mitä mieltä olette? hääasiaa! Olen todella ihmeissäni.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja irina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

irina

Vieras
Veljeni menossa naimisiin. Olisivat menneet jo useita vuosia sitten maistraatissa naimisiin, mutta morsmaikun vanhemmat laittoivat vastaan (koska ovat uskonnollisia) ja halusivat ehdottomasti kirkkohäät. Pariskunta myöntyi ja veljeni liittyi jopa kirkkoon, koska appivanhemmat lupasivat osallistua hääkustannuksiin ja halusivat isot häät. Kaikki tarvittava on nyt tehty ja häät on kuukauden päästä ja nyt appivanhemmat ilmoittivat, että eivät avusta morsiusparia mitenkään eli kaikki jää heidän maksettavakseen. Sanoivat, että eivät olleet varautuneet näin isoihin häihin (itse halusivat juuri isot häät) Morsian on itkenyt silmät päästä ja veljeni miettii nyt sitten millä maksavat kaiken. Lainaa ottavat sitten ilmeisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Voihan ne vieläkin perua.

Näinpä ja menkööt siellä maistraatissa naimisiin.

Mut eikös ne olekin jo naimisissa, siis menny siellä maistraatissa useita vuosia sitten?

Tuossa luki että OLISIVAT menneet, eli eivät sitten mun käsitykseen mukaan mennetkään.

Joo katos vaan, niin lukikin. Mutta vaikka kutsut ois jo lähtenytkin, voi vielä vaikka lähettää peruutuksen kutsutuille.

Tekevät niin kuin itse haluavat.

Minä eroaisin kirkosta ja vaihtaisin häät maistraattiin peruen mahdollisesti varatut pitopalvelut jne, vieraille järjestäisin jotkut pienempimuotoiset pippalot tyyliin nyyttäripiknik tms.

No todella kiva sitten kun kaikki on jo valmiina ja häiden eteen tehty paljon töitä niin alkaa perumaaan. Aivan törkeätä käytöstä morsiammen vanhemmilta. Maksasisivat sitten edes sen mitä alunperin meinasivatkin.

Eihän kirkkohäät yleensä mitään maksa - kuten ei myöskään maistraattivihkiminen - joten sillä ei kai ole väliä missä ko. pari naimisiin menee. Pointti lienee siinä, millä maksetaan vihkimisen jälkeiset juhlat ohjelmineen ja tarjoiluineen.

En voi kuvitellakaan tuollaista tilannetta tapahtuvan omien vanhempien taholta, mutta jos itse olisin samassa tilanteessa niin antaisin vanhemmille vaihtoehdon: joko osallistua kuluihin kuten oli alunperin sovittu tai sitten jättää maksamatta, mutta myös tulematta häihin. Simple as that :/

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minkä verran vanhemmat seurasi budjetin kehitystä vai tuliko loppusumma pienenä yllärinä? Osallistuivatko suunnitteluun?

ei se nyt kauhea yllätys voinut olla kun kaikki 100 sukulaista sinne väkisin piti haalia!

Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Ei kirkossa vihkiminen maksa mitään =)

mutta pitopalvelu, kutsut, bändi, juomat jne...maksaa. Kaikki on jo varattu/hankittu! Äitini eli myös sulhasen äiti pystyy avustamaan jonkun verran.

Ne kaikki voi perua tai muuttaa pienimuotoisemmaksi. Ei ne pitopalvelussa ole ruokianaan vielä tehneet ;)

minkä verran vanhemmat seurasi budjetin kehitystä vai tuliko loppusumma pienenä yllärinä? Osallistuivatko suunnitteluun?

ei se nyt kauhea yllätys voinut olla kun kaikki 100 sukulaista sinne väkisin piti haalia!

mutta sadallekin voi hyvin erihintaiset häät järkätä. budjetti voi olla jotakin tai sitten se kertaa kolme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Ei kirkossa vihkiminen maksa mitään =)

Ihanko totta :o? Kiitos tietoiskusta...

Jotenkin tuntui tuon ongelma pyörivän "kalliiden kirkkohäiden" ja "edullisten maistraattihäiden välillä".

Meillä vanhemmat osallistuivat ruokakustannuksiin ja olivat myös aktiivisesti suunnittelemassa häitä.

mutta sadallekin voi hyvin erihintaiset häät järkätä. budjetti voi olla jotakin tai sitten se kertaa kolme.

niin voi ja tiedän, että heillä on ne kalliit, erittäin kalliit häät, mutta appivanhemmat halusivat kunnon häät ja maistraatissa ei saanut mennä naimisiin jne. ottaisivat sitten vastuuta.

Yhteistyössä