Oon alkanu aatella kaikenlaisia "hätätapauksia" ja raha-asioita vasta nyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Mulla vakituinen duuni, paska palkka, n.1200e jää kuussa käteen. Siihen +100e lapsilisä ja 130e elatusmaksu. Autolaina 160e kuussa + bensat + vakuutusmaksut + laskut + ruuat, vessapaperit, shampoot yms. Yleensä jää joku max.satanen kuussa.

Asumisesta en maksa mitään, koska minä ja mun edellisen suhteen ala-asteikäinen poika muutettiin mun uuden miehen omakotitaloon pari vuotta sitten. Jotenkin vaan päivät, kuukaudet ja vuodet on kulunu ja mä tyhmä pöllö havahduin NYT, että enhän mä omista yhtään mitään?! Vuodet vierii ja mulla ei oo "kädessä" kun auto jonka arvo ei oo enää juuri mitään..

Mitä jos mun avomies vaikka kuolee? Mitä tälle talolle käy? En ole maksanut tästä senttiäkään... Mies maksaa talon ja asumiskustannukset + koirien eväät, mä sit makselen laskuja, hoidan ruokaostokset 99,9prosenttisesti jne...

Mulla ei oo käyny ees mielessä aiemmin et mun pitäs "vaatia" mieheltä ns.osuus tästä talosta? Et maksaisin tästä kans jotain? Mitä jos me erotaan? Mä oon ihan taivasalla vailla omaisuutta :O

Ja näillä tuloilla aika vaikee varmaan saada mitään asuntolainoja..?!

Oikeesti, ei tarvii haukkua idiootiks, tunnen kyllä itseni jo sellaiseksi kun ei ole käynyt edes mielessä nämä ns.käytännön asiat...

Mä olen kunnalla töissä, hoidan lapsia... eli ihan 8h päivätyö. Oon jo tosta työstä ihan poikkipuhki, mä en näkis mun lasta koskaan jos ottaisin vielä lisätyötä.. Mun mies on alusta asti sanonut, ettei halua ikinä naimisiin ja mä olen sen valinnan kanssa ollut ihan ok, ei oo mullekaan mikään pakkorako..

Ihan kamala "pakokauhu" iski nyt :O
Tarvii heti ottaa puheeks kun mies tulee töistä..

Totta, sinä olet kyllä aika kaltevalla pinnalla, jos ajatellaan kauhukuvia, mitä vois vaikka tapahtuu. Koska en ole juristi, en tunne lain koukeroita. Tuntuu kuitenkin siltä, että sinulla ei kyllä ole mitään oikeutta taloon, jos miehestä aika jättäisi. Miehesi perii suku normaalijärjestyksessä ellei testamenttia ole. Jotain järjestelyjä tarttis tehrä.

http://www.om.fi/Etusivu/Valmisteilla/Lakihankkeet/Henkiloperhejaperintooikeus/Avoero

Avoerokaan ei vie sinua lumihankeen enää, mutta avioliittoa suosittelen sinullekin.

siis kyllähän sun pitäis pystyä hyvinkin säästämään jos kerran edes asumiskustannuksia sulla ei ole. minä varmaan säästäisin tuosta sekä itselle muutaman satasen kuussa ja lapselle esim ne elatusmaksut. Onpahan sitten kun lähtee opiskeleen niin pieni pesämuna.

siis kyllähän sun pitäis pystyä hyvinkin säästämään jos kerran edes asumiskustannuksia sulla ei ole. minä varmaan säästäisin tuosta sekä itselle muutaman satasen kuussa ja lapselle esim ne elatusmaksut. Onpahan sitten kun lähtee opiskeleen niin pieni pesämuna.

Ap:han kirjoitti että jää joku satasen verran kuussa. Siitäkö hän sitten säästää itselleen muutaman satasen ja lapselle elatusmaksut? Mun matematiikan taidoilla menee miinukselle silloin :)

Tulosi ovat 1400e/kk ja asut ilmaiseksi. Kyllä sinun pitäisi tulla todella hyvin toimeen ja saada kerrytetyksi säästöjä.

Sinähän asut tavallaan kuin vuokralla, mutta siltikin asiat paremmin kuin vuokralaisella, kun ei tarvi maksaa mitään. Jos avomiehesi kuolisi niin talo tottakai menee hänen lähisukulaisille ellei ole testamenttia sinun hyväksesi. eT voi vaatia taloa itsellesi. Periaatteessa miehelläsi olisi oikeus vaatia sinua maksamaan osasi eli siis kannattaisi olla tyytyväinen.

[QUOTE="vieras";25381969]Tulosi ovat 1400e/kk ja asut ilmaiseksi. Kyllä sinun pitäisi tulla todella hyvin toimeen ja saada kerrytetyksi säästöjä.

Sinähän asut tavallaan kuin vuokralla, mutta siltikin asiat paremmin kuin vuokralaisella, kun ei tarvi maksaa mitään. Jos avomiehesi kuolisi niin talo tottakai menee hänen lähisukulaisille ellei ole testamenttia sinun hyväksesi. eT voi vaatia taloa itsellesi. Periaatteessa miehelläsi olisi oikeus vaatia sinua maksamaan osasi eli siis kannattaisi olla tyytyväinen.[/QUOTE]

Toisaalta totta, mutta mikäli ymmärsin oikein niin miehen ei tarvitse maksaa kuin asumiskustannukset? Eli ap maksaa ruuan ja ihan kaikki muut laskut mitä nyt tulee.. siinä mielessä miehellä jää aika kivasti vielä rahaakin säästöön sen asunnon lisäksi..

Kannattaa ottaa miehen kanssa puheeksi, että miten jaatte kustannukset. Varmaan aika todennäköistä, ettei mies halua osuutta asunnosta ap:lle.. Eli säästäminen kannattaa aloittaa ja ehdottomasti sopia, miten laskut+ruokakulut jaetaan tasapuolisesti.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;25382095:
Toisaalta totta, mutta mikäli ymmärsin oikein niin miehen ei tarvitse maksaa kuin asumiskustannukset? Eli ap maksaa ruuan ja ihan kaikki muut laskut mitä nyt tulee.. siinä mielessä miehellä jää aika kivasti vielä rahaakin säästöön sen asunnon lisäksi..

Kannattaa ottaa miehen kanssa puheeksi, että miten jaatte kustannukset. Varmaan aika todennäköistä, ettei mies halua osuutta asunnosta ap:lle.. Eli säästäminen kannattaa aloittaa ja ehdottomasti sopia, miten laskut+ruokakulut jaetaan tasapuolisesti.

No eri asia sitten, mutta jos mies talon maksaa niin varmaankin lainat, vakuutukset, lämmitys ym. Voi hyvinkin maksaa yli 1000 e/kk.

Ap tulee kuitenkin hyvin toimeen, jos ajattelee, jos hän asuisi yksin ja joutuisi maksaan vielä vuokraa n. 500-700e/kk.

Mä ihmettelen, jos noilla tuloilla ja ilmaisella asumisella ei saa mitään säästöön. Toisaalta jos avopuoliso lyhentää tuloillaan lainaa ja ap maksaa molempien elämisen, tilanne olisi aika epäreilu jos tulisi ero tai avopuoliso kuolisi, kun toinen on huolehtinut kaikki juoksevat kulut ja toinen kartuttanut omaisuuttaan. Ja toisaalta on kohtuullista, että se joka saa asua ilmaiseksi, osallistuu sitten muihin kuluihin enemmän. Mua ahdistaisi tuollainen tilanne, itse olen naimisissa ja rahat ovat yhteiset.

Yhteistyössä