Mitä mieltä, kannattaisiko laittaa osapäivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riiviö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Riiviö

Jäsen
10.09.2004
58
0
6
Kaipalen mielipiteitä, kun on esikoinen kyseessä niin ei ole kokemusta...

Meillä siis pian vuoden täyttävä pikkuneiti. Hoidan häntä kotona, olen nyt työttömänä mutta suunnittelen kyllä työelämään paluuta ehkä vuodenvaihteessa jos töitä vaan löytyy. Siinä tapauksessa tyttö pitäisi laittaa päivähoitoon. Tyttö on luonteeltaan todella vilkas ja sosiaalinen, kaipaisi koko ajan toimintaa ja vaihtelua enemmän kuin äiti tahtoo jaksaa tarjota (monta kuukautta kestänyt yövalvominen alkaa viedä veronsa). Eilen kun oltiin anoppilassa niin anoppi ehdotti että entäs jos laittaisit tytön päivähoitoon, saisit itsekin vähän lepoa. Olin kuin puusta pudonnut, ei ole käynyt mielessäkään hoitoon laittaminen kun itse olen kotona. Mutta nyt on alkanut tuo vaihtoehto mietityttämään. Tyttö varmaan viihtyisi hyvin hoidossa, saisi seuraa toisista lapsista ja erilaista ohjelmaa kuin kotona, hän ei vierasta lainkaan ja esim. mummolaan hoitoon jäädessään viihtyy aina hyvin. Ajattelin tuota osapäivähoitoa, tyttö saisi kaipaamaansa vaihtelua ja seuraa ja samalla "pehmeän laskun" päivähoitoon. Miltä tällainen ratkaisu kuulostaa, onko jollakulla kokemusta?

Toisaalta ajattelee että kun kerran olen kotona niin ei sitä tyttöä hoitoon voi laittaa, toisaalta taas uskon että se olisi ihan tytön kannalta hyvä ratkaisu. En tiedä mitä tässä tekisi...

Miten tuo osapäivähoito toimii, kuinka pitkään lasta yleensä silloin hoidossa pidetään? Ja paljonko maksaa?

Oletko harkinnut mitään kerhoja tms, joissa voisitte käydä yhdessä? Siitä tyttö saisi vaihtelua päivään ja sinä seuraa muista äideistä. Lapsi hoidossa ja itse kotona on yhdistelmä, jota en oikeen ymmärrä. Jos lapsella on jokin erityinen syy mennä hoitoon esim puheen kehityksen viivästyminen tai vaikka äidillä vakava sairaus, eikä pysty hoitamaan kotona, niin sitten ok, mutta muuten en ymmärrä sitä vaihtoehtoa. Vuoden ikäinen on niin pieni, ettei tarvitse vielä muiden lasten seuraa tai mitään kovin ihmeellistä puuhaa päivittäin. Kotona voi tehdä monenlaista ja kerhoissa/puistossa voi leikkiä muiden lasten kanssa sen verran mitä nyt tuon ikäinen osaa edes muiden kanssa yhdessä leikkiä. En tiedä mitä ihmeellistä äidit oikeen kuvittelevat päiväkodin toiminnasta, mutta en usko, että siellä tehdään lasten kanssa päivisin mitään niin erikoista ja ihmeellistä mitä normaali äiti ei voisi kotonakin lapsensa kanssa tehdä. Isompi lapsi tarvitsee ehkä jo leikkiseuraa ja harjoitusta ryhmässä toimisessa, mutta vuoden ikäinen selviää mielestäni kotihoidossakin.

Peesaan edellistä. 1v. ei kaipaa vielä vaihtelua, päinvastoin tutut rutiinit ja sama hoitaja on perusturvallisuuden kehittymisen kannalta tärkeitä vielä aika kauan. Jos lähellänne on leikkipuisto, niin käykää siellä leikkimässä, muskarissa tai jotain, niin siinä on jo ihan tarpeeksi ohjelmaa pienelle. Päiväkodista lapsi saa vain korvatulehdun kierteen ja joudut heti olemaan poissa töistä, jos töitä saat. Varsinkin jos lapsi nukkuu vielä kahdet päiväunet, niin päiväkoti ei useinkaan pysty samaan rytmiin ja homma voi olla aikamoista hulabaloota kaikille. Koita levätä itse kun lapsi nukkuu, käytä enemmän valmiita ruokia tai tee kerralla paljon pakkaseen, niin saat aikaa itsellsei. Tsemppiä ja jaksamista ja muista nauttia lapsestasi!

