Mitä mieltä vanhemmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen isä. Meillä on 5 kuukauden ikäinen maailman ihanin vauva. MItä mieltä olette, onko väärin tai haitallista vauvalle, jos olen hänen kanssaan kahdestaan koko viikonlopun? Vuorokauden olemme jo aiemmin olleet kahdestaan ja se meni tosi hyvin.

Tilanne on se, että vauvan äiti haluaisi käydä välillä töissä paikkakunnalla, jossa hänen vanhempansa asuvat ja silloin, kun minä olen siellä mukana niin olen vauvan kanssa hänen työpäivän ajan. Mutta mikäli en aina haluaisi lähteä sinne mukaan, niin voiko lapselle olla haittaa ettei näe äitiä pe-su? vaan jäisi minun kanssa kotiin.

Onko teillä kokemuksia, että minkä ikäisenä voisi olla isän kanssa koko viikonlopun?

Olen isä. Meillä on 5 kuukauden ikäinen maailman ihanin vauva. MItä mieltä olette, onko väärin tai haitallista vauvalle, jos olen hänen kanssaan kahdestaan koko viikonlopun? Vuorokauden olemme jo aiemmin olleet kahdestaan ja se meni tosi hyvin.

Tilanne on se, että vauvan äiti haluaisi käydä välillä töissä paikkakunnalla, jossa hänen vanhempansa asuvat ja silloin, kun minä olen siellä mukana niin olen vauvan kanssa hänen työpäivän ajan. Mutta mikäli en aina haluaisi lähteä sinne mukaan, niin voiko lapselle olla haittaa ettei näe äitiä pe-su? vaan jäisi minun kanssa kotiin.

Onko teillä kokemuksia, että minkä ikäisenä voisi olla isän kanssa koko viikonlopun?

No sinä nyt kuitenkin olet lapsen toinen vanhempi, että kyllähän te kahdestaan voitte viikonlopun olla.

No sinä nyt kuitenkin olet lapsen toinen vanhempi, että kyllähän te kahdestaan voitte viikonlopun olla.
Ajattele asia siltä kantilta että jos äiti joutuisi yllättäen esim viikoksi sairaalaan? Vauva olisi senkin ajan kanssasi kaksin. Isä on aivan kelpo olemaan yhtä paljon vauvan kanssa kuin äitikin. Yhdessä ja erikseen:) Hyvin se menee ja tekee äidillekkin hyvää(y)

• Tykkää
Reactions: Elena777

En ole koskaan kuullut miehen käyttävän sanaa ihana :)

Mutta siis eiköhän vauvat voi aivan hyvin myös isiensä seurassa yhden viikonlopun. Älä huoli.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Itse en luultavasti voisi jättää vauvaa kahdeksi päiväksi jonkun muun seuraan, koska joskus vain äidin syli kelpaa ja muiden sylissä huudetaan. En siis viitsisi huudattaa ja kieltämättä tiukkaa tekisi itsellekin olla erossa.
Mutta jos tällaisia "ongelmia" ei ole jne., niin toki vauva voi olla myös isän kanssa pari päivää.

Olet nyt sitten isä tahi äiti, niin kyllä voit. Jos vauva on tottunut kahteen hoitajaan, ei mielestäni ole mitään ongelmaa olla päivä/pari erossa.... ainakaan vauvalle. Itse olisin varmaan seonnut ikävästä ja huolesta, mutta se on ihan oma ongelmani :D

Siis äiti imettää vielä, lähinnä öisin ja silloin, kun vauva suostuu tissille. Mutta pakastimessa meillä on rintamaitoa, jonka lisänä tuttelia ja pilttiä :) Ja hyvin tosiaan se vuorokausikin pärjättiin :)

Minä olen aina ollut tarkka lasten hoidosta, mut silti meille on ollut aina aivan päivänselvää, että mies on lasten kanssa paljon keskenään myös ihan pienen vauvan kanssa. Isä on yhtä tärkeä lapselle kuin äitikin, ja jos lapsi nyt hetken itkee äidin perään niin mitä siitä. Siinähän lapsi oppii, kun isä lohduttaa, että tässä on tämä toinenkin turvallinen ja rakas ihminen jonka kanssa olla. Ne itkuvaiheet on vain vaiheita, niitä tulee ja menee. Koen että isän tärkeä rooli on vähän tulla siihen äidin ja lapsen väliin ja päästää vähän happea siihen symbioosiin. Siinä tuulettuu äidin hormoonien riivaama pää ja lapsikin tajuaa että maailma on muutakin kuin äiti. Kaikki voivat paremmin.
Miehelläni on lasten kanssa hyvin lämpimät ja rakastavat välit, ja oletan sen johtuvat siitä, että ovat saaneet olla ihan alusta asti keskenään myös ilman minua. Heillä on omat tapansa toimia, omat juttunsa ja minä kunnioitan miehen tapaa hoitaa lapsia vaikka se olisi joskus erilainen kuin omani.

Itse en luultavasti voisi jättää vauvaa kahdeksi päiväksi jonkun muun seuraan, koska joskus vain äidin syli kelpaa ja muiden sylissä huudetaan. En siis viitsisi huudattaa ja kieltämättä tiukkaa tekisi itsellekin olla erossa.
Mutta jos tällaisia "ongelmia" ei ole jne., niin toki vauva voi olla myös isän kanssa pari päivää.
Ei se vauva isä sylissä huuda jos sinä vaan oot poissa. Mutta et ilmeisesti ole ollut

Älä tee itsestäs korvaamatonta. Se ei ole lapsen etu.

Ei se vauva isä sylissä huuda jos sinä vaan oot poissa. Mutta et ilmeisesti ole ollut

En kai minä väittäisi, että lapsi huutaa jos en tietäisi, että huutaa. Juurihan kerroin, että huutaa muiden sylissä ja vain äidin syli kelpaa - siis toisinaan. Tällöin en viitsi huudattaa. Mutta kiva hei, kun tiedät minua paremmin, miten lapseni käyttäytyy.
Meillä isä hoitaa siinä missä minäkin, että korvaamatonta en ole itsestäni tehnyt ja voin olla pois (mutten kahta päivää).

Niin no toisaalta, monessa tapauksessa se äiti on "korvaamaton" vielä tuossa iässä. Jos ei pumppaaminen onnistu ja lapsi on vielä imetysikäinen, kuten aloittajan tapauksessa, niin vaikea muiden on sitä hommaa hoitaa.

Miksi tällaista pitää kysellä jostakin? Lapsen vanhempi on lapsen vanhempi ja piste. Vai antoivatko ne vaimollesi vartijan sieltä sairaalasta mukaan?
Jos vaikka vanhemmat ovat eri mieltä asiasta eivätkö pääse asiasta yksimielisyyteen. Täältä kyselemällä voi saada asiaan erilaisia näkökulmia, joiden avulla pystyy näkemään asiaa myös toisen kannalta katsottuna.

Mää luulen ett pohjimmiltaan tässä on kyseessä "äiti haluaa kaiken".
Eli olettaa että miehen pitäisi lähteä viikonlopuiksi anoppilaan vauvaa hoitamaan sen vuoksi että äiti kuvittelee vauvan kärsivän, tai itse ikävöi (turhaa) vauvaa.

Kukaan ei loukkaannu, kukaan ei traumatisoidu jos äiti on poissa pari yötä.
Imettäminen kyllä voi kärsiä, mutta eipä se muutenkaan enää kauaa jatkuisi noin vähäisillä imetyskerroilla. Ja edelleen 5kk on sekin jo enemmän mihin moni pystyy tai edes haluaa.

Mutta uskon kyllä että perhe traumatisoituu siitä jos miehen pitää viettää kaikki viikonloput anoppilassa hoitamassa vauvaa.
Ei se ainakaan isän etu ole. Ei siinä ainakaan isä saa luotua kahdestaan suhdetta vauvan kanssa.

Oikeesti jos omalle kohdalle miettisin, että olisin itse ensin viikon töissä. Sitten lähtisimme anoppilaan viikonlopuksi. Yrittäisin siellä yöt hyssytellä vauvaa että toinen ja miehen vanhemmat(hekin vielä töissä käyviä) saa nukkua... Nii Huhhei...

Kyllä sanoisin että mene ihmeessä töihin, mutta minä jään vauvan kanssa kotia.

Yhteistyössä