Mitä mä teen ton koiran kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hevonen on kasvissyöjä ja saaliseläin, koira taas lihansyöjä. Miksi ihmeessä ne toimisi samalla tavalla, vaikka nyt laumaeläimiä molemmat olisikin. Ja ihan oikeesti, sä siis syöt joka kerta muka koiras kupista ennen kuin annat sen sille. Kyllä meillä riittää se, että me syödään ensin ihan omaa ruokaamme ja sitten ruokitaan koirat kun me ollaan lopetettu.

Tiedättekö, mä väännän tästä vaikka loppuviikon jos niikseen tulee. Mä olen sitä mieltä että meillä ei ole johtajuusongelmaa, laumanjärjestyksessä on epäselvyyttä, mutta se kyllä korjataan mahd. pian.

:D :D :D Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä se eläin syö? Ihan riittää, että se on laumaeläin, laumaeläimillä on arvojärjestys! Paitsi ihmisillä.

Minä en ole sinua haukkunut nyt enkä tod.näk. hauku jatkossakaan. Ei kuulu tapoihin.
Minä oon pärjännyt haastavienkin koirien kanssa näillä omilla konsteilla, ongelmia ei ole ollut. Toivottavasti ei tulekaan. Ehkä sitten jos en näillä pärjää ja koira puree lastani, kieltäydyn alistamasta ja siirryn positiivisen käytöksen vahvistamiseen.
Sekin puoli jäi sanomatta että minäkin vahvistan koiran positiivista käytöstä ja paljon, ei nämä kaksi koulukuntaa sulje pois toisiaan.
Samalla tavalla meillä koira saa herkkuja ja hellyyttä kun muillakin, ne tulee vaan minun aloitteestani, ei koiran.

Jotenkin musta tuntuu, että nää kaks asiaa sulkee toisensa pois joidenkin mielestä :(

Jos ton kokonen koira käy mun kimppuun, niin silloin kannan sen vaikka niskasta toiseen huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan. Mun ei tarvitse selättää sitä sen kummemmin, nostan sen pois kimpustani, kiellän tiukasti ja eristän laumasta. Simple. Katotaan sitä selättämistä sitten joskus jos meille tulee iso koira. Tod. näk. en ryhdy siihen siltikään. Kyllä mun auktoriteettiaseman täytyy riittää koiran tottelemiseen ilman selättämistä. Eriasia jos koiralla naksahtaa päässä esim. kasvaimen takia ja se käy kimppuun ihan tosissaan, silloin saa ja pitääkin taistella kuin henkensä edestä, mutta sellainen (oikeasti päävikainen) koira joutaa muutenkin piikille.

Kannat koiran niskasta toiseen huoneeseen, mutta et selätä? :O Kumman luulet tuottavan enemmän kipua? :O Ja siis apua, auttakaa joku!! :D "Sun auktoriteettiaseman täytyy riittää tottelemaan ilman selättämistä"! Mutta kun se ei nytkään riitä, kun sun koira ei kerran tottele! Normaalistihan se riittäiskin, normaalisti sun koira ei puriskaan sun lasta!

[QUOTE="hohhoijaa";22630817]Kannat koiran niskasta toiseen huoneeseen, mutta et selätä? :O Kumman luulet tuottavan enemmän kipua? :O Ja siis apua, auttakaa joku!! :D "Sun auktoriteettiaseman täytyy riittää tottelemaan ilman selättämistä"! Mutta kun se ei nytkään riitä, kun sun koira ei kerran tottele! Normaalistihan se riittäiskin, normaalisti sun koira ei puriskaan sun lasta![/QUOTE]
Joo, sanoin että kantaisin jos se ihan seonneena tosissaan hyökkäis mun kimppuun, eli tuskin tuun koskaan kantamaan kun ei tolla koiralla oo päässä vikaa. Kivasti saadaan taas mun sanomiset kuulostamaan eriltä kun irrottelee vähän asiayhteyksistään. Totta kai niskasta kantaminen sattuu, mutta niin sattuu se kimppuun hyökkääminenkin. Vai mitä sä tekisit jos koira sun koira kilahtais ihan totaalisesti ja koittas tappaa sut?

Ja sit tohon hevosten muka järjestyksessä syömiseen, meinaatko tiinelli että se johtajahevonen syö laitumella eka parhaat heinät ja ruohot ja muut oottaa sen jälkeen kiltisti? Enpä usko. :D

Joo, sanoin että kantaisin jos se ihan seonneena tosissaan hyökkäis mun kimppuun, eli tuskin tuun koskaan kantamaan kun ei tolla koiralla oo päässä vikaa. Kivasti saadaan taas mun sanomiset kuulostamaan eriltä kun irrottelee vähän asiayhteyksistään. Totta kai niskasta kantaminen sattuu, mutta niin sattuu se kimppuun hyökkääminenkin. Vai mitä sä tekisit jos koira sun koira kilahtais ihan totaalisesti ja koittas tappaa sut?

Ja sit tohon hevosten muka järjestyksessä syömiseen, meinaatko tiinelli että se johtajahevonen syö laitumella eka parhaat heinät ja ruohot ja muut oottaa sen jälkeen kiltisti? Enpä usko. :D

Ei sillä koiralla tarvi olla päässä mitään vikaa, se voi silti hyökätä sun kimppuun. Ihan vaan sen takia, että se on ottanut johtajan aseman laumassa, ja se ei oo koiran paikka. Se ei osaa johtaa ihmislaumaa, mikä on paljon monimutkasempi kaikin tavoin, kuin koiralauma. Ja kun se ei osaa, ei oo mitenkään epätavallista, että se johtajan paikalla stressaantuu, eikä osaa käyttäytyä niinku pitäis, eli myös saattaa hyökätä ihmisen kimppuun! Jos "mun koira kilahtais totaalisesti ja koittais tappaa mut", eli siis jos olis kyse siitä johtajuusasemasta, mä alistaisin sen. Selättämällä, koska siinä vaiheessa ei pelkät eleet tehois. :)

Ja jos mä nyt sitten väännän vielä rautalangasta sulle tähän loppuun, että mä en ainakaan mitenkään halua haukkua sua, enkä vääristellä sun sanomisia. Ja uskon, että sun koirat on hyvin koulutettuja. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että teillä on johtajuudessa ja arvojärjestyksessä ongelma. Oon myös sitä mieltä, että sä et halua ottaa neuvoja vastaan, olet selvästi oman kantas päättäny, etkä sitä muuta. Ja sen lisäks, kommentoit melkoisen kärkkäästi ja ikävästi muiden neuvoja, ja kitiset kuitenkin itte, että SULLE ollaan "inhottavia".

Ja tohon hevosten järjestyksessä syömiseen, vaikka en tiinelli olekaan, niin vastaan että kyllä se johtajahevonen ensin oman syömispaikkansa sieltä laitumelta hakee, ja liikkuu tietty tarpeen mukaan toiseen paikkaan, ja muut kelpuuttaa sitten huonommat paikat ja väistää johtajahevosta :)

Ja se koirahan hyökkää sun lapsen kimppuun, kun puree, eikö? Etkä ole kantanut sitä niskasta toiseen huoneeseen? Ei hyökkää tappaakseen, vaan näyttävänsä lapselle, että on sitä ylempänä arvojärjestyksessä. Mikä vaatii toimenpiteitä...

Ihan hyvin menee, poika kävi just nukkumaan ja ite ajattelin syödä aamupalaa.

Meille on nyt ensi viikonlopuksi tulossa sama vanha kouluttaja kuin edellisellä kerralla. Hän antoi nyt siihen asti ohjeeksi eristää koira n. vartiksi aina jos näyttää siltä että meinaisi purra poikaa. En saanut ohjeeksi alistamista jos joku sitä miettii. Eiköhän tästä kunnon koira vielä tule, ja sovittiin nyt miehenkin kanssa, että jos tästä ei ole apua niin sitten mietitään meniskö koira hänen isälleen asumaan.

