Mitä mieltä olette tällaisesta miehestä? Pitkä kirjoitus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Hyvä mies. Jota rakastan paljon.

Mutta; uhkailee erolla joka käänteessä.

Olemme olleet yhdessä vajaa pari vuotta ja tämän aikana olen saanut kuulla erouhkailuja ei vain riitojen vaan tavallisten kinojenkin yhteydessä pari- kolmekymmentä kertaa. Olipa kiistan aloittaja minä tai hän. Sillä ei ole merkitystä. En ole ikinä pettänyt, romanttiseen luonteeseeni ei sellainen ikinä luonnistuisi, vakavia ongelmia ei ole.

Kun tulee kina tai riita, mies saa sen poikki huutamalla "Nyt riitti, nyt tuli ero!" tai "häivy tämä on ero" jne, jne. Tällä tavalla mies saa riidan poikki kun itse ällistyneenä ja itkien alan kysellä ja selvittää. Saattaa sanoa tämän vaikka riita koskisi jotain pohjaanpalaneita perunoita tai muuta yhtä triviaalia asiaa.

On vannonut ja on luvannut ettei enää sitä sano, sanoo silti, uudelleen ja uudelleen. Näen painajaisia miehestä. Viime riidan jälkeen olen nähnyt unta että mies lyö minua (ei löisi mutta alitajuntani kai kääntää asian tämän minulle näin).

Viime riita tuli siitä kun (meillä ei ole lapsia, emme asu yhdessä vaikka vietämme kuitenkin joka yön toistemme luona) lauantai-iltana söimme tekemääni ruokaa ja joimme.
Mies oli juonut kolmasosan viskipullosta ja itse 2/3 viinipullosta. Istuin koneella ja mies puuhaili joidenkin tavaroidensa parissa. Oli mukavaa kunnes jostain syystä mies halusi alkaa puhumaan uskonnosta ja sanoi jotain ikävänsävyistä. Mies tietää että aatteeni ovat hippimäiset kun mies itse on lähes ateisti joten ajatuksemme eivät kohtaa. Ehdotin ihan neutraalisti että puhutaan huomenna kun olemme selvinpäin, itsekin olin aika humalassa.

Tämä ei käynyt missään nimessä, mies yritti provosoida minua puhumaan sanomalla että olin säälittävä ja ylimielinen.

Itse sanoin pariin kertaan etten halua riidellä kun näin mihin tilanne oli kehittymässä ja jatkoin koneella oloa. Mies nappaisi koneesta virrat pois edestäni ja kertoi taas miten kertakaikkisen säälittävä olin. Silloin minulla napsahti, otin mieheltä tupakan ja olin matkalla parvekkeelle rauhoittumaan. Mies ilkeili jotain tupakoidensa maistumisesta minulle kuitenkin. Parvekkeelle mennessäni puuskahdin että olet kyllä sairas mies. Tästä mies napsahti täysin, "Se on ero" Se on ero! Se on ero nyt!!! Kyllä on ero jos sairaaksi sanotaan!!"

En yöllä alkanut mihinkään lähtemään vaikka mies ilkeili minkä kerkesi. Itse perinteisesti itkin ja olin hiljaa sanottuani jälleen kerran miten mies erouhkailuillaan tuhoaa itsetuntoni.

Perinteisesti tässä tilanteessa olisin alkanut anelemaan että anteeksi kun sanoin sinua sairaaksi ja anteeksi kun olen näin hankala ja anteeksi, tottakai koska vain voidaan puhua vaikka kännissäkin jne.

Sitten mies ehkä itse pahoittelisi erouhkaustaan ja lupaisi ettei enää ikinä sanoisi niin... Nyt en sanonut mitään. Seuraavana päivänä mies oikein odotti että olisin aloittanut aneluni. Puhui minulle ja viittasi itseensä sanoilla sairas mies... "Sairas mies menee nyt tupakalle..." jne ja kehtasi vielä kysyä isälliseen tyyliin; "No, eikö sinulla ole sanottavaa?" Mutta en anellut. Sanoin vain että kunnioitan erohaluasi ja lähdin omaan kotiin.

Tuli syyllistävä viesti puhelimeen ja vielä pahoittelut erouhkauksesta. Sanoin haluavani vielä kerran yrittää suhdetta. Erouhkailujen ulkopuolella suhde on hyvä. Mies vastasi syyllistämällä kovasti mutta armollisesti hyväksymällä tarjoukseni.

Onko tällaisessa mitään järkeä? Millaiselta tämä kuulostaa ulkopuolisen korvaan? Erouhkailuja on pari kuukaudessa tai ainakin yksi kerta. Oli parin kk tauko kun mies tsemppasi mutta ne alkoivat taas. Ollaan kohta kolmekymppisiä molemmat. Rakastan ja olen muutenkin kauan yrittävää lajia. Onko aika lopettää yrittäminen?

