Äitiyslomalla esikoinen päivähoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haloo...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta olisi hyvä, jos esikoiselle ei myönnettäisi kokopäiväpaikkaa (ellei kyseessä ole alkoholistin lapsi tms. erikoistukea tarvitseva), kun äiti on kotona, vaan esimerkiksi annettaisi puolipäiväpaikka. Tällä tavalla yhden kokopäiväpaikan jakaisi kahden perheen lapset.

Toinen vaihtoehto olisi jopa se, että jos lapsi tarvitsee hoitoa vain puolikkaan päivän esim. 2-3 kertaa viikossa, niin yhden kokopäiväisen lapsen paikan pystyisi jakamaan jopa neljän lapsen kesken.

Minusta monelle lapselle riittäisi ihan hyvin esim. 3 aamupäivää viikossa, sillä päiväkodissahan hirmu paljon aikaa menee rutiineihin (syöminen, pukeminen, päiväunet), kun vanhemmat kuitenkin perustelevat hoitotarvetta lapsen edulla (saa ikäistään seuraa). Silloin aikaa jäisi olla äidin ja pikkusisaruksenkin kesken.

Minusta tässä keskustelussa sekoitetaan päivähoidon tarve silloin, kun oikeasti on tarvetta (= käy töissä, opiskelee) ja se, milloin kyse on täysin vapaaehtoisesta tarpeesta (= on kiva ottaa rennommin). Ihan toinen juttu sitten on se, että pitääkö yhteiskunnan verovaroin kustantaa päivähoitopaikkoja niillekin äideille, jotka voisivat hoitaa lapsensa itse, mutta haluavat päästä helpommalla. Ehkä pitäisi kehittää hoitopaikkoja siihen suuntaan, että ne, jotka hupipaikkaa haluavat lapselleen, voisivat ostaa maksullisia hoitopalveluja ainakin isommissa taajamissa.

Samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa.
Meille syntyy vauva tuossa kevään korvalla, ja jo nyt olen ottanut isommat pois hoidosta, saa heidänkin kanssa viettää enemmän aikaa. Tosin, teen töitä yhä, mutta kummasti järjestelemällä hommat saa sujumaan näinkin. Tiedän, olen onnellisessa asemassa siinä mielessä.
Meillä yksi syy lasten poisjääntiin tarhasta oli se ettei tarha todellakaan enää ollut hyvä paikka olla. Olkaa te onnellisia joila on hyvä ja lämminhenkinen tarha, ja joiden hoitajien kanssa pystyy puhumaan kaikki asiat halki poikki ja pinoon. Kaikkialla ei yhtä hyvä tilanne ole.
Nyt sitten kaverisuhteita pidetään yllä vierailemalla puolin ja toisin, perhekerholla yms. Syksyllä poika menee esikouluun, mutta nuorempi tyttö jää varmaan kotiin... tai katsotaan nyt mitä aika tuo tullessaan.
Ja mikä parasta, lapset eivät kertaakaan ole kyselleet tarhan perään vaan ovat hyvin tyytyväisenä olleet kotona. Kaikenlaista puuhaa kun sitä on täälläkin, ja toisaalta vapaampaa olemista ilman tiukkoja aikatauluja, jotka kyllä ovat oikeasti tarpeen tarhan lapsijoukossa.

Mun mielestä kunnat voisivat myös miettiä miten lapsiperheitä voisi enempi tukea. Mä olen kotona kahden kanssa, isompi on 2,5v ja pienempi 1v. Mulla olisi haaveissa joku paikka YHTENÄ päivänä kuussa, jonne lapset voisi viedä. Mä haluaisin käydä katsastamassa auton, käydä gynellä, käydä kampaajalla, käydä ostamassa kesävaatteet lapsille, käydä vaikka uimassa.
Mies on päivät töissä ja tuntuu siltä että Nokia kaatuu jos hän lähtee kerrankin lasten takia kesken päivää pois töistä...

Täällä sitten ollaan jumissa, kohta ei autolla voi ajaa, hiukset harottaa ja kierukka ei kaapissa ehkäse.
Isovanhemmatkin on kaikki töissä vielä. Rahalla saisi hoitajan, mutta kun rahaa ei ole yhtään ylimääräistä.

Onneksi kesän jälkeen pääsen töihin, sitten voikin suunnitella viisaudenhampaidenpoistoleikkauksen ja jäädä sairaslomalle kotiin. Lapset saan hoitoon päiväkotiin :D Toivottavasti nuo visurit ei kesän aikana rupea särkemään!

Mutta ompahan lapset hippasen terveempiä eivätkä saa noita täitä ja kihomatoja kun ovat kotona. Niiden aika on ensi talvena.

"Ihan toinen juttu sitten on se, että pitääkö yhteiskunnan verovaroin kustantaa päivähoitopaikkoja niillekin äideille, jotka voisivat hoitaa lapsensa itse".

Koska tämä mahdollisuus ainakin vielä on (subjektiivinen päivähoitolaki), niin sitä saa käyttää kuka haluaa. Ihan niinkuin terveyskeskuskäynnit - vapaaehtoisia, mutta kunnan tarjoama palvelu, joista pitää maksaa vuosimaksu/käyntimaksu.

Kunnallinen päivähoito ei ole ilmaista, itse kuulun maksimia maksaviin. Ei sitä ihan huvikseen maksa, ainakaan useammasta lapsesta.

