Mitä jos laina ja talo tulee vain miehen nimiin, mutta mä maksan silti puolet asumisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luottotiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mun mielestä on ihan fiksua puhua asioista jo etukäteen, että mikä on kunkin tilanne, jos päädytään eroon.

On, mutta tilannehan voi vuosien varrella muuttua vaikka mihin suuntaan. Jos asenne on tuo "täähän on ihan epistä" jo yhdessä asumisen aikana, niin kannattaako koko hommaan lähteä ollenkaan. Mitä väliä silloin on, kenen nimissä talo tai laina on, jos kuitenkin yhdessä asutaan?

Itse en ryhtyisi elättään ja kasvattaan miehen omaisuutta.
Menette naimisiin ja ostatte talon molempien nimiin.
Tai teette tuomarilla paperin maksusuunnitelmasta( kuitit maksetuista osuuksista)
Niin eron tullen saat oman osuutesi talosta.

Eikö luottotietoja ole mahdollista saada takaisin? Kyllä minusta on outoa, että nainen alkaisi miehen avulla kerryttämään omaisuuttaan ennen kuin vanhat on kuitattu ja hoidettu pois.

Realismia nykyaikana. Koskaanhan ei voi tietää, jos toine sattuu vaikkaspa kuolemaan.

Niin, mutta on se lähtökohtana minusta kyllä omituinen. Eikö ensisijaisesti pitäisi miettiä, onko siihen yhteistaloudessa varaa, eikä mitä eron jälkeen mahdollisesti tapahtuu? Kuulostaa kieltämättä laskelmoivalta etukäteen miettiä, paljonko itselle jää käteen toisen ihmisen ottamasta lainasta ja omaisuudesta, kun itsellä ei ole aikomustakaan lainaa ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30776220:
On, mutta tilannehan voi vuosien varrella muuttua vaikka mihin suuntaan. Jos asenne on tuo "täähän on ihan epistä" jo yhdessä asumisen aikana, niin kannattaako koko hommaan lähteä ollenkaan. Mitä väliä silloin on, kenen nimissä talo tai laina on, jos kuitenkin yhdessä asutaan?

Huom!! Yhdessä asutaan, yhdessä maksetaan, yhdessä omistetaan, yhdessä toimitaan kaiken yhteisen tasavertaisuuden eteen.

[QUOTE="Näinmeillä";30776249]Huom!! Yhdessä asutaan, yhdessä maksetaan, yhdessä omistetaan, yhdessä toimitaan kaiken yhteisen tasavertaisuuden eteen.[/QUOTE]

Niin. Mitä väliä silloin on, kenen nimi on lainapapereissa tai kauppakirjoissa?

Meillä sama tilanne. Mies otti lainan nimiinsä, ostettiin talo, hän maksaa lainanlyhennykset plus muut kulut talosta, minä maksan ulosoton ja ruuat, bensat ym. Ollaan naimisissa. Ulosoton päättymisen jälkeen puolet talosta siirtyy minun nimiin, tai ostetaan kesämökki pelkästään mun nimiin. Luotan mieheeni kyllä ja hän minuun.

Siirtyy... kyllä se pitää myydä/ostaa tai lahjoittaa.

Ei sulla kerry sitä omaisuutta nytkään niin mikä tässä on oikeasti ongelma? Menet talokauppoihin osingolle sitten kun sulla on siihen varaa ja siihen asti makselet asumisestasi ihan niin kuin nytkin.

[QUOTE="Puuhippa";30776259]Ei sulla kerry sitä omaisuutta nytkään niin mikä tässä on oikeasti ongelma? Menet talokauppoihin osingolle sitten kun sulla on siihen varaa ja siihen asti makselet asumisestasi ihan niin kuin nytkin.[/QUOTE]

Tämä minustakin on olennaista. Jos ap muuten voisi käyttää saman rahan muun omaisuuden kerryttämiseen, niin sitten tilanne olisi erilainen, mutta niinhän ei ole.

Mikä sulla ap nyt on ongelma? Toki sun pitää asumisesta jatkossakin maksaa, oli se sitten vuokrana vuokranantajalle kuten nykyään tai miehen omistusasunnossa.

Mun mies muutti mun omistuskaksioon aikoinaan ja maksoi vastikkeen. Mä lyhensin lainaa normaalisti ja muut kulut maksettiin puoliksi (ruoka, sanomalehti, sähkölasku..). Mies ei toki omistanut asunnosta mitään mutta asui kuitenkin edullisesti, vastike oli alle puolet vastaavan asunnon vuokratasosta. Hän itse tätä ehdotti ja toki se mullekin sopi. Nykyään on yhteinen omistusasunto johon sijoitettiin molemmat yhtä paljon ostohetkellä ja laina on yhteinen. Mies on lainaa vuosien varrella enemmän maksanut kun olen ollut hoitovapaalla (yhteinen sopimus tämäkin).

Jos mies ostaa talon nimiinsä niin toki sun pitää asumisesta silti maksaa. Et sä ilmaiseksi asuis vaikka omistaisit talosta puolet, nyt sä vaan sitten maksat "vuokrana" tai miten sitten ajatteletkin. 400€ on kyllä tosi vähän, saisitko muka jostain vastaavan vuokra-asunnon 800 eurolla? Ei sun nykyisen miehen tarvitse sun lapsen kuluja tai sun ulosottoja maksella tai niitä laskelmissaan huomioida. Ei niitä voi vähentää pois asumiskuluja laskiessa.

