Mitä ihmettä voin tehdä ... aikuisesta tyttärestä asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neuvoton"

Vieras
On nyt tavannut jonkun miehen josta on kertonut asioita mutta jota ei ole tuonut kuitenkaan näytille kotiin.

En saa tyttäreeni enää yhteyttä kunnolla ja kun saan (soittamalla tän miehen puhelimeen kun tyttären puhelin on usein unohtunut sen omalle asunnolle tai akku loppunut) se tuntuu olevan hiprakassa, humalassa tms.

Oon tosi huolissani!! Olen puhunut tyttärelle mutta sen mielestä ei ole ongelmaa. Viime yönä otti minuun yhteyttä kun oli kipuja, en saanut selvää mutta sovimme että tulen hakemaan aamulla ja vien päivystävälle lääkärille. Sitten tuli viestiä ettei tarvitse viedä. Yritin hakea mutta ei vastaa... tuli vaan viesti että kaikki ok, kipu ohi jne.

Mitä tällaisessa tilanteessa VOI tehdä?
Tytön elämä on ollut ylämäki - alamäki - ylämäki. Tuettuna sai asioitaan hieman kuntoon mutta nyt tavattuaan tuon miehen on taas ollut kovaa alaluisua :(

[QUOTE="Neuvoton";27678919]Mitä tällaisessa tilanteessa VOI tehdä?[/QUOTE]

Juurikin sen, että kertoo olevansa vilpittömästi hänestä huolissaan. Kysyä voiko häntä jotenkin auttaa ja pyytää vaikka käymään tuon miehensä kanssa. Eipä siinä paljon tuon enempää ole tehtävissä, kun kyseessä on aikuinen ihminen.

[QUOTE="vieras";27678955]Juurikin sen, että kertoo olevansa vilpittömästi hänestä huolissaan. Kysyä voiko häntä jotenkin auttaa ja pyytää vaikka käymään tuon miehensä kanssa. Eipä siinä paljon tuon enempää ole tehtävissä, kun kyseessä on aikuinen ihminen.[/QUOTE]

Tuntuu niin pahalle. Olen ollut vahvasti tyttären elämässä mukana ja auttanut läpi karikkoiset teinivuodet jossa tapahtunut vaikka ja mitä. Tuntuu pahalle, että "sysää" minut syrjään näin. Tässäkö kiitos, heittää sitten oman elämänsä kuitenkin hukkaan heti kun on "oman elämänsä herra" eli täysi - ikäinen?

Kyllä minä ymmärrän että pitää antaa tilaa olla ja elää omaa elämää mutta... noinko?

Oma neuvoni tuossa tilanteessa olisi istuttaa tyttö pöydän ääreen ja puhua suoraan kasvotusten asiat halki, piti hän siitä tai ei.

Näin olemme tehneet asioista kuin asioista vuosien saatossa. Asiat on puhuttu suoraan ja kasvotusten. Nyt en saa tytärtä saman pöydän ääreen, sehän se ongelma onkin. Ja luulenpa että ei se puhuminen kasvotustenkaan auta :( toki puhun ja olen yhteydessä. Toivon että tulee jouluksi kotiin.

[QUOTE="aapee";27678979]Tuntuu niin pahalle. Olen ollut vahvasti tyttären elämässä mukana ja auttanut läpi karikkoiset teinivuodet jossa tapahtunut vaikka ja mitä. Tuntuu pahalle, että "sysää" minut syrjään näin. Tässäkö kiitos, heittää sitten oman elämänsä kuitenkin hukkaan heti kun on "oman elämänsä herra" eli täysi - ikäinen?

Kyllä minä ymmärrän että pitää antaa tilaa olla ja elää omaa elämää mutta... noinko?[/QUOTE]
Ehkä tuossa piilee myös ongema. Jos tyttärellä on ollut vaikeaa, niin teillä on sen vuoksi ja ehkä muutenkin olleet liian tiivit välit ja tytär ei ole päässyyt sen vuoksi itsenäistymään kunnolla. Hänen pitää käydä itse ongelmansa läpi ja sinun asemasi siinä on olla tukena, mutta vain jos tytär sitä haluaa.

Onko hän töissä/opiskelemassa? Jos on elämä noin yleisesti ottaen kunnossa, niin antaisin olla.
Jos taas on ongelmatapaus, tapatyötön, niin en sitten tiedä mitä voisi tehdä. Odottaa että "tulee järkiinsä"?

Vanhemmat ei nyt oikein voi aikuista lasta pakottaakaan mihinkään. Jutelkaa, jutelkaa ja jutelkaa. Ainiin, ja tapaa se mies.

