Mitä mieltä tälläisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsillamme on kaksi mummolaa, mikä sinänsä on ihan hieno juttu. Molempien isovanhempien luona käydään säännöllisesti. Toisessa mummolassa on lapsia varten hankittu yhtä sun toista. On leluja ja muita varusteita. Lapsille on omat lautaset ja ruokailuvälineet yms. Toisessa mummolassa taas ei ole juuri mitään. Pari vanhaa lelua, nekin saatu jostain, ei vartavasten meidän lapsille hankittuja. Ei mitään astioita tms. 2-vuotiaalle oli viimeksi katettu ruokapöytään pitkä aikuisten haarukka ja vaihtoehdoksi pikkulusikka. Kotona hän on tottunut syömään lasten haarukalla. Joka kerta pelkään, että lapset vahingossa tiputtaa ne hienot lautaset. Toinen mummo kun on hankkinut muoviset astiat meidän lapsille. Otamme omat varusteet mukaan useinmiten, ei siinä mitään. Tuntuu vaan niin hassulta, että pitää raahata kaiken muun tavaran (varavaatteet jne) lisäksi lapsille vielä lelut ja ruokailuvälineetkin. En oleta, et joka kyläpaikassa on huomioitu meidän lapset, mutta mummola on mielestäni eri asia.

Rahasta ei voi olla kiinni, joten ilmeisesti ei vaan kiinnosta hankkia lapsenlapsille mitään. Parit haarukat ja lastenlautaset ei maksa maltaita. Samoin leluja saa aika halvalla jos haluaa, vaikka kirppikseltä. Värikynät ja piirustuspaperiakin riittäisi. Mutta kun ei niin ei.

En halua ostaa mummolaa varten erityisiä varusteita, jotka jätettäisiin sinne. Enhän ota itsellenikään ruokailuvälineitä mukaan, jos menemme kylään johonkin, joten tuntuu vähän hassulta, kun toinen mummo on hankkinut kaikkea mahdollista ja toinen ei juuri mitään. Väkisin tulee sellainen olo, että sinne toiseen mummolaan odotetaan meitä enemmän kuin sinne toiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
:o :o :headwall: :laugh: Tän on oltava provo oikeesti.

Mitäs provoa tässä on? Ja kyllä, omat vanhempani ovat hankkineet lapsia varten vaikka mitä. En ole koskaan pyytänyt mitään hankkimaan, mutta ovat halunneet itse niin tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
:o :o :headwall: :laugh: Tän on oltava provo oikeesti.

Mitäs provoa tässä on? Ja kyllä, omat vanhempani ovat hankkineet lapsia varten vaikka mitä. En ole koskaan pyytänyt mitään hankkimaan, mutta ovat halunneet itse niin tehdä.

Mulle ei oo koskaan juolahtanut pieneen mieleenikään että isovanhempien pitäisi hankkia kotiinsa lapsille aterimia yms... :whistle:

provo tai ei..niin tuota... no mun äidin ja isän luona on omakotitalo ja niillä erikseen lasten huone jossa sänkyjä, leluja, varavaatteita yms löytyy myös lautaset ja lusikat ja haarukat ja mukit eri-ikäisille ja kokoiselle lapsille, myös pihaleluja yms löytyy...johtuen ehkä siitä että heillä yhteensä 6 lastenlasta... ;)
appivanhempien luona ei taas mitään, ellen itse olisi vienyt leluja ja astioita... pottakin piti itse viedä muutaman kerran mukana ennen kuin hoksasi ostaa sinne oman :whistle: tosin heillä ei muita lapsenlapsia kuin meidän ja pieni kerrostaloasunto...
et suosittelen viemään jotain omia tavaroita ihan suosiolla sinne toisee mummolaan ;)

No millä tavalla sitä välittämistä sitten mitataan? Materialla? Eivätkö lapsenne viihdy tuolla mummolassa mihin hankintoja ei ole tehty? Loppujen lopuksi nuo vanhat lelut ja muut jutut mummolassa voivat lasten mielestä olla kivempia, kuin heille varta vasten hankittu tavarapaljous.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis oikeasti - tuo isovanhempien lastentarvikkeiden hankkiminen omaan kotiinsa on epänormaalia ja toisen mummolan toiminta normaalia

Mitä epänormaalia siinä on jos mummo haluaa ostaa lapselle iloisen värisen muovisen lautasen ja sopivan kokoiset ruokailuvälineet, kun lapsi on kutsuttu sinne ruokapöytään? 2-vuotiaan on pikkasen hankala syödä aikuisen haarukalla ja hän tajuaa kyllä jo, että pikkulusikat on pikkuveljeä varten. Tiedän monia, joilla on mummolassa jopa omat sängyt yms, meillä ei sentää ole kuin vähän leluja ja astioita. mutta ilmeisesti mummo on sitten epänormaali, koska välittää lapsenlapsistaan ja ostaa näille tavaroita.

