Mitä mieltä olette siitä, että opettaja pakottaa 2.luokkalaisen syömään kouluruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä poika juuri aloittanut 2.luokan uudessa koulussa...tämä nirsousongelma on jatkunut pitkään, mutta edellisessä koulussa olimme asiasta opettajan kanssa samalla aaltopituudella, eikä minkäänlainen pakottaminen tullut kyseeseen, koska terveydenhoitajan mielestäkin se olisi vain pahentanut tilannetta. Lapsi syö kuitenkin kotona, vaikkakin annokset on pieniä mutta niitä syödään suht usein. Esim. tarvittaessa syö 2 lämmintä ateriaa koulun jälkeen, jos ei ole koulussa syönyt kunnolla.

Kerroin asiasta uudelle opettajalle, mutta nyt kuitenkin oli pakottanut syömään...itkettänyt lasta ja pakottanut vaikka oli kyökkinyt ruokaa ja uhkaillut että laskee kymmeneen ja jos ei syö niin lappaa lisää ruokaa lautaselle. Lapsi oli kuitenkin maistanut, mutta ei sitten ollut tykännyt.

Sitä mieltä toki olen ja lapsellekin olen sanonut, että maistaa ja ottaa vaikka vaan sen verran ruokaa esim. haarukallisen/lusikallisen...syö sitten leipää lisäksi.

Ja viestiä on opettajalle lähtenyt wilmaan.

Ei saa pakottaa! Sillä tekee syömisestä vieläkin isomman ongelman ja lapsi alkaa pelätä kouluruokailuja.

Itse muistan vieläkin melkein 30 vuoden takaa kun opettaja pakotti syömään lautasen tyhjäksi ja kyökkien ja oksennusta pidätellen sen tein. Aivan kamalaa!

• Tykkää
Reactions: termospullo
no sitä juuri pelkään, etten kohta poikaa saa sinne kouluun enää menemään, nyt jo sanoi että onneksi on v-loppu ja että hän ei enää sinne kouluun mene...ehtinyt 4 päivää sitä käydä. Kävi 1.luokkaa pienemmässä kivassa koulussa...jossa ei ollut minkäänlaista pakottamista. Koulu lakkautettiin, kun kaupunki säästää ja lakkautti pienempiä kouluja..joutui siis menemään 2.luokalle tähän isoon kouluun. Nyt sitten tämä ruokahomma ja voin sanoa, että tilanne stressaa äitiä yhtä paljon kuin lasta.

ap

No jos tuo meininki jatkuu niin johtajaopelle/reksille valitus.

Jos vanhemmat ovat niin urveloita, että antavata lapselle kotona parempia ruokia ja useita aterioita koulupäivän jälkeen, ettei tämä söisi koulussa, on hyvä että joku ulkopuolinen yrittää vaikuttaa asiaan. On kyllä kamalaa että lapsesta kasvatetaan nirso typerys.

• Tykkää
Reactions: Nuri
Tuo 2-luokkalainen näköjään vedättää vanhempiaan 6-0.

Ruoka-ajat silloin kun muut syövät, ja samaa ruokaa kuin muut syövät. Lasta ei tule rohkaista nirsoilemaan antamalla hänelle ruokaa useammin kuin muille, eikä myöskään tarjota vain sellaista ruokaa, mistä lapsi pitää, vaan opettaa syömään kaikenlaista ruokaa. Kyllä lapsi sitten syö, kun tulee oikeasti nälkä.

Ja ei kannata uskoa ihan kaikkia satuja, mitä tuo teitä vedättävä lapsi kertoilee. Ei tuollaista enää nykypäivänä tapahdu. Kukaan opettaja ei uskalla tuollaista enää tehdä, kun häiriköivään oppilaaseen koskemisestakin jo joutuu raastupaan.

Helsingin keskuskeittiön ruoat ainakin olivat todella hyviä. Muistan syöneeni niitä lapsena mielelläni, ja ihmettelin aina näitä huonotapaisia nirsoilijoita, joita meidänkin luokallamme oli.