Joo niin ne syö, jos laittaa vaikka aitaukseen heinää missä on 5 hevosta, pomo syö ja ensin uhkaa muut pois. Jos ne alemmat ei usko niin potkaisee ja kovaa.
Siksipä niille pyritään laittamaan omat heinäkasat että säästytään pahemmilta vaurioilta kun on hokkikengät talvisin jalassa koska hevonen ei sääliä tunne hierarkiassaan.

Joo niin ne syö, jos laittaa vaikka aitaukseen heinää missä on 5 hevosta, pomo syö ja ensin uhkaa muut pois. Jos ne alemmat ei usko niin potkaisee ja kovaa.
Siksipä niille pyritään laittamaan omat heinäkasat että säästytään pahemmilta vaurioilta kun on hokkikengät talvisin jalassa koska hevonen ei sääliä tunne hierarkiassaan.

No huhhuh, selvästikään mä en tiedä hevosista mitään. Musta toi kuulostaa ihan älyttömältä mutta sä varmaan tiedät paremmin. :) (tää ei ollu v**tuilua, ällistyin oikeesti)

[QUOTE="hohhoijaa";22630666]Tohon lenkillä käyttäytymiseen: Ala käydä sen räyhääjän kanssa kahdestaan lenkillä. Ja aina, kun tulee toinen koira vastaan, pyydät jo hyvissä ajoin esim. istumaan tai maahan ( olettaen, että koira jo osaa nää käskyt ), pyydät siltä katsekontaktin, ja palkitset. Vaatii paaaljon nameja ja kärsivällisyyttä, mutta tässä asiassa mun mielipide on ehdottomasti se, et alistaminen ei oo oikee tapa. Sun pitää olla niin mielenkiintonen sun koiran mielestä, että sitä ei kiinnosta vastaantuleva koira, vaan SINÄ!! :) Ja tiedän, se on todella vaikeeta ja haastavaa, mutta heitä vaikka volttia tai ihan mitä vaan, että saat koiran huomion itelles, ja palkitset HETI! Paljon harjotusta joka päivä, ni kyllä se siitä lähtee. Ja muutenkin paljon touhuilua ja koulutusta koiran kanssa, ni se tietää, et sun kanssa on huippukivaa!! :) En ainakaan aluks päästäis ollenkaan missään vaiheessa tervehtimään lenkillä vastaantulevaa koiraa, ja jos joskus haluat päästää, niin VASTA sitten, kun koira osaa käyttäytyä hihnassa ja SINÄ annat sille luvan, eikä rynni itte sillon ku huvittaa. Tsemppiä! :)[/QUOTE]

Samaa mieltä Jälleen :D.
Meillä minä en koiraa jatkuvasti hyysää, koira tavallaan janoaa sitä mun huomiota (nameilla ja ilman) ja kontaktia ollaan treenattu paljon. Eli treeneissä aina kun koira oma-aloitteisesti ottaa katsekontaktin minuun niin kehun ja palkitsen. Toisin sanoen, koiran mielestä parempaa ei ole kun mamma joka kehuu. Eli minun huomio meillä menee koiralla kiinnostukseen muista koirista yli.
Sinun tulisi saada koiran kiinnostus itseesi kaiken muun sijaan. Eli nameja ja kärsivällisyyttä. Joka kerta kun katsoo sinuun muiden koirien ohitustilanteessa, kehut ja teet siitä elämää suuremman numeron. Jos räyhää tai vetää, ette liiku yhtään, pysähdyt vain.
Oletko leikkinyt koirasi kanssa esim. metsässä, mennyt koiralta piiloon ja kun on sinut löytänyt, niin oletko kehunut ja rapsuttanut kovasti? Se auttaa koiraa saamaan kiinnostuksen kontaktiin sinun kanssa.