Monet työttömät tuntuvat pitävän lapsia päivähoidossa, ja arvelisin, että tulojen perusteella eivät hoidosta paljoa maksa, jos maksavat ollenkaan. Eikö tämä ole pahempi paha kuin se, että äitiyslomalla olevan äidin lapsi jatkaa hoitopaikassa sen 9kk, minkä äiti on kotona? Työttömien lapset voivat olla hoidossa vuosiakin, vaikka vanhemmat olisivat kotona.

En moiti työssäkäyviä vanhempia, vaan heitä jotka ovat kotona, henkisesti terveitä ja alle 3 vuotias on kokopäiväisessä hoidossa, tai joka päivä lyhemmänkin päivän. Osa-aikaiseen on tavallaan selviä perusteita, jos lapsi on ollut samassa hoitopaikassa aiemmin, mutta silloin voisi ottaa huomioon sen, että yksi puolipäiväinen paikka vie kokopäiväisen paikan. Niin se vain on.

Minusta asiassa vain määttää suuresti se, että vanhemman etu menee lapsen edun edelle. Lapsen etu olisi olla kotona. Sisarussuhteelle on parempi, että esikoinenkin on kotona. Näin se vain on, vaikka mitä selitettäisiin. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta minusta tuntuu että lasten luullaan tarvitsevan runsaasti virikkeitä jo ihan vauvasta alkaen, vaikka vaikutus voikin olla ehkä aivan päinvastainen. Se perusrauhallinen arki on vauvalle ja taaperolle kaikista tärkein ja tasapainottavin. Minä kokisin todella suurta syyllisyyttä, jos lapseni olisi hoidossa kun olen kotona. Edes osa-aikaisessa.

Kukin tekee valintansa, siihen en voi vaikuttaa, mutta keskustelua voi herättää.

Ja tosiaan minulla on ystäväpiirissä kaksi äitiä, joiden lapset menevät joka päivä hoitoon, vaikka ovat kotona. Valitettavasti en pysty siitä heille mitään sanomaan ystävyyssuhdetta loukkaamatta, joten tulin tänne purkamaan ajatuksiani.

"Osa-aikaiseen on tavallaan selviä perusteita, jos lapsi on ollut samassa hoitopaikassa aiemmin, mutta silloin voisi ottaa huomioon sen, että yksi puolipäiväinen paikka vie kokopäiväisen paikan."

Jos asiaa päiväkodin henkilökunnan ja siellä olevien lasten kannalta ajattelee, niin on vain hyvä asia, että on osa-aikaisiakin lapsia ettei ole koko ajan koko ryhmä paikalla.

Olen myös samaa mieltä täällä monen kirjoittajan kanssa, että vauvalomalaiset voisivat hoitaa lapsensa kotona. On katsottava asiaa toki tapauskohtaisesti, mutta lapsen etu ensin! Nauttikaa vielä kun lapset ovat pieniä.
Ei ne lapset mistään jää paitsi jos jäävät kotiin. Oma mielipide on, että jos vain perhe on terve niin hoitakaamme lapset itse ei yhteiskunnan turvin.

Eikös joissakin puistoissa ole toimintaa joissa lapsi/lapset voivat jäädä hetkeksi "hoitoon", jotta vanhempi pääsee asioille yms.?

Mielipiteitä on monia. Onneksi kuitenkin asioista päätetään lain mukaan, eikä joidenkin mielipiteiden.
Juupa juu, mitään niin hyvää syytähän ei voi olla, että pitäisi laittaa lapsi päivähoitoon, jos on itse kotona vauvan kanssa.
Se on kiva, jos itsellä on aina mennyt kaikki vauvan kanssa (ja oman terveyden kanssa) hyvin.

"Olen myös samaa mieltä täällä monen kirjoittajan kanssa, että vauvalomalaiset voisivat hoitaa lapsensa kotona. On katsottava asiaa toki tapauskohtaisesti, mutta lapsen etu ensin! "

Niinpä, lapsen etua täälläkin mietitään. Meille tulee vauva, kun esikoinen 3,5 v. Ollut hoidossa tarhassa vuosikkaasta, kun menin töihin. Kovasti olemme nyt miettineet, pitäisimmekö paikan osa-aikaisena, koska lapsi tykkää olla tarhassa, ja on todellakin selviä ystävyyssuhteita. Kavereita kaipailee lomilla jne. Mielelläni pitäisin kyllä hänetkin kotona, mutta mietityttää, onko se todellakin paras vaihtoehto lapsen kannalta, kun muutenkin elämä tulee muuttumaan vauvan tullessa.. Kerhoja meillä ei ole kuin 2 h vkossa.
Todennäköisesti pidämme paikan osa-aikaisena, ja jos vaikuttaa siltä, että lapsi jää mielummin kotiin, kuin menee tarhaan, niin paikka sanotaan irti (ja säästetään rahaa.)

Niin kukin tyylillään, mutta itse en edes viittisi parin tunnin (osapäivä) takia lähteä kuskaamaan.
Ja kokopäivä paikka on ihan turha. Kyllä ne voi nukkua ja syödä kotonakin. Yleensä toiminta aika on aamupäivisin, mutta poikkeuksia on.

Tässäkin on syytä hiukan miettiä lapsen ikää. Kyllähän tietysti 3 vuotias alkaa leikkiä jo yhteisleikkejä, mutta sen alle se on vielä ihan omaa touhua.
Hyvähän se hoitopaikka on jos äidillä on vaikeaa ihan alussa vauvan kanssa tai esim. esikoinen on jo selvästi isompi.
En siltikään usko, että laset jää istään paitsi jos jäävät äidin ja vauvan kanssa kotia :)

Fiona

Yhteistyössä