Mitä mieltä miehen tavasta hoitaa raha-asioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Alkaa vähän tympiä. Mies saa aika pientä palkkaa, noin 2500e kuussa jää käteen. Maksaa siitä asuntolainan, ne maksut mitä milläkin kuulla sattuu olemaan ja sitten laittaa säästöön melkein kaiken lopun. Joo ihan kiva, mutta.

Minä olen kotihoidontuella ja saan kahdesta lapsesta lapsilisän. Mun pitäisi sitten näistä rahoistani maksaa ruuat ja lasten menot. Niin ja ne omat menot, eli siis mulla ei ole omia menoja ollenkaan.

Mies sanoo usein, että ei voi ostaa jotain koska tilillä ei ole rahaa. Se jotenkin loukkaa, koska hänellä on kahdella tilillä yhteensä melkein 13000e ja minä olen se, joka kitkuttaa sitten koko kuun. Mikä tässä nyt sitten auttaisi? Olenko ihan kohtuuton jos pyydän että mies laittaisi vähemmän säästöön ja osallistuisi enemmän? Kauppaan meillä menee noin 400e kuussa ja suurimmaksi osaksi kaupassa käyn minä.

no mun mies saa 4000 kuussa käteen ja maksaa suunnilleen vain automenot, puolet vuokrasta ja satunnaisesti käy kaupassa. mä hoidan kaiken muun 2000 käteen tuloilla.

Onko teillä jokin yhteinen säästötavoite sit miehen kanssa?
Mä kun en tajua, että on sun rahat ja mun rahat. No, meillä on sama juttu kai, että mies maksaa palkasta kaikki laskut ja minä talousmenot kht ja lapsilisistä. Mutta me läntätään kaikki rahat samaan, josta vekslaillaan sit. Meillä miehen rahat on munkin ja mun rahat on miehenkin. Jos mieheni päättäisi alkaa säästään jotain, se on yhteiseksi hyväksi sit. Ei vaan miehelle vaan koko perheen turvaksi tai jotain nimettyä hanketta varten.
Miten kituutat? Näetkö nälkää, kuljetko ryysyissä? Perusasiat pitää olla kunnossa, mut jos odotat vaikka rahaa johonkin -ei niin tärkeään-, niin onko valituksesi aiheellinen?

No jos mies maksaa kaikki muut paitsi sun ja lasten menot ja ruuat, niin eikö se ole ihan reilu diili? Kai säkin käytät sitä asuntoa, sähköä, vettä, ehkä autoakin jne.? Vai pitäiskö miehen maksaa kaikki ja sun laittaa omat rahat säästöön??

Sitä mieltä, että ihan hiton epäreilua. Mies siis kartuttaa omaisuuttaan maksamalla asuntolainaa palkallaan, en tiedä miten teillä on asunnon omistus jaettu, mutta se kaikkihan on lisää asunnon omistukseen, se raha ei siis mene mihinkään hukkaan vaan on ikäänkuin säästämistä sekin. Sinun tulosi menevät ruokaan ja muihin juokseviin menoihin, joista ei jää mitään käteen, ja joista mieskin hyötyy, koska hänelle jää entistä enemmän omista tuloistaan konkreettisesti säästöön. Sinun rahasi siis syödään, omat rahansa hän säästää (itselleen?)

Minusta hyvä tapa jakaa menot parisuhteessa on niin, että kummatkin osallistuvat samalla prosenttiosuudella tuloistaan ja loput jäävät kummallakin omaan käyttöön, jolla voi tehdä mitä huvittaa. Näin suurempituloinen ei joudu maksamaan yksin kaikkea mutta pienempituloisellekin jää ns. omaa rahaa.

Menot pitäisi jakaa myös siten, että kumpikin osallistuu sekä päivittäisiin välttämättömiin kustannuksiin että myös omaisuuden kartuttamiseen. Helpoin tapa tähän voi olla perustaa yhteinen taloustili, jolta menevät rahat niin lainojenlyhennyksiin kuin ruokakauppaankin.

Se, että sinä käyt kaupassa useammin ei tarkoita että sinun pitäisi maksaa yksin se, koska mies luultavasti syö myös ruokia, samoin kuin lapset, jotka ovat yhtälailla miehen.

Tietty uusperheissä ja tilanteissa, joissa nainen tahtoo väkisin jäädä kotiin vaikka mies tahtoisi hänenkin osallistuvan elannon hankintaan, tilanne on mutkikkaampi.

[QUOTE="jopas";22326995]No tottakai miehen pitäisi osallistua ruokiin ja lasten kustannuksiin. Uskomaton mies!!![/QUOTE]

Mut eikös ap just sanonu, et maksaa laskut ja asuntolainan? Nuo ei oo pikkujuttuja ne. Meilläkin menee miehen palkasta n. 80 % juurikin asumiseen, laskuihin sis.autot, vakuutukset, vesi, sähkö, tk laskut, lääkelaskut..ihan kaikki.