Meillä on ihan samalla tavalla, mutta en oo edes ajatellut asiaa minään ongelmana. Olisko pitänyt?
Voihan sinne toiseen mummolaan viedä jotain itse jos se on niin tärkeetä.

Meidän pojat pakkaavat tarvittaessa lelu-, peli- ja kirjakassit mukaan ( esim. yökylään) jos on tarvis ja haluavat. Ei ongelmaa siinäkään :)

Tuota noin. Mulla ei ole käynyt pienessä mielessäkään että isovanhempien tarvisi hankkia kotiinsa rekvisiittaa lastenlapsiaan varten. Kyllä mä ostaisin itse, tai vaihtoehtoisesti kuljettaisin mukana. Jos isovanhemat omasta halustaan tahtovat ostaa, niin se on asia erikseen.

Olen joskua ottanut mukaani potan ja miltei aina nokkamukin. Muuten olemme kaikki opetelleet syömään ja olemaan "talossa talon tavoilla". Lapset syövät joko lusikalla tai vanhempi isolla haarukalla. Mieheni vanhemmilla on leluja paljon, oman isäni luokse olen vienyt itse. En todellakaan oleta että he ostaisivat lasten tarvikkeita kotiinsa. Jos jonkin asian katson välttämättömäksi, vien sen itse. Ei siinä mielestäni kuitenkaan mitään väärääkään ole jos haluaa ostella muttei se tee hänestä yhtään parempaa isovanhempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Tuota noin. Mulla ei ole käynyt pienessä mielessäkään että isovanhempien tarvisi hankkia kotiinsa rekvisiittaa lastenlapsiaan varten. Kyllä mä ostaisin itse, tai vaihtoehtoisesti kuljettaisin mukana. Jos isovanhemat omasta halustaan tahtovat ostaa, niin se on asia erikseen.

No näinpä... Ja lapset syövät normaaleilla aterimilla ja jos tarve on niin pöntöllä, ei tarvii pottaakaan ottaa autoon kun lähdetään mummilaan :D

Tota noin, mä oon itse ostanut mummolaan kirpparilta "rönttösvaatteet" millä voi möyrytä pihalla ja navetassakin. (Meillä on neljä lasta) Toista mummolaa meidän lapsilla ei enää ole, sillä miehen vanhemmat ovat kuolleet pari vuotta sitten. Sinne otettiin vaihtovaatteet mukaan. Mummalla oli lapsille omat lautaset ja mukit.

Itse en todellakaan odota, että kyläpaikassamme olisi omat astiastot lapsillemme tai muuta vastaavaa. Mun äiti kattaa arabiaa ihan alle 2-vuotiaallekin... (Ne pysyy pöydälläkin paremmin painonsa takia)
Potta on hankittu, mutta ei muuta.
Mun mielestä on tosi itsekästä vaatia mummolta tai ihan keltä vaan tollasta kohtelua. Antaahan tollainen palvominen varmaan lapselle oudon kuvan itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Itse en todellakaan odota, että kyläpaikassamme olisi omat astiastot lapsillemme tai muuta vastaavaa. Mun äiti kattaa arabiaa ihan alle 2-vuotiaallekin... (Ne pysyy pöydälläkin paremmin painonsa takia)
Potta on hankittu, mutta ei muuta.
Mun mielestä on tosi itsekästä vaatia mummolta tai ihan keltä vaan tollasta kohtelua. Antaahan tollainen palvominen varmaan lapselle oudon kuvan itsestään.

En minäkään oleta, että jokaikisessä kyläpaikassa olisi varusteita lapsille ja otan tietysti omat mukaan. Mutta mummola on vähän eri juttu. Siellä käydään jatkuvasti. Kun meillä kävi säännöllisesti lapsivieraita ennen kun oli omia lapsia, ostin pari muovimukia ja lautasta kahvitarjoiluja varten. Ei se mun mielestä ollut iso juttu, eikä kovin kalliskaan. Oli kiva kattaa lapsille omat astiat ja aikuisille omat.

Lapsillamme on kaksi mummolaa, mikä sinänsä on ihan hieno juttu. Molempien isovanhempien luona käydään säännöllisesti. Toisessa mummolassa on lapsia varten hankittu yhtä sun toista. On leluja ja muita varusteita. Lapsille on omat lautaset ja ruokailuvälineet yms. Toisessa mummolassa taas ei ole juuri mitään. Pari vanhaa lelua, nekin saatu jostain, ei vartavasten meidän lapsille hankittuja. Ei mitään astioita tms. 2-vuotiaalle oli viimeksi katettu ruokapöytään pitkä aikuisten haarukka ja vaihtoehdoksi pikkulusikka. Kotona hän on tottunut syömään lasten haarukalla. Joka kerta pelkään, että lapset vahingossa tiputtaa ne hienot lautaset. Toinen mummo kun on hankkinut muoviset astiat meidän lapsille. Otamme omat varusteet mukaan useinmiten, ei siinä mitään. Tuntuu vaan niin hassulta, että pitää raahata kaiken muun tavaran (varavaatteet jne) lisäksi lapsille vielä lelut ja ruokailuvälineetkin. En oleta, et joka kyläpaikassa on huomioitu meidän lapset, mutta mummola on mielestäni eri asia.

