Mitä mieltä? Anoppi loukkaantui verisesti kun mieheni otti minun sukunimeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
meillä oli juuri häät ja päätimme keskenämme nimen eikä siinä kyselty sukulaisten mielipidettä koska mielestämme se oli oma päätöksemme. minä ja 2 lastamme olivat minun sukunimelläni ja kun nyt menimme naimisiin, mies otti myös meidän sukunimen. anoppi sitten porasi että hänellä ei enää ole poikaa, ja suoraan huusi että mitä me tuollaista menimme tekemään, että olisi edes mies sitten pitänyt oman sukunimensä!
Itse tietenkin suutuin tuosta anopin reaktiosta ja nyt ei ole sitten kukaan puhunut sen jälkeen.

Mitä tekisitte tässä tilantessa??

anoppi voisi painua kuuseen. Se on teidän päätös ja sillä siisti. Meillä mies olisi ottanut minun sukunimeni jos se olisi ollut mahdollista, mutta kun ei ollut niin minä pidin oman nimeni ja mies omansa. lapset ovat miehen sukunimellä. Tästäkin miehen sukulaiset jaksavat napista, mutta minua se ei haittaa ollenkaan. Ihan voivat rauhassa jupista.

anna olla. hänellehän se ei kuulu.. tosin.. esim minä otin aikoinaan miehen sukunimen vaikken olisi halunnut. kumpikin haluttiin olla samalla nimellä, muta anoppi teki selväks että jos se ei ole miehen sukunimi joka käyttöön tulee niin mies ei ole enää hänen poikansa eikä miehen perhe tule edes häihin.

No en minä ainakaan vetäis herneitä nokkaan jos poikani haluaisi ottaa tulevan vaimonsa sukunimen. Ja sepä ei tosiaan anopille kuulu, anna olla omissa oloissaan..

Mitäs se siittä loukkaantu, eihän se anopin nimi ollu, vaan appiukon.

Munkin mies otti mun nimen. mulle on yksilysti, loukkaantuko ne. eipä ne pidä itsekään sinne isän puolen sukuun yhteyttä, joten ei tainnu olla niin tärkee se nimikään.

Meillä miehellä oma nimensä vaan lapset on minun nimellä. Ollut lapsesta asti minulle selvää että jos naimisiin menen niin oma nimi ei muutu miksikään, on sen verran harvinainen nimi jotta se pitää säilyttää. Jos mies olis sen kyseenalaistanu niin naimisiin ei oltas varmasti menty.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
anna olla. hänellehän se ei kuulu.. tosin.. esim minä otin aikoinaan miehen sukunimen vaikken olisi halunnut. kumpikin haluttiin olla samalla nimellä, muta anoppi teki selväks että jos se ei ole miehen sukunimi joka käyttöön tulee niin mies ei ole enää hänen poikansa eikä miehen perhe tule edes häihin.

Nehän olis olleet sitten halvat häät jos toinen suku ei olis tullu sinne. :laugh: Et olis antanu periksi anopille.

Alkuperäinen kirjoittaja L:
Toisaalta ymmärrän anopin reaktion...

Miksi? Minä kun en ymmärrä ollenkaan? Onko toisen sukunimi niin paljon huonompi? Entä jos toinen on vaikka Kivessilta ja naisella olisi joku todella kaunis sukunimi niin eikö ole ihan selvää, että mies Kivessilta haluaisi olla joku muu (tämä siis esimerkki)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Nehän olis olleet sitten halvat häät jos toinen suku ei olis tullu sinne. :laugh: Et olis antanu periksi anopille.

no mä kuitenkin muuten tuli juttuun heidän kaa ja ois ollut kyllä äärimmäisen ikävää että välit olis mennyt. mutta nykyään mulla on tyttönimeni takaisin ja lapset myös minun nimelläni :D

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Ymmärrän anoppisi reaktion.

perustelkaa, please, koska meitä on useampi jotka ei tätä ymmärrä? Miksi mies ei saa ottaa naisen sukunimeä? Mitä vikaa siinä on?

Hmph, nykypäivänä on omat kujeensa eikä siinä mitään pahaa eikä kenenkään sukunimessäkään ole mitään pahaa. Monet vanhemmat ihmiset ja nuoremmatkin (esim. minä + minun lähipiiri) on sitä mieltä et miehen sukunimi koko perheelle on se ainoa vaihtoehto. Jos ja kun ap:n anoppi on samaa mieltä niin miten sitä pitäisi vielä perustella?

Minun siskoni mies otti meidän sukunimen, kun he menivät naimisiin eli onneksi suku on jo tottunut perinteista poikkeavaan käytäntöön.. sillä mie olen suunnitellut, että, kun me menemme joskus naimisiin, otan miehen sukunimen oman sukunimeni perään.. eli en luovu omasta sukunimestä.. aluksi mieheni oli sitä vastaan, mutta nyt taitaa olla hyväksynyt päätökseni..

perustelkaa, please, koska meitä on useampi jotka ei tätä ymmärrä? Miksi mies ei saa ottaa naisen sukunimeä? Mitä vikaa siinä on?

Hmph, nykypäivänä on omat kujeensa eikä siinä mitään pahaa eikä kenenkään sukunimessäkään ole mitään pahaa. Monet vanhemmat ihmiset ja nuoremmatkin (esim. minä + minun lähipiiri) on sitä mieltä et miehen sukunimi koko perheelle on se ainoa vaihtoehto. Jos ja kun ap:n anoppi on samaa mieltä niin miten sitä pitäisi vielä perustella?

Miksi miehen sukunimi? Miksei naisen? Tää nimikäytäntöhän perustuu siihen, että nainen on miehen omaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Miksi miehen sukunimi? Miksei naisen? Tää nimikäytäntöhän perustuu siihen, että nainen on miehen omaisuutta.

Eli ap:n tapauksessa mies on naisen omaisuutta, niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ap päädyitte ottamaan sinun sukunimesi? Miksi lapsille otettu aikoinaan miehen sukunimeä?

Miksi päädytään ottamaan miehen nimi? miksi naisen nimen ottamista pitää aina perustella joillain erityissyillä?