mitä ihmettä teen tuon tytön 8v kans mikään ei auta =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
kaikki lähti siitä että sain päivätyön ja tyttö joutuu oleen 3-4h päivässä yksin..varasteli kaverinsa kans (monena päivänä) jäi kiinni.. on saanu puhutteluita on puhuttu ja huudettu..
annoin siitä 3pv kotiarestia mutta ei oo ollu kun päivän kun aina kuun töistä niin on ulkona sanoin että siitä saa 2pv lisä arestia ei usko siltikin ulkona..

on jätetty herkut antamatta,kotiaresti ei tehoo.. sanoo vaan et joo joo oon kiltti mutta teke päin vastoin mitä sanoo =(

nyt sanoin että tänään ei saanut päiväruokaa/ iltapalaa mutta onko se jo liikaa??

en tiä mitä tuon tytön kansd teen.. muutenkin kotona penkoo paikkoja,hakee postit mutta jättää leväälleen kuistille (laskut ja kaikki)

Aika holtiton tyttö...mulla samanikäinen, mutta ei kyllä ihan noin käyttäydy.
Ja tottakai likka ei suko noihin aresteihin kun et niitä ole valvomassa....ja on huomannut, että niistä voi luistaa.

Pistä tyttö iltapäivkerhoon tai joku teille heti koulun jälkeen valvomaan.

ainiin piti tohon iltapäiväkerho juttuun viä laittaa että sitäkin mietin.. mutta täällä ekaluokkalaiset ykkös sialla enkä tiä mahtuuko mein tyttö sit enään ryhmään..( pitää kysästä kun ehtis)
mutta se että se maksaa 75e/kk..

miljoona kirjotus virhettä mutta kun kiukuttaa ja ärsyttää =(
kun en yhtään tiä mitä tekis.. kun tosiaan tuo hukkais päänsäkkin jos se vaan olis irrallan =(
hävitti viikon sisällä sekä koti että pyörän lukon avaimen..

antakaa nyt äipät hyviä vinkkejä. ja millanen rangaistus.
ukkokin sano et se nyt on jo tommonen ni mitäs sitten ku murkkuikä alkaa..

varmaan se ip kerho olis nyt ensiapu, ja tilanteen ollessa noin vakava niin raha ois melki pakko jostain löytyä. toisekseen varmaan sun ja tytön välit pitäis saada toimimaan paremmin. rakkautta ja rajoja ja johdonmukaisuutta. miksi tytöllä on niin paha olla että varastelee? millainen perhetilanne teillä muuten on? voi olla, että itse saattaisin jopa rajoittaa tiettyjen kavereiden kanssa olo, kun joukossa tyhmyyskin tiivistyy

Ruoatta ei kannata jättää lasta kuitenkaan.
Kannattaa olla yhteydessä koululle ja kysyä,miten siellä toimii ja käyttäytyy.Jos sielläkin ongelmia,kannattaa varata aikaa lääkärille,joka pystyy tutkimaan tarkemmin asiaa.Onnea ja voimia matkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miljoona kirjotus virhettä mutta kun kiukuttaa ja ärsyttää =(
kun en yhtään tiä mitä tekis.. kun tosiaan tuo hukkais päänsäkkin jos se vaan olis irrallan =(
hävitti viikon sisällä sekä koti että pyörän lukon avaimen..

antakaa nyt äipät hyviä vinkkejä. ja millanen rangaistus.
ukkokin sano et se nyt on jo tommonen ni mitäs sitten ku murkkuikä alkaa..
etkö tosiaan tajua, että lapsesi ei ole vielä valmis olemaan noin paljon yksin?

ainiin piti tohon iltapäiväkerho juttuun viä laittaa että sitäkin mietin.. mutta täällä ekaluokkalaiset ykkös sialla enkä tiä mahtuuko mein tyttö sit enään ryhmään..( pitää kysästä kun ehtis)

Pienempi paha tuo iltapäivähoio on kuin nykyinen systeemi.

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
varmaan se ip kerho olis nyt ensiapu, ja tilanteen ollessa noin vakava niin raha ois melki pakko jostain löytyä. toisekseen varmaan sun ja tytön välit pitäis saada toimimaan paremmin. rakkautta ja rajoja ja johdonmukaisuutta. miksi tytöllä on niin paha olla että varastelee? millainen perhetilanne teillä muuten on? voi olla, että itse saattaisin jopa rajoittaa tiettyjen kavereiden kanssa olo, kun joukossa tyhmyyskin tiivistyy

tuo varastelu oli toisen tytön idea..mutta tyttö kuitenkin osallisena tää bestis kenen kans varasti niin ostokset teki 42e mein tytön varastetut ostokset (3kpl) 15e

ip on hyvä mut en tiä sit mahtuuko ees ryhmään..no ehkä se on pakko selvittää ja jostein repiä tollattet rahat .
muuten kai ollaan ihan tasapaksua elämää vietetty.. koitan huomioida tyttöä niin paljon kun mahdollista mutta kun joka päivä nyt viikon aikana tehnyt jotain ilkeetä niin enemmän mä kai oon suuttunut..huoh..

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti:
kaikki lähti siitä että sain päivätyön ja tyttö joutuu oleen 3-4h päivässä yksin..varasteli kaverinsa kans (monena päivänä) jäi kiinni.. on saanu puhutteluita on puhuttu ja huudettu..
annoin siitä 3pv kotiarestia mutta ei oo ollu kun päivän kun aina kuun töistä niin on ulkona sanoin että siitä saa 2pv lisä arestia ei usko siltikin ulkona..

on jätetty herkut antamatta,kotiaresti ei tehoo.. sanoo vaan et joo joo oon kiltti mutta teke päin vastoin mitä sanoo =(

nyt sanoin että tänään ei saanut päiväruokaa/ iltapalaa mutta onko se jo liikaa??

en tiä mitä tuon tytön kansd teen.. muutenkin kotona penkoo paikkoja,hakee postit mutta jättää leväälleen kuistille (laskut ja kaikki)

Millanen on niinku ylipäätään?
Ollu vauvana ja pienenä lapsena?

Kyllä ton ikäsen pitäs osata olla kunnolla. Ei se yhdeksän oo mikään maaginen raja, et lapsi osaa olla itekseen kotona.

Laita sinne. Se on hyvä juttu. Me käytetään ip-kerhoa. 8-v pojan kohdalla se oli korvaamaton paikka. Ois aika helposti lipsahtanu pahatekoon.

Mä en ihan ymmärrä miksi mietit rangaistuksia, kun kyse on ihan siitä, että tyttö tarvitsee vielä tukea, läsnäoloa ja välittämistä ja oireilee ja tyhmäilee kun joutuu olemaan liikaa vastuussa itsestään. Kun sä äitinä näytät että huolehdit tytöstä, niin tyttö pystyy huolehtimaan siitä ettei varasta tai tee muita kolttosia.

Sähän olet työssä, joten soita sinne iltapäiväkerhoon, selitä, että tyttö ei voi olla yksin ja maksa siitä että se on turvassa.

kai se on pakko heti soittaa huomenna ja kysästä mahtuuko..mutta mitäs jos ei mahdu mitä mä ton tytön kans teen?

tyttö tänään tokaskin kun rauhallisesti keskusteltiin että tyhmää kun oot päivät töissä mikset voi olla kotona.. tai kun varasti ja oltiin käyty maksamassa tavarat niin purskahti itkuun
mutta silti se on tollanen tuuliviiri =(

kai se on pakko heti soittaa huomenna ja kysästä mahtuuko..mutta mitäs jos ei mahdu mitä mä ton tytön kans teen?

tyttö tänään tokaskin kun rauhallisesti keskusteltiin että tyhmää kun oot päivät töissä mikset voi olla kotona.. tai kun varasti ja oltiin käyty maksamassa tavarat niin purskahti itkuun

Maksamassa?
mä oisin pistäny palauttamaan, ja viikkorahoista ottanut pois. Oisin lisäksi pistäny tekeen kotitöitä ns töitä sulle, jotta saisi maksettua sulle velkansa, jos ite maksoit varastetut.

Mulla meni poika viime syksynä ekalle luokalle ja itse olin siis töissä. Aamusin poika joutu olee yksin pari tuntia ja iltaisin toisen mokoman. Ihan alkuun kaikki meni ihan hyvin, poika pärjäs koulussa ja minä pystyin käymään hyvillä mielin duunissa. :) Mutta syksyn mittaan alko käytös muuttumaan radikaalisti lähinnä koulussa ja koulumatkalla. Rupes tulee päivittäin tappeluita välitunnilla ja vakavaa häiriökäyttäytymistä luokassa, niin että käytännössä joka päivä lensi luokasta pihalle ja/tai oli rehtorin puhuttelussa. Aikasemmin on siis aina ollu tosi kiltti,sosiaalinen ja tottelevainen älykäs poika . Ongelmien alettua olin tiuhaan koulun kanssa tekemisissä, palaveerasin rehtorin,opettajan, kuraattorin ja koulupsykologin kanssa. Poika sai koulussa kaiken mahdollisen tuen ja alettiiin käymään perheneuvolassa. Mikään ei kuitenkaan auttanu, tappelut vaan paheni ja koulussa tarjottiin jo koulun vaihtoa sekä tarkkista. Loppuvuodesta tein aika radigaalin ratkaisun ja jättäydyin vuodenvaihteessa työttömäks, jotta pojan ei tarttis olla niin paljoa yksin. Tappelut alko pikkuhiljaa loppumaan, luokassa työskentely parani huomattavasti ja koulusta alko pikkuhiljaa kuulumaan vain hyviä uutisia. Ja ennen kaikkea muut pojat kenen kanssa poika oli tapellu koko syksyn, rupesivat pyörii meillä iltapäivät ja loppukeväästä oisin voinu alkaa perimään iltapäiväkerhomaksuja, kun meillä oli parhaimmillaan 5-8 lasta pelaamassa sovussa pleikkaria ja syömässä välipalaa. :)
Tein aika ison virheen kun luulin lapseni olevan riittävän kypsä olemaan pitkiä aikoja yksin, mutta onneksi oli älyä ja rohkeutta korjata tilanne. Elämäni parhaita ratkasuja oli jäädä kotia kevääksi ja kesäksi. Teki hyvää meille molemmille että saatiin enemmän yhteistä aikaa. :)
Nyt olin yhteiskunnan puolelta pakotettu joko menemään takaisin töihin tai opiskelemaan. Päätin valita opiskelun ja opiskelupaikkakin löyty läheltä. :) Onneksi päivät on sen verran lyhempiä että poika ei enää joudu olemaan juurikaan yksin.

