Mitä mieltä olet steinerpäiväkodista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei kokemuksia mutta muistan yhestä sarjasta (vuoroin vieraissa) vitsin/letkautuksen että "ei se haittaa vaikka Lassi ei osaa lukea mutta Lassi osaa luistella!" :whistle: Ja turha nyt kenenkään pahoittaa tästä mieltä eli huumorinkukkaa :flower: :D

Meinasin pakosta joutua laittaan, kun ei lapset meinannu päästä muualle hoitoon, mutta onneks kunnallinen paikka vapautu. Meidän kaupunki ei tue steinerpäiväkotia, joten hoito on kallista PLUS vanhempien pitää osallistua todella aktiivisesti toimintaan, kukaan ei saa luistaa. Pitää siivota viikoittain, juosta siellä ties missä kissanristiäisissä ja kerätä varoja. Ei minulle kiitos, on tekemistä tarpeeksi muutenkin. Tahdon lapsilleni hoitopaikan, en harrastusta :)

Mulla ei ole lapsia edes vielä, mutta omani tulevat sitten aikanaan kyllä menemään steinerpäiväkotiin. Mun kokemukset siitä on positiivisia. Riippuu tietty päiväkodista, mut mun tuntemat on lämminhenkisiä, lasta kuuntelevia ja arvostavia, rauhallisia ja luonnonläheisiä. Lisäksi niissä on luomuaineksista tehtyä kasvisruokaa, mikä musta on mahtavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tahdon lapsilleni hoitopaikan, en harrastusta :)

Mä taas nään vanhempaintyön tärkeänä vanhempien keskinäisten suhteiden muodostumiselle ja vanhempien ja päiväkodin väliselle suhteelle. Mä tahdon lapsilleni hoitopaikan, en varastoa... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mulla ei ole lapsia edes vielä, mutta omani tulevat sitten aikanaan kyllä menemään steinerpäiväkotiin. Mun kokemukset siitä on positiivisia. Riippuu tietty päiväkodista, mut mun tuntemat on lämminhenkisiä, lasta kuuntelevia ja arvostavia, rauhallisia ja luonnonläheisiä. Lisäksi niissä on luomuaineksista tehtyä kasvisruokaa, mikä musta on mahtavaa.

Ainakin minun lapsilla oli aina kotiin tullessa hirveä nälkä =(

Mä taas nään vanhempaintyön tärkeänä vanhempien keskinäisten suhteiden muodostumiselle ja vanhempien ja päiväkodin väliselle suhteelle. Mä tahdon lapsilleni hoitopaikan, en varastoa... ;)

Ei kaikilla ole oikeasti aikaa! Ja siellä viettämä aika ON lapsilta pois!

Alkuperäinen kirjoittaja M:

Riippuen siitä mihin aikaan ne haettiin ja millon oli ruoka niin ei ole välttämättä ihmekään. Jos ruoka-ajasta laskien ei olisi pitänyt olla nälkä, niin ehkä olis ollut keskustelun paikka pk:n kanssa? Ovatko lapsesi vain nirsoja eivätkä siksi syöneet vai meinaatko, ettei kasvisruoka täytä mahaa?

Selvä sitten. Mä nään lapseni hoitopaikan sen verran tärkeänä, että olen valmis uhraamaan sillekin aikaa. Varsinkaan kun sitä vanhempaintyötä nyt NIIIN hirveesti kuitenkaan ole.

Riippuen siitä mihin aikaan ne haettiin ja millon oli ruoka niin ei ole välttämättä ihmekään. Jos ruoka-ajasta laskien ei olisi pitänyt olla nälkä, niin ehkä olis ollut keskustelun paikka pk:n kanssa? Ovatko lapsesi vain nirsoja eivätkä siksi syöneet vai meinaatko, ettei kasvisruoka täytä mahaa?

Hain lapset kolmelta. Olivat kahdelta syöneet välipalan ja yhdeltätoista ruoan. Lapset eivät ole nirsoja,syövät mitä vain. Kasvisruokaa en morkkaa,se ei ollut jutun tarkoitus. Ehkä vain juuri sen päiväkodin kokissa oli vikaa tai ruokamäärissä,en tiedä. Puhuin asiasta johtajalle mutta hän vain ihmetteli eikä kuunnellut edes kunnolla.

Juuri näin. Mulla on työpäivä 8-16.Sen jälkeen haen lapset, menen ruokakauppaan, laitan ruuan ja syömme. jossain välissä pitää myös seurustella lasten kanssa ja keskustella puolison kanssa. Sitten on pyykit, siivous jne. Varsinaisia harrastuksia mulla ei edes ole, missä ihmeen välissä ehtisin?? Sitten kun sinulla on lapsia, huomaat, ettei sitä aikaa vaan ole sillä lailla ruhtinaallisesti. Luuletko, että kunnan päivähoito on yhtä kuin varasto ja steiner se autaaksitekevä paikka? Kyllä ne kunnankin päiväkotitädit osaa keskustella ja kyllä, pystyvät myös muodostamaan henkilökohtaisen suhteen sekä minun että lasten kanssa. Siispä mielelläni haen lapset hoidosta ja menen siivoamaan omaa kotiani, kuin että siivoon siellä päiväkodissa. Myös rahalla on sen verran merkitystä, että kyllä mä meidän huonoilla palkoilla mieluummin kulutan nekin säästyvät rahat vaikka siihen luomuruokaan kotona kuin että maksan omaisuuden hoidosta.