Mä olen tässä pähkäillyt samaa...meillä poika kans oikein vilpertti ja mun rahkeet ei kerta kaikkiaan riitä "viihdyttämään kaipaa toimintaa.Meillä ei puistot lähellä ja kerhot ei poikaa kiinnosta muskarissa oltiin plääh juttu ei malta pysyä aloillaan.En viitti maksaa turhasta kun ei viihdy niin piste ja sillä sipuli.Ja kyllä tässä itekkin aikuis kontaktia kaipaa päivään siksi ajtattelin hoito muotoa tosin pienryhmään joko perhepäivähoitajalle tai yksityiselle jossa n.15lasta.Tsemppiä teille :wave:

Teen lyhennettyä työpäivää ja tyttö meni hoitoon 1.1 v.

Oli oikea ratkaisu meillä,tytär on vilkas ja sosiaalinen ja nauttii muiden lasten seurasta.Hän on perhepäivähoidossa ja on minusta sopiva hoitomuoto tämän ikäiselle.
Nyt kun ollaan oltu kaksi viikkoa kotona, toinen syysloman takia ja toinen flunssan,niin on kysellyt koko ajan hoitotätiään ja kavereitaan hoidosta.
Mielestäni lapsi voi jo tämän ikäisenä kaivata muutakin elämää kuin äidin ympärillä pyöriminen.Ei meillä ole rutiinit hävinneet eikä rytmit muuttuneet sen ihmeemmin,päinvastoin taidetaan elää säännöllisemmin kuin aiemmin!

Sairastellut ei ole sen enempää kuin olisi normaalistikaan mutta kaikkihan on yksilöllistä. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 13:03 Riiviö kirjoitti:

Meillä siis pian vuoden täyttävä pikkuneiti. Hoidan häntä kotona, olen nyt työttömänä mutta suunnittelen kyllä työelämään paluuta ehkä vuodenvaihteessa jos töitä vaan löytyy. Siinä tapauksessa tyttö pitäisi laittaa päivähoitoon. Tyttö on luonteeltaan todella vilkas ja sosiaalinen, kaipaisi koko ajan toimintaa ja vaihtelua enemmän kuin äiti tahtoo jaksaa tarjota (monta kuukautta kestänyt yövalvominen alkaa viedä veronsa). Eilen kun oltiin anoppilassa niin anoppi ehdotti että entäs jos laittaisit tytön päivähoitoon, saisit itsekin vähän lepoa. Olin kuin puusta pudonnut, ei ole käynyt mielessäkään hoitoon laittaminen kun itse olen kotona. Mutta nyt on alkanut tuo vaihtoehto mietityttämään. Tyttö varmaan viihtyisi hyvin hoidossa, saisi seuraa toisista lapsista ja erilaista ohjelmaa kuin kotona, hän ei vierasta lainkaan ja esim. mummolaan hoitoon jäädessään viihtyy aina hyvin. Ajattelin tuota osapäivähoitoa, tyttö saisi kaipaamaansa vaihtelua ja seuraa ja samalla "pehmeän laskun" päivähoitoon. Miltä tällainen ratkaisu kuulostaa, onko jollakulla kokemusta?

Toisaalta ajattelee että kun kerran olen kotona niin ei sitä tyttöä hoitoon voi laittaa, toisaalta taas uskon että se olisi ihan tytön kannalta hyvä ratkaisu. En tiedä mitä tässä tekisi...

Miten tuo osapäivähoito toimii, kuinka pitkään lasta yleensä silloin hoidossa pidetään? Ja paljonko maksaa?

Siis olet ihan tarkoituksella kotona nyt hoitamassa lastasi työttömyystuella ja suunnittelet vuodenvaihteessa ehkä töihin menoa, etkä siitäkään varma. Ja nyt pitäisi 1-v laittaa hoitoon. Ja väität anoppisi ideaksi. Hohhoijaa.

