Mitä mieltä olette, onko vauvan totuttamista, jos antaa aina nukahtaa vaunuun jos muu ei auta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppiiko vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppiiko vauva

Vieras
Niin, mitäs mieltä olette, kokemuksen kautta, että jos vauva nukahtaa parhaiten vaunuun tai liinaan, ja näitä aina tarjoaa ilta kitinän aikaan, niin onko se karhunpalvelus itselle, että antaa vauvan nukahtaa liinaan AINA josta siirtää sänkyyn? Vai pitäisikö hytkytellä 4 tuntia pienen kitinän kanssa ja yrittää viedä tissin kanssa sänkyyn ja muita kommervenkkejä? Vähän typerä kysymys tämä kylläkin..

Ymmärsiköhän kukaan mitä hain.

Vauva on nyt 2 kk, ja parhaiten nukahtaa illalla tai muulloinkin liinaan tai vaunuun. Viime yönä sitten ekan kerran herättiin niin ettei nukahtanutkaan uudestaan syötön jälkeen kun vasta kun kieputin liinan ympärille ja tarvottiin käytävää... tuli vaan siinä yön pikkutunneilla mieleen että minäkö tämän olen saanut aikaan..

Jos lapsi kohtuullisesti nukahtaa monella eri tavalla, niin helpottaahan se arkea. Mutta jos ei, niin... minä menisin vauvan kanssa siitä mistä aita on matalin. Mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa kannattaa arvailla vain tiettyyn rajaan asti, ja lapsi kyllä oppii asioita myöhemminkin vaikka häntä ei vauvaiässä opettaisi "ihmisten tavoille" (esim. nukahtamaan ja nukkumaan yksin, olemaan ilman imetystä, jäämään hoitoon jne.) ;)

Vauvan ja taaperon elämä on vaiheita vaiheiden perään. Minä nukutin lapsen tissille 1-vuotiaaksi asti ja ihan hyvin tuo nykyään nukahtaa ilman imetystä, vaikka imetys jatkuukin. Alle 8kk iässä ei nukkunut missään muualla kuin ihmisessä kiinni (siis sylissä, pitkällään imettäessä tai kantoliinassa), ja 8kk iässä yhtäkkiä tunsikin rattaat turvalliseksi vaihtoehdoksi, ja nukkui pian niissä levollisesti parin tunnin unia. Nelikuisena heräili 45min. välein imetykselle ja olin epätoivoinen ja varma ettei tuo ikinä nuku öitään. Kokeilin vaikka mitä vippaskonsteja josta seurasi vain väsymystä ja kiukkua, kunnes luovutin. Niin vain tuo lapsonen nykyään nukkuu, keskeytyksettä ja omassa sängyssä (joka tosin on kiinni meidän sängyssä) :)

Minun on käsketty alle 6-kuisen vauvan kanssa opettamaan lapsi rattaisiin (huusi kuin teuraalla), totuttamaan autoiluun (kirkui selkä kaarella), noudattamaan "järkeviä syöttövälejä" (se ei ole mun rintojen kapasiteetilla mahdollista jos aikoo imettää), jättämään yksin sänkyyn nukahtamaan jne. Mitään näistä en toteuttanut, koska se tuntui väärältä, ja ihan lapsen oman kypsymisen myötä on sujunut rattaissa olo, autoilu, viiden aterian ruokarytmi (viimeisestä yösyönnistä tosin vieroitin) ja omaan sänkyyn nukahtaminen ilman että on tarvinnut lasta itkettää. Kannustan siis kuuntelemaan sydäntä ja olemaan maalailematta piruja seinille :) Pikkuvauvan kanssa ei ole kyse tavoista vaan tarpeista, kuuntele lasta (ja tietysti myös omaa jaksamistasi tässä hetkessä).

