Mitä jos laina ja talo tulee vain miehen nimiin, mutta mä maksan silti puolet asumisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luottotiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Luottotiedoton

Vieras
Mulla ei ole mahdollisuutta saada lainaa niin siksi mies on hakenut yksin lainaa, vielä nyt ei edes tiedä saako sitä. Asumme nyt vuokralla, olemme avoliitossa ja kummallakin yksi lapsi.

Nyt laitamme yhteiselle tilille kummatkin 400€ ja sieltä maksetaan vuokra, sähkö, vesi ja lämmitys. Kumpikin maksaa sitten omat laskunsa, mies lisäksi netin ja oman autonsa kulut. Mulla ei ole autoa enkä sellaista paljoa tarvitse.

Jos mies saa lainan ja yksin maksaisi lyhennyksen ja talon kulut, niin miehen talous menisi aika tiukille nyt mun työttömyyden aikana koska mies ostaa lähes kaiken ruoankin. Mutta toisaalta jos mä maksan edelleen puolet asumisesta, niin se on mulle epäreilua kun mulle ei kerry omaisuus mutta miehelle kertyy josta mä maksan osan. Sitten taas on epäreilua miestä kohtaan jos mä asuisin ilmaiseksi hänen talossaan. Mies ehdotti sitäkin, että jos mä sitten maksan ruoat. Mutta eikö se kuitenkin ole sitten se ja sama mitä maksaa koska n.400€ tämän talouden ruokiin menee kuukaudessa.

Mitähän tässä tekee jos mies lainan saa ja ostaa talon. Itsekin kyllä toivon, että mies saa lainan ja saa ostettua katselemamme talon koska se talo olisi paljon paremmassa kunnossa kuin tämä missä asumme ja rauhallisemmalla paikalla. Ja oma on aina silti oma, vaikkakin miehen tässä tapauksessa.

No ihan ensimmäisenä, jos sun mies saa yksin lainaa, niin kyllä te saatte otettua yhteisenkin lainan. Toiseksi, jos sun mies kuitenkin maksaa kaikki elämiset, niin miksi sä kuvittelisit omistavasi puolet asunnosta ilman, että sitä omistat paperilla?

No ihan ensimmäisenä, jos sun mies saa yksin lainaa, niin kyllä te saatte otettua yhteisenkin lainan. Toiseksi, jos sun mies kuitenkin maksaa kaikki elämiset, niin miksi sä kuvittelisit omistavasi puolet asunnosta ilman, että sitä omistat paperilla?

En mä luottotiedottomana saa lainaa! Missä mä kirjoitin, että kuvittelen omistavani puolet talosta? :O En kyllä missään! Ja mähän kirjoitin, että mä maksaisin silti 400€ joko talon kuluja tai ruokaa!

En mä luottotiedottomana saa lainaa! Missä mä kirjoitin, että kuvittelen omistavani puolet talosta? :O En kyllä missään! Ja mähän kirjoitin, että mä maksaisin silti 400€ joko talon kuluja tai ruokaa!

Etköhän sä ensisijaisesti sitten maksa niitä talon kuluja ja ruokaa. Minkäänlaista omistusoikeutta sinulla ei taloon ole, eikä mun mielestä tule, etkä ole tehnyt tai maksanut mitään sellaista, miksi olisit siihen oikeutettu.

Täällä on pelkät paviaanit näköjään liikkeellä. Pitää odottaa fiksumpaa porukkaa.

Mut onhan se nyt sama mitä sillä 400 eurolla maksaa, oli ne sit lainakuluja tai ruokaa, yhteiseen hyväänhän se menee ja silloin toinen maksaa toisia kuluja. Mun oikeustajuun ei mene se, että toinen kartuttaa omaisuutta toisen avulla mutta sitten sillä ei olisikaan mitään oikeutta siihen.

Käytännössä en sitten tiedä miten tuo menee jos ero tulisi.