Voi kuulostaa kliseeltä mutta lapsen häiriökäyttäytyminen on yleensä vain avunhuuto ja voi kärsiä kovastikkin vaikkei sitä muuten näyttäis tai asiasta puhuis.

Tämä oli vaan oma kokemus, ei yritys kertoa miten pitää toimia. Meillä se autto ja olen todella onnellinen siitä :heart:
Toivottavasti keksitte jonkun ratkaisun. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja huu:

Maksamassa?
mä oisin pistäny palauttamaan, ja viikkorahoista ottanut pois. Oisin lisäksi pistäny tekeen kotitöitä ns töitä sulle, jotta saisi maksettua sulle velkansa, jos ite maksoit varastetut.

tyttö ei saa viikkorahaa..ja kotihommia kyllä tekee kuten tyhjentää astianpesukonetta,vie roskia,pesee levyt =) oma huone nyt tietysti..käy pikku asioilla kaupassa ym

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti:

Millanen on niinku ylipäätään?
Ollu vauvana ja pienenä lapsena?

Kyllä ton ikäsen pitäs osata olla kunnolla. Ei se yhdeksän oo mikään maaginen raja, et lapsi osaa olla itekseen kotona.

no tyttö on ollut ihan pikkusena kauheen kiltti ja rauhallinen totellut ja muutenkin uhmia en muista ollenkaan että ois ollut (toisin kun pikkuveljet) esikoulu meni ok eka luokka meni ok (sillon olin vielä päivät kotona) esikoulu-koulu tyttö on kamala selittään asioita ja kavereita on paljon mutta tää bestis joka asuu ihan lähellä niin ovat ihan paita ja peppu..ikinä ei oo ollu harmia kamalasti ( muutama pikkunen on ja ekalla kun olin esim poikia hakemassa päiväkodista niin sillon oli heti yksin tai kaverin kanssa penkomassa kaappeja tai käyttämässä mun meikkejä..
tyttö on varsinainen papupata eikä sitten välillä keskity oleelliseen vaan siihen selittämiseen..
mutta nyt tuntuu että just tää syksy on ollu ihan mahdoton ( vaikka olin eka alkuun kotona en oo kun 3vk ollut nyt päivätyössä..

Alkuperäinen kirjoittaja Celestia:
En taaskaan jaksanu lukkee,mutta eikö suomen laki kiellä alle 12v lapsen yksin kotia jättämisen? Tuli vaan mieleen:)

Suomen laki ei kiellä lapsen yksin jättämistä, monissa muissa maissa tällainen laki kyllä on. Ja minusta saisi kyllä olla Suomessakin.

"Suomen laki ei kiellä lapsen yksin jättämistä, monissa muissa maissa tällainen laki kyllä on. Ja minusta saisi kyllä olla Suomessakin."

Ookkei.Minulle on vaan pari ihmistä sanonu noin,kun oon tyhmänä ihmetelly,että miksei muka esim minun 10v pikkuveli voi olla koulun jälkeen jokusen tunnnin yksin kotona,kun ossaa ite lämmittää ruokaa mikrossa,tehä leipää ja jos halluu mennä kaverin luo,niin soittaa äitille...

Mina olen ollut yksin kotona ekalta luokalta lahtien...kaveltiin kouluun ja takasin. Miks nykyajan lapsia pitais paapoa jonnekkin 12v asti? on hienoa minusta, etta joku vanhempi antaa lapselleen tilaisuuden alkaa "itsenaistya".

Meilla 8v Poika joka varastaa...ei rahaa, vaan kaikki karkit mita loytyy kaapista tai piilosta, sipsit, marjat pakastimesta jne....parhaimmissa tapauksissa jos nukutaan viel aamulla niin se hiipii meidan huoneeseen varastamaan. Lapsilla on karkkipaiva lauantaisin ja valilla sita saa ihan muutenkin. Isaa ja aitia ei kunnioiteta yhtaan...kamala uhma?!!!

eilen kaytiin lapi kymmenen kaskya (poika on erittain.."uskonnollinen")
itse rupesin itkee luettuani ensimmaisen kaskyn...kavimme kaikki lapi ja sanoin ettei taalta montaa puutu mita et olisi tehnyt...ala varasta, ala lausu vaaraa todistusta lahimmaisestasi (syyttaa aina siskoa eika ota vastuuta), ala himoitse toisen omaisuutta, kunnioita isaasi ja aitiasi.

itkin ja sanoin pojalle ettei muuta puutu kuin ala tee aviorikosta ja ala tapa!!!

Yhteistyössä