Mitä mieltä olette siitä, että opettaja pakottaa 2.luokkalaisen syömään kouluruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietysti kaikkea en lukenut, mutta tässä mielipiteitäni.

Jos lapsi ei syö, hän voi olla tiedostamaton tiedolle että hän on allerginen ruoka-aineelle. Tiedän tapauksia kun on pakotettu ja houkuteltu syömään 3-vuotiaasta kaikkia erilaisia kaloja ja lopputulos 8v hyvin vakava kala-allergia.

Toiseksi, kyllä se kouluruoka on useissa kouluissa hyvin epämääräistä, hintahan on usein alle 1 e annos. Jos lapsi syö normaaliruokaa, paras on antaa hänen olla oma itsensä. Nyt on jo aivan liikaa väsyneitä ja lihavia lapsia.
Syötän jo neljännen polven vauveleita, omat lapseni lihoivat 16v alkaen, mutta saatiin homma katkaistua yhteen epäonnistumiseen.

Minä luin kaikki :) Tämä kommenttisi oli ensimäinen joka vastasi omia ajatuksiani ja ainoana lisäyksenä laittaisin kaikkien tarjottujen ruokien maistamisen. Pieni teelusikallinen riittää, ei yhtään enempää. Lapsi kyllä oppii aikanaan ja kaikki ei aikuisenakaan saa kesäkeittoa alas.

Olen vahvasti sitä mieltä, että kakoen opettajatkin osaa kouluruuasta syö. Koulujen tarjottavissa on suuria eroja, joten nirsoilu ei ole välttämättä perusteetonta.

Ja minkäs teet nirsolle lapselle, jos iskä on hyvä kokki ;)

Ensin lähdetään siitä tapakasvatuksesta et tarjottava ruoka ei koskaan ole pahaa tai yököttävää.

Ei pidä viljellä lapselle ajatusta et kaikki on pahaa.

Tärkeintä on viesti minkä vanhemmat antavat lapselle. Joo maista vaan, kotona saat parempaa. Tässä mennään metsään.

• Tykkää
Reactions: päätön
Minun lapseni on aloittamassa koulun ensi syksynä. Opettajalle on jo lähtenyt tieto, että lasta ei saa missään tapauksessa pakottaa syömään jotain ruokaa jos tämä ei halua.

Lapsella on kielellinen erityisvaikeus, diagnosoitu 6-vuotiaana. Hänellä on ko.diagnoosiin liittyvä sensomotorinen syömisvaikeus. Kouluun on viety foniatrin lausunto asiasta, siinä lukee myös että lasta ei saa pakottaa maistamaan. Jos niin tehdään, lapsi yleensä oksentaa samantien.

Lapsi maistaa koko ajan reippaasti uusia makuja, ja on iloinen kun on löytänyt uuden ruuan josta tykkää. Vähän aikaa sitten esim. innostui omenoista, kun ennen pystyi syömään vain banaania ja smoothieita, hevishotteja ja täysin sileitä marjakeittoja.

Jos lapsella olisi jokin sairaus/diagnoosi tästä asiasta, ravaamista ravintoterapeuteilla jne., niin ap varmaan olisi sen maininnut. Samaten jos ongelma olisi vain muutaman ruuan kanssa. Mutta jos ruokavalio on niin rajattu, ettei pysty koulussa mitään syömään, niin kyllä vikaa voi lähteä etsimään vanhemmista. Opettaja ei saa pakottaa, mutta lasten suusta tulee kyllä sen verran väritettyä totuutta, että jos tämä pakottaminen pohjautuu vain pojan kertomukseen, niin suhtautuisin kyllä aika varauksella siihen. Ehkä opettaja on esim. vähän kovemmin asiasta sanonut ja poika tottunut tuollaiseen voivotteluun, niin voihan se tuntua kovalta.

Toi pakottaminen on nykyään laitonta.Maistaa täytyy periaatteella mennään päiväkodissakin,siihenkään EI saa pakottaa ja syödä ei tarvitse.Yhteyttä rehtoriin.T:Lastenhoitaja
Jos ei parane niin koulunvaihto tai lapsi kotiin siksi aikaa,kun asia järjestyy,yhteydenotto kouluhallitukseen sopii myös.Tämän jälkeen sopii koulullekin kaikki..

Meidän lapsia ei saa pakottaa syömään päiväkodissa eikä koulussa. Piste. Ei ole opettajan asia syökö lapsi vai ei. Se on vanhempien ja lapsen välinen asia.

Jos kuulisin että lastani pakotetaan syömään, tekisin heti valituksen rehtorille ja vaatisin asian käsittelyä välittömästi niin että olisin itse paikalla.

