Mitä mun pitää tuolle lapselle kertoa.. ihan avuton olo :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja..

Vieras
siis lapseni isä ei ole häntä koskaan tavannut eikä aijo tavata.
