Mitä mieltä tämmöisestä kulujen jakamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielenkiintoista, jos sieltä pyramidin alapäästä ei löydy niin heti ruvetaan epäilemään sukupuolta. Ehkä oikeudenmukaisuus ja loogisuus pikemminkin liittyvät pyramidin yläpään ominaisuuksiin, kuin sukupuoleen.

Hyväksikäyttäjiä löytyy sekä miehistä, että naisista. Usein valitettavasti korostunut sukupuoli-identiteetti saa ihmiset toimimaan stereotypioiden mukaan. Sovinistinen mies pistää vaimon kotiorjaksi oman epävarman minuutensa pönkittämiseksi ja naisellinen nainen käyttää miestään taloudellisesti hyväksi korostaakseen naiseuttaan.
Kuinka kukaan voi arvostaa itseään, ellei arvosta kumppaniaan? Mutta valitettavasti useissa parisuhteissa haetaan omaa arvostusta alistamalla toista.

Herra100:

En jaksa lukea vanhoja juttujasi kokonaan, avasin aina uutta ja uutta ruutua ja juttua riitti

:D joten luin osan ja ei kuulostanut kivalta. Vaimosi on siis törsääjä, näin ymmärsin?
No, kunhan kerron mun tarinan niin ymmärrät mikä MUN kannan.

Mä olen kotona lasten kanssa koska meidän kummankin mielestä pientä lasta ei saa hoitoon viedä(syy mm. se mitä näin joskus päikkytyössä ja ihan se, mitä pahaa pienen pois otto äidin luota saattaa tehdä ) . Mies on töissä pienipalkkaisessa työssä.
Mulla ja miehellä on opintolainoja joita yhdessä maksetaan yhteiseltä tililtä johon menee KAIKKI rahat(asumistuki, palkka, kotihoidon tuki, lapsilisät).
Kaikki laskut maksetaan sieltä. Eli kaikki on yhteistä.
Ei törsätä ja shopata kumpikaan eikä harrasteta mitään. Syy: ei ole varaa. Jos joskus jotain pientä ostetaan, niistä hankinnoista jutellaan ensin yhdessä tai ne ostetaan yhdessä.
Jokainen hiuslakkapullo, kuorintavoide ym pieni puhutaan ensin että tarvitsen tuon ja tuon, onko ok.
Minä olen se joka siivoo kodin, hoitaa lapset ym 95%:sti. Mies käy töissä ja tulee puhtaaseen kotiin ruokapöytään suoraan ja melkeinpä nostaa jalat ylös ja relaa sitten. Auttaa jos pyydän mutta paljoa en pyydä koska raskas työ.
Olemme onnellisia ja tyytyväisiä. Jos olisi eri rahat, en ikimaailmassa voisi lyhentää omaa opintolainaani, enkä maksaa puolia kaikesta KOTIHOIDON tuesta. Miksi minun siis pitäisi kärsiä ja joutua maksuvaikeuksiin vain koska minä olen se joka on jäänyt kotio hoitamaan yhteisiä lapsiamme jotka me MOLEMMAT halutaan saada hoidetuksi KOTONA.
Näin :)
Ja JOS joskus mies saa ison bonuksen, saa ison veronpalautuksen tai jotai ylimäärästä, me kumpikin ostetaan itellemme jotain kivaa mutta melko pienellä summalla(tyyliin 20-50e) ja nekin puhutaan ja suunnitellaan ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
Alkuperäinen kirjoittaja huitshapeli:
Mä en vieläkään ymmärrä näitä, jotka elävät perheenä ja omilla rahoilla :ashamed:

Tätä oon minäkin monesti ihmetelly!

:o

YHDYN. Kun lapset kuiteskin yhteisiä, toinen rakastaa toista ja halutaan olla ns. loppu elämä yhdessä(jos kaikki menee hyvin). On aivan kuin tuollaisissa "sun rahat, mun rahat"-perheessä he haluaisivat olla aina valmiina lähtöön jos tulee tarve vaihtaa puolisoa :(.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Kiitoksia vain! Loistavat tulevaisuudennäkymät! Ja tämän oli tarkoitus piristää, niinkö? Toisaalta ainakin se sai vakavasti harkitsemaan että miten tästä jatkaisi eteenpäin jos ei tässä jo harkittu olisi.

Ja noista lapsista ja rahasta. Tosiaan tällä hetkellä todennäköisesti kuvittelevat että äiti mahdollistaa sen mitä on.
Sen ei ollut tosiaankaan tarkoitus lohduttaa vaan herättää sinut miettimään sitä, että ainoastaan sinä itse voit tehdä päätöksen siitä, miten pitkään haluat ja aiot nykyistä menoa jatkaa =) Kannattaa siis miettiä, mitä elämältäsi haluat. Ja mitä tapahtuu, jos jonain päivänä sinä et enää pystykään perheeseen edes tuloja tuomaan. Jääkö vaimosi sinua hoitamaan, lopettaa tuhlailunsa ja pitää huolen siitä, että perheenne selviää niin taloudellisesti kuin henkisestikin? Vai saatko saman kohtalon kuin tuttavaperheeni mies? Sun terveytesi on sun ikiomasi ja sulla on oikeus päättää, tuhoatko sen vai et. Joskus se päätös, että haluaa sittenkin vielä nähdä lastensa rippijuhlat, ylioppilasjuhlat, häät sekä lapsenlapsensa, voi vaatia tekemään kipeitäkin asioita.

Mitä tulee sun lapsiisi, luultavasti hekin elävät siinä harhassa, että teillä on rahaa yllin kyllin. On ihan terveellistäkin tipahtaa siitä maanpinnalle =)

Mä en vieläkään ymmärrä näitä, jotka elävät perheenä ja omilla rahoilla :ashamed:

Sä taidat olla se pienituloisempi. Samoin avioehdosta puhuttaessa aina se köyhempi ihmettelee, eikö toinen rakastakaan, kun vaatii ehdon:)

Alkuperäinen kirjoittaja hhjh:
Sä taidat olla se pienituloisempi. Samoin avioehdosta puhuttaessa aina se köyhempi ihmettelee, eikö toinen rakastakaan, kun vaatii ehdon:)
Mutta yhtä lailla voi ajatella, että se, joka ei avioehtoa halua, ei oikeasti rakasta vaan menee naimisiin rahan takia =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta yhtä lailla voi ajatella, että se, joka ei avioehtoa halua, ei oikeasti rakasta vaan menee naimisiin rahan takia =)

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä viisaammaksi tulee. Ja avioehdosta on silloin hyötyä. Varsinkin jos kyse on uusperheestä ja jo hankitusta omaisuudesta. Miltä sekin tuntuisi, jos olisit ostanut ja maksanut asunnon ennen naimisiin menoa. Sitten puoliso kuolee ja puolison lapset edellisestä liitosta vaativat lakiosaansa asunnostasi?

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Herra100:joten luin osan ja ei kuulostanut kivalta. Vaimosi on siis törsääjä, näin ymmärsin?
Jos joskus jotain pientä ostetaan, niistä hankinnoista jutellaan ensin yhdessä tai ne ostetaan yhdessä.
Jokainen hiuslakkapullo, kuorintavoide ym pieni puhutaan ensin että tarvitsen tuon ja tuon, onko ok.
Minä olen se joka siivoo kodin, hoitaa lapset ym 95%:sti. Mies käy töissä ja tulee puhtaaseen kotiin ruokapöytään suoraan ja melkeinpä nostaa jalat ylös ja relaa sitten. Auttaa jos pyydän mutta paljoa en pyydä koska raskas työ.

Törsääjä ja törsääjä... Mistä sellaisen kuvan muka sai???

Mutta ymmärrän mielipiteesi ja tilanteesi ja olisin aika lailla tyytyväinen jos meilläkin toimittaisiin suurinpiirtein noin.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

YHDYN. Kun lapset kuiteskin yhteisiä, toinen rakastaa toista ja halutaan olla ns. loppu elämä yhdessä(jos kaikki menee hyvin). On aivan kuin tuollaisissa "sun rahat, mun rahat"-perheessä he haluaisivat olla aina valmiina lähtöön jos tulee tarve vaihtaa puolisoa :(.

Noin minäkin ajattelin ennen mutta Siperia opettaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen jokaiselle tapaamalleni nuorelle miehelle lukemasta kaksplussan palstaa ennen kuin harkitsee elämistä naisen kanssa avioliitonomaisissa olosuhteissa tai jos he ajattelevat lapsentekoa. Mua ainakin ekoilla lukukerroilla järkytti minkälaisia naiset oikein pohjimmiltaan ovat. Tämä palsta on avannut mun silmät täysin. Tosin täytyy muistaa että tänne kirjoittelevat naiset eivät ole sosiaalisella asteikolla mitattuna pyramidin kärjessä vaan siellä pohjalla.

Sinulle mä toivotan jaksamisia vaikeassa suhteessasi. Mua kyllä uituttaisi todella paljon jos olisin samanlaisessa tilanteessa kuin sinä ja enkä todellakaan tietäisi mitä tehdä. Vaikea paikka sinulla.

Kiitoksia tuestasi. Arvaan että olet tuolla "vieras" tunnuksella muutaman muunkin kommentin tähän ketjuun heittänyt. Kyllähän minullakin nuoruuden idealismi on paljoölti hävinnyt, minulla tosin syynä omakohtaiset kokemukset eikä nilnkään tämä palsta.

Saat muuten palautetta tuosta "pyramidin pohjalla" -jutusta...

Muutama kommentti on tosiaan tullut heitettyä. Hiukkasen ärsyttää näiden äänekkäimpien naisten aina niin yksisilmäiset ajatukset miehistä. Joko miehet ovat aivan kauhean ihania, tai sitten täyspaskoja jotka eivät kelpaa edes kynnysmatoksi enää (paitsi elarit kylläkin kelpaavat). Ihmetyttää miten nyt ovatkaan sellaiseen luuseriin sitten aikanaan rakastuneet?

Se on mulle ihan sama mitä plussan äiskät heittää mun niskaan. Ei yhtään hetkauta.

Luulenpa että näille "plussan äiskille" on myös IHAN SAMA mitä SÄ olet heistä mieltä :)

Alkuperäinen kirjoittaja No höh...:
Aika itsekäs mies :( En osaa muuta sanoa...
Täytyis kai kaivaa omat kaapit ja antaa sinulle iloksi ylimääräiset =)

peesaan tätä.

aika kamalan miehen olet löytänyt, anteeksi nyt, mutta en itse kestä tollasta pihistelyä yhtään. yhteinen koti=yhteinen talous.

kumpikos tiestä ostaa sitten lapselle ruuat?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
pystykään perheeseen edes tuloja tuomaan. Jääkö vaimosi sinua hoitamaan, lopettaa tuhlailunsa ja pitää huolen siitä, että perheenne selviää niin taloudellisesti kuin henkisestikin? Vai saatko saman kohtalon kuin tuttavaperheeni mies? Sun terveytesi on sun ikiomasi ja sulla on oikeus päättää, tuhoatko sen vai et. Joskus se päätös, että haluaa sittenkin vielä nähdä lastensa rippijuhlat, ylioppilasjuhlat, häät sekä lapsenlapsensa, voi vaatia tekemään kipeitäkin asioita.

Mitä tulee sun lapsiisi, luultavasti hekin elävät siinä harhassa, että teillä on rahaa yllin kyllin. On ihan terveellistäkin tipahtaa siitä maanpinnalle =)

Todennäköisesti kohtaloni on sama kuin tuttavasi...

Ja lapsille olisi todellakin terveellistä tipahtaa maan pinnalle, Huolissani siitäkin kun tuntuvat ottavan mallia äitinsä rahankäyttötavoista. Että miten präjäävät kun joskus joutuvat yksin pärjäämään. Velkaneuvonnan tulevia asiakkaita?

Todennäköisesti kohtaloni on sama kuin tuttavasi...

Ja lapsille olisi todellakin terveellistä tipahtaa maan pinnalle, Huolissani siitäkin kun tuntuvat ottavan mallia äitinsä rahankäyttötavoista. Että miten präjäävät kun joskus joutuvat yksin pärjäämään. Velkaneuvonnan tulevia asiakkaita?
Vaan sulla on kyllä mahdollisuus koittaa vaikuttaa siihen kohtaloosi =) Voit kyllä sillä vaikuttamisella saada veemäisen äijän maineen, mutta itse ainakin olen mieluummin tasapinoinen, talous kunnossa, kutakuinkin terve ja veemäinen kuin kivamukava vihannes hoitolaitoksessa :D

Lapsesikin voisivat jotain oppia - ovat kuitenkin vielä oppimiskykyisessä iässä - jos yksinkertaisesti löisit rahahanat kiinni. Vaikket eroa ottaisikaan, ei sun tarvitse edes lain mukaan tarjota vaimollesi mitään luksuselämää. Tee vaikka itsellesi sinne Exceliin budjetti ja jätä huomiotta kokonaan vaimosi tulot. Sekä ne menot, mihin vaimosi palkka menee. Jos vaimo rupeaa sitten jupisemaan, että et anna rahaa, voit sanoa, että jugurttia ja lihapullia löytyy jääkaapista.

Alkuperäinen kirjoittaja voijumalistesentään:
Tämä sun kirjoitus on niin oksettava ja törkeä, ettei viitsi edes sanoa ääneen mitä mieltä susta olen.

No tulihan ne vihat niskaan sieltä. Vähän vaan ihmetyttää että miksi? Oliko "muija" liikaa? Asiathan olivat aika lailla niin kuin ne ovat?

Itsekäs tyyppi.
Lapsi on yhteinen hänen elättämisensä kuuluu kummallekkin perusteli joku asiaa miten vain.
Eli mies maksamaan osansa.
Ja tuollalailla ajattelevan miehen kanssa pienituloisen naisen ei kannata elää.

Alkuperäinen kirjoittaja Juunux:
Ja tuollalailla ajattelevan miehen kanssa pienituloisen naisen ei kannata elää.
Eikä suurituloisenkaan, jos mies ei vaivaudu mitään yhteisestä elämästä maksamaan. Tämä siis tuohon ap:n asiaan, ei Herra100:n asiaan.

Mä tienasin alkuun enemmän, nyt tienaa mies enemmän, mut mä hoidankin lapsia kotona. Mies on ollut vaan tyytyväinen siihen, että koti ja lapset on kunnossa, ja ruoka pöydässä kun tulee töistä kotiin.

MUN MIELESTÄ normaaliin perhe-elämään kuuluu se, että arvostaa toisen työtä ja rahaa on sen verran että sillä MEIDÄN PERHE pärjää ja jokaisella on hyvä olla. Tämä on kuitenkin se minun ainoa elämä mitä täällä elän ja suurimmaksi osaksi se on tätä arkea, jonka minusta kuuluu olla onnellista, eikä mitään rahasta riitelemistä, kun sitä kuitenkin on, jommallakummalla tarpeeksi.

MUN MIELESTÄ se on jo hukkaan heitettyä elämää, jos me tässä ruettaisiin rahoja jakamaan ja laskut puolittamaan ja kilpailtas kummalla on enemmän rahaa mihinkin menoon ja säästöön ja toinen sitten ottas jopa lainaa, että sais oman osansa maksettua :o Sehän se on sitä toisesta huolehtimista, mikä mun mielestä siihen parisuhteeseen kuuluu?!

Hullujen hommaa, sanon mä :)
Kaikkihan voi tietenkin itse valita sen oikean tavan tallustaa.. Tää oli mun mielipide..

MUN MIELESTÄ se on jo hukkaan heitettyä elämää, jos me tässä ruettaisiin rahoja jakamaan ja laskut puolittamaan ja kilpailtas kummalla on enemmän rahaa mihinkin menoon ja säästöön ja toinen sitten ottas jopa lainaa, että sais oman osansa maksettua

Ihan hyvä. Ja näin se pitäisi olla. Ja toimii jos molemmat ajattelee rahasta ja elämisestä suurinpiirtein samalla tavalla. Onnelliset ne joilla näin on.

Herra100 poistuu ainakin hetkeksi takavasemmalle ja kiittää kaikkia tukea ja ymmärrystä osoittaneita. Sukupuoleen katsomatta... Ja pahoittelen aloittajalle jos sotkin hänen ketjuaan.

Mä ymmärrän sikäli ap:n tilanteen oikein hyvin, koska meidänkin ukossa juuri noita piirteitä. Eli kaikki sisustaminen on turhaa, uudet vaatteet on (yleensä) turhaa, vauvanhankinnoista puhumattakaan, kaikki pitäis saada puoli ilmatteen. Mutta mitä tulee uuteen virveliin ja moottoripyörän vakuutuksiin, niin aina rahaa on. :whistle:

Tästä syystä mm. meillä on aina ollut omat tilimme, omat rahamme. Ja yhteen muutettuamme, myös yhteinen tili. Ja myös siksi että haluan olla itsenäinen, ja ettei minun tarvitse neuvotella mihin omat rahani käytän, eikä taas marmattaa miehen rahankäytöstä, koska omansappa ne on. =) Meillä ei ole juurikaan ollut riitaa rahasta, koska tämä toimii.

Molemmat tienaavat tällähetkellä saman verran (pienituloisia), molemmat maksavat lainaa samanverran ja laittavat saman summan yhteiselle tilille kuussa, ja loput jää OMAAN käyttöön! kaikkeen näihin menee 1/3 osaa.

Nyt kun jään äippälomalle, maksan edelleen lainaa, mutta laitan sitten vastaavasti yhteiselle vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Suosittelen jokaiselle tapaamalleni nuorelle miehelle lukemasta kaksplussan palstaa ennen kuin harkitsee elämistä naisen kanssa avioliitonomaisissa olosuhteissa tai jos he ajattelevat lapsentekoa. Mua ainakin ekoilla lukukerroilla järkytti minkälaisia naiset oikein pohjimmiltaan ovat. Tämä palsta on avannut mun silmät täysin. Tosin täytyy muistaa että tänne kirjoittelevat naiset eivät ole sosiaalisella asteikolla mitattuna pyramidin kärjessä vaan siellä pohjalla.
Sinulle mä toivotan jaksamisia vaikeassa suhteessasi. Mua kyllä uituttaisi todella paljon jos olisin samanlaisessa tilanteessa kuin sinä ja enkä todellakaan tietäisi mitä tehdä. Vaikea paikka sinulla.
Kiitoksia tuestasi. Arvaan että olet tuolla "vieras" tunnuksella muutaman muunkin kommentin tähän ketjuun heittänyt. Kyllähän minullakin nuoruuden idealismi on paljoölti hävinnyt, minulla tosin syynä omakohtaiset kokemukset eikä nilnkään tämä palsta.
Saat muuten palautetta tuosta "pyramidin pohjalla" -jutusta...
Muutama kommentti on tosiaan tullut heitettyä. Hiukkasen ärsyttää näiden äänekkäimpien naisten aina niin yksisilmäiset ajatukset miehistä. Joko miehet ovat aivan kauhean ihania, tai sitten täyspaskoja jotka eivät kelpaa edes kynnysmatoksi enää (paitsi elarit kylläkin kelpaavat). Ihmetyttää miten nyt ovatkaan sellaiseen luuseriin sitten aikanaan rakastuneet?
Se on mulle ihan sama mitä plussan äiskät heittää mun niskaan. Ei yhtään hetkauta.
Luulenpa että näille "plussan äiskille" on myös IHAN SAMA mitä SÄ olet heistä mieltä :)

Sen verran mun mielipiteellä kuitenkin on vaikutusta, että piti tulla oikein kommentoimaan =)

Yhteistyössä