Ai niin, ja 2kk iässä moni vauva on itkuisimmillaan ja "vaativimmillaan", ja monesti siitä eteen päin helpottuu osin itsestään. Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: jenttu
Niin, mitäs mieltä olette, kokemuksen kautta, että jos vauva nukahtaa parhaiten vaunuun tai liinaan, ja näitä aina tarjoaa ilta kitinän aikaan, niin onko se karhunpalvelus itselle, että antaa vauvan nukahtaa liinaan AINA josta siirtää sänkyyn? Vai pitäisikö hytkytellä 4 tuntia pienen kitinän kanssa ja yrittää viedä tissin kanssa sänkyyn ja muita kommervenkkejä? Vähän typerä kysymys tämä kylläkin..

Ymmärsiköhän kukaan mitä hain.

Vauva on nyt 2 kk, ja parhaiten nukahtaa illalla tai muulloinkin liinaan tai vaunuun. Viime yönä sitten ekan kerran herättiin niin ettei nukahtanutkaan uudestaan syötön jälkeen kun vasta kun kieputin liinan ympärille ja tarvottiin käytävää... tuli vaan siinä yön pikkutunneilla mieleen että minäkö tämän olen saanut aikaan..

se on ihan sama miten ja minne nukutat vauvan... kuhan se on turvallista vauvalle...

ei se kouluiässä enään vaunui vaadi! :D

• Tykkää
Reactions: jenttu
Minä tekisin niin, kuin on sujuvinta. Itse roikutin esikoista ensimmäiset kolme kuukautta kantoliinassa ja "kaikki" varoittelivat, että joudun kantamaan vielä murrosiässäkin lasta liinassa. Enpä vaan joutunut, vaan alkoi nukkua muuallakin päiväunia. Seuraava kauhistus oli, kun pinnasänkyyn tottuneen vauvan väliaikaisesti otin viereen nukkumaan, kun tuntui siinä vaiheessa helpoimmalta. Yhtä helppoa oli siirtää vauva takaisin pinnasänkyyn sit lopulta. Yritän tällä jaarituksella vaan sanoa, että ole armollinen itsellesi ja tee niinkuin on juuri nyt helpointa. Mun vauva kylläkin oli vain päivät liinassa ja yöt nätisti sängyssä. Alusta saakka lykkäsin illalla omaan sänkyynsä, jossa tassuttelin uneen.

Mua varoiteltiin myös, kun vauva nukahti aina syliin röyhtäytyksen aikana tai liikkuviin vaunuihin. Mä en jaksanut välittää, olin niin väsynyt. Eli annoin nukahtaa syliin. Ja hyvin on myöhemmin nukahtanut omaan sänkyynsä. Nyt 10 kk jää iltaisin unilelu kainalossa makoilemaan ja nukahtaa itse, viereen tarvitsee jäädä joskus harvoin kun on kipeä tai muuten huono ilta ollut.

Nukutat siinä mikä tuntuu vauvasta hyvältä ja turvalliselta, kuukauden päästä nukkumarituaalit voivat olla jo aivan toiset.

Meillä molemmat lapset nukahtaneet ekan 6kk syliin rinnalle, nukkuneet vieressä esikoinen 11kk ja kuopus 1v10kk ikään. Nyt molemmat nukkuvat omissa sängyissään, joskin tilanpuutteen vuoksi meidän makkarissa.

Meillä kuopus nukkui elämänsä ensimmäiset 10kk yönsä vaan ja ainoastaan tissi suussa. Hiukan kauhulla ajattelin mitä siitäkin tulee ja ihmiset uhkaili etten ikinä pääse imettämises eroon. Ajattelin kuitenkin, että jos joka tapauksessa "huudattaisin" lasta teen sen mielummin kun tämä on vanhempi ja kun en enää jaksa.
No lapsi oppi ihan itse nukkumaan yönsä ja vieläpä ilman mitään vieroituksia.

Samoin mulle yksi kaveri sanoi kun meidän esikoinen ollessaan 3v tuli usein yöllä meidän sänkyyn, että lapsi ei ikinä lopeta sitä jos annan periksi. Tuota vaihetta kesti n. 3kk jonka jälkeen on taas tyytyväisenä nukkunut omassa sängyssään, tietäen että jos tarvetta tulee on vanhemmat lähellä.

