mitä mä voin sanoa alkoholisti äidilleni, joka on raittiuden jälkeen retkahtanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

manna

Vieras
mä oon hirveän pettynyt, mutta hän elää omaa elämäänsä.

mitä mä sanon? syytän eniten tässä tilanteessa isääni, joka ei pysty olemaan itse juomatta. mutta ei juo muuta kuin viikonloppuna. äitini on taas tissuttelija, joka juo joka päivä.

kyllähän mä tiesin, ettei äidin raitistuminen voi pitkä olla, kun seura on mitä on...

mä oon niin vihainen, pettynyt ja surullinen. ja sit sanatonkin, kun haluaisin jutella äitini kanssa, mutta en löydä oikeaa lähestymistapaa. en halua mitenkään syytellä. yritän löytää sellaista kysymystä, millä herättää äitini tajuamaan, että onko se ainainen pöhnä sitä, mitä haluaa.. :(

:hug: Mä en ole vielä löytänyt mitään mikä vaikuttaisi tilanteeseen. ( Putki ollut päällä noin 25 vuotta. )

Kaipa jos hän on yrittänyt raitistua niin mahdollisuudet ovat paremmat vaikuttaa. Keskustelua raittiina hetkenä elämän suunnasta ja mahdollisuuksista, mitä elämältä haluaa.

niin, kyllä mä vakuutan koko ajan itselleni, että aika vähissä on mun pelimerkit tässä tilanteessa.

mä kuvittelin, että me voitais olla ystäviä, muttamutta. mä luulin, että hän haluaisi olla enemmän meidän lastensa ja lastenlastensa elämässä mukana. tai että päästäisi meidät omaan elämäänsä. ei se sit mennytkään niin.

vanhempani menevät mieluusti reissuihin ym. ilman meitä, ovat viimeksi käyneet meillä varmaan 4 vuotta sitten.. ei ole kysellyt milloin me mentäis sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Mä käskisin varmaan haistaa vitun :flower:

:laugh: nojoo, tuota haistattelemista käytin parikymmentä (!!!!) vuotta sitten. se ei lopulta kuitenkaan auttanut mitään.

toki se hetkeksi helpottaa itseä.

Ei se päänsilittelykään auta. Aivan sama, mitä sanoo, alkoholistit on niin itsekkäitä paskoja, ettei ne ymmärrä vaikka piirtäis sanoman paperille. Itsestä se lähtee aina, turha siinä on muita syyttää.

Itse sanoisin etten halua tavata/olla missään tekemisissä hänen kanssaan jos hän on juonut hiukkaakaan. Eli vetäisin rajan siihen miten minun seurassani saa olla.

Hyssyttelemällä ei asiat muutu, kerro suoraan miltä sinusta tuntuu. Hänestä itsestään pitää kuitenkin löytyä se voima ja tahto muuttaa suuntaa.

Voimia sinulle kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja AAL:
Itse sanoisin etten halua tavata/olla missään tekemisissä hänen kanssaan jos hän on juonut hiukkaakaan. Eli vetäisin rajan siihen miten minun seurassani saa olla.

Hyssyttelemällä ei asiat muutu, kerro suoraan miltä sinusta tuntuu. Hänestä itsestään pitää kuitenkin löytyä se voima ja tahto muuttaa suuntaa.

Voimia sinulle kestää.

no ei tämä paljon tätä vähemmäksi voi mennä meidän tekeminen. no, jätän soittelun ehkä vähemmälle.

mutta mä haluan vielä kuitenkin pitää keskusteluyhteyden yllä. ja yritän vähän saada nyt itselle käsikirjoitusta valmiiksi, että saan sanottua sen mitä mä pyöritän päässäni eikä puhua pelkästään säästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
:hug: Mä en ole vielä löytänyt mitään mikä vaikuttaisi tilanteeseen. ( Putki ollut päällä noin 25 vuotta. )

Kaipa jos hän on yrittänyt raitistua niin mahdollisuudet ovat paremmat vaikuttaa. Keskustelua raittiina hetkenä elämän suunnasta ja mahdollisuuksista, mitä elämältä haluaa.

jotain tälläistä keskustelua mä yritän. toisaalta voiko elämä isäni kanssa tarjota enää mitään muuta *huoh*

Ihan sama mitä hänelle sanoo, ei se luultavasti mitään auta. Vaikka äitisi tahtoisikin raitistua, se ei pidemmän päälle wörki niin kauan kuin on yhdessä toisen, vielä juovan alkoholistin kanssa. Joko isäsikin pitäisi lopettaa juomisen tai sitten äitisi pitäisi jättää isäsi, muuten ei äitisi juomista lopeta kuin korkeintaan viikoiksi tai maksimissaan muutamaksi kuukaudeksi. Kylmä totuus on, että alkoholisti ei mitä todennäköisimmin voi pysyvästi raitistua niin kauan kuin elää juovan alkoholistin kanssa. Vaikka isäsi juokin "vain" viikonloppuisin, niin alkoholisti hän on silti. Joko siis isäsikin raitistuu, tai sitten molemmat juovat. Tai sitten äitisi tulee jättää isäsi. Muita vaihtoehtoja ei juurikaan ole. Valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
mutta mä haluan vielä kuitenkin pitää keskusteluyhteyden yllä. ja yritän vähän saada nyt itselle käsikirjoitusta valmiiksi, että saan sanottua sen mitä mä pyöritän päässäni eikä puhua pelkästään säästä.

Toi on hyvä idea. Selventää samalla sinulle itselles omaa tunnemaailmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Ihan sama mitä hänelle sanoo, ei se luultavasti mitään auta. Vaikka äitisi tahtoisikin raitistua, se ei pidemmän päälle wörki niin kauan kuin on yhdessä toisen, vielä juovan alkoholistin kanssa. Joko isäsikin pitäisi lopettaa juomisen tai sitten äitisi pitäisi jättää isäsi, muuten ei äitisi juomista lopeta kuin korkeintaan viikoiksi tai maksimissaan muutamaksi kuukaudeksi. Kylmä totuus on, että alkoholisti ei mitä todennäköisimmin voi pysyvästi raitistua niin kauan kuin elää juovan alkoholistin kanssa. Vaikka isäsi juokin "vain" viikonloppuisin, niin alkoholisti hän on silti. Joko siis isäsikin raitistuu, tai sitten molemmat juovat. Tai sitten äitisi tulee jättää isäsi. Muita vaihtoehtoja ei juurikaan ole. Valitettavasti.

näin minäkin ajattelen. isäni lupasi tukea äitini raittiutta, mutta ei siihe itse pysty, niin miten sitten voi toista tukea.

meinasin tänään soittaa isälleni v*ttuilusoiton isänpäivän kunniaksi, mutta sit aikuinen minussa voitti. tosin seuraavan kerran kun nähdään, niin voi olla vaikeampi mun hillitä itseäni.

Yhteistyössä