Mitä mieltä olette ihmisestä joka ei suostu koskaan puhumaan pahaa kenestäkään selän takana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Eikä myöskään suostu kuuntelemaan kun muista puhutaan pahaa selän takana. Ja jos kohtaa ko. toimintaa, joko itseensä tai muihin kohdistuvaa, sanoo asianomaiselle suoraan mitä mieltä on moisesta kaksinaamaisuudesta? Siis tarkoitan ihmisiä jotka esittävät ystävällistä edessäpäin, mutta puhuvat pahaa selän takana.

Minä olen tämä joka ei tätä siedä yhtään, ja juuri eilen töissä avauduin eräälle jonka kuulin puhuvan toisesta pahaa.

Pa*kanjauhaminen selän takana on mielestäni suurta k*sipäisyyttä, enkä siedä sitä yhtään. Jos joku on niin raukka ettei uskalla sanoa suoraan asianomaiselle, pitäköön suunsa kokonaan kiinni.

Tuolla asenteella ja toimintatavalla olen joutunut muutamissa yhteisöissä pahasti paitsioon.
"Kun sun kanssa ei voi puhua mitään". Niin, jos kaikki mitä puhutaan on panettelua, niin jätetään puhumatta.

No sehän on nykyään ihan perus settiä, että puhutaan ristiin ihmisistä.. Tuskimpa kukaan voi väittä ettei itse olisi koskaan sitä tehnyt. :whistle: Itelläni kyllä niin että enpä mene ihmisestä puhumaan, jos en pysty tälle ihmiselle itselleen sitä sanomaan.

Olet kyllä ihan oikeessa tuon suorapuheisuuden suhteen. Onhan se huvittavaa kun itsestään kuulee jotain ja kun päättää kysyä asiasta, niin ihan perushan se on että "en minä oo mitään susta puhunu." :laugh:

Mikä lasketaan "pahaa puhumiseksi", en itsekään tykkää jos muita haukutaan selän takana... mutta sitten taas jos henkilö a haluaa purkaa mieltänsä liittyen henkilöön b, niin kyllähän ystävän tulisi kuunnella.

En kyllä lähtisi muiden väliseen keskusteluun puuttumaan, koskee se mitä tahansa, aina voi poistua paikalta jos muiden puheet ei miellytä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Olet varmaan aika harvinainen laatuasi :) Etkä varmaan mitenkään suosiossa esim. siellä työpaikalla?

Toisaalta kunnioitettavaa, mutta toisaalta joskus on tilanteita jolloin pitää päästää höyryjä vaikka sille työkaverille. En minäkään tykkää kaksinaamaisuudesta, mutta joskus tiettyjä asioita ei vaan voi sanoa suoraan (etenkin siellä työpaikalla jos yrittää jonkinlaiset välit säilyttää).

• Tykkää
Reactions: Millenia
Pidän suoraselkäisenä ja oikeudenmukaisena ihmisenä. Itsekään en lähde koskaan tuohon paskanjauhamiskuoroon mukaan, enkä sitä ala kuuntelemaan, poistun yleensä paikalta vedoten keskustelun tasoon. Eikä minulla ole koskaan ollut puutetta ystävistä, eikä minua ole ajettu mihinkään sosiaaliseen paitsioon. Miksi kukaan haluaa olla osallisena yhteisössä jossa puhutaan pahaa toisista? Muunlaisiakin sosiaalisia ympyröitä löytyy kun etsii, ei tuollaisissa paskaringeissä tarvitse olla mukana vain koska "on pakko".

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Kunnioitan ihmistä joka pystyy tuohon! Onneksi meitä on moneen junaan menijöitä, reilua on sanoa suoraan asianomaiselle, mutta joskus se jurputus on myös terapiaa, "ilmanpuhdistus" ei aina kuitenkaan paranna "ilmanlaatua", mutta oma olo helpottuu kun saa sanoa asiasta vaikkakin sitten selän takana. Sanon kyllä myös suoraankin, mutta jupisen paljon jopa ihan itseksenikin, en aina tarvitse siihen edes toista osapuolta kuuntelemaan. En puhu pahaa, mutta mietin ja pohdin kyllä muiden asioita heti kun omat propleemat on käsitelty yksin tai porukassa.

Lähinnä tylsänä. Onneksi en ole sellasten kans tekemisissä. Musta saa puhua jos joku haluaa mut mäkin saan puhua kenestä haluan. Eikä ne puheet aina pahojakaan ole, lähinnä ihmetellään ja analysoidaan, mutta en pidä sitä paskanpuhumisena. Mut juoruilu on kivaa :D

[QUOTE="Lissu";25814651]Mikä lasketaan "pahaa puhumiseksi", en itsekään tykkää jos muita haukutaan selän takana... mutta sitten taas jos henkilö a haluaa purkaa mieltänsä liittyen henkilöön b, niin kyllähän ystävän tulisi kuunnella.

En kyllä lähtisi muiden väliseen keskusteluun puuttumaan, koskee se mitä tahansa, aina voi poistua paikalta jos muiden puheet ei miellytä.[/QUOTE]

Minulle pahan puhuminen selän takana on juuri tuota haukkumista, mollaamista ja naureskelua. Samalla tietty ollaan tälle kyseiselle ihmiselle naamakkain ystäviä.

Kyllä minäkin joskus avaudun ystävilleni, mutta en minä toisia ihmisiä hauku tai mollaa, enkä muutenkaan mitään arkaluontoista jaarittele mitä en voisin kyseiselle ihmiselle suoraan sanoa.

Ensimmäinen asia joka tuli mieleen kyseenlaisesta ihmisestä..
"Onko sellaisia?!"

Mun on vaikea uskoa,että olisi olemassa yhtäkään ihmistä joka ei IKINÄ elämänsä aikana sanoisi toisesta ( ei paikalla olevasta ) ihmisestä pahaa asiaa..

Olen ollut tuollainen kanssa, mutta olen myöhemmin tajunut, että se johtuu sekä psyykkisistä ongelmista että neurologisesta poikkeavuudesta. Tavallinen ihminen osaa seilata elämässä vähän hienovaraisemmin.

[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";25814655]Olet varmaan aika harvinainen laatuasi :) Etkä varmaan mitenkään suosiossa esim. siellä työpaikalla?

Toisaalta kunnioitettavaa, mutta toisaalta joskus on tilanteita jolloin pitää päästää höyryjä vaikka sille työkaverille. En minäkään tykkää kaksinaamaisuudesta, mutta joskus tiettyjä asioita ei vaan voi sanoa suoraan (etenkin siellä työpaikalla jos yrittää jonkinlaiset välit säilyttää).[/QUOTE]

Miten niin en ole suosiossa, jos en puhu pahaa muista selän takana, enkä sitä siedä muiltakaan? Eilen juuri ihan asiallisesti keskustelin naisen kanssa joka oli haukkunut minua selän takana vaikka esittää ystävällistä.

Taidat itse kuulua kaksinaamaisiin...

Jotenkin vaikea kuvitella että sellainen ihminen tekisi aloitusta aiheesta keskustelupalstalla.

Seläntakana puhumista tai juoruilua ei ehkä pidä jatkaa ja on tilanteita joissa siihen on syytä puuttua, mutta myös tilanteita joihin puuttumalla saa itse aikaan enemmän pahaa kuin hyvää.

Pidän suoraselkäisenä ja oikeudenmukaisena ihmisenä. Itsekään en lähde koskaan tuohon paskanjauhamiskuoroon mukaan, enkä sitä ala kuuntelemaan, poistun yleensä paikalta vedoten keskustelun tasoon. Eikä minulla ole koskaan ollut puutetta ystävistä, eikä minua ole ajettu mihinkään sosiaaliseen paitsioon. Miksi kukaan haluaa olla osallisena yhteisössä jossa puhutaan pahaa toisista? Muunlaisiakin sosiaalisia ympyröitä löytyy kun etsii, ei tuollaisissa paskaringeissä tarvitse olla mukana vain koska "on pakko".

Kiitos sinulle. Olen kaikesta kanssasi täysin samaa mieltä. Onneksi mulla on aika pieni työyhteisö, siis lähin. Muualta kuuluu vaan joskus soraääniä, onneksi ei usein.

Hei ap, minä olen samanlainen friikki joka pitää periaatetta, ettei puhu ihmisistä asioita, joita ei kykenisi ilmaisemaan myös päin heidän naamaansa. Ja mitenkö tämä vaikuttaa asemaani sosiaalisissa piireissä? Oikeastaan en itse erityisemmin puutu siihen, mitä muut puhuvat toisista. Näin ollen minä olen usein juurikin se neutraali tyyppi, josta tykätään, joka tulee toimeen kaikkien kanssa ja jolle avaudutaan joka hemmetin asiasta. Kuittailen kuulemani jollain tavalla ja thats it, en jää tekemään siitä numeroa. Toki myös valikoin tyypit, keihin itse luotan eli jos joku puhuu minulle pahaa ihmisestä, jolle esittää ystävää, niin en missään nimessä itse luota siihen tyyppiin, sillä hänhän voi puhua minusta aivan samalla tavalla toisille.

Kaikille ei vaan VOI sanoa päin naamaa edes asiasta ja asiallisesti.

Sellaisista pitää sitten selän takana puhua. Tai olla hiljaa, mutta hiljaa oleminen ei ole useinkaan järin fiksua - kyllä ihmisen pitää saada tunteensa purettua.

Mä tunnen ihmisiä, joilla on suunnaton tarve laverrella mulle muiden ihmisten asioita. Jopa sellaisia, jotka tiedän kerrotun luottamuksellisesti. Näille ihmisille en todellakaan kerro mitään omia asioitani, koska tiedän, että he levittelevät asiani kaikille muille tutuilleen. Yhden kerran olen keskeyttänyt puheen ja huomauttanut asiasta suoraan, kun mulle alettiin kertomaan asiaa, joka kuului kertojan työn velvoittaman salassapidon piiriin. Sanoin ihan suoraan, että hänen olisi parempi pitää kiinni salassapitovelvollisuudestaan.

Jos kuulen jonkun porukan puhuvan jotain jonkun selän takana, niin en yleensä siihen asiaan puutu. Ellei se joku satu olemaan henkilö, jonka tunnen. Jos kuuntelijana olen vain minä, käännän yleensä keskustelun johonkin muuhun aiheeseen. Poikkeuksena sellaiset ystäväni, jotka tarvitsevat jonkun kuuntelijan purnatakseen paskasta ukostaan tai kiittämättömistä teineistään. Silloin ajattelen, että sen ihmisen pitää vaan saada päästää vähän höyryjä ulos.

Joku epäili, että luottamuksen arvoiset ihmiset olisivat yksinäisiä. Noh, mä en ainakaan ole. Itse asiassa mä jopa uskon, että luottamuksellisuuteni on juuri yksi merkittävä tekijä, miksi mulla on paljon ystäviä. Joissain tapauksissa jopa se kaikista merkittävin.

Minäkin olen pienessä työyhteisössä, ja on todella tärkeää itselle, että voi joskus purkaa tuntojaan ns. selän takana. Jos jokin asia meni omasta mielestä typerästi tai joku "ei vaan tajuu", niin saatan purkaa tuohtumustani tämän jonkun selän takana. Koska jos menisin sanomaan ko. henkilölle, että "hei, sä et vaan tajuu", niin se ei johtaisi mihinkään. Ei myöskään se, että pitäisin sisälläni kaikki harmistukseni.

Ehkä vähän hölmösti kärjistetty esimerkki, mutta työyhteisössäkin on hyvä olla ihmisiä joille voi purkaa ns. sosiaalisia traumojaan. Kaikkien kanssa ei voi eikä tarvitse tulla toimeen samantasoisesti.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä