Mitä mieheltä pitää kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Antakaa viisas analyysi tyhmälle naiselle, joka on sekaisin siitä, millaista käytöstä pitäisi sietää mieheltä!

Tarina lyhyesti: seurusteltu reilu 2 vuotta, yhdessä asuttu vuosi. Mies on välillä hyvä ja ihana mies, mutta välillä loukkaa sanoillaan ja teoillaan tosi pahasti. Syntyy järkyttäviä riitoja, joiden syyksi mies sanoo yleensä minun käytökseni: loukkaannun aina naurettavista asioista.

Hän on useamman kerran vihapäissään sanonut häpeävänsä minua (esim. siitä että puhun "liikaa" lapsistani, hänellä ei ole omia). Yleensäkin häpeämiset ovat tulleet jostain mitä olen sanonut (kukaan muu ei ole koskaan maininnut asiasta, vaikka olen jälkikäteen kysellyt).

Lisäksi olen kuullut olevani sairaanloisen mustasukkainen, mikä minua todella harmittaa etenkin sen vuoksi, että hän katsoo oikeudekseen omat ulkomaan reissunsa ja mökkireissunsa (myös sekaporukoissa), mutta jokaisesta minun baarireissustanikin tulee järkyttävä riita. Olen kuulemma "esittelemässä" itseäni baarissa ja voisin nähdä ystäviäni ihan vain päiväsaikaan. Hän kuulemma vaatii omaa tilaa ja monen yön (ryyppäys)reissuja, minulla ei kuulemma ole yhtä suurta tarvetta. Kaikki minun menoni ovat kuulemma kostoa hänelle hänen menoistaan. Jälkikäteen ei aina "muista" sanomiaan asioita vaan väittää että olen keksinyt jutut.

Itseluottamukseni matelee välillä ennennäkemättömissä pohjamudissa: mies on myös sanonut riidan yhteydessä mm. että kaltaisistani ihmisistä ei tule koskaan mitään ym. monia käsittämättömiä loukkauksia. Hän myös arvostelee lastenkasvatustani, hermostuu välillä aika pienestä lapsille ja huutaa. Olen ottanut asian puheeksi monesti, johon mies vastaa: "kun et sinä saa lapsiin mitään kuria". Omasta mielestään ei hermostu vaikka huutaa lapsille. Yleisesti minä kuulemma aina ylireagoin. Voi olla niinkin, mutta tulen kyllä ahdistuneeksi jos lapselle aletaan karjua esim siitä että hän laulaa ja aikuinen ei halua kuunnella. Osaa kyllä olla tosi ihanakin lapsille.

Kaiken kaikkiaan hän on sekoittanut ajatukseni ja olen hukassa itseni kanssa. Tiedän sisimmässäni olevani hyvä tyyppi ja hyvä äiti jne. On tosi raastavaa hyväksyä tätä epäoikeudenmukaisuutta ja loukkaavaa kohtelua ja sitä, että mies ei edes näe sitä (lähes kaikki on "minun päässäni"). Kadotan normisuhteen kriteerit ja mies tekee minusta "hullun" ... Taustalla on kyllä pitkä edellinen suhde, jossa oli omat ongelmansa, mutta ei koskaan mitään tällaista (nykymieheni mukaan johtuu siitä että exäni oli täysi nössö ja minä sain päättää kaikesta). Tiedän että minussakin on vikaa, mutta jotenkin tämä tuntuu että tämä suhde ei vastaa ainakaan ihan nykypäivän tasa-arvoista parisuhdetta...

Luepa tekstisi itse uudelleen oikein avoimin silmin ja sydämin, niin sä näet itse ratkaisun edessäsi :)...minkä taidat jo toisaalta tietääkin.

Mitään sellaista ei tarvitse toiselta sietää, mikä loukkaa jatkuvasti ja isosti ja syö jopa ihmisarvoaan.

Kuulostaa tökeröltä mieheltä. Mun silmään särähti varsinkin tuo kohta, missä mies kertoi ettei sulla mitään samoja tarpeita voi olla, kuin hänellä. Kertakaikkiaan ärsyttäviä tuommoiset ihmiset, jotka luulee tietävänsä toisen puolesta toisen asiat peremmin, kuin asianomainen itse.

Antakaa viisas analyysi tyhmälle naiselle, joka on sekaisin siitä, millaista käytöstä pitäisi sietää mieheltä!

Tarina lyhyesti: seurusteltu reilu 2 vuotta, yhdessä asuttu vuosi. Mies on välillä hyvä ja ihana mies, mutta välillä loukkaa sanoillaan ja teoillaan tosi pahasti. Syntyy järkyttäviä riitoja, joiden syyksi mies sanoo yleensä minun käytökseni: loukkaannun aina naurettavista asioista.

Hän on useamman kerran vihapäissään sanonut häpeävänsä minua (esim. siitä että puhun "liikaa" lapsistani, hänellä ei ole omia). Yleensäkin häpeämiset ovat tulleet jostain mitä olen sanonut (kukaan muu ei ole koskaan maininnut asiasta, vaikka olen jälkikäteen kysellyt).

Lisäksi olen kuullut olevani sairaanloisen mustasukkainen, mikä minua todella harmittaa etenkin sen vuoksi, että hän katsoo oikeudekseen omat ulkomaan reissunsa ja mökkireissunsa (myös sekaporukoissa), mutta jokaisesta minun baarireissustanikin tulee järkyttävä riita. Olen kuulemma "esittelemässä" itseäni baarissa ja voisin nähdä ystäviäni ihan vain päiväsaikaan. Hän kuulemma vaatii omaa tilaa ja monen yön (ryyppäys)reissuja, minulla ei kuulemma ole yhtä suurta tarvetta. Kaikki minun menoni ovat kuulemma kostoa hänelle hänen menoistaan. Jälkikäteen ei aina "muista" sanomiaan asioita vaan väittää että olen keksinyt jutut.

Itseluottamukseni matelee välillä ennennäkemättömissä pohjamudissa: mies on myös sanonut riidan yhteydessä mm. että kaltaisistani ihmisistä ei tule koskaan mitään ym. monia käsittämättömiä loukkauksia. Hän myös arvostelee lastenkasvatustani, hermostuu välillä aika pienestä lapsille ja huutaa. Olen ottanut asian puheeksi monesti, johon mies vastaa: "kun et sinä saa lapsiin mitään kuria". Omasta mielestään ei hermostu vaikka huutaa lapsille. Yleisesti minä kuulemma aina ylireagoin. Voi olla niinkin, mutta tulen kyllä ahdistuneeksi jos lapselle aletaan karjua esim siitä että hän laulaa ja aikuinen ei halua kuunnella. Osaa kyllä olla tosi ihanakin lapsille.

Kaiken kaikkiaan hän on sekoittanut ajatukseni ja olen hukassa itseni kanssa. Tiedän sisimmässäni olevani hyvä tyyppi ja hyvä äiti jne. On tosi raastavaa hyväksyä tätä epäoikeudenmukaisuutta ja loukkaavaa kohtelua ja sitä, että mies ei edes näe sitä (lähes kaikki on "minun päässäni"). Kadotan normisuhteen kriteerit ja mies tekee minusta "hullun" ... Taustalla on kyllä pitkä edellinen suhde, jossa oli omat ongelmansa, mutta ei koskaan mitään tällaista (nykymieheni mukaan johtuu siitä että exäni oli täysi nössö ja minä sain päättää kaikesta). Tiedän että minussakin on vikaa, mutta jotenkin tämä tuntuu että tämä suhde ei vastaa ainakaan ihan nykypäivän tasa-arvoista parisuhdetta...

Kuulostaa häiriintyneeltä käytökseltä.
Tilanne ei ainakaan paremmaksi tule muuttumaan, ainoastaan pahempaan suuntaan.
Joten, sisko hyvä, lähde ennen kuin se on liian vaikeaa. Lähde ennen kuin itsetuntosi on muserrettu liian alas etkä pysty enää lähtemään. Lähde ennen kuin teillä on yhteisiä lapsia. Lähde edes omien lastesi tähden, ellet muuten.

No jotkut asiat voi olla sun päässä joo, mutta ei esim se, että mies ei "päästä" sua vapaalle vaikka itse käy ilmeisesti useinkin.. Niin ja toi lapsille huutaminen, kyllähän sitä jokaisella menee joskus hermo jos omat tai bonuslapset törttöilee mutta jos niinkin älyttömistä jutuista huutaa, kuin vaikka mainitsemasi lapsen laulaminen jota ei jaksa kuunnella, niin sitten on vika siellä miehen pääkopassa eikä sun, tai lasten..

Eli täältä kans neuvoisin jatkamaan elämää ilman kyseistä miestä. Varmaan paremmin menis molemmilla teillä, ja lapsillakin. Vaikka onhan nää jutut aina aika paljon monimutkaisempia kuin mitä tälleen nopsaan analysoituna vaikuttaa :)

Tosi paljon samankaltaisuutta kun mun elämässä ja parisuhteessa. Itsellä samanlaisia ajatuksia tosiaan muutaman yhdessäolovuoden jälkeen. Kuitenkin mies sai aina niillä hyvillä hetkillä uskomaan parempaan ja ajattelemaan että kaikki on hyvin. Olin nuori ja silloin aika vietävissä. Nyt olen 30, edelleen samassa suhteessa. Mikään ei ole muuttunut miehessä. Mä olen havahtunut nyt vahvempana miettimään, kuinka joku on saanu vedatettyä ja loykattua mua näin monta vuotta. Vaikeampi vain on lähteä kun on lapsia ja niihin mies vetoaa jatkuvasti. Menee varmaan vuosia kun saan korjattua itseni ja uskomaan olevani taas ihminen ja nainen. Joten mieti tarkkaan, haluatko jäädä tuollaiseen missä sulle ei anneta arvoa. Tiedän nuo kaikki tunteet kun miettii, että onko sitä vain itse hullu ja mies oikeassa. Sua viedään vain koko ajan alemmas ja alemmas... Tsemppiä!

Ongelmahan on se, että miehellä on kaikki hyvin. Ja kun se tarpeeksi alkaa uskottelee että olet syyllinen siihen huonoon fiilikseen, alkaa siihen uskomaan. Sitten yrittää tehdä kaikkensa parisuhteen eteen, mutta mikään ei riitä.sitten oletkin jo niin syvällä auossa, ettei poispääsyä ole.

Ap kiittää vastauksista. Vahvistavat omaa tunnettani siitä että miehen käytös ei ole ok. Ja hyvin sanottu, että loppuviimeksi ei ole väliä muulla kuin että suhteessa pitäisi olla hyvä olla. Ketuttaa vaan armottomasti että toinen kuvittelee olevansa puhdas pulmunen ja varmasti eron jälkeen jakaisi sellaista tarinaa kaikille lähipiirissä. Narsistista on todellakin se että aina onnistuu kääntämään loukkauksetkin mun syyksi. Ja että hänen tarpeissaan on aina joku eri momentti, joka tekee niistä tärkeämpiä kuin minun tarpeistani. :(

Ap lisää vielä... hulluintahan tässä kuviossa on se, että mies on täynnä yleviä periaatteita, joista puhuu ylpeänä suureen ääneen: "en koskaan hermostu, en koskaan satuta läheisiäni, haluan vain toisten parasta jne". Mun tekisi mieli kirkua että älä nyt viitti puhua potaskaa!! Varmaan ominaista tuollaiset puheet narsistiselle ihmiselle...

Ap kiittää vastauksista. Vahvistavat omaa tunnettani siitä että miehen käytös ei ole ok. Ja hyvin sanottu, että loppuviimeksi ei ole väliä muulla kuin että suhteessa pitäisi olla hyvä olla. Ketuttaa vaan armottomasti että toinen kuvittelee olevansa puhdas pulmunen ja varmasti eron jälkeen jakaisi sellaista tarinaa kaikille lähipiirissä. Narsistista on todellakin se että aina onnistuu kääntämään loukkauksetkin mun syyksi. Ja että hänen tarpeissaan on aina joku eri momentti, joka tekee niistä tärkeämpiä kuin minun tarpeistani. :(
Muista, että jos tajuamisen jälkeen jäät kauaksi suhteeseen päivittelemään miehen nykyistä käytöstä tai takerrut hänen tuleviin sanomisiin ja tekemisiin ja mielenliikkeisiin liiaksi, niin olet tavallaan ihan yhtä ongelmainen kuin hänkin. Ei sinulla ole tuossa enää varaa odottaa mieheltä yhtään mitään, vaan todeta, että tuli tehtyä virheratkaisu kumppanin valinnassa ja mennä ajatuksella eteenpäin. Päähänpotkivia kumppaneita ei ole, jos ei siihen itse suostu ja väen vängällä hyvityksen hakeminen ym. on vaan osa riippuvuutta, kun tulisi ymmärtää, että häiriintynyt toimii noin, koska on häiriintynyt ja oma velvollisuus on suojella itseään ja lapsiaan sellaiselta, ei analysoida tai parantaa.

Parisuhdeongelmissa kannattaa ilman muuta aina kysyä asiaa Kaksplussan keskustelupalstalta, sen sijaan että menisi sen miehen kanssa selvittelemään asiaa parisuhdeterapeutille tai hankkisi muuta oikeaa apua.

Kun anonyymeillä neuvojilla on vain sinun lyhyt versiosi asiasta, on oikea lopputulos (=jätä se sika!) taattu. Ja kyllä, kaikki miehet, joiden kanssa tulee ongelmia, ovat tietenkin narsisteja.
http://blogit.kaksplus.fi/munakoisonijamina/2015/05/08/narsisteja-siella-ja-narsisteja-taalla/

Onko sinusta siis miehen käytös sellaista, että kannattaa antaa kovasti mahdollisuuksia? Huh. Ei ihan kaiken paskan tunnistamiseen tarvita terapeuttia. Mies on huono, vaikkei hänen käytökselleen olisikaan mitään nimeä.