Mitä lähtis opiskelemaan jos valittavana olisi:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ffff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ffff

Uusi jäsen
03.01.2013
19
0
1
Mörön perseessä
Ajoneuvoasentaja
Automaatioasentaja
ICT-asentaja
Kodinhuoltaja
Kokki
Koneistaja
Matkailupalvelujen tuottaja
Levyseppähitsaaja
Putkiasentaja
Sähköasentaja
Talonrakentaja
Lapsi- ja perhetyön perustutkinto
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto

Jotain näistä pitäis valita jos haluaa että opiskelu tapahtuu omalla paikkakunnalla. Eipä oikeastaan naapurikunnassakaan olis kovinkaan laajempi valikoima... parturi-kampaaja, lähihoitaja ja perhepäivähoitajan tutkinnon sielä vois noiden lisäksi suorittaa.

Kuulostaa varmaan hirveältä mutta mikään noista ei oikein kiinnosta mua.. :/
Mua ei ollenkaan kiinnosta nuo "miesmäiset" työt niinku sähkö, putki, talonrakennus, asennukset yms...

ymmärrän ettei nuo miesmäiset hommat kiinnosta, mutta ylivoimaisesti parhaan palkan niistä saa, sekä työllistyminen on ihan eri luokkaa kuin vaikka "matkailupalvluiden tuottajalla"... Jos mikään ei erityisesti kiinnosta niin motivaattorina voisi toimia edes kohtalainen palkka? Opiskelu epäkiinnostavalle alalle jonka palkalla tulee juuri ja juuri toimeen (jos sitäkään) on aika epämotivoivaa.

Kodinhuoltajan kuvauksen alla lukee näin...

Tällaisia töitä tehdään koulutuksen aikana:

Valmistetaan ruokaa itselle ja vieraille.
Leivotaan arkeen ja juhlaan.
Siivotaan aidoissa työympäristöissä.
Pestään ja jälkikäsitellään tekstiilejä ja vaatteita.
Järjestetään viriketoimintaa erilaisille asiakasryhmille.
Suoritetaan ruoanvalmistustehtävissä tarvittava hygieniapassi.
Järjestään erilaisia perhejuhlia.
Toteutetaan kansainvälisiä aterioita.
Pienlemmikkieläinten hoito

[QUOTE="vieras";27810070]Öö, lukio? Sen jälkeen yliopisto tai AMK? Jos ei siis mikään noista houkuta.

Jos pitäis amikseen mennä, valitsisin putkiasentajan hommat.[/QUOTE]

Tuskin pärjäisin lukiossa.. Mulla on niin huono lukupää... Kun on ikääkin jo aikalailla niin toivois ettei siihen opiskeluun menis niin kovin monta vuotta... Olis kiire päästä jo työelämään kiinni..

Mä valitsisin varmaan jonkun näistä:
Lapsi- ja perhetyön perustutkinto
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Matkailupalvelujen tuottaja
Kodinhuoltaja (jos sillä sais myös kodin ulkopuolisia töitä, luulen että saa kun se on kuitenkin tutkinto. )

Miksi sun on mentävä opiskelemaan jotain noista? Muuta pois tai käy kauempana koulussa, hanki opsopaikka tms.

Pois en voi muuttaa kun muut perheenjäsenet on sitä vastaan. Naapurikuntaan voisin mennä, välimatka olis vielä kohtuullinen mutta tarjonta ei juurikaan laajene.

Oppisopimus olis mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta kuinkahan vaikeaa on saada oppisopimuspaikka?? Olen kuullut ettei niitä helpolla irtoa...

Minä opiskelisin sähköasentajaksi. Se on melko siistiä sisätyötä mutta kuitenkin konkreettista käsillä tekemistä, ja palkkauskin on hyvä ja arvostus kohdallaan. Myös talonrakentaja olisi kiva ammatti, tosi tärkeää työtä. Mutta raskaampaa kuin sähköasentajalla, luulisin, ja ehkä vähän enemmän taloudellisten vaihteluiden armoilla.

Jos amikseen olisi pakko mennä, niin valitsisin LVI-alan tai kuljetusalan ja alkaisin paskakuskiksi. Meinasin lentää perseelleni, kun kuulin minkälaista palkkaa roskakuskit saa.

[QUOTE="vieras";27810231]Jos amikseen olisi pakko mennä, niin valitsisin LVI-alan tai kuljetusalan ja alkaisin paskakuskiksi. Meinasin lentää perseelleni, kun kuulin minkälaista palkkaa roskakuskit saa.[/QUOTE]

Millaista palkkaa ne roskakuskit sitten saa? Olen kyllä ennenkin kuullut, että on ihan ok palkka.

Jotain näistä pitäis valita jos haluaa että opiskelu tapahtuu omalla paikkakunnalla. Eipä oikeastaan naapurikunnassakaan olis kovinkaan laajempi valikoima... parturi-kampaaja, lähihoitaja ja perhepäivähoitajan tutkinnon sielä vois noiden lisäksi suorittaa.

Kuulostaa varmaan hirveältä mutta mikään noista ei oikein kiinnosta mua.. :/
Mua ei ollenkaan kiinnosta nuo "miesmäiset" työt niinku sähkö, putki, talonrakennus, asennukset yms...

No entäs se matkailupalvelujen tuottaja? Noista valitsisin itse sen. Se koulutus voisi olla myös sovellettavissa vähän erilaisiin töihin.

Yhteistyössä