Rahasta ei voi olla kiinni, joten ilmeisesti ei vaan kiinnosta hankkia lapsenlapsille mitään. Parit haarukat ja lastenlautaset ei maksa maltaita. Samoin leluja saa aika halvalla jos haluaa, vaikka kirppikseltä. Värikynät ja piirustuspaperiakin riittäisi. Mutta kun ei niin ei.

En halua ostaa mummolaa varten erityisiä varusteita, jotka jätettäisiin sinne. Enhän ota itsellenikään ruokailuvälineitä mukaan, jos menemme kylään johonkin, joten tuntuu vähän hassulta, kun toinen mummo on hankkinut kaikkea mahdollista ja toinen ei juuri mitään. Väkisin tulee sellainen olo, että sinne toiseen mummolaan odotetaan meitä enemmän kuin sinne toiseen...

No, ensin noista astioista, miksi niitä murehdit? Jos pudottaa niin pudottaa, ei kai se ole sun päänvaiva. Jos kattaa lapselle astiat, pitää varautua siihen että saattaa hajota, vaikka aikuisellakin. Ja eikö se 2v voi yhtä hyvin joskus syödä lusikalla, ei kai se haarukkaa tarvi välttämättä?

Mitä leluihin tulee, ehkä eivät ole tajunneet tai tiedä mitä pitäisi ostaa. Ehkä haluavat että lapset viettävät heidän kanssaan aikaa, ei lelujen.

Vie itse kirpparilta muutama lelu, jos ei siihen talous kaadu.

Mun mielestä teet ison asian olemattomasta, ja he eivät välttämättä edes tajua että mietit tällaista. Oletteko puhuneet asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja hyvällä neuvon:

No, ensin noista astioista, miksi niitä murehdit? Jos pudottaa niin pudottaa, ei kai se ole sun päänvaiva. Jos kattaa lapselle astiat, pitää varautua siihen että saattaa hajota, vaikka aikuisellakin. Ja eikö se 2v voi yhtä hyvin joskus syödä lusikalla, ei kai se haarukkaa tarvi välttämättä?

Mitä leluihin tulee, ehkä eivät ole tajunneet tai tiedä mitä pitäisi ostaa. Ehkä haluavat että lapset viettävät heidän kanssaan aikaa, ei lelujen.

Vie itse kirpparilta muutama lelu, jos ei siihen talous kaadu.

Mun mielestä teet ison asian olemattomasta, ja he eivät välttämättä edes tajua että mietit tällaista. Oletteko puhuneet asiasta?

Ei heidän kanssaan voi keskustella tälläisestä. Enkä tiedä voiko leluja viedä sinne säilytykseen. Enkä olen tosi nuija, kun toivoisin, että toiset isovanhemmat olisivat yhtä innoissaan meidän lapsista ja haluaisivat jotain pikkujuttuja hankkia heille. Rahallisesti ei olisi isosta asiasta kysymys. Kun mennään toiseen mummolaan, niin lapset ryntää ensimmäiseksi leikkimään ja pari vuotias kaivaa puuvärit ja piirustuspaperin esiin ja pyytää isovanhempia mukaan piirtämään. On ihana katsella heidän yhteisiä touhujaan. Toisessa mummolassa ei ole tälläistä. Olen vienyt omia värikyniä yms ja lapsi piirtää minun kanssasi, ei mummon. Ja tämä on nyt vain esimerkki. Mutta jos mummoa ei kiinnosta, niin ei kai sille sitten mitään voi. Ketään ei voi pakottaa.

En oleta, että kukaan ostaa meidän lapsille yhtään mitään, mutta silti tuntuu kivalta kun joku haluaa niin tehdä. Ei pieni lapsi osaa vaatia hienoa ja kallista, kun ei ole siihen kotonakaan tottunut. Pienistä asioista tulisi iso ilo. Mutta antaa olla kun kukaan ei tajunnut mitä tarkoitin.
Ilmeisesti olen mielipiteeni kanssa yksin, koska sain vain haukut päälleni tehdessäni tämän avauksen.

Mulla nyt tuli mieleen vain semmoinen asia, että ihmiset toimivat tässäkin asiassa itsenäisesti ja jokainen oman tapansa ja ajatuksiensa mukaisesti.

Meilläkin on kaksi mummolaa, ja mä olen kyllä erittäin iloinen siitä, että molemmat ovat omanlaisiaan, eivätkä toistensa kopioita. Annan isovanhempien toteuttaa omaa isovanhemmuuttaan omalla tavallaan, enkä patista heitä minkäänlaisiin muotteihin lasten kanssa vietetyn ajan tai hankittujen tavaroiden suhteen.

Yhteistyössä