Meillä poika juuri aloittanut 2.luokan uudessa koulussa...tämä nirsousongelma on jatkunut pitkään, mutta edellisessä koulussa olimme asiasta opettajan kanssa samalla aaltopituudella, eikä minkäänlainen pakottaminen tullut kyseeseen, koska terveydenhoitajan mielestäkin se olisi vain pahentanut tilannetta. Lapsi syö kuitenkin kotona, vaikkakin annokset on pieniä mutta niitä syödään suht usein. Esim. tarvittaessa syö 2 lämmintä ateriaa koulun jälkeen, jos ei ole koulussa syönyt kunnolla.

Kerroin asiasta uudelle opettajalle, mutta nyt kuitenkin oli pakottanut syömään...itkettänyt lasta ja pakottanut vaikka oli kyökkinyt ruokaa ja uhkaillut että laskee kymmeneen ja jos ei syö niin lappaa lisää ruokaa lautaselle. Lapsi oli kuitenkin maistanut, mutta ei sitten ollut tykännyt.

Sitä mieltä toki olen ja lapsellekin olen sanonut, että maistaa ja ottaa vaikka vaan sen verran ruokaa esim. haarukallisen/lusikallisen...syö sitten leipää lisäksi.

Ja viestiä on opettajalle lähtenyt wilmaan.

Mitä ihmettä on kyökkiminen? Sana kyökki tarkoittanee samaa kuin keittiö.

Tarkoittanee sitä oksennusrefleksiä mitä kurkku tekee ilman että sitä pystyy estämään. Se on aika hirveä tunne kun tosissaan yrittää syödä ihan salonkikelpoisesti ja kohteliaasti, mutta sitten joku maku tai koostumus aiheuttaa tuollaisen.
Eikös se ole yökkimistä?

Mutta joo, itse olen kanssa joutunut tuollaisen touhun uhriksi sekä päiväkodissa että ala-asteella, kuten myös kotona. Nyt aikuisena olen entistä nirsompi, ja yrjö lentää välittömästi jos joudun jotain inhoamaani ruokaa maistamaan. Kaikki ovat ymmärtäneet kun olen vieraassa paikassa sanonut etten voi syödä tarjottua ruokaa koska mulla on lapsuudesta niin pahoja traumoja ruoan suhteen. Ymmärtäväiset ihmiset kuitenkin pitävät epäkohteliaampana pöytään nanosekunnissa oksentamista kuin kohteliasta kieltäytymistä.

Tuo 2-luokkalainen näköjään vedättää vanhempiaan 6-0.

Ruoka-ajat silloin kun muut syövät, ja samaa ruokaa kuin muut syövät. Lasta ei tule rohkaista nirsoilemaan antamalla hänelle ruokaa useammin kuin muille, eikä myöskään tarjota vain sellaista ruokaa, mistä lapsi pitää, vaan opettaa syömään kaikenlaista ruokaa. Kyllä lapsi sitten syö, kun tulee oikeasti nälkä.

Ja ei kannata uskoa ihan kaikkia satuja, mitä tuo teitä vedättävä lapsi kertoilee. Ei tuollaista enää nykypäivänä tapahdu. Kukaan opettaja ei uskalla tuollaista enää tehdä, kun häiriköivään oppilaaseen koskemisestakin jo joutuu raastupaan.

Kyllä tänäpäivänäkin tapahtuu paljon p*skaa kouluissa, itse olen vasta 22v. Ja omalla yläasteellani opettaja kävi käsiksi oppilaisiin ja kukaan ei puuttunut.

no sitä juuri pelkään, etten kohta poikaa saa sinne kouluun enää menemään, nyt jo sanoi että onneksi on v-loppu ja että hän ei enää sinne kouluun mene...ehtinyt 4 päivää sitä käydä. Kävi 1.luokkaa pienemmässä kivassa koulussa...jossa ei ollut minkäänlaista pakottamista. Koulu lakkautettiin, kun kaupunki säästää ja lakkautti pienempiä kouluja..joutui siis menemään 2.luokalle tähän isoon kouluun. Nyt sitten tämä ruokahomma ja voin sanoa, että tilanne stressaa äitiä yhtä paljon kuin lasta.

ap
Kuulostaa siltä, että lapsi on tottunut liikaa siihen, että kun narisee ja vetoaa äidin tunteisiin, saa tahtonsa läpi asiassa kuin asiassa. Oikeasti kannattaisi ottaa vähän ryhdikkäämpi ote kasvatukseen, jos haluat lapsesi joskus pärjäävän elämässä.