Ei kyllä hyvältä kuulosta, sinuna etsisin itselleni kunnon miehen. Jokin ongelma tuntuu miehellä olevan, kenties heikko itsetunto, jos aina erolla uhkailee mitättömissäkin asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Onko aika lopettää yrittäminen?

On aika - nyt se on helpointa, valitettavasti. Väkivaltaisuus alkaakin yleensä vasta kun olet raskaana - itse koin olevani jo ansassa siinä vaiheessa, sillä periaatteisiini ja unelmiini ei tietenkään kuulunut rikkinäinen perhe. Eikä minunkaan miehestäni olisi uskonut, mutta jälkikäteen katsottuna merkit heikosta itseluottamuksesta olivat selvät. Ja siltä se valitettavasti kuulostaa Sinunkin tapauksessasi.

Eli klassiseen palstatyyliin: JÄTÄ SE SIKA! Ennen kuin on myöhäistä.

mietin, mistä mies on keksinyt käyttää tuota 'se on ero' lausetta. Aika erikoisesti käyttää sitä ja erittäin usein ja ilman oikeaa aietta erota. Onkohan saanut lapsena mallin jostain, tiedätkö? Toimit oikein tässä viimeisessä tapauksessa, et anellutkaan takaisin mitä mies jostain syystä odottaa. Jos vielä uhkaa erolla niin toimi samoin, ota todesta ja lähde pois äläkä mene takaisin jollei mies muutu ja selvitä itselleen mikä häntä oikein vaivaa.

.. ihan kuin mun suusta tulleelta tekstiltä. Mun tilanne on silleen erilainen vielä, että meillä on lapsia ja ollaan naimisissa. Mies uhkailee erolla harva se riita, ja kun ne riidat ei ole mistään kotoisin edes. On myöntänytkin sen että tolla tyylillä saa mut hiljaiseksi kun ei jaksa kuunnella?? Vaikka yrittäisin ehkä joko puolustaa kantaani tai itseäni. Sen jälkeen on monesti kuin ei mtn olisi tapahtunut. Mä en vaan voi unohtaa, menee maku kaikesta pitkäksi aikaa ja sit se mun "matalapaine" onkin syy uuteen riitaan ja eroon eroon eroon... Toisessa käänteessä ylistää mua ja vannoo rakkauttaan. Ja joo; katuu puheitaan. Olen vissiin ihan dille kun kans kuuntelen tommosta... voi kurjuus. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei kyllä hyvältä kuulosta, sinuna etsisin itselleni kunnon miehen. Jokin ongelma tuntuu miehellä olevan, kenties heikko itsetunto, jos aina erolla uhkailee mitättömissäkin asioissa.

Peesaan. Ei kuulosta kyllä millääm tavalla ihanalta!

Mä oon kuvitellu mussa olevan sen kaiken vian ja yrittänyt olla sitten sanomatta mihinkään aina mitään. Mut meillä kun toi tilanne tulee päällensä aina sekunnin sadasosassa, etten kerkeä edes tajuamaan mitä tapahtui. Ja sit se ilkeily kun iskee vaan luuria korvaan kun yritän soittaa ja kysyä mitä tapahtu ja mitä tapahtuu: eroaako se ja jättää meidät.... epävarmuus on tosi inhottavaa ja alistavaa...

Anteeksi suora vastaus, mutta mielipiteitähän halusit - ällöttävä ukko! :O Olisiko noiden erouhkausten taustalla ihan vain kontrollinhalu - haluaa saada sinut anelemaan itseään takaisin? En katselisi enkä kuuntelisi tuollaista käytöstä, riidellä voi ja pitääkin, mutta sen verran pitää toista ihmistä ja parisuhdettaan kunnioittaa ettei jatkuvasti vajoa tuolle tasolle.

Se on ero, se on ero... Voi hyvää päivää, en jaksaisi moista. Olisin varmaan sanonut ennen kuin ukko ehtii, että "se on ero." Mitenkähän suu menisi.

Tollaisille sairas mies menee tupakalle- jutuille nauraisin. Saattaisin laulaa takavuosien hitin "sairasvääns, sairasvääns, everybody knows that sairasvääns..." tilannetta keventämään. Huh huh, miten jaksat???

hyvä, että mies pitää sua tollai pihdissään ja vallassaan.Entä kun sille ei enää pelkkä erouhkailu riitä, tuleeko nyrkit avuksi alistamaan. Kerää kimpsus ja kamssus ja nauti vapaudestas. Jääköön mies aneleen ja lehdelle soitteleen.

