Mitä mieltä (nimiasiaa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Lyhykäisyydessään:
Annoimme tyttärellemme nimen, joka on kaverini lapsen toinen nimi ja kaveri hermostui asiasta.

Pidemmin:
Esikoisemme syntyessä päätimme, että jos saamme toisen tyttären hän saa nimekseen tämän nimen. Tulin uudelleen raskaaksi ja saimme ultrassa kuulla, että saamme toisen tytön. Koko raskausajan puhuimme lapsesta tällä nimellä ja meille oli selvää, että se olisi lasen nimi.

No juuri ennen lapsemme syntymää olimme kaverin lapsen ristiäisissä ja lapsi sai toiseksi nimekseen tyttärellemme aikomamme nimen. Kun nimestä puhuin kaverin kanssa hän sanoi, ettei nimi merkinnyt heille mitään, vaan joku oli vain keksittävä ja se nimi oli kuulosti kivalle.

Asia harmitti minua ja miehen kanssa mietittiin voidaanko nyt sit nimeä antaakaan. Kysyin mielipidettä yhteiseltä ystävältämme, joka oli sitä mieltä, että ehdottomasti voidaan nimi antaa ja kun nimi ei tälle toiselle kaverille merkinnyt mitään, niin tuskin tulee heitä haittaamaan.

Pitkään mietittiin miehen kanssa asiaa, mut lopulta päätettiin nimi antaa, kun oltiin kuitenkin nimi jo päätetty ennen kaverin lapsen ristiäisiä ja nimi tuntui tyttärellemme siltä oikealta. Jos kyse olisi ollut kaverin lapsen etunimestä, niin ei oltaisi sitä annettu, mut toista nimeä emme pitäneet niin tärkeänä eikä meitä haittaisi, jos joku kaverimme antaisi lapselleen lapsemme toisen nimen.

No lapsemme ristiäisissä riemu repesi... Ensin kaveri esitteli tytärtään kaikille lapsensa toisella nimellä ja vieraat ihmettelivät miten annoimme lapselle saman kutsumanimen, kun kaverin lapsella. :( Nimi ei ole lapsen kutsumanimi ja lopulta kaverikin myönsi asian vieraille. Sitten kaveri alkoi tenttaamaan, että miksi matkimme heitä ja varastimme lapsen toisen nimen omalle lapsellemme. Selitin hänelle kuinka olimme nimestä jo päättäneet ensimmäisen lapsemme syntyessä ja nimi tuntui omalta. Sitten kaveri alkoi tentata mistä nimi tulee ja kun sanoin, ettei nimi tule keneltäkään, niin kaveri alkoi raivota, että heille nimi tulee suvusta ja on se kumma, että meidän pitää antaa lapselle nimi, joka ei tule keneltäkään.

Oman lapsensa ristiäisissä kaveri juuri selitti minulle, kuinka ko. nimi ei tule keneltäkään eikä merkitse heille mitään. On vaan kiva nimi, joka sopi etunimen kanssa. Hirveästi alkoi lapsemme nimen kuullessaan omia nimeä itselleen. Ihan kuin heillä olisi suurempi oikeus nimeen, kun se on hänen isoisoisotätinsä nimi, jota he eivät tienneet ennen nimen antoa. Ko. nimi on kyllä mieheni isovaarin siskon nimi, joten sinällään voi sanoa sen tulevan jostain. Emme kuitenkaan ajatelleet asiaa siten nimen päättäessämme.

Onko kaverin raivo mielestänne oikeutettua? Nimi on nyt taas melko yleinen nimi, joten kyseessä ei ole mikään harvinaisuus. Itseäni ei haittaisi, jos kaveri antaisi lapseni toisen nimen omalle lapselleen etunimeksi. Etunimen kohdalla asia kyllä saattaisi haitata, mut eihän kellään ole oikeutta mitään nimeä omia.

En enää kutsuisi kaverikseni tuota tyyppiä., USKOMATTOMAN lapsellinen tapaus. Yleensäkin toinen nimi on vain muodollisuus, sitä käytetään ihan äärimmäisen harvoin. Eri asia oilsi sama kutsumanimi.

ihana "kaveri"

itse en olisi edes kutsunut tuollaista ristiäisiin. Omien lasten ristiäisissä on vain hyvin läheiset ihmiset eli mummo, tädit, sedät, enot...osaavat käyttäysytä kuin ihmiset.

Kamala tapaus. Miten joku kehtaa käyttäytyä noin!

En osannut arvata, että tulee noin käyttäytymään lapsen ristiäisissä.