[QUOTE="tarja";27679078]Mummoni neuvo: laita kädet ristiin ja anna kaikki huolesi Taivaanisälle. Tämä on auttanut minua monta kertaa. Kokeile.[/QUOTE]

Olen minä usein miettinytkin että jospa tulisinkin uskoon niin voisi tuota vastuuta sysätä vähän eteemmäs ;)

Tunnetko tyttäresi ystäviä? Tai ylipäätään, onko hänellä ketään sellaista pitkäaikaista ystävää, joka näkisi, jos tyttärelläsi menee selvästi huonommin kuin aikaisemmin. Jos joku tällainen läheinen löytyy, ota ihmeessä häneen yhteyttä ja kerro, että olet huolissasi ja kysy, onko niihin syytä.

Onko hän jättänyt käymästä töissä, opiskeluissa jne?
Tapaako muita ystäviään?

Jospa tyttö on vain rakastunut ja haluaa viettää aikaa miehen kanssa keskenään.

[QUOTE="aapee";27678979]Tuntuu niin pahalle. Olen ollut vahvasti tyttären elämässä mukana ja auttanut läpi karikkoiset teinivuodet jossa tapahtunut vaikka ja mitä. Tuntuu pahalle, että "sysää" minut syrjään näin. Tässäkö kiitos, heittää sitten oman elämänsä kuitenkin hukkaan heti kun on "oman elämänsä herra" eli täysi - ikäinen?

Kyllä minä ymmärrän että pitää antaa tilaa olla ja elää omaa elämää mutta... noinko?[/QUOTE]

Minkä ikäinen hän on? Onko hänellä siis tai onko ollut jotain elämänhallinnan ongelmia? Onko hän ihan terve/täysissä järjissään oleva aikuinen ihminen?

kannabiskin on huume, ja sen päivittäinen käyttö voi aiheuttaa tuota mitä kuailet. ei saa kiinni, kummallisia soittoja jne. se on myös huume ja kannabisriippuvuus voi aiheuttaa esim.psykoosin. ja helposti johtaa muiden aineiden käyttöön varsinkin jos elämänhallinta yleisesti hukassa.

Pöydän ääreen KAHDESTAAN. Nostat esiin huolesi silläkin uhalla että tytär loukkaantuu ja lähtee ovet paukkuen pois. Kyllä sinä häneen saat tavalla tai toisella kontaktin jossain vaiheessa. Jos suinkin mahdollista, seuraavalla kerralla kun apua pyytää, lähdet HETI paikan päälle.
Toisaalta tyttären itsenäistyessä on vaan sopeuduttuva siihen että tilanne on mikä on ja luotettava lapseen. Missään kiitollisuuden velassa aiemmasta hän ei kyllä sinulle ole - äitiyden hankalampia puolia. Jos haluat siis säilyttää turvallisen suhteen lapseesi, unohda ne menneet ja tee tytölle nyt selväksi että jos on hätä tai tarvitsee tukea niin olet läsnä.

[QUOTE="aapee";27679172]Kyllä minä tiedän.
Mitä siis voin tehdä?![/QUOTE]

huumeriippuvuuden suhteen et mitään muutakun odottaa ja olla valmiina auttamaan tytärtäsi kun tämä päättää lopettaa käytön. voit kertoa että olet hänen tukenaan. pidä yhteyttä, älä anna rahaa, pyydä usein kylään, yritä pitää hänet jotenkin kiinni normaalielämässä, tue ainakun hän ottaa yhteyttä. mä käytin kannabista 10 vuotta ja kyllä se vaan tuhoaa elämän siinä missä muutkin huumeet, mä onneksi tulin uskoon ja pääsin siitä irti. rukoile myös sun lapsen puolesta, jos oot uskossa. siunausta!

Eipä tuossa voi paljon tehdä. Jokaisen on käytävä tietyt asiat itse läpi. Oot varmaan aika paljon kantanut tyttöä henkisesti. Nyt hän irrottautuu, mut varmaan lähennytte sitten, kun hän pystyy siihen.

huumeriippuvuuden suhteen et mitään muutakun odottaa ja olla valmiina auttamaan tytärtäsi kun tämä päättää lopettaa käytön. voit kertoa että olet hänen tukenaan. pidä yhteyttä, älä anna rahaa, pyydä usein kylään, yritä pitää hänet jotenkin kiinni normaalielämässä, tue ainakun hän ottaa yhteyttä. mä käytin kannabista 10 vuotta ja kyllä se vaan tuhoaa elämän siinä missä muutkin huumeet, mä onneksi tulin uskoon ja pääsin siitä irti. rukoile myös sun lapsen puolesta, jos oot uskossa. siunausta!