Harvinaisen yksimielistä porukkaa ja liityn jatkoksi. Ei hyvältä kuullosta. Mieleen tulee kontrolloinnin/alistamisen halua ja/tai pohjattoman heikko itsetunto.
Onko mies mustasukkainen?
Unesi kertoo todella paljon, joko se on symbolinen (alitajuntasi kertoo että mies lyö sinua henkisesti sanoillaan/käyttäytymisellään ) Tai sitten alitajuntasi kertoo sinulle että mies vain odottaa "syytä" lyödäkseen sinua.
Mieti tuollainen riita, vaikka viimekertainen ja nyt et alakaan itkeä vaan päästelet suustasi ajatukset miehestä sanot häntä esim. keskenkasvuiseksi ääliöksi tai todella sairaaksi idiootiksi tms. Mitä mies tekee? entä jos vielä tönäiset häntä edestäsi pois jotta pääset kulkemaan? Tai käsket häntä tukkimaan turpansa että et aio kuunnella enää sanaakaa älyvapaata haukkumistasi?
Itse uskon että alitajuntasi varoittaa sinua miehen agressiivisuudesta :(

Ja vielä lisäyksenä että ruumiillinen väkivalta alkaa monesti vasta sitten kun olet "hänen verkossaan" kiinni tukevasti. esim. raskauden aikana/lapsen synnyttyä.
Tai kun hän on saanut itsetuntosi tuhottua niin että uskot sinussa olevan kaiken vian, että jos olisit erilainen niin hän ei käyttäytyisi noin. Jos olisit jättänyt ne sanat sanomatta niin hän ei olisi lyönyt. jne jne.

Mulla oli IHAN samanlainen mies, sai mut hämilleen joka ikinen kerta kun tuli joku riita sillä, että uhkasi erolla.. Mä sitten hyvittelin ja pyytelin anteeksi..

No homma loppui siihen kun aloin suoraansanottuna kettuilemaan siitä erosta höpöttämisestä, saatoin sanoa esim. sellaisessa tilanteessa kun valittiin vaikka päivän ruokaa teatraalisesti että "Se on nyt sit varmaan ero, voi ei,nyt se on kyllä ero..." Ja noita toistelin vähän joka käänteessä, myös silloin kun esim. oltiin miehen kavereiden kanssa.

Mies tietty nolostui tästä, muutamat kerrat vielä uhkaili erolla joissain tilanteissa ja käänsin nekin ihan vitseiksi ja pelleilyiksi, siis nolasin miestä ja niin tuo lopetti... Eipä ole viimeiseen 7 vuoteen kertaakaan sanonut mitään eroon viittaavaa... ;)

erolla uhkaileva mies.. se on nyt vähän loppunut kun vastaan siihen että jaaha, lähde sitten.. mies yleensä siis lähtee ajelemaan tms ajattelemaan ja ennen aina laitoin viestiä, soitin anelin, pyysin anteeksi vaikkei ollutkaan mun vika tai aloittama riita tai mitään.. nykyään jos uhkaa erolla ja lähtee sanon tosiaan että lähde, mä en sille sitten mitään voi.. mies lähtee, mä en ota mitään yhteyttä, menee hiukan aikaa, kun alkaa tulemaan katumisviestejä ja anteeksi pyyntöjä. Ollaan tästä asiasta monesti juteltu, hän sanoo ettei voi sille mitään, mutta kun suuttuu ensimmäiseksi ajattelee että haluaa erota.. sanoo sen johtuvan siitä että exä on hänet jättänyt ja hän pelkää jätetyksi tulemista, siksi haluaa olla "se eka" kun sanoo niin.. kuulostaa hölmöltä, tiedän, mutta mies ei ole mikään kakara enää ja tiedän etten saa sitä asiaa pois kitketyksi, mutta helpotti kun tajusin ettei hän tarkoita sitä.. ja siinä vaiheessa kun joskus ehkä oikeasti haluaa sen eron, sitten ottaa.. olen niin lopen kyllästynyt jo siihen ero uhkailuun että en jaksa ajatella koko asiaa.. mutta hän ei pysty mua enää pompottelemaan asialla.. vähentynyt se on tässä ajanmyötä mutta tosiaan vieläkin sitä kuulee välillä..
Mä muuten myös oon hänelle usein kuittailut että : ota ihmeessä ero tai onko nyt taas ero edessä.. että ehkä siksikin on vähentynyt..

meillä asiat oli pitkään päin persettä ja kun mies ei suostunut puhumaan niin suutuksissani sanoin pari kertaa että erotaan sitten. outoa, että pelkästään tuo "erotaan"-sana on niin kamala? meillä ainakin mies käyttäytyi tosi epäkypsästi ja loukkaavasti välittämättä mun tunteista. toki on lapsellista ja tyhmää turvautua "uhkaukseen", mutta esim. omassa tilanteessa se sai vihdoin miehen puhumaan.

Yhteistyössä