Muistaakseni aloitin tän ketjun kesäkuussa ja kuuklailin tänään asiasta "ongelmissani" niin ajattelin jatkaa sit tästä kun tuli tämä ketjukin hakutuloksensa...
Tilanne edelleen sama tai oikeestaa vakiintunu siihen, että joka ilta liinaan saadaan nukahtaa + ja siirto sänkyyn ja tissi suuhun. Eli aika projekti iltaisin

yöllä herää syömään mutta nukahtaa kuitenkin tissille ja yökukkumiset satunnaisia,eli harvoin..
TOIVE ois että kun sais edes tuon liina vaihees pois, että nukahtais vain tissille!!! Ei vissiin tarvii edes haaveilla, että sais vauvan vain laitettua yksin nukahtamaan...ONKO semmoisia vauvoja oikeesti jotka vaan yksin nukahtaa?
Aika-ajoin kokeilen, että josko vaan päästään pelkällä tissillä unille ja se onnistuu vaan jos vauva on huutanut sylissä itsensä niin väsyksi että simahtaa tissille.
Väsyneenä kun hieroskelee silmiä klo 20 ja haukottelee on turha yrittää tissillä unille kun syö vaan mahansa täyteen ja silmä luppasee mutta jokakerta alkaa sitten itku jota ei saa rauhottumaan. Sitten kun laittaa liinaan niin johan uni tulee ja 20min päästä voi siirtää sänkyyn+tissille.
Tuntuu että olen niiiiiin syvällä suossa. Neuvola täti jo kehoitteli että omaan sänkyyn ja kun alkaa itkee niin rauhoitellaan että muuten saahan aika kauan kantaa!!!
Eli ehotteli ikäänkuin unikoulua...??? Lueskelin sitten netistä...ja törmäsin" tracy hogg: opi kuuntelemaan vauvaasi "-oppeihin että noin nuorta eli 3,5kk saisi ooettaa nukahtaa itsekseen niin että laskee sänkyyn ja kun huuto alkaa, nostaa syliin rauhoittumiseen asti ja laskee samalla sekunnilla takas kun rauhottuu ja sitten syliin kun huuto alkaa uudestaan ja tätä sitten se sata toistoo kunnes vauva jää sänkyyn ja tällä pitäis vauvan oppia rauhottumaan yksin ajassa x.
Mutta ei tuo edes rauhotu iltaitkuissa siinä kun nostaa ylös vaan liikettä pitää olla. Uskon että huutaa itsensä tainnoksiin ennen kuin rauhottuu. En ole vielä kokeillut. Mutta miten muuten on tässä itkuja ollu niin pelkkä syliin nosto ei auta vaan tarvii heijausta. Huuto menee nopeasti rääkyväksi missä ei ole mitään rajaa. Ei tee ainakaan äitille hyvää.
Mitään kipuja ei pitäisi olla ja tuttia ei huoli.
Ongelmaksi siis koen tuon iltarumban, että pitää kannella uneen ja vielä tissi suuhun. Ois edes vaan jompikumpi. Olen yrittänyt tarkkailla väsymerkkejä, että ei mee yliväsyn puolelle ennen kuin yrittää saada tissillä sänkyyn mutta sitten ei ole ainakaan tarpeeksi väsynyt tissille nukahtamaan. Ja yliväsy tarkoittaa jo että sitä on edeltäny jo joku tovi kitinää joka menee itkuksi jos ei hytkytetä jollain tavalla.
Miten tämä voi muka muuttua? Ja monet äitit pohtii ja miettii miten sais tissiltä vierotettua ja minä mietin ja rukoilen että kun edes tissille nukahtais, ja jo valmiiksi pohdin että miten tulevaisuudessa saan sitten pois tissiltäkin.
Ja anoppikin syyllistää, tai siis minä vaan otan sen niin, että itse olen vauvan ruohon opettanut. No niin kai olen, mutta jos en liinaan nukuta ensin niin sitten se on itkua pari tuntia kunnes on riittävän väsynyt tissille. Ja tuo pari tuntia itkua on sellaista väsyitkua, että mikään ei ole hyvin.paitsi liinassa.
Okei, periaatteessa mikäa tässä vauva liinaan, saadaan hiljaiseksi, siirto sänkyyn ja tissi suuhun, kun on nukahtanut kunnolla hipsin pois huoneesta. Tähän menee se 1,5 h noin per ilta. Kantamiseen väsyy vähän paikat ja se vähän rassaa.
Tuo "unikoulu" houkuttas pitää, mutta tiedän että pitäis olla päättäväinen ja viedä loppuun se minkä aloittaa mutta tuntuu että vauvalla löytyy luonnetta kanssa. Ja ei noin pientä raaskisi huudattaa edes sylissä, kun alahuuli vääntyy alaspäin, kyyneleet virtaa ja itku on lohdutonta.
Kaiken tämän purkautumisen jälkeen mietin vain että jos edelleen jatkat samalla kaavalla niin miten siihen tulee muutosta.. Kun tuntuu että nyt ois liikaa vauvalle jättää yht äkkiä sekä liinaan että tissille nukahtaninen pois. Ja muka omaan sänkyyn.
Olen vähän ressaantunut tästä ja ennen kaikkea tulevaisuuden kannalta vaikka nyt jaksaa ihan ok.