Mitä mieltä, että eläkeläiset eivät pidä lasten pihaleikeistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin lapissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin lapissa

Vieras
Joulunviettoon kakkosasunnolleen Lappiin saapunut lapsiperhe koki ikävän yllätyksen, kun naapurisopu joutui koetukselle heti ensimmäisen tunnin aikana.

- Emme ehtineet olla täällä tuntia pidempään, kun naapurin kanssa oli jo sellainen sotatilanne tuossa pihalla, perheen äiti puuskahtaa.

Kiista sai alkuna, kun Pohjois-Pohjanmaalta aamulla 7:30 matkaan lähtenyt perhe pääsi perille iltapäivällä puoli viiden aikaan. Koko päivän autossa istumisen jälkeen perheen 9- ja 12-vuotiaat pojat lähtivät rivitaloyhtiön pihalle leikkimään ja purkamaan energiaa sillä aikaa, kun vanhemmat purkivat puolestaan matkatavarat paikoilleen sisätiloissa.

- Sitten isäntä keitti kahvit ja minä otin lapsille jääkiekkomailat varastosta. En ehtinyt juomaan kahvia edes puoleen kuppiin, kun taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja tuli ystävällisesti ilmoittamaan, että naapuri oli ilmoittanut lasteni jääkiekkoilevan pihamaalla, äiti kertoo ja jatkaa.

- Ihan uskomatonta! Siellä oli eläkeläisnainen ensin katsonut ikkunasta, sitten lähtenyt viemään roskapussia ja sanonut sillä matkalla meidän pojille, että tässä ei saa pelata.

Lapset stressaavat

Perhe kokee naapurin toimet lasten kyttäämisenä.

Uutena vuonna 2011 samainen naapuri oli äidin mukaan nimittäin närkästynyt siitä, että pojat hyppivät lumipenkoissa, jotka sitten "menivät rikki".

- Tässä taloyhtiössä ei asu lapsiperheitä ja meidän saapumisemme paikalle aiheuttaa todennäköisesti stressiä lapsettomissa eläkeläisissä. Me puolestamme koemme poikien leikkien kieltämisen osakkeenomistajien oikeuksien rajoittamisena, äiti selittää.

Äiti sanoo ymmärtävänsä, että naapurit voisivat olla huolissaan esimerkiksi autojensa puolesta, jos pojat tosissaan pelaisivat jääkiekkoa pihamaalla. Kyse ei kuitenkaan äidin mukaan ollut sellaisesta toiminnasta.

- Pojat pelaavat kotipihalla sählyä ja heille on säännöt siitä, miten palloa tai kiekkoa käsitellään. Nytkin poikani vain pyöritteli kiekkoa.

- Ja, jos jotain sattuisi, meillä on myös vastuuvakuutukset, äiti huomauttaa.

Pihalla leikkimisen puolesta vääntämään joutunut äiti ei aiokaan luovuttaa helpolla.

- Pojille on sanottu, että pihassa saa leikkiä, emmekä me anna ahdasmielisten ihmisten häiritä joulunviettoamme, äiti toteaa.

Uutena vuonna 2011 samainen naapuri oli äidin mukaan nimittäin närkästynyt siitä, että pojat hyppivät lumipenkoissa, jotka sitten "menivät rikki".
:| Olen täysin samaa mieltä. Jos pojat tosiaan hajottavat lumipenkkoja, kyseessä on vandalismi ja heidät tulisi ottaa huostaan.

Mikä lie on se tarinan toinen puoli.

Lumipenkat hajosivat, levisivät juuri kolatulle käytävälle?

Ja onhan se hirveän ahdasmielistä olla huolissaan siitä että autojen ja ikkunoiden lähellä lapset pelaavat pelaavat jääkiekkoa. Naapureiden pitäisi ehdottomasti osata uskoa siihen, että juuri nämä lapset vain pyörittelevät kiekkoa eivätkä vahingossakaan innostu kovempiin lyönteihin ja peliin. He myöskin täysin hallitsevat kiekon kulkureitin ilmassa jos nyt sattuisivatkin innostumaan.

Kovin on tiukkapipoista myöskin stressata siitä että vahinkoja sattuisi. Jos sun ikkuna menee rikki niin meidän vakuutushan korvaa! Ei siitä nyt mitään harmia voi teille silloin koitua!

Ei voi tietää koko tarinaa tämän naisen kertoman perusteella. Tokihan tuo nyt melko tiukalta kuulostaa jos lapset vain harvoin paikalla ovat, ja silloin voisi nyt ainakin tuo lumihomman kanssa vähän löysätä pipoa. Itsekin voisi tosin sen verran joustaa että keksii lapsille jotain muuta kuin jääkiekkoilun kun ei ole vain oma piha ja alue kyseessä.

Vähän liikaa tuosta nyt säteilee "Mun lapset saa tehdä mitä ne haluaa, ja jos minun lapsistani valittaa niin on turhasta valittava kyttääjä jolla ei ole omaa elämää. Mun lapset ja minä teemme kyllä mitä haluamme sillä meillä on _oikeudet_, eikä meidän tarvi muista pahemmin välittää, onhan meillä vakuutus!. " -asenne. Ikävää.

Yhteistyössä