Miehesi on erittäin fiksu, kun säästää rahaa, se ei kaikilta onnistu, mutta tottakai hänen kuuluu osallistua perheen ruokamenoihin ja esim lasten tarpeellisiin vaatehankintoihin.

Onko teillä jokin yhteinen säästötavoite sit miehen kanssa?
Mä kun en tajua, että on sun rahat ja mun rahat. No, meillä on sama juttu kai, että mies maksaa palkasta kaikki laskut ja minä talousmenot kht ja lapsilisistä. Mutta me läntätään kaikki rahat samaan, josta vekslaillaan sit. Meillä miehen rahat on munkin ja mun rahat on miehenkin. Jos mieheni päättäisi alkaa säästään jotain, se on yhteiseksi hyväksi sit. Ei vaan miehelle vaan koko perheen turvaksi tai jotain nimettyä hanketta varten.
Miten kituutat? Näetkö nälkää, kuljetko ryysyissä? Perusasiat pitää olla kunnossa, mut jos odotat vaikka rahaa johonkin -ei niin tärkeään-, niin onko valituksesi aiheellinen?

Ei ole sen kummempia säästötavoitteita. Mitä nyt joku tapetointi tai remontti jonka mies keksii tehdä. Minä siis en ostele uusia vaatteita tai kenkiä itselleni, nykyiset talvikengät (mokkasaapikkaat) saa mennä kolmannenkin talven. En käy kampaajalla enkä ostele juuri mitään. No, eilen ostin korttipohjia ihan omaan käyttöön. Liikaa?

En näe nälkää koska se olen minä, joka käy kaupassa. Mies jos käy, hän tuo vain sen mitä luulee että tarvitaan, ei siis välitä siitä että pyydän tuomaan lihaa pakkaseen ym. Ja aina sanoo että kun hänen pitää laittaa säästöön ja pitää maksaa isoja maksuja kun on kaikesta valinnut sen maksa kerran vuodessa-vaihtoehdon. Auto meillä on velaton, samoin kaikki muu. Vain asunto (joka on pelkästään miehen nimissä) on lainalla.

Mitä jos tulee ero? Voi olla, että asunto, auto, miehen maksama elektroniikka jää hänelle, koska hän ne on maksanutkin enimmäkseen, senhän pystyy todistamaan tiliotteistakin. Lisäksi miehelle jää omat säästönsä.

Naiselle ei jää yhtään mitään vaikka hän on ihan yhtälailla pistänyt kaikki rahansa perheen yhteisiin menoihin, koska hänen osakseen on jäänyt käyttötavaroiden osto. Lasten vaatteet ovat kuluneet puhki, ruoat on syöty. Hänelle ei jää edes säästöjä, koska suhteen ajan kaikki hänen rahansa ovat menneet ruokakauppaan ja perheen juokseviin menoihin.

Reilua?

Ei ole sen kummempia säästötavoitteita. Mitä nyt joku tapetointi tai remontti jonka mies keksii tehdä. Minä siis en ostele uusia vaatteita tai kenkiä itselleni, nykyiset talvikengät (mokkasaapikkaat) saa mennä kolmannenkin talven. En käy kampaajalla enkä ostele juuri mitään. No, eilen ostin korttipohjia ihan omaan käyttöön. Liikaa?

En näe nälkää koska se olen minä, joka käy kaupassa. Mies jos käy, hän tuo vain sen mitä luulee että tarvitaan, ei siis välitä siitä että pyydän tuomaan lihaa pakkaseen ym. Ja aina sanoo että kun hänen pitää laittaa säästöön ja pitää maksaa isoja maksuja kun on kaikesta valinnut sen maksa kerran vuodessa-vaihtoehdon. Auto meillä on velaton, samoin kaikki muu. Vain asunto (joka on pelkästään miehen nimissä) on lainalla.

Miksi asunto on vain miehen nimissä? Toi ei oo sit enää millään muotoa reilua!!!
Sä asut ilmaiseksi ja mies syö ilmaiseksi? :D
Eikö sunkin olisi helpompi osallistua asuntoon 50%? Mä luulen, että se vois olla reilu meininki teille, mut en mää tiiä..mikä sopii meille, ei välttis sovi muille.

Eli sinä makselet miehen ruokamenoja ja yhteisten lastenne menoja, jotta hänelle jää enemmän rahaa kartuttaa OMAA omaisuuttaan, eli tuota nimissään olevaa asuntoa?

Ovatko säästörahatkin miehen nimissä? Onko sinulla mitään valtaa päättää siitä mihin niitä käytetään?

Mä olen kotihoidontuella, miehellä hyvä palkka. Mies maksaa kaikki laskut mukaanlukien lainanlyhennykset+vastikkeet. Ruokakaupassa maksetaan kumpi milloinkin, mies yleensä isommat ostokset koska tuo kh-tuki ei yksinkertaisesti kaikkeen riitä. Mutta pointti siis se, että kaikki rahat on yhteisiä, ollaan sovittu että lapset hoidetaan kotona vielä hetken ja siihen asti isompi vastuu taloudesta on miehellä.