Esimerkkitilanne. Saavumme koirapuiston aitojen viereen, koirani alkaa vinkumaan sakemannille tyypilliseen tapaan ja hihna kiristyy kun huomaa aitauksessa olevat muut koirat. Käsken koirani istumaan ja odotan että koira katsoisi minua. Saattaa mennä hetki, koira vaan seuraa aitauksen tapahtumia ja vinkuu. Kutsun sitä nimeltä, kun se katsoo minua, kehun ja sanon "nätisti".
Koira kävelee 4 askelta hienosti ja taas yhtäkkiä maltti katoaa ja hihna kiristyy ja koira vinkuu. Pysähdyn välittömästi, metriäkään ei mennä jos kontakti katoaa. Pyydän koiraa istumaan ja odotan että katsoo minuun, aina sama homma, kun ottaa askelia nätisti niin etenemme, jos vetää, emme liiku senttiäkään. 6 metrin matkaan saattaa kulua melkein puoli tuntia :laugh:.

Jos koirani temmeltää viiden muun koiran kanssa, lähden kävelemään aitauksen toiseen päähän ja kutsun koiraa mennessäni, aina se tulee perässäni vaikka olisi leikit muiden kanssa kesken. Tietää että istu-käskyn jälkeen saa mammalta hellyyttä, huomiota ja nameja. Se on sille tärkeämpää kun muut koirat. Toki meidän koira on 9kk vasta ja varmasti tulee koittamaan rajoja mutta pitkää pinnaa se vaan vaatii.

Oikeastiko aiotte vain pitää tuon purijan teillä ja odottaa milloin poikanne naamassa on elinikäiset arvet?

On koiria, jotka eivät vain sovi lapsiperheeseen ja teillä selvästi on sellainen. Se on ikävää, mutta olisi paras vain myöntää tosiasiat! Koira on eläin eikä lasta purrutta koiraa voi pitää lapsiperheessä, ei vaikka opettaisi koiran kävelemään nuoralla katonrajassa tai nielemään tulta. Koulutus ei siihen enää auta, koira voi silti purra lasta vielä uudelleen, vaikka sitä miten koulutettaisiin ja saataisiin näennäisesti toimimaan ja tottelemaan hyvin.

Ja koiran kynnys purra ihmistä valitettavasti on yleensä silloin pienempi kun se on jo kerran sen tehnyt ja teidän koira on tehnyt sen jo monta kertaa.

Oikeastiko aiotte vain pitää tuon purijan teillä ja odottaa milloin poikanne naamassa on elinikäiset arvet?

On koiria, jotka eivät vain sovi lapsiperheeseen ja teillä selvästi on sellainen. Se on ikävää, mutta olisi paras vain myöntää tosiasiat! Koira on eläin eikä lasta purrutta koiraa voi pitää lapsiperheessä, ei vaikka opettaisi koiran kävelemään nuoralla katonrajassa tai nielemään tulta. Koulutus ei siihen enää auta, koira voi silti purra lasta vielä uudelleen, vaikka sitä miten koulutettaisiin ja saataisiin näennäisesti toimimaan ja tottelemaan hyvin.

Ja koiran kynnys purra ihmistä valitettavasti on yleensä silloin pienempi kun se on jo kerran sen tehnyt ja teidän koira on tehnyt sen jo monta kertaa.

Äläs nyt liiottele, olihan tuo koira purematta tässä välissäkin. Ja ihan oikeasti, se rakastaa kaikkia yli 3v lapsia, ja suurinta osaa nuoremmistakin. Meidän pitää vaan pysyä tiukasti kouluttajan antamissa ohjeissa, niin saamme koiran ymmärtämään että lapsi on arvoasteikolla sitä ylempänä. Mä ihan vakaasti uskon että koira saadaan lopettamaan pureminen. Paljon positiivisia kokemuksia poikamme kanssa, ja niistä tulee vielä parhaat kaverit sitten kun lapsi on isompi. :)

Yhteistyössä