Mitä mieltä jos mies ottaa naisen sukunimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä paraikaa menossa pohdinta tulevasta sukunimestä. meillä on molemmilla harvinaiset sukunimet, joskin miehen on vielä harvinaisempi kun taas minun on kauniimpi. kumpikaan ei oikeastaan haluaisi nimestään luopua. ja ennen kuin joku älykkö tajuaa kommentoida että älkää sitten vaihtako, niin minä olen tässä asiassa sen verran vanhoillinen että haluan koko perheellemme saman sukunimen. miestä ei haittaisi olla eri nimellä mutta minua haittaa. minusta on hienoa jos mies ottaa naisen nimen. ei lässyä eikä muutakaan.

Vanhoillinen eli perinteinen tapa on se, että kumpikin pitää oman sukunimensä. Miehen sukunimen ottaminen on varsin uutta, sillä se otettiin käyttöön vasta vuonna 1929. Jos haluat olla vanhoillinen, niin pidä oma nimesi.

[QUOTE="mussu";29511186]nainen ottaa miehen sukunimen - sellainen perinteinen hellän ja nyrkin välissä oleva tossukka
mies ottaa naisen sukunimen - tossukka
molemmat pitää omansa - kaksi epätossukkaa on löytänyt toisensa (odotettaan riitaisaa eroa).[/QUOTE]

:D

Mun miehellä on kaksi veljeä ja jokainen heistä kolmesta on toiminut eri tavalla naimisiin mennessä. Yksi otti vaimon sukunimen, toisella vaimo otti heidän sukunimen, meillä on taaseen ennustuksesi mukaan riitaisa ero tiedossa ;) Eli henkilökohtaisesti ei herätä mitään ajatuksia, kenen sukunimi otetaan tai jätetään.

[QUOTE="mussu";29511186]nainen ottaa miehen sukunimen - sellainen perinteinen hellän ja nyrkin välissä oleva tossukka
mies ottaa naisen sukunimen - tossukka
molemmat pitää omansa - kaksi epätossukkaa on löytänyt toisensa (odotettaan riitaisaa eroa).[/QUOTE]
Meillä on tullut erot niissä tapauksissa, joissa vaimo on ottanut miehen sukunimen (miehen neljä sisarusta). Sen sijaan mieheni kanssa ollaan edelleen naimisissa vielä 20 vuoden jälkeenkin, vaikka pidin oman nimeni naimisiin mennessä. Pikemmin siis näyttäisi, etttä sukunimen vaihtaminen lisää avioeroriskiä :) Tasavertaisella suhteella on parhaat mahdolisuudet onnistua.

Koska otin miehen nimen, saivat kaikki perheen lapset saman sukunimen. Oli maksutonta vaihtaa minunkin lapsilleni sama nimi kuin Datalla ja lapsillaan. Tätä tarkoitin yhtenäisyydellä. Sukunimi on vain pakollinen liite, etunimille suurempi paino.

Voitko astro selventää? Miten on mahdollista vaihtaa lasten nimet tuosta noin vain uuden isäpuolen nimelle, joka ei ole heille sukua? Mitäs Datan ex-puoliso muuten tykkäsi ideasta?

Ja kyllähän lapset edelleen joutuvat tulevaisuudessa selvittämään kun sitä kysytään, ettei Data ole heidän bio-isänsä. Ja sama huoltajuus- ym. asioiden kanssa, eihän Data heidän huoltajansa ole.

minä en suostunut miehen sukunimeä naimisiin mennessä ottamaan liian erikoinen.. joten meillä molemmilla on omat sukunimet ja mies vaihtakoon joskus jos haluaa, se tietää että minä en sitä tule tekemään vaan pidän oman nimeni.

sitä mieltä ettei kiinnosta vittuakaan palsta-akkojen mielipiteet. Jos miehen nimi on vaikka Lahtinen ja Naisella Heletsalo yms. niin kyllä silloin mieluummin ottaa sen harvinaisemman sukunimen.

Voitko astro selventää? Miten on mahdollista vaihtaa lasten nimet tuosta noin vain uuden isäpuolen nimelle, joka ei ole heille sukua? Mitäs Datan ex-puoliso muuten tykkäsi ideasta?

"Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.

Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan."
Miten menettelen - sukunimen muuttaminen

Isäpuolen exän mielipidettä tuskin maistraatin ilmoitukseen/hakemukseen tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ö7tt;29512871:
Isäpuolen exän mielipidettä tuskin maistraatin ilmoitukseen/hakemukseen tarvitaan.

Ehkä sitten voisi kysyä jos nimi olisi exän puolelta, mutta meillä ei ole edes samaa sukunimeä exän kanssa.

Yhteistyössä