Alkaa vähän tympiä. Mies saa aika pientä palkkaa, noin 2500e kuussa jää käteen. Maksaa siitä asuntolainan, ne maksut mitä milläkin kuulla sattuu olemaan ja sitten laittaa säästöön melkein kaiken lopun. Joo ihan kiva, mutta.

Minä olen kotihoidontuella ja saan kahdesta lapsesta lapsilisän. Mun pitäisi sitten näistä rahoistani maksaa ruuat ja lasten menot. Niin ja ne omat menot, eli siis mulla ei ole omia menoja ollenkaan.

Mies sanoo usein, että ei voi ostaa jotain koska tilillä ei ole rahaa. Se jotenkin loukkaa, koska hänellä on kahdella tilillä yhteensä melkein 13000e ja minä olen se, joka kitkuttaa sitten koko kuun. Mikä tässä nyt sitten auttaisi? Olenko ihan kohtuuton jos pyydän että mies laittaisi vähemmän säästöön ja osallistuisi enemmän? Kauppaan meillä menee noin 400e kuussa ja suurimmaksi osaksi kaupassa käyn minä.

Lakkaa valittamasta täällä ja karsikaa yhdessä menoja ja puhukaa.
Meillä miehelle jää 1500e/kk käteen, että siinä sulle PIENI PALKKA! Ja minä kh-tuella. Ja silti maksetaan asuntolaina, auto, puhelimet yms laskut joita tulee ja menee vaihteleva määrä. Että lakkaa vitisemästä täällä ja puhu miehesi kanssa!
Jos me pärjätään ja ollaan vanhempia ni etteköhän tekin kun on tonni enemmän kuussa mitä hassata.
Perkele.

Lakkaa valittamasta täällä ja karsikaa yhdessä menoja ja puhukaa.
Meillä miehelle jää 1500e/kk käteen, että siinä sulle PIENI PALKKA! Ja minä kh-tuella. Ja silti maksetaan asuntolaina, auto, puhelimet yms laskut joita tulee ja menee vaihteleva määrä. Että lakkaa vitisemästä täällä ja puhu miehesi kanssa!
Jos me pärjätään ja ollaan vanhempia ni etteköhän tekin kun on tonni enemmän kuussa mitä hassata.
Perkele.

No ei toi nyt niin paljon suurempi palkka ole, että kannattaisi noin kateellinen olla.

Kun tavattiin, mies oli juuri ostanut oman asunnon. Muutin siihen. Perheen kasvettua olin opiskelija eikä mun "tuloja" otettu huomioon miehen ottaessa lisää lainaa.

Ei ole avioehtoa meillä.

Säästörahat on myös miehen nimissä.

[QUOTE="vieras";22327180]No ei toi nyt niin paljon suurempi palkka ole, että kannattaisi noin kateellinen olla.[/QUOTE]

Ja vaikka mies saisi tonnin vähemmän kuussa, niin tuskin hän osallistuisi sen enempää mihinkään. Ja pieni palkka suhteessa ammattiin ym.

Teidän pitäis kyllä jotenkin sopia tuosta asiasta. Ei ole reilua, että sun rahoista niin paljon suurempi osa menee noihin juokseviin menoihin. Oikeampi jako olis vaikka että maksat vastikkeen tai osan vastiketta tms. siitä hyvästä että saat asua siinä "ilmaiseksi" ja muut kulut jaette yhdessä, koska kyse on kuitenkin yhteisistä lapsista ja heidän kuluistaan ja sinä et hyödy mitään siitä, paljonko miehesi on maksanut lainaansa, kun asunto on hänen nimissään. Jos hän tahtoo sinulta jotain hyvitystä kauppalaskujen ja muun muodossa siitä, että maksaa yksin lainanlyhennykset, silloin sinun tulisi saada myös osuus asunnosta nimiisi.

Kun tavattiin, mies oli juuri ostanut oman asunnon. Muutin siihen. Perheen kasvettua olin opiskelija eikä mun "tuloja" otettu huomioon miehen ottaessa lisää lainaa.

Ei ole avioehtoa meillä.

Säästörahat on myös miehen nimissä.

No sitten on ainakin se hyvä puoli, että jos te eroatte, niin saathan sä puolet siitä asunnosta kuitenkin. Eli kun mies maksaa niitä lainanlyhennyksiä, se maksaa tavallaan koko ajan myös sun osuutta siitä kämpästä!

No niin se on meilläkin et mies maksaa juoksevat kulut ja minä hoidan ruuat pöytään ja musta mies on se joka sais narista koska enemmän hällä menee rahaan kaikkeen yleiseen kun mulla ruokaan..Mutta, mulla on myös takaporttina se että jos multa loppuu rahat, sitä siirretään miehen tililtä lisää eikä näistä asioista ole koskaan tarvinnu sen enempää puhua..Ehkäpä pieni keskustelu hetki asian tiimoilta tekis terää...

Yhteistyössä