Äärimmäisen törkeää, ammattitaidotonta ja tyhmää käytöstä opettajalta. Saattaisin itse ottaa yhteyttä jopa rehtoriin. Tiukasti ottaisin ainakin opettajan kanssa asian puheeksi.

Vinkkinä tuohon ruokailuun. Älä tarjoa lapselle ruokaa muulloin, kuin silloin, kun ruoka aika on. Meillä myös poika, joka meni nyt 2. luokalle. On ollut huono syömään pitkään. Lähes aina sanoo, että en tykkää ja en syö. Nyt kesällä otin tavaksi, että söimme lounaan hieman myöhemmin ja jätimme välipalan välistä kokonaan ja sitten taas päivällinen hieman aiemmin. Ja toimi!! Pojalla ehti tulla aina kunnon nälkä ja oppi syömään ruokaa, mitä tarjottiin. Hänellä ollut tapana täyttää vatsansa aamu-ja iltapalalla sekä välipalalla. Tietysti nyt kun koulu alkoi, täytyy varmaan se välipalakin antaa, mutta silloin ei syödä paljon!!

Ruokien välillä ei saa missään tapauksessa tarjota yhtään mitään, ei edes purukuminpalaa!

Kuulostaa siltä, että lapsi on tottunut liikaa siihen, että kun narisee ja vetoaa äidin tunteisiin, saa tahtonsa läpi asiassa kuin asiassa. Oikeasti kannattaisi ottaa vähän ryhdikkäämpi ote kasvatukseen, jos haluat lapsesi joskus pärjäävän elämässä.

No mene sinä siitä! Tässä oli kyse tyhmän opettajan tyhmästä käytöksestä! Voi olla, että lapsi on saanut tahtonsa läpi ja vedättää vanhempiaan, mutta se ei ollut tämän ketjun pointti. Jos lapsi yökkää, niin kyllä on sadistinen opettaja, kun vielä sen jälkeen pakottaa syömään.

Ap, itsepä olet lapsesi nirsoksi opettanut, ja nyt lapsi joutuu kärsimään hölmön kasvattajansa mokista.
Sanot lapselle, että koulussa syödään sen verran kuin opettaja käskee, ja kotona ei tipu ruokaa ennen kuin illalla, joten kouluruoalla on pärjättävä. Selität lapselle myös, ettei nirsoilu ole hyväksyttävää, etkä aio tukea enää tuollaista huonoa käytöstä.

Jos ei auta, vie lapsi kuukaudeksi sellaiseen maahan, jossa on nälänhätää, elämään paikallisten kanssa ja syömään samaa ruokaa kuin paikalliset, ja homma on sillä selvä. Tuon jälkeen lapsesi ei ikinä enää kehtaa nirsoilla ruoan kanssa, sen verran pysähdyttävä kokemus nälänhädän näkeminen on.

Ap, itsepä olet lapsesi nirsoksi opettanut, ja nyt lapsi joutuu kärsimään hölmön kasvattajansa mokista.
Sanot lapselle, että koulussa syödään sen verran kuin opettaja käskee, ja kotona ei tipu ruokaa ennen kuin illalla, joten kouluruoalla on pärjättävä. Selität lapselle myös, ettei nirsoilu ole hyväksyttävää, etkä aio tukea enää tuollaista huonoa käytöstä.

Höpön höpö!!! Ei ole opettajan tehtävä tuolla tavalla "opettaa" lasta syömään. Tuolla tyylillä oppii vain sen, että opettajaan ei voi turvautua, eikä luottaa. Opettaja on pelottava ja kouluun ei ole kiva mennä. Sinä ilmeisesti pakottaisit ITKEVÄN, VIERAAN lapsen syömään vielä senkin jälkeen, kun on yökännyt ruokaansa. Mikäs sairas ihminen se sinäkin olet? Tutkituta pääsi.

Sitä mieltä olen minäkin, että lapsi oppinut siihen, että sitä ruokaa ei tarvitse syödä, mitä tarjotaan, koska kuitenkin saa jotain parempaa. Tuo opettajan temppu oli vain äärimmäisen epäammattimainen!