Mitä mieltä talolainasta? taas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Olen tässä lukenut aikapaljon näitä talojuttuja ja huomannut että ei kaikilla olekaan niin "isoja tuloja" kun ovat rakentaneet tai ostaneet talon.

Meilläkin tietysti tämä sama haave eli omakotitalo.
Mieheni kanssa ollaan tässä välillä sitä mieltä että ostetaan ns. vanha omakotitalo ja toisena päivänä taas ei, kun avaimet käteen talo tänne ja heti kiitos :D !

Miehellä on vakkarityö ja tulot n. 1800e käteen kuussa. Minä itse hoitovapaalla ainakin tämän vuoden loppuun. TYöpaikka ei itsellä ole vielä tiedossa mihn palata.
Luuletteko että saatais asuntolainaa?
Asumme nyt rivariosakkeessa ja Vanhaa lainaa jäljellä n. 100.000.
Tämän myymisestä saisimme voittoa n. 25.000.

Niin ja lainaa tarveis vissiin n. 180.000
Joo, tyhmähän se täältä on kysellä, mutta tiedustelempa kumminkin nyt kun muutkin :whistle: ;)

Meillä tulot suunnilleen samat kuin teillä, vanhaa lainaa hieman vähemmän mutta voittoa saamme tästä suunnilleen saman verran kuin tekin.

Lapsia meillä on neljä ja olen hoitovapaalla, viides lapsi olisi jo erittäin tervetullut
:heart:

Saimme lainalupauksen 180.000 eurolle, tontti (ja mahdollisesti osan rakennusajan asumiskuluista) maksetaan tämän talon myyntivoitolla, emme rakenna pääkaupunkiseudulle.

Tarkoitus siis ensin myydä tämä talo ja muuttaa vuokralle, sitten aletaan rakentamaan.

pankista riippuen tietty mutta me ainakin saadaan laina vaikka mä äitiyslomalla (vakkari työpaikka sh:na muuten) ja mies opiskelija (vuoden sijaisuus tiedossa opettajana). meillä oma KT asunto joka vaikuttaa asiaan tietty. lainaa tullaan ottamaan n. 100 000 kunhan sopiva talo eka löytyisi ;)

Eikös oikeampi lähestymistapa olisi miettiä ja puntaroida, että minkälaiseen lainaan itsellä rahkeet riittää, kuin pohtia kuinka paljon pankki on maksimissaan valmis myöntämään. Itse olemme jokainen kuitenkin lainan maksusta loppukädessä vastuussa. MInusta ei voida ajatella, että pankki olisi jotenkin vastuuton myöntäessään niin ja noin suuria lainoja tällaisilla ja tuollaisilla tuloilla. Kyllähän aikuisten tulee itse funtsia, mihin rahkeet riittää ja mikä on realistista. Pankki tekee bisnestä, mutta itse on jokaisen omasta elämästään ja taloudestaan vastattava. Turha on itkeä, jos liriin joutuu, että pankki ei olisi saanut niin isoa lainaa antaa. Kaikessa on riskinsä. KUinka ison riskin olet valmis kantamaan?

Mulle 100 000 ? on maksimi lainamäärä. Tosin nyt on 70 000 ? ja sekin tuntuu jo suurelta määrältä.Periaate on, että laina täytyy saada siten, että muita takuita ei tarvita kuin korkeintaan valtion takaus. Lainanlyhennyksen jälkeen pitää olla rahaa sen verran että ei tartte ruokakaupassa laskea mitä voidaan tänään syödä, pitää jäädä rahaa myös säästöön tulevia matkoja ja harrastuksia varten. Mielestäni rahaa pitää jäädä siis myös elämiseen, elämme koko ajan elämämme parasta aikaa.
Laulussakin sanotaan, että jos odotat parempaa aikaa odotat seuraavaa elämää. Kannattaa muistaa tämä ennen kuin lainapapereita kirjoitatte. Ihana velkainen unelmatalo ei yksin tuo onnea.
Nyt on rakentaminen kallista ja vanhatkin talot yhtä kalliita. Puukaupasta laudat myyty ennen kuin tavara edes saapunut. Suhdanteet muuttuu ja asenteet myös. Minä elän mieluummin vähän vaatimattomammassa talossa, ei yöunet mene korkojen noustessa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 13:24 vieras kirjoitti:
Mulle 100 000 ? on maksimi lainamäärä. Tosin nyt on 70 000 ? ja sekin tuntuu jo suurelta määrältä.Periaate on, että laina täytyy saada siten, että muita takuita ei tarvita kuin korkeintaan valtion takaus. Lainanlyhennyksen jälkeen pitää olla rahaa sen verran että ei tartte ruokakaupassa laskea mitä voidaan tänään syödä, pitää jäädä rahaa myös säästöön tulevia matkoja ja harrastuksia varten. Mielestäni rahaa pitää jäädä siis myös elämiseen, elämme koko ajan elämämme parasta aikaa.
Laulussakin sanotaan, että jos odotat parempaa aikaa odotat seuraavaa elämää. Kannattaa muistaa tämä ennen kuin lainapapereita kirjoitatte. Ihana velkainen unelmatalo ei yksin tuo onnea.
Nyt on rakentaminen kallista ja vanhatkin talot yhtä kalliita. Puukaupasta laudat myyty ennen kuin tavara edes saapunut. Suhdanteet muuttuu ja asenteet myös. Minä elän mieluummin vähän vaatimattomammassa talossa, ei yöunet mene korkojen noustessa.

Periaatteessa ihan samaa mieltä. Ainut vaan, että jos on vuokrakin 700-800 niin sillä maksaa jo isoa lainaa. Mutta sama on periaate, että säästössä pitää olla itsellä sen verran että muita takauksia ei tarvita. Mutta meillä ei jää hirveästi matkoihin tai elämiseen edes nyt kun asumme vuokra-asunnossa, joten sille vaan ei voi mitään, että asumisen hinta on tällä hetkellä ihan valtava teki niin tai näin. Ainakin jos haluaa töissä käydä, ja asua siellä missä työpaikat. Kyllähän se mielessä käy, että saman elintason saisi jossain syrjäkylässä työttömänä, kun ei ole suuripalkkainen eikä perintöjä ja on asuttava joko vuokralla tai otettava se valtava laina. Eri asia tietysti niille, jotka on ostaneet (ensi)asunnon talon, kun hinnat eivät olleet vielä pilvissä.

Yhteistyössä