Otapas nyt itseäsi niskasta kiinni ja hae heti niitä töitä eikä vuodenvaihteessa, jos kerran työttömänä olet.

Meillä tyttö meni pph 10kk ikäisenä ja tykkää olla. On tosin vain 4 pv viikko ja alkuun isä vei 8 aikoihin ja minä hain noin 15.00 ja siitäkin ajasta nukkui 3-5 tuntia päikkäreitä, mutta kyllä se vaan on pidemmän päälle lapsellekin raskasta. En kuvittelisikaan vieväni 5 pv viikko.

On myös sosiaalinen että huomasi että tarvitsee enemmän virikkeitä mitä multa sai kotona, mutta jos olisin kotiin jäänyt kyllä seurakunnan päiväkerho ja mll kahvila eli 2 kertaa viikossa aamupäivät olisi vallan riittänyt meille erilaiseksi tekemiseksi, eikä olisi kyllä ollut halua maksaa päivähoitomaksuja jos itse kotona olisin ollut sitten tyhjänpanttina, saatika että kodinhoidontuki olisi siihen loppunut.

Eli olen samalla linjalla, että hanki joku osa-aikatyö ja vie lapsi hoitoon tai alkakaa käymään vaikka seurakunnan kerhossa ja lähes joka paikassa on MLL kahvila, siinäpä virikkeitä kylliksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 16:08 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 13:03 Riiviö kirjoitti:

Siis olet ihan tarkoituksella kotona nyt hoitamassa lastasi työttömyystuella ja suunnittelet vuodenvaihteessa ehkä töihin menoa, etkä siitäkään varma. Ja nyt pitäisi 1-v laittaa hoitoon. Ja väität anoppisi ideaksi. Hohhoijaa.

Otapas nyt itseäsi niskasta kiinni ja hae heti niitä töitä eikä vuodenvaihteessa, jos kerran työttömänä olet.

Siis tuo työtilanteeni on sellainen, että entinen työnantajani on luvannut ottaa minut vuodenvaihteessa takaisin jos firman rahatilanne sen sallii. Mutta en ala laskemaan sen varaan ennen kuin on nimet paperissa. Jos en pääse entiseen työpaikkaani niin sitten alan vuodenvaihteessa katselemaan muita hommia, mutta sitähän ei voi sitten tietää koska tärppää. Työttömäksi jäin koska ansiosidonnainen päiväraha on parempi kuin kotihoidontuki, tätä mulle suositeltiin ihan Kelastakin epävirallisesti. Ja kyllä tuo hoitoon laittaminen oli ihan anopin idea sen jälkeen kun oli pari tuntia tyttöä hoidellut meidän käydessä asioilla, oli itsekin ollut tytön vilkkauden kanssa helisemässä. Lisäksi mun naamasta alkaa jo näkyä nämä yövalvomiset, joten meidän kaikkien parasta anoppi ajatteli.

Mutta se mun tilanteestani, etsin tässä kuitenkin lapsen kannalta parasta ratkaisua ja järjestän sitten omat asiani sen mukaisesti. Olen kyllä ajatellut tuota kerhoon viemistäkin, mutta en ole kuullut että täälläpäin niitä järjestettäisiin... (peräkylässä asutaan) Otan kuitenkin ensi viikolla vielä selvää siitä. Kyllä tämä asia kovasti mietityttää, mielipiteitä olen saanut puolesta ja vastaan. Paljon riippuu siitäkin koska saan selvyyden tuohon töihin menoon, jos tyttö pitäisi vuodenvaihteessa laittaa hoitoon niin osapäivähoidolla totutteleminen voisi olla ihan hyväkin ratkaisu. Mutta lisää kokemuksia otetaan vastaan jos löytyy. =)

Jos hoitoon viet,niin suosittelen ehdottomasti perhepäivähoitajaa,ihan sen takia ettei vaan sairastelisi niin paljon.
Minäkin perhepäivähoitajalle olisin halunnut lapsen,mutta päiväkotiin joutui ja on nyt koko ajan sairaana,kaliiksi tulee lääkekustannukset yms.Ja kun joutuu töistä olemaan joka viikko poissa.

Yhteistyössä