Mutta tosiasiassa muutenkin tuo kannattaa tehdä jo alussa selväksi, voi nimittäin hyvin tulla vastaan se tilanne joskus riidan yhteydessä että "kun mä oon maksanut lainaa niin ja niin monta vuotta, sä et mitään" vaika toinen on käytännössä maksanut muita kuluja joka taas auttaa sitä toista maksamaan lainaa. Miehet voi olla niin sikoja että ne yrittää käyttää tollasta alkeellista perustetta. Koettu on.

No järkevintä, että mies maksaa talon lainan ja auton ja kaikki muut laskut sitten puoliksi. Näin mies kartuttaa omaisuuttaan omalla rahalla eikä aplla ole asiaan osuutta. Toinen vaihtoehto on, että mies asuu talossa yksin ja ap jää vuokralle.

Jos ap on työtön ja luottotiedoton, ei sitä lainaa heru hälle. Ja jos oisin tuo mies, yksin hakisin lainan.

Ap, kuka maksaa lainan korot ja lyhentää lainaa? Ois vaan reiluu, et maksasit yhtiövastikkeen kokonaan.

No ei omakotitalossa ole mitään yhtiövastiketta, että vaikea sitä on maksaa. No kun tässä on mietitty, että laitetaanko silti yhteiselle tilille yhteensä 800€ ja sieltä maksetaan talot menot lainasta lähtien. Ja kun joku kuitenkin tulee pian ihmettelemään miten tuolla summalla voidaan maksaa lainat yms. niin kyllä täällä maalla voi. Talon myyntihinta on 81 000€ eikä siitä tule aivan älytöntä lyhennystä+korkoa maksettavaksi kuukaudessa. Taloon ei tarvitse tehdä nyt mitään remonttia koska se on täysin remontoitu. Hinta on ollut korkeampi, mutta ei ole mennyt kaupaksi niin hinta on laskenut pariin kertaan usealla tonnilla. Omistaja asuu jo muualla niin on selvästi kova tarve päästä eroon talosta.

Mä olen nyt liiton rahalla, että en onneksi työmarkkinatuella ja maksan koko ajan ulosottoon velkoja. Töitä haen koko ajan ja huomennakin on tulossa työhaastattelu vajaan vuoden kestävään sijaisuuteen. Töissä ollessa saisin kuitenkin käteen n.300€ enemmän vaikka osa meneekin ulosottoon.

Mutta siis kyllä mä sen tajuan, että ei se olisi reilua miestä kohtaan että asuisin hänen talossaan ilmaiseksi.

No järkevintä, että mies maksaa talon lainan ja auton ja kaikki muut laskut sitten puoliksi. Näin mies kartuttaa omaisuuttaan omalla rahalla eikä aplla ole asiaan osuutta. Toinen vaihtoehto on, että mies asuu talossa yksin ja ap jää vuokralle.

Näin se menis oikeudenmukaisesti. Mies hoitaa lainakulut kokonaan koska ne on hänen nimissään ja kartuttaa omaa omaisuuttaan. Plus että maksaa käytännön kuluista puolet.

Jos sen vaikeimman kautta hauaa tehdä, niin voihan sen sit tehdä niinkin, että jaatte kaikki kulut tasan puoliksi. (paitsi aapeen ulosottomaksuja ei huomioida koska ne on hankittu aiemmin eikä mies oo niihin syypää)

Ja sit katsotte niistä lainalaskelmista että miten paljon aapee on "ansainnut" itselleen talosta. Siis puolet siitä summasta minkä verran kunakin vuonna on tullut korkojen jälkeen lyhennettyä lainaa. Ja sit jos ero tulee, maksaa mies aapeelle samaisen summan rahana.

Ja tästä voi tehdä vaikka kirjallisen sopimuksen todistajien läsnäollessa.

Ei kaikki miehet oo samanlaisia.

Reilua ap:n on maksaa esim. yhtiövastike kokonaisuudessaan, jos toinen lyhentää lainakuluja. Ruokataloutta kustantaa se, jolla siihen on vara. Jos ei ole yhtiövastiketta, nii muita menoja sitte.

Jos ap ei ole naimissa, aika heikoilla mennään sitte. Ittepä on luottotientonsa sössiny ja jos asiat olis toisin, sitä omaisuutta vois karttuaki. Musta on törkiää, että se omaisuus pitäs miehen kustannuksella kartuttaa.
Avopuolisona eron tullessa on jotain oikeuksia kuitenki. Kannattaa googlettaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja ai täh;30775706:
Näin se menis oikeudenmukaisesti. Mies hoitaa lainakulut kokonaan koska ne on hänen nimissään ja kartuttaa omaa omaisuuttaan. Plus että maksaa käytännön kuluista puolet.

Mitä oikeudenmukaista tossa muka on? Aapee asuu lapsineen vain vastikkeen hinnalla. Ei oo reilua, ei!

Ennemmin sit vaikka määritellään asunnolle vuokra ja aapee maksaa siitä puolet miehelleen.

Paha sanoa mikä tuossa on oikeudenmukainen järjestely, ainahan luottotietojen menetys hankaloittaa elämää ja varmaan silloin on parastakin että omaisuus on puolison nimissä.

Mut jos sä 400€/kk saat asua omakotitalossa ja perheellesi ruuat niin ei se ainakaan mun korviin huonolta kuulosta. Vaikkei sitten omaisuutta kertyisikään.

Eiköhän sillä ukolla mene kuitenkin huomattavasti enemmän rahaa millä kerryttää sitä omaisuuttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ai täh;30775694:
Täällä on pelkät paviaanit näköjään liikkeellä. Pitää odottaa fiksumpaa porukkaa.

Mut onhan se nyt sama mitä sillä 400 eurolla maksaa, oli ne sit lainakuluja tai ruokaa, yhteiseen hyväänhän se menee ja silloin toinen maksaa toisia kuluja. Mun oikeustajuun ei mene se, että toinen kartuttaa omaisuutta toisen avulla mutta sitten sillä ei olisikaan mitään oikeutta siihen.

Käytännössä en sitten tiedä miten tuo menee jos ero tulisi.

Mutta tosiasiassa muutenkin tuo kannattaa tehdä jo alussa selväksi, voi nimittäin hyvin tulla vastaan se tilanne joskus riidan yhteydessä että "kun mä oon maksanut lainaa niin ja niin monta vuotta, sä et mitään" vaika toinen on käytännössä maksanut muita kuluja joka taas auttaa sitä toista maksamaan lainaa. Miehet voi olla niin sikoja että ne yrittää käyttää tollasta alkeellista perustetta. Koettu on.

Miksei nainen voi koskaan ottaa vastuuta tekosistaan? Työtön ja menettänyt luottotiedot. Olisi vaan vittu hyvillään, että saa asua omistusasunnossa. Ja nyt vielä pitäisi saada omaisuutta kartutettua riskillä jonka mies ottaa ja kantaa?

Jos sen vaikeimman kautta hauaa tehdä, niin voihan sen sit tehdä niinkin, että jaatte kaikki kulut tasan puoliksi. (paitsi aapeen ulosottomaksuja ei huomioida koska ne on hankittu aiemmin eikä mies oo niihin syypää)

Ja sit katsotte niistä lainalaskelmista että miten paljon aapee on "ansainnut" itselleen talosta. Siis puolet siitä summasta minkä verran kunakin vuonna on tullut korkojen jälkeen lyhennettyä lainaa. Ja sit jos ero tulee, maksaa mies aapeelle samaisen summan rahana.

Ja tästä voi tehdä vaikka kirjallisen sopimuksen todistajien läsnäollessa.

No ajatus on kyllä tällä hetkellä se, että kun mä saan velkani maksettua kolmen vuoden aikana niin haen oman lainan ja ostan mieheltä puolet. Se vain, että jos olen siihen mennessä jo maksanut puolet menoista enkä silti omista mitään. Ei ole ero näkyvissä ja naimisiin menoa tässä suunnitellaan.

Mies on kiltti ja auttoi mua jo silloin kun emme asuneet vielä yhdessä. Ei mies ole siinä valittanut, että maksaa ruokia myös mun lapselle. Eikä mies olisi tätä omakotitaloa pystynyt vuokraamaan ilman mua ja mun tuloja. Kiitos mun ruokaan menee ihan kohtuullinen summa kun pyrin tekemään ruokaa taloudellisesti, en käytä valmista jne. Mies kun ei ole mikään kummoinen kokkailija niin nyt ovat lapsensa kanssa olleet hyvällä ruoalla.

Mitä oikeudenmukaista tossa muka on? Aapee asuu lapsineen vain vastikkeen hinnalla. Ei oo reilua, ei!

Ennemmin sit vaikka määritellään asunnolle vuokra ja aapee maksaa siitä puolet miehelleen.

Onko se niin helevatan vaikeeta lukea tai tajuta lukemaansa? Minkä VASTIKKEEN?!

Ihan samalla tavalla vois ajatella että miehellä on auto jonka haluaa lainalla maksaa omakseen. Miksi naisen pitäisi maksaa sitä autoa?! Se tulee olemaan joskus sen Miehen oma, ei naisen. Tosin auton arvo alenee kun taas talon arvo voi joskus jopa nousta.

Miks naisen pitäisi maksaa toisen omaisuutta johon ei sitten loppuviimetteeks olisi mitään oikeutta?!

Elämiskuluihin pitää tietenkin osallistua mut ei niin että se kattaa miehen osalta myös talon lyhennyksen vaan kulut on erikseen. Sä voit nimittää niitä kuluja sitten vuokrakuluiksi.

Miksei nainen voi koskaan ottaa vastuuta tekosistaan? Työtön ja menettänyt luottotiedot. Olisi vaan vittu hyvillään, että saa asua omistusasunnossa. Ja nyt vielä pitäisi saada omaisuutta kartutettua riskillä jonka mies ottaa ja kantaa?

Miten mä olen muka vaatimassa osaa talosta? Eihän sitä voida laittaa mun nimiin yhtäkään prosenttia jos en ole myös lainan ottajana. Enkä mä ole missään kirjoittanut, että aion asua ilmaiseksi. Mä nyt vain pohdin, että miten tässä kannattaa tehdä.

Miksi pitää olla noin vittumainen? Mitä mä olen sulle tehnyt? Mähän otan vastuuta tekemisistäni kun maksan velkojani koko ajan pois ja aion ne maksaa viimeistä senttiä myöden!!!

Ei kaikki miehet oo samanlaisia.

Reilua ap:n on maksaa esim. yhtiövastike kokonaisuudessaan, jos toinen lyhentää lainakuluja. Ruokataloutta kustantaa se, jolla siihen on vara. Jos ei ole yhtiövastiketta, nii muita menoja sitte.

Jos ap ei ole naimissa, aika heikoilla mennään sitte. Ittepä on luottotientonsa sössiny ja jos asiat olis toisin, sitä omaisuutta vois karttuaki. Musta on törkiää, että se omaisuus pitäs miehen kustannuksella kartuttaa.
Avopuolisona eron tullessa on jotain oikeuksia kuitenki. Kannattaa googlettaa.

Missä mä olen vaatimassa siitä talosta osuutta!!!!!!!!!!

Tai miksei mies...:D

Mun mielestä kysymys ei ollut siitä että ap:n PItäisi saada kartutettua omaisuuttaan vaan siitä miten maksaminen menisi oikeudenmukaisesti.

t. nainen jonka avopuoliso sössi raha-asiansa seläntakana plus jätti kotivakuutuksen maksamatta ainakin vuoden ajan ja on nyt luottotiedoton eikä maksa talosta penniäkään vaan osallistuu kuluihin jos pystyy

Tossa tilanteessa ei oikein mikään oo reilua. Ei ole reilua että ap maksaa miehen omistamaa taloa mutta ei myöskään ole reilua että ap asuis ilmaiseksi.

Teidän pitää vaan nyt keskenänne yrittää päästä johonkin sopimukseen ja mieluusti tehdä sopimus kirjallisena.

Yhteistyössä