Selvä sitten. Mä nään lapseni hoitopaikan sen verran tärkeänä, että olen valmis uhraamaan sillekin aikaa. Varsinkaan kun sitä vanhempaintyötä nyt NIIIN hirveesti kuitenkaan ole.

Kyllä oli,joka hemmetin viikko! Kaksi iltaa viikossa.

No täytyypä sanoa, että jos itse söisin lounasta klo 11 ja välipalaa klo 14 niin olis mullakin nälkä klo 15:n jälkeen. Lounaasta on kuitenkin jo 4 tuntia ja välipala on varmaankin välipala eli ei kovin suuri.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Kyllä oli,joka hemmetin viikko! Kaksi iltaa viikossa.

Mitä ihmettä siellä päiväkodissa tehtiin jos jokaisen vanhemman piti olla siellä kaksi iltaa viikossa???????

No täytyypä sanoa, että jos itse söisin lounasta klo 11 ja välipalaa klo 14 niin olis mullakin nälkä klo 15:n jälkeen. Lounaasta on kuitenkin jo 4 tuntia ja välipala on varmaankin välipala eli ei kovin suuri.

Meillä on tollanen aikataulu ja iltaruoka on kuudelta. Ei lapset huuda nälkäänsä klo 14-18.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta ei kaikki voikaan ymmärtää:
Juuri näin. Mulla on työpäivä 8-16.Sen jälkeen haen lapset, menen ruokakauppaan, laitan ruuan ja syömme. jossain välissä pitää myös seurustella lasten kanssa ja keskustella puolison kanssa. Sitten on pyykit, siivous jne. Varsinaisia harrastuksia mulla ei edes ole, missä ihmeen välissä ehtisin?? Sitten kun sinulla on lapsia, huomaat, ettei sitä aikaa vaan ole sillä lailla ruhtinaallisesti. Luuletko, että kunnan päivähoito on yhtä kuin varasto ja steiner se autaaksitekevä paikka? Kyllä ne kunnankin päiväkotitädit osaa keskustella ja kyllä, pystyvät myös muodostamaan henkilökohtaisen suhteen sekä minun että lasten kanssa. Siispä mielelläni haen lapset hoidosta ja menen siivoamaan omaa kotiani, kuin että siivoon siellä päiväkodissa. Myös rahalla on sen verran merkitystä, että kyllä mä meidän huonoilla palkoilla mieluummin kulutan nekin säästyvät rahat vaikka siihen luomuruokaan kotona kuin että maksan omaisuuden hoidosta.

[/quote]

Uskon ettei kaikilla ole aikaa ja ettei se kaikille ole tärkeää. Silloin suosittelenkin kääntymään kunnallisen päivähoidon puoleen. Mun elämässä taas on tärkeää, että lapsi tulee menemään steinerpäiväkotiin ja tulemme tekemään sen mahdolliseksi, vaati se sitten vaikka kuinka paljon aikaa päiväkodin siivoamiseen. Tiedän, ettei lapsiperheellä ole aikaa rajattomasti, vaikka mulla ei niitä lapsia vielä olekaan.

Tää on vaan mun näkemys steinerpäiväkodista, sitähän ap kyseli, ei tartte hermostua.

Mun elämässä taas on tärkeää, että lapsi tulee menemään steinerpäiväkotiin ja tulemme tekemään sen mahdolliseksi, vaati se sitten vaikka kuinka paljon aikaa päiväkodin siivoamiseen.

Se onkin hyvä, että olette samaa mieltä puolison kanssa. Meillä ei onnistuisi tuo siivoushomma senkään puoleen, että mies on vielä alkuillasta työssä - eikä todellakaan pitäisi asiaa niin tärkeänä, että rientäisi sen takia kotiin, että minä pääsisin siivoamaan päiväkotia.

Kannattaa kysellä vanhemmilta kokemuksia. Ajatuksena steinerpäiväkoti on ihana, käytännön toteutus saattaa kompuroida. Tai sitten ei.

Kodinomaisuus ja se, että ohjaajien esimerkki on kasvatusmetodi, on hienoa. Mutta se, että päiväkodin toimintaan joutuu itse mukaan, voi olla joillekin liikaa. Yleensä kannatusyhdistys ylläpitää toimintaa ja on vastuussa sekä kiinteistöstä, että työnantajan velvoitteista. Ja jos lapsensa haluaa ko. päiväkotiin, oletetaan, että itse kuulut kannatusyhdistykseen ja toimit siinä aktiivisesti.

Kannattaa pitää mielessä, että steinerpäiväkodit ovat kuten mitkä tahansa muutkin yksityiset päiväkodit. Käy tutustumassa paikkaan ja henkilökuntaan, kysele mukana olevilta ihmisiltä. Mieti, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja selvitä, miten ne on huomioitu.

Montessoripäiväkotikin saattaisi vastata tarpeisiin, jos sellainen vain lähellä on.

Yhteistyössä