Heillä on kyllä elämä mallillaan ja asioiden pitäisi olla hyvin, joten muuta selitystä käytökselle keksi, kuin että hän vaan on tuollainen.

Ymmärtäisin häntä kyllä, jos kyseessä olisi etunimi. Saman etunimen antaminen olisikin vähän outoa, mut kyseessä kuitenkin toinen nimi, jonka antoivat sattumalta ja jolle ei aiemmin ollut heille mitään merkitystä.

Huoh. Mun mielestä vaan niin turhaa jauhaa asiasta.

Kuka edes tietää toisten toisia nimiä, elleivät ne satu olemaan kutsumanimiä. Toisella nimellä ei ole mitään merkitystä eikä tuollaisesta pitäisi kenenkään pahastua. Pikemminkin voisi olla ylpeä siitä, että nimi on niin kiva, että kelpaa muillekin.

Ihme kaveri.

Olisit vain tokaissut, ettet muistanutkaan, että se on hänen lapsensa toinen nimi ja olisit kehunut hänen nimimakuaan. Vai oletko kyseisen lapsen kummi, minä en ainakaan muista kuin kummilapsien toiset nimet, en muista edes sisarusteni lasten toisia nimiä.

Mua ei haittaisi vaikka kaveri antaisi lapsensa kutsumanimeksi saman nimen, kun meidän perheen lapsilla. Eihän ne mitään suojattuja nimiä ole. Kaverisi käytös oli todella outoa ja sen voi jättää huomiotta.

Ihan hullua tuollainen käyttäytyminen. Ensinnäkin, eihän niillä toisilla nimillä ole yhtään mitään merkitystä, siis muuten kuin jos toisina niminä on jotain suvussa kulkevia. Muutenhan ne on vaan nimiä siinä missä muutkin. Etunimellä sitä lasta kuitenkin useimmiten kutsutaan. Jos mä olisin todella mieltynyt johonkin nimeen ja ehdottomasti haluaisin sen lapseni nimeksi, mulle olisi ihan sama vaikka siskoni käyttäisi sen ensin. Tosin siitä olisi ehkä puhetta ennen ristiäisiä... Joka tapauksessa, jos on hyvän nimen keksinyt, niin varmasti jäisi harmittamaan jos ei sitä nimeä antaisi.

Jos teidän lapset myöhemmin leikkii keskenään (jos siis pysytte väleissä), niin "Minna Maria" ja "Maria Josefiina" tuskin häiriintyvät nimistään, päinvastoin voivat olla asiasta innoissaan. Ja kuitenkin leikeissä he ovat "Minna" ja "Maria".

No juu-u jopas on vetänyt herneet nekkuun ja syvälle.

Mun kahdella serkulla on lapset nimetty "mun" mukaan, eli meillä on samat kutsumanimet, eip tuo ole liikoja häirinnyt, kun ei niin paljoa olla tekemisissä ja tuskin haittais vaikka oltaiskin tekemisissä.
Mun esikoinenkin on samanniminen kuin mun yks serkku ja mun äitiä on kutsuttu iänkaiken tuolla esikoisen nimellä.... Esikoiselle kyllä mietin kaksiosaista nimeä lähinna sen takia, että erottuisi puheissa mummostaan...

Blaah...ihme teinimeininkiä.

Meidän tytöllä on harvinainen toinen nimi, VRK:n mukaan alle 19 kpl.

Ystäväni 2 v tytär sai tuon nimen etunimekseen. Eipä se mua haitannut, vaikka siihen asti käytettiin ko. nimeä aika ajoin myös meidän tytön kutsumanimenä. Kaunis nimi se on, ja ystäväkin sen tietää ;)

Oon ihan samaa mieltä, ettei noilla toisilla nimillä ole sillä tavalla merkitystä. Siksi ihmetyttääkin tuo kaverin käytös. En oikein voi ymmärtää miksi noin raju reaktio? Itseäni kun ei ollenkaan haittaisi, jos joku mun lapsen toisen nimen antaisi lapselleen eikä sekään haittaisi vaikka etunimen antaisi toiseksi nimeksi. Sama kutsumanimi on ehkä hieman outoa, mut muu ei haittaisi. Ehkä tuon reaktion ymmärtäisi, jos kyseessä olisi joku todella harvinainen nimi, mut ei ole. Tänäkin vuonna nimen on saanut jo lähemmäs tuhat lasta joksikin nimekseen, joten harvinainen ei tosiaan ole.

Uusimmat

Yhteistyössä