Pakottaa ei saa, huolimatta siitä että jollain lapsella on opettajan mielestä liian hyvät herkut kotona.

Jokaisen lapsen velvollisuus on maistaa. Mutta pakottaa ei saa

Mikä helvetin velvollisuus? Tungetko väkisin ruuan lapsen suuhun, jos ei maista itse? Pistää vihaksi tällaiset, että ruuasta tehdään joku pakko. Kyllä ne lapset oppii aikuisena jos on oppiakseen. Ja vaikka söisi mitä käsketään, voi aikuisena siirtyä pelkkään. Pitsaan. Terveisin alasteella kouluruokailusta kärsinyt, joka voi hyvin, aivot toimii, raskaaksi olen tullut helposti ja nykyään syön monipuolisesti. Ainoastaan joistain ruoista on edelleen kammo pakottamisen takia. Koulussa istuin vaikka koko välitunnin maistamatta. Oksensin maistamisestakin, joten en pystynyt monia ruokia edes maistamaan. Koulun kanssa sovittiin, että itse päätän syönkö, maistanko vai en. Leipä ja salaatti tosin maistui aina.

Ruotsissa ei muuten valvota lapsen ruokailua edes ala-asteella ja syöminen on vapaaehtoista.

Jos lapsella olisi jokin sairaus/diagnoosi tästä asiasta, ravaamista ravintoterapeuteilla jne., niin ap varmaan olisi sen maininnut. Samaten jos ongelma olisi vain muutaman ruuan kanssa. Mutta jos ruokavalio on niin rajattu, ettei pysty koulussa mitään syömään, niin kyllä vikaa voi lähteä etsimään vanhemmista. Opettaja ei saa pakottaa, mutta lasten suusta tulee kyllä sen verran väritettyä totuutta, että jos tämä pakottaminen pohjautuu vain pojan kertomukseen, niin suhtautuisin kyllä aika varauksella siihen. Ehkä opettaja on esim. vähän kovemmin asiasta sanonut ja poika tottunut tuollaiseen voivotteluun, niin voihan se tuntua kovalta.

Niin minunkim vamhempiani syytettiin aluksi siitä, etten pysty syömään kouluruokaa, mutta koska olin perheen ainut ongelmasyöjä, lopetettiin vanhempieni syyttely. Syyksi itse osaan sanoa todennäköisesti sen, että jo ennen kouluikää veljeni muistitti usein, miten koulussa on sitten aina syötävä myös pahaa ruokaa ja tietysti se, että se pakottaminen alkoi jo toisena päivänä. Usein pääsin pois ruokailusta vasta kun olin niin järkyttynyt, että itkin. Vanhempani opettivat monipuoliseen, terveelliseen ruokavalioon, mutta oksennustauti laukaisi nirsouden. Olen myös kuullut, että suun tuntoaistin herkkyys saattaa vaikuttaa. Toiset maistavat ruuat vahvemmin kuin toiset.

Tietääkseni opettajilla ei ole oikeutta "ruokaetuun", jos eivät valvo lasten syömistä niiden pöydässä. Olisiko vielä voimassa se pykälä, mutta jokuhan siitäkin saa sulan hattuunsa;-)

Ei opettajilla mitään ruokaetua ole, vaikka syövätkin lasten pöydässä. Lapseni opettaja maksaa lounaansa itse ja syö omien oppilaidensa kanssa. Eikä siellä onneksi ketään pakoteta syömään.

Ehkä pakottaminen on liian vahvasti ilmaistu MUTTA miten lapset jaksavat ilman ruokaa koko pitkän päivän? Ei kaikilla ole vanhemmat ruuan kanssa odottamassa kotona kun villekallejessica tulee koulusta kotiin kahden korvilla.

Itse ainakin olen todella kärttyinen nälkäisenä... miten opettajat jaksavat? saavat NÄLKÄISET lapset motivoitua oppimaan ja ottamaan osaa??

Eihän se kouluruoka alacarte ruokaa ole mutta kyllä sillä nälkä siirtyy.

Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei ruokailuvelvollisuutta. Kouluruokailu on täysin vapaaehtoista, eikä kukaan voi siihen pakottaa.
Ainahan on niitäkin, jotka suorittavat velvollisuuden muualla, kotona tai ...? Mutta ei niistä puhuta. Eipä tuo kovin hankala olisi järjestää vaikkapa iltakouluna:-)
Oottehan katsoneet tämän ohjelman?
Siksi vaan, ettei se leipä aina ole hyvä ateriankorvike... Mut voi olla parempi kuin se kouluruoka, jossa on muuntogeenisiä aineksia, maissia ja soijaa. Niistä kun tulee kipeäksi terveet aikuisetkin!