Anteeksi menee hieman ohi aiheen mutta miksi lupaat rukoilla lapsen puolesta JOS äiti on uskossa.. ?!

[QUOTE="aapee";27679103]Olen minä usein miettinytkin että jospa tulisinkin uskoon niin voisi tuota vastuuta sysätä vähän eteemmäs ;)[/QUOTE]

Pakko kommentoida. Se, että rukoilee, saa rauhan ja on itse rauhallisempi, viestii rauhallisuutta lapselle ja pääsee tilanteessa eteenpäin. Kyse ei ole vastuun sysäämisestä edemmäksi. Mietippä, jos huolesi näkyy kilometrien päähän, se saattaa ajaa tytärtäsi kauemmaksi. Toki sanoa saa, mutta tytär voi kokea, että on parempi olla kaukana äidistä, jotta ei pahoita tämän mieltä, jos elämä on alamäkeä.

[QUOTE="TOINEN";27679289]Pakko kommentoida. Se, että rukoilee, saa rauhan ja on itse rauhallisempi, viestii rauhallisuutta lapselle ja pääsee tilanteessa eteenpäin. Kyse ei ole vastuun sysäämisestä edemmäksi. Mietippä, jos huolesi näkyy kilometrien päähän, se saattaa ajaa tytärtäsi kauemmaksi. Toki sanoa saa, mutta tytär voi kokea, että on parempi olla kaukana äidistä, jotta ei pahoita tämän mieltä, jos elämä on alamäkeä.[/QUOTE]

Kiitos.

Sain tyttären puhelimitse kiinni, oli ihan tokkurassa. Nukkumassa kuulemma. Lupasi tulla käymään ja varata lääkärille ajan vatsakipujen vuoksi.

Mä en VOI sille mitään että minun sisuskalut on ihan sykkyrällä huolesta. Olen vuosien saatossa joutunut turvautumaan lääkkeisiinkin lievittämään ahdistustani kun olen miettinyt tyttäreni elämää ja tulevaisuutta.

Ehkä minun olisi aika päästää irti? Näin sanovat ystäväni. Olen tehnyt kaikkeni ja enemmänkin.

kannabiskin on huume, ja sen päivittäinen käyttö voi aiheuttaa tuota mitä kuailet. ei saa kiinni, kummallisia soittoja jne. se on myös huume ja kannabisriippuvuus voi aiheuttaa esim.psykoosin. ja helposti johtaa muiden aineiden käyttöön varsinkin jos elämänhallinta yleisesti hukassa.

Tämä on nyt taas vähän propaganda-pohjaista informaatiota. Ensinnäkin, kannabikseen ei ole mahdollista jäädä fyysisesti koukkuun, ja henkinen riippuvuuskin aiheutuu vasta vuosien päivittäispolton seurauksena, eikä sekään silti kaikille. Kannabisriippuvuus (joka ei siis ole todennäköinen) ei suinkaan ole psykoosin aiheuttaja, vaan skitsofreniaan taipuvaisella ihmisellä se saattaa laukaista ensioireet, mm. psykoosin mutta myös muita oireita. Henkilöllä, jolla ei ole synnynnäistä taipumusta skitsofreniaan, ei ole oikeasti mitään vaaraa saada psykoosi kannabiksesta. Kannabis itsessään ei myöskään saa käyttäjäänsä himoitsemaan aina vaan vahvempia huumeita, vaan päin vastoin usein käyttäjät luopuvat muista päihteistä, jopa myös alkoholista ja tupakasta. Ainoa mikä mahdollistaa porttiteorian kannabiksen kohdalla, on kieltolaki, joka ajaa käyttäjät ostamaan kannabiksensa huumediilereiltä, jotka usein myös tyrkyttävät muitakin aineita kokeiltavaksi, niillä kun yleensä on paremmat katteet kuin kannabiksella josta myyjä saa itselleen voittoa vain n. 2-5e/g.

Ap:n kertoman mukaan epäilisin ennemmin että tytölle on alkanut viina maistumaan vähän liikaa, ja putki on mahdollisesti päällä. Siihen nuo yölliset vatsakivutkin viittaa, sekä se että aamulla ne olivat tiessään. Ap:han myös kertoi että tyttö kuulostaa usein puhelimessa humalaiselle...

Yhteistyössä