Jopas on ihminen kujalla. Toki voit kuvitella olevasi jollainlailla oikeutettu omaisuuteen jota et voi millään todistaa omaksesi. Toki voitte miehenne kanssa puhua mitä huvittaa asian suhteen... Mutta en kyllä kuvittele, että kukaan tätä elämää ei tule puoli ilmaiseksi elämään. Minäkin ostin asunnon jota mies maksaa. Tietenkin. Ostakoot omansa jos joskus luottotietonsa kuntoon. Ei ole minun ongelmani tässä epävarmassa maailmassa, keneenkään kun ei voi luottaa ;)

Mä en kyllä usko, että ap:n mies saa lainaa, koska tuloiksi lasketaan vain miehen tulot. Jos nettopalkan pitäisi olla 2400 euroa, se tarkoittaa lähes 4000 euron bruttotuloja. Vai onko miehesi jo saanut lainalupauksen?

Tietysti voit tulla toiseksi päävelalliseksi myös myöhemmin. Tällöin täytyy vain tehdä uusi kauppakirja (miehesi myy osan puolet talosta sinulle) ja tämän tekee yleensä lakimies. Lisäksi laina täytyy järjestellä uudelleen ja siinä voi marginaali muuttua. Muuten ei ole estettä.

Hae lainaa on nopea ja kätevä tapa maksaa laskuja ja aloittaa uuden projektin rahoitus hinnat, jotka ovat enintään 3% ei nyt ota yhteyttä jo tänään: pay.pal2015@outlook.com, Laina on tarpeen Tarjoamme lainoja vähintään € 1,000.00 valinta rahan lainaamisen.
Pay Pal palvelu on nopein tapa siirtää rahaa, voit ottaa yhteyttä meihin tänään, jos olet kiinnostunut saamaan lainaa, ota yhteys palvelun Lisätietoja lainan prosessi, prosessi kuin lainaehtoihin ja edellytykset ja mitenlaina siirretään you.I tarvitset kiireellistä vastausta, jos olet kiinnostunut.

Ystävällisin terveisin,
Tiedot toimitus,
PAY PAL SERVICE.

Mulla ei ole mahdollisuutta saada lainaa niin siksi mies on hakenut yksin lainaa, vielä nyt ei edes tiedä saako sitä. Asumme nyt vuokralla, olemme avoliitossa ja kummallakin yksi lapsi.

Nyt laitamme yhteiselle tilille kummatkin 400 ja sieltä maksetaan vuokra, sähkö, vesi ja lämmitys. Kumpikin maksaa sitten omat laskunsa, mies lisäksi netin ja oman autonsa kulut. Mulla ei ole autoa enkä sellaista paljoa tarvitse.

Jos mies saa lainan ja yksin maksaisi lyhennyksen ja talon kulut, niin miehen talous menisi aika tiukille nyt mun työttömyyden aikana koska mies ostaa lähes kaiken ruoankin. Mutta toisaalta jos mä maksan edelleen puolet asumisesta, niin se on mulle epäreilua kun mulle ei kerry omaisuus mutta miehelle kertyy josta mä maksan osan. Sitten taas on epäreilua miestä kohtaan jos mä asuisin ilmaiseksi hänen talossaan. Mies ehdotti sitäkin, että jos mä sitten maksan ruoat. Mutta eikö se kuitenkin ole sitten se ja sama mitä maksaa koska n.400 tämän talouden ruokiin menee kuukaudessa.

Mitähän tässä tekee jos mies lainan saa ja ostaa talon. Itsekin kyllä toivon, että mies saa lainan ja saa ostettua katselemamme talon koska se talo olisi paljon paremmassa kunnossa kuin tämä missä asumme ja rauhallisemmalla paikalla. Ja oma on aina silti oma, vaikkakin miehen tässä tapauksessa.

Älä maksa toisen nimiin kertyvää lainaa ilman paperia, piste. Jos omistus ja laina on miehen, niin sun osuus on joko vuokraa (eli maksat asumisesta kuten nytkin) tai sitten teette kirjallisen sopimuksen/velkakirjan, että sun maksut kerryttää sulle saatavaa tai tiettyä omistusosuutta eron/myynnin hetkellä. Kuitit talteen ja nimet alle parilla todistajalla, tai käyttäkää juristia – ei maksa paljoa ja säästää riidat.

Käytännön ratkaisu: mies maksaa lainan ja kiinteät, sä ruoat ja osan muista juoksevista, TAI teette sen velkakirja/omistussopimuksen. Älä luota siihen, että “avoliittolaki pelastaa” – hyvitys on epävarma. Pyörittäkää numerot auki (paljonko lainan kulut oikeesti on, mikä on reilu “vuokra”), vaikka nopeasti esim. joustoluottoa.fi:n kautta hahmottaen kuukausikuluja, niin näette mitä kukin kestää maksaa ilman että kumpikaan kokee tulleensa kusetetuksi.

Yhteistyössä