollisimman pian koska muu perhe elää sitä rytmiä.

Itse vein viime viikolla 4-vuotiaan ensimmäistä kertaa futiseskariin. Sinne sai jäädä vanhemmat seuraamaan, ja lapsi tosiaan tukea kaipaisikin. Hän on aika ujo, on ollut koti- ja perhepäivähoidossa, joten ei ole isoihin ryhmiin tottunut. Monta kertaa lapsi oli purskahtamassa itkuun, kun jännitti niin kovin, mutta sain aina rohkaistua hänet jatkamaan. Kun sai vielä päätettyä lapsen kannalta mukavasti (maalilla) homman, niin kyllä hän ihan ensi kerrallakin on lähdössä sinne. :) Vaikka lapsen siellä itkua pidätellessä hetkellisesti tuntui, että ehkä vaan paras lähteä kesken pois, mutta uskon että hän nyt tuohon mukaan pääsee ja muutaman totuttelukerran jälkeen ei noita ikäviä hetkiä toivottavasti tule, ainakaan usein.

Luulen, että lapsi marisee tylsyyttä siksi, ettei ole kavereita. Ei ohjattua tekemistä. Eikä ihme, sillä kaipaahan viisivuotias jo muuta kuin pelkkää äidin ja pikkusisaruksen seuraa.

Aikaistakaa rytmiä, niin lapsi pääsee kerhoon. Jos pääsee...tässä vaiheessa syksyä ryhmät on jo yleensä täynnä. Mutta jospa edes jossain perhekerhossa alkaisitte käymään.

Etsi vaikka netistä saman seudun äitejä ja sopikaa tapaamisia leikkipuistoon, jonkun luo...Tai ota vaikka entisiin hoitokavereihin, tai siis heidän vanhempiinsa, yhteyttä.

Satujumppa tms harrastus voisi olla kova juttu myös.

Minusta toisen auton hankinta, jos liikkuminen sen vaatii, on loppupeleissä aika pieni hinta panostettavaksi siihen, että lapsi saa ikätasolleen sopivaa tekemistä ja ikäistään seuraa. Sitä on paha toteuttaa kotona, ei äiti muutu viisivuotiaaksi lapseksi vaikka kuinka yrittäisi. Ja sosiaaliset suhteet on tärkeä juttu lapsille. Yksinäinen lapsi on onneton lapsi.

Kun minä en enää keksi.

5v. tyttö tykkää tehdä helminauhoja ja askarrella (leikata ja liimata),piirtää ja värittää,maalata ja muovailla. Pelata pelejä (esim. domino,muistipelit,choco...),palapeliä. Leikkiä barbeilla,pollyillä,nukkekodilla,vauvanukeilla. Vesileikkejä kylppärissä ja rakentaa majaa. Tosi paljon tykkää kun pääsee leipomaan,tekemään salaattia,kattamaan pöytää. Ulkoilusta tykkää kovasti.
Mutta jos ei olisi päiväkodissa kyllästyisi kyllä jo pian,tuon ikäinen kaipaa jo ikäistään seuraa.

Meillä tuolla 5-vuotiaalla taitaa olla jokin tylsistymisen vaihe. On meinaa päiväkodissa, kavereitaki, on. Ja kolme siskoa leikkikaveriksi kotona. Mahdollisuus myös itsenäiseen rauhassa oloon tai yksin leikkimiseen. Silti kaikki on tylsää. Päikyssäkin on kaikki leikit kuulemma tylsiä. Koskaan ei mitään tekemistä. Mä kyllä tarjoan siivoamista niin kyllä hän jotain sit aina keksii ????

Leikkiikö lapsi itsekseen paljon? Mun pojat tuonikäisinä leikkivät paljon omassa huoneessaan, dinoilla, ukkeleilla yms... Eivät paljon muuta toimintaa kaivanneet, teillä tietty tyttöjuttuja :D

Tuntuu ettei leiki mitään vaan narisee että ei ole tekemistä. Omassa huoneessaan ei käy kuin nukkumassa. Muutaman kerran päivässä ottaa oma-aloitteisesti esim. legot tai nuken ja alkaa leikkiä mutta sekään ei kestä montaa minuuttia. Sit jos mennään yhdessä lastenhuoneeseen niin sitten saattaa leikkiä jotain, yleensä tosin katselee kirjaa tai pyytää minua mukaan leikkiin, niin että hän on tarjoilija ja minä asiakas. Omaa leikkiä ei "osaa".

[QUOTE="Vieras";29152280]No sitten pitää koettaa etsiä kylältä toisia kotona olevia äiteja ja vaikka perustaa itse jokin kerho. Aika outoa jos ei pysty kerran viikossa heräämään niin että pääsee aamulla ylös (oikeesti?!). Kannattais muutenkin rukata se rytmi niin että töihin on joskus mahdollista lähteä, ja tyttö aloittaa eskarinkin ensi vuonna, niin siiloin on noustava ylös. Lapsi on ollut kotihoidossa niin voi olla vaikeaa lähteä jonnekin urehilujuttuun mukaan ekalla kerralla mutta toinen kerta vois ollakin jo mieluisa. Tietty lapsen mielipide on tärkeä mutta vähän sinnikkyyttä siihen puuhaan nyt äidille ja lapselle. Kuulostaa siltä että pitäs tuoda tarjottimella ne kerhot ja päivähoidot sinne peräkylälle teille kotiin. Perse ylös penkistä ja ihan normaali päiväohjelma ja-rytmi kehiin. Varmaan jokin bussivuoro sielläkin kulkee jonnekin keskustaan? Ja kirjastoon pääsee sielläkin, eikö siellä ole satutuokioita tms?[/QUOTE]

En tiedä oletko koskaan asunut pikkukylällä mutta ei täällä ole bussivuoroja tai mitään julkista paikallisliikennettä. Asumme noin 2km päässä ns. kirkonkylästä/keskustasta, se ei sinänsä ole ongelma mutta kun ei siellä "keskustassa" ole mitään aktiviteettiä, ei lapsille eikä aikuisille. Tosiaan vain se srk:n aamukerho, kerran viikossa ja itse olen siellä ollut ohjaajana nuoruudessani ja käynyt tutustumassa pari vuotta sitten, mutta ei siellä tapahdu sen ihmeempää kuin meillä kotonakaan, lapsetkin ovat esikoistani nuorempia, yleensä 1-3-vuotiaita. Kirjastossa ei ole satutuntia kuin kerran kuussa, tällä hetkellä kirjastokin on suljettu vesivahingon takia. Olemme käyneet naapurikaupungin kirjastossa viikonloppuisin koko perheen kanssa.

Siis hetkinen.. eikös subjektiivinen päiähoito-oikeus ole kumminkin vielä voimassa? Muutos tulee aikana xx, eihän sitä ole edes vielä päätetty, koska ja millaisena tulee? Ja eiköhän siinäkin OSApäivä/ - viikkohoito sallita tuon ikäiselle vaikka vanhempi olisikin kotona?! Korjatkaa jos olen väärässä..

[QUOTE="Piiipi";29152509]Siis hetkinen.. eikös subjektiivinen päiähoito-oikeus ole kumminkin vielä voimassa? Muutos tulee aikana xx, eihän sitä ole edes vielä päätetty, koska ja millaisena tulee? Ja eiköhän siinäkin OSApäivä/ - viikkohoito sallita tuon ikäiselle vaikka vanhempi olisikin kotona?! Korjatkaa jos olen väärässä..[/QUOTE]

No näin minunkin mielestäni. Mutta kunnan päivähoitotoimistossa ovat eri mieltä. Että turha hakea tai antaa sitä päivähoitopaikkaa lapsille kun ensi vuoden alusta se muuttuu. Heti. Ei auttanut minunkaan sanoa että eihän sitä tiedä muuttuuko ja jos muuttuu niin milloin.

Koska hoitopaikkaa kyselit? Koska siinä on tosiaan normaalisti se 4 kk hakuaika, eli ensi vuoteenhan se menee, ennen kuin kunnan olisi pakko hoitopaikka nykylain mukaan tarjota. Uudistuksessa ei kyllä mielestäni ole ehdotettu kuin kokopäiväisen päivähoito-oikeuden poistoa, eli oikeus osa-aikahoitoon jäisi. Eikös se teille riiittäisikin?

Oletko vaan suullisesti kysellyt vaiko ihan hakemuspaperit jättänyt? Siinä on sekin, että jos yhdestä paikasta kieltäytyy, niin se 4 kk aika alkaa alusta.

[QUOTE="vieras";29152646]Koska hoitopaikkaa kyselit? Koska siinä on tosiaan normaalisti se 4 kk hakuaika, eli ensi vuoteenhan se menee, ennen kuin kunnan olisi pakko hoitopaikka nykylain mukaan tarjota. Uudistuksessa ei kyllä mielestäni ole ehdotettu kuin kokopäiväisen päivähoito-oikeuden poistoa, eli oikeus osa-aikahoitoon jäisi. Eikös se teille riiittäisikin?

Oletko vaan suullisesti kysellyt vaiko ihan hakemuspaperit jättänyt? Siinä on sekin, että jos yhdestä paikasta kieltäytyy, niin se 4 kk aika alkaa alusta.[/QUOTE]

Lapsilla oli päiväkotipaikka kesään asti, sen piti jatkua syksyllä kesäloman jälkeen automaattisesti mutta kesällä tuli tieto, että lasten päiväkoti lopetetaan ja sopimusta ei uusita. Vein silti hakemuksen syyskuun alusta päivähoitotoimistoon, samalla kysyin suullisesti mistä paikan voisi saada niin sanottiin, että paikkoja ei ole (koska yksi iso pk lopetettiin homevaurion takia) ja sitten tarjottiin jotain pph-paikkaa kunnan rajalta (meiltä kävelymatkaa 10km) mutta en voinut sitä hyväksyä matkojen takia (päivähoitotoimistosta oltiin samaa mieltä että mahdotonta on) ja koska mielestäni pph ei sovi 5v lapselle, se on sit sama olla kotona. Lopulta lapsille ei annettu päivähoitopaikkaa siitä syystä että ensi vuoden alusta se laki muuttuu, tähän vedottiin... että ei kannata muutamaksi kuukaudeksi antaa paikkaa kun ei edes tarvita (minä olen kotona) ja sitten pitäisi lopettaa hoito kun laki muuttuu.

Ymmärsinkö oikein, että aloittajalle oli tarjottu hoitopaikkaa, josta hän oli kieltäytynyt, koska paikka sijaitsi niin kaukana. Eli ehkä hän on saanut pikkupaikkakunnalla hankalan asiakkaan leiman.

Tai sitten ei oikeasti ole hoitopaikkoja, ainakaan sitä tarjottua lähempänä. Perustelu on kyllä asiaton.

En tiedä oletko koskaan asunut pikkukylällä mutta ei täällä ole bussivuoroja tai mitään julkista paikallisliikennettä. Asumme noin 2km päässä ns. kirkonkylästä/keskustasta, se ei sinänsä ole ongelma mutta kun ei siellä "keskustassa" ole mitään aktiviteettiä, ei lapsille eikä aikuisille. Tosiaan vain se srk:n aamukerho, kerran viikossa ja itse olen siellä ollut ohjaajana nuoruudessani ja käynyt tutustumassa pari vuotta sitten, mutta ei siellä tapahdu sen ihmeempää kuin meillä kotonakaan, lapsetkin ovat esikoistani nuorempia, yleensä 1-3-vuotiaita. Kirjastossa ei ole satutuntia kuin kerran kuussa, tällä hetkellä kirjastokin on suljettu vesivahingon takia. Olemme käyneet naapurikaupungin kirjastossa viikonloppuisin koko perheen kanssa.

Seurakunnan kerhoon ei todellakaan oteta 1-vuotiaita!Pääsääntöisesti kaikki ovat yli 3v.Meillä kerhoon eivät pääse alle 3-vuotiaat.Tyttösi kaipaa ikäistensä seuraa.Tekemistä ikäistensä kanssa.Kerho olisi hyvää harjoitusta eskaria ajatellen:Aikaiset herätykset,ryhmässä toimiminen,sosiaalisuus ja kädentaidot.

Meillä 5v tyttö. Tykkää askarrella, tehdä kaulakoruja jne, piirrellä, hepoilla ja barbeilla leikkiä jne. Käy kerran viikossa jumpassa, lisäksi 2x/vk seuriksen kerhossa. Kerhosta saanut yhden tosi hyvän ystävän, tämän kanssa kyläilevät puolin ja toisin, jopa yökyläilyt aloitettu. Ei siellä asu sitten lähellä ketään suht saman ikäistä jonka kanssa voisi tutustua ja touhuilla? Itse olen ainakin huomannut että ne kaverit on tuon ikäiselle jo hirmu tärkeitä, jostain niitä täytyisi keksiä.

Seurakunnan kerhoon ei todellakaan oteta 1-vuotiaita!Pääsääntöisesti kaikki ovat yli 3v.Meillä kerhoon eivät pääse alle 3-vuotiaat.Tyttösi kaipaa ikäistensä seuraa.Tekemistä ikäistensä kanssa.Kerho olisi hyvää harjoitusta eskaria ajatellen:Aikaiset herätykset,ryhmässä toimiminen,sosiaalisuus ja kädentaidot.

No kyllä meidän seurakunnan kerhot on sallittuja ihan kaikenikäiselle. Kuten jo mainitsin, itsekin olen ollut ko. kerhoa ohjaamassa ja silloinkin se oli sallittu kaikille, vauvasta vaariin. Useimmiten lapset olivatkin isovanhempiensa seurassa kerhossa.

No kun olet syksyllä yhdestä paikasta kieltäytynyt, niin ei sinulle toki tarvikaan ennen ensi vuotta uutta paikkaa tarjota, ellet sitä ennen työllisty. Ja vähän ihmettelen sitä, ja siksi varmaan asiaasi on nihkeästi suhtauduttu, että molemmille lapsille hoitopaikkaa hait, vaikka 2-vuotiaan on ihan hyvä olla vielä äidin kanssa kotona jos vaan mahdollista. Eikä 5-vuotiaskaan kokopäivähoitopaikkaa kaipaa.

No kyllä meidän seurakunnan kerhot on sallittuja ihan kaikenikäiselle. Kuten jo mainitsin, itsekin olen ollut ko. kerhoa ohjaamassa ja silloinkin se oli sallittu kaikille, vauvasta vaariin. Useimmiten lapset olivatkin isovanhempiensa seurassa kerhossa.

aa..olet siis ollut perhekerhossa.Päiväkerhot onkin sitten ihan eri juttu.Varmaan niitäkin on siellä.

Yhteistyössä