Onko vauvalla vatsavaivoja, jos kitisee iltaisin paljonkin? Kantoliina on hyvä siinä, vauva on pystyasennossa, ja siksi vatsavaivat eivät satu yhtä paljon.
Jatkaisin kantoliinassa nukuttamista illalla, (ehkä yölläkin hätätapauksessa) mutta kuukauden parin sisällä yrittäisin päästä siitä eroon.
Nukuttaminen tissi suussa on kaikkein helpoin vaihtoehto, ja toimi meillä hienosti siihen 1 vuoden ikään saakka (perhepeti)! Vaunuihin en totuttaisi sisällä nukkumaan, ainoastaan päiväunilla. Muuten vauvalla voi mennä vuorokaudenajat sekaisin kun hän kasvaa isommaksi. Päivällä vaunuihin, yöllä omaan sänkyyn(tai perhepetiin). Vähitellen vauva oppii vuorokausirytmin, nythän hän on vielä tosi pieni, joten käyttäisin mitä tahansa keinoa nukuttamiseen mikä toimii. Jotkut vauvat ovat herkkiä, ja vaikeita saada nukahtamaan.
Parin kuukauden sisällä voit alkaa tehdä selkeät iltarutiinit joka ilta, jotka tuovat vauvalle turvaa; rauhoittava kylpy, hieronta, tms, sitten makuuhuoneeseen nukkumaan. Rutiinit auttavat kummasti! Mitä pienempänä rutiinit alkavat, sitä helpompaa arki tulee olemaan. Tiedät milloin vauva nukkuu nokosia (sekin tietenkin vaihtelee iän mukaan), ja tiedät milloin vauva laitetaan iltaunille. Itse suosin aikaista iltanukkumista, koska vauvani oli aamuvirkku. Iltaitkemiset loppuvat monesti 3-4kk iässä, joten tsemppiä jaksamiseen! Jos unien kanssa tulee oikeita ongelmia, suosittelen kirjaa Pehmeästi Untenmaille(?),en muista tarkkaa nimeä, mutta erittäin hyvä kirja!

Kiitos ihanat kannustuksesta/synnin päästöstä.

Vatsavaivoja on jonkunverran ollutkin, ja vyöhyketerapiaa ollaan siihen kokeiltu, mutta ei nyt enää kurkkusuorana huutele (kop kop).

Itsellä oli toiset vaunut sisällä nukkumista varten sekä parvekekäyttöön. Usein vaunu on mukava. Se on pieni ja yläviistossa asennossa. Yläviisto asento helpottaa refluksia. Sänkyyn voi laittaa pääpuoleen pari kirjaa patjan alle saman efektin luomiseksi. Äplaatikko on pieni ja turvallinen. Nukkukaa ihan millä lailla vaan, kunhan nukutte. T. Yks pärekopassa itse vauvana nukkunut :-)

Muistaakseni aloitin tän ketjun kesäkuussa ja kuuklailin tänään asiasta "ongelmissani" niin ajattelin jatkaa sit tästä kun tuli tämä ketjukin hakutuloksensa...

Tilanne edelleen sama tai oikeestaa vakiintunu siihen, että joka ilta liinaan saadaan nukahtaa + ja siirto sänkyyn ja tissi suuhun. Eli aika projekti iltaisin :( yöllä herää syömään mutta nukahtaa kuitenkin tissille ja yökukkumiset satunnaisia,eli harvoin..

TOIVE ois että kun sais edes tuon liina vaihees pois, että nukahtais vain tissille!!! Ei vissiin tarvii edes haaveilla, että sais vauvan vain laitettua yksin nukahtamaan...ONKO semmoisia vauvoja oikeesti jotka vaan yksin nukahtaa?

Aika-ajoin kokeilen, että josko vaan päästään pelkällä tissillä unille ja se onnistuu vaan jos vauva on huutanut sylissä itsensä niin väsyksi että simahtaa tissille.

Väsyneenä kun hieroskelee silmiä klo 20 ja haukottelee on turha yrittää tissillä unille kun syö vaan mahansa täyteen ja silmä luppasee mutta jokakerta alkaa sitten itku jota ei saa rauhottumaan. Sitten kun laittaa liinaan niin johan uni tulee ja 20min päästä voi siirtää sänkyyn+tissille.

Tuntuu että olen niiiiiin syvällä suossa. Neuvola täti jo kehoitteli että omaan sänkyyn ja kun alkaa itkee niin rauhoitellaan että muuten saahan aika kauan kantaa!!!
Eli ehotteli ikäänkuin unikoulua...??? Lueskelin sitten netistä...ja törmäsin" tracy hogg: opi kuuntelemaan vauvaasi "-oppeihin että noin nuorta eli 3,5kk saisi ooettaa nukahtaa itsekseen niin että laskee sänkyyn ja kun huuto alkaa, nostaa syliin rauhoittumiseen asti ja laskee samalla sekunnilla takas kun rauhottuu ja sitten syliin kun huuto alkaa uudestaan ja tätä sitten se sata toistoo kunnes vauva jää sänkyyn ja tällä pitäis vauvan oppia rauhottumaan yksin ajassa x.

Mutta ei tuo edes rauhotu iltaitkuissa siinä kun nostaa ylös vaan liikettä pitää olla. Uskon että huutaa itsensä tainnoksiin ennen kuin rauhottuu. En ole vielä kokeillut. Mutta miten muuten on tässä itkuja ollu niin pelkkä syliin nosto ei auta vaan tarvii heijausta. Huuto menee nopeasti rääkyväksi missä ei ole mitään rajaa. Ei tee ainakaan äitille hyvää.

Mitään kipuja ei pitäisi olla ja tuttia ei huoli.

Ongelmaksi siis koen tuon iltarumban, että pitää kannella uneen ja vielä tissi suuhun. Ois edes vaan jompikumpi. Olen yrittänyt tarkkailla väsymerkkejä, että ei mee yliväsyn puolelle ennen kuin yrittää saada tissillä sänkyyn mutta sitten ei ole ainakaan tarpeeksi väsynyt tissille nukahtamaan. Ja yliväsy tarkoittaa jo että sitä on edeltäny jo joku tovi kitinää joka menee itkuksi jos ei hytkytetä jollain tavalla.

Miten tämä voi muka muuttua? Ja monet äitit pohtii ja miettii miten sais tissiltä vierotettua ja minä mietin ja rukoilen että kun edes tissille nukahtais, ja jo valmiiksi pohdin että miten tulevaisuudessa saan sitten pois tissiltäkin.

Ja anoppikin syyllistää, tai siis minä vaan otan sen niin, että itse olen vauvan ruohon opettanut. No niin kai olen, mutta jos en liinaan nukuta ensin niin sitten se on itkua pari tuntia kunnes on riittävän väsynyt tissille. Ja tuo pari tuntia itkua on sellaista väsyitkua, että mikään ei ole hyvin.paitsi liinassa.

Okei, periaatteessa mikäa tässä vauva liinaan, saadaan hiljaiseksi, siirto sänkyyn ja tissi suuhun, kun on nukahtanut kunnolla hipsin pois huoneesta. Tähän menee se 1,5 h noin per ilta. Kantamiseen väsyy vähän paikat ja se vähän rassaa.

Tuo "unikoulu" houkuttas pitää, mutta tiedän että pitäis olla päättäväinen ja viedä loppuun se minkä aloittaa mutta tuntuu että vauvalla löytyy luonnetta kanssa. Ja ei noin pientä raaskisi huudattaa edes sylissä, kun alahuuli vääntyy alaspäin, kyyneleet virtaa ja itku on lohdutonta.

Kaiken tämän purkautumisen jälkeen mietin vain että jos edelleen jatkat samalla kaavalla niin miten siihen tulee muutosta.. Kun tuntuu että nyt ois liikaa vauvalle jättää yht äkkiä sekä liinaan että tissille nukahtaninen pois. Ja muka omaan sänkyyn.

Olen vähän ressaantunut tästä ja ennen kaikkea tulevaisuuden kannalta vaikka nyt jaksaa ihan ok.

Yhteistyössä