Mitä mieltä 1800?:n kuukausipalkasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lisbett
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
turha hyvä palkkasen tulla sanomaan "joo mä saan työkkäreitäkin saman verran en lähde töihin"
kun ei niitä voi verrata keskenään?
se on jo pelkää elvistelyä pienipalkkaselle.

mä tulen toimeen ihan hyvin 1600 peruspalkalla+lisät päälle me ollaan 4hlö perhe ruokaa on,katto pään päällä,lapsilta ei puutu mitään,velkaa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Päättelin nokkelasti siitä, että sanoit saavasti ansiopäivärahaa enemmän kuin tuon 1800 euroa. Ja saadakseen edes tuon 1800 euroa päivärahaa, on edeltävän palkkatulon (ilman lomarahoja) oltava vähintään 5000 euroa kuussa.

En näe mitään erityisen pahaa siinä, että kerroit tämän asian. En vaan näe siitä olevan myöskään mitään hyötyä tai iloa aloittajalle.

Noh, ainakin kun itse tarkistan asiaa laskureilla tai taulukoista, niin saan ansiosidonnaisen määräksi enemmän kuin tuon 1800, vaikka palkkani ei kuitenkaan /valitettavasti) ole 5000? :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja hulina:
turha hyvä palkkasen tulla sanomaan "joo mä saan työkkäreitäkin saman verran en lähde töihin"

mä tulen toimeen ihan hyvin 1600 peruspalkalla+lisät päälle me ollaan 4hlö perhe ruokaa on,katto pään päällä,lapsilta ei puutu mitään,velkaa ei ole.

No sen on hyvä, että te pärjäätte vähällä. Ap kysyi mielipiteitä palkasta, eikö niitä silloin saa sanoa? Kateelliset ämmät taitaa taas vinkua täällä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:

No sen on hyvä, että te pärjäätte vähällä. Ap kysyi mielipiteitä palkasta, eikö niitä silloin saa sanoa? Kateelliset ämmät taitaa taas vinkua täällä :whistle:

vähällä? kateelinen? en ole.
onhan mulla myös mies joka on töissä sen palkasta en ole puhunut mitään.
mutta olemme joskus joutunut elään mun palkalla muutaman kk silloin meitä oli kolmehlö tulimme ihan hyvin toimeen.

velkaa ei ole tarvinnut ikinä ottaa kun jos jotain ostetaan niin ainoastaan käteisellä...........

Päättelin nokkelasti siitä, että sanoit saavasti ansiopäivärahaa enemmän kuin tuon 1800 euroa. Ja saadakseen edes tuon 1800 euroa päivärahaa, on edeltävän palkkatulon (ilman lomarahoja) oltava vähintään 5000 euroa kuussa.

En näe mitään erityisen pahaa siinä, että kerroit tämän asian. En vaan näe siitä olevan myöskään mitään hyötyä tai iloa aloittajalle.

Noh, ainakin kun itse tarkistan asiaa laskureilla tai taulukoista, niin saan ansiosidonnaisen määräksi enemmän kuin tuon 1800, vaikka palkkani ei kuitenkaan /valitettavasti) ole 5000? :hug:

Ei tule. Jos palkka on 5000 euroa, niin päiväraha päivää kohti on 83,58 euroa, josta kuukausitasolla tulee 21,5x83,58=1796,97 euroa.

Jos palkka on pienempi, on päivärahakin vastaavasti pienempi.

Ei tule. Jos palkka on 5000 euroa, niin päiväraha päivää kohti on 83,58 euroa, josta kuukausitasolla tulee 21,5x83,58=1796,97 euroa.

Tiesitkö, että päiväraha nousee kun on lapsia? Kahdesta lapsesta saa jo 6,85/ päivä...

Tiesitkö, että päiväraha nousee kun on lapsia? Kahdesta lapsesta saa jo 6,85/ päivä...

Olen tietoinen tästä. Lapsiluku ei valitettavasti käynyt ilmi viestistäsi.

Korjaan palkaksesi siis minimissään 4200 euroa =)

Täällä kannata kysyä yhtään mitään, jos vastaus siis on jo selvä.

Mitä jos joku kysyy että onko 1400e/kk tai 1600e/kk hyvä palkka. Koska ero on todella pieni 1800e/kk, niin nekin siis ovat hyvä palkkoja...

Mulle riittäis ainakin ihan hyvin. Oikeesti, sillä elää jo ihan ok (riippuu toki menoista ja mahdollisen puolisen olemassaolosta ja tuloista). Mä en koe rahan perässä juoksemista elämäni tärkeimmäksi seikaksi...

Itse asiassa tuo 4200 ei ihan riitä, sillä päivärahan määräksi tulee 1790,74 euroa kuussa, mutta voihan tuon kympin pyöristää.

Mitä aiemmin sanoin 5000 euron palkasta, pätee mielestäni myös tähän 4200 euron palkkaan. Sitä taustaa vasten 1800 euroa voi tuntua pieneltä summalta. Huonoa palkkaa ei 1800 eurosta silti saa millään.

Se voi olla huono palkka jostakin tietystä työstä, mutta tässä mielestäni keskusteltiin yleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja todella säälittävä tapaus toi klonkku:
tollasen valeen päästi leuhkuuksissaan suustaan. ai ai ai miten nolo hälle tää palkkajuttu... nikin vaihto edessä taitaapi olla....

Tai sitten jollekin pitää vain vääntää rautalankaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Miten vitussa te viitsitte vaivata päitänne toisten rahoilla?

Minua tällaiset keskustelut kiinnostavat ammatillisessa mielessä. Ihmisillä on usein varsin vääristyneitä käsityksiä siitä, millainen on "normaali" palkka yhteiskunnassamme. Tai siitä, minkä verran tulot voisivat työttömänä olla.

Eniten kuitenkin hämmästyttää toistuvasti se ajatus, että työttömät ovat työttömiä omasta tahdostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tollasen valeen päästi leuhkuuksissaan suustaan. ai ai ai miten nolo hälle tää palkkajuttu... nikin vaihto edessä taitaapi olla....

Mulle pitää =)

Juu, pitää vääntää, kun joku haluaa ihan hirveesti nähdä vaivaa laskeakseen mun palkan =)

Lasketaanko muuten normi palkan lisäksi mukaan myös bonarit ja muut korvaukset, kun määritellään ansiosidonnaista? En oo ite ikinä lskenut niitä mukaan kun oon tehnyt arvioita :whistle: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Miten vitussa te viitsitte vaivata päitänne toisten rahoilla?

Minua tällaiset keskustelut kiinnostavat ammatillisessa mielessä. Ihmisillä on usein varsin vääristyneitä käsityksiä siitä, millainen on "normaali" palkka yhteiskunnassamme. Tai siitä, minkä verran tulot voisivat työttömänä olla.

Eniten kuitenkin hämmästyttää toistuvasti se ajatus, että työttömät ovat työttömiä omasta tahdostaan.

Tuo muakin hämmästyttää, mutta en jaksa muuten vaivata päätäni toisten rahoilla.

Se että se on "normaalia" ei ole sama asia, että se olisi "hyvä". Kysyttiin, onko palkka hyvä. Minusta sillä toimeen tuleminen olisi heikkoa. Toki ap:lla on hyvätuloinen mies, mutta ei se kuitenkaan vaikuta palkan arviointiin ja hyvyyteen. Siksihän monia aloja kutsutaan matalapalkka-aloiksi, koska niillä ei makseta hyvää palkkaa...

Juu, pitää vääntää, kun joku haluaa ihan hirveesti nähdä vaivaa laskeakseen mun palkan =)

Lasketaanko muuten normi palkan lisäksi mukaan myös bonarit ja muut korvaukset, kun määritellään ansiosidonnaista? En oo ite ikinä lskenut niitä mukaan kun oon tehnyt arvioita :whistle: :xmas:

Juu, totta kai, mikäli ne perustuvat työntekoon.

Ei minua kiinnosta kenenkään muun palkka kuin omani (ja joskus puolisonkin). Minua kiinnosti se, olitko saanut päivärahan määrän lähellekään oikein, kun siinä on tosi monella huomattavia vaikeuksia.

Lisäksi sillä on keskustelun kannalta sen verran merkitystä, että se avaa vähän sinun näkökulmaasi. On ihan luonnollista, että esimerkiksi 5000 euroa hankkiva (et siis sinä) kokee 1800 euron palkan pieneksi itselleen. Mutta yleisesti ottaen se ei ole kovin pieni palkka.

Tietysti on merkitystä myös sillä, miten asiat sanoo.

Mun mielestä tuo palkka on ihan hyvä alaan nähden. Ihmetyttää välillä, miten ne, joilla ei ole kummempaa työkokemusta/koulutusta kuvittelevat saavansa yli 2000 euron palkkoja tosta vaan. Esim. meille töihin on muutamana vuonna haettu määräaikaista toimistoapua suht helpohkoon hommaan ja palkka on n. 1500 e/kk ja moni ei tuolla palkalla tule töihin. Ei, vaikka meriittejä työelämästä ei olisikaan ja koulutuskin vähän niin ja näin. Luulis, että olisi hyvä saada vaikka pienemmälläkin palkalla työkokemusta, niin olisi mahdollisuuksia hakea niitä parempipalkkaisiakin töitä. Mutta ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Fiifi:
Mun mielestä tuo palkka on ihan hyvä alaan nähden. Ihmetyttää välillä, miten ne, joilla ei ole kummempaa työkokemusta/koulutusta kuvittelevat saavansa yli 2000 euron palkkoja tosta vaan. Esim. meille töihin on muutamana vuonna haettu määräaikaista toimistoapua suht helpohkoon hommaan ja palkka on n. 1500 e/kk ja moni ei tuolla palkalla tule töihin. Ei, vaikka meriittejä työelämästä ei olisikaan ja koulutuskin vähän niin ja näin. Luulis, että olisi hyvä saada vaikka pienemmälläkin palkalla työkokemusta, niin olisi mahdollisuuksia hakea niitä parempipalkkaisiakin töitä. Mutta ei...

Missä päin tuollaista? Täällä Itä-Suomessa tyydytään taulukkopalkkoihin, kun kaikille ei ole töitä. Jo kokeneitakin saa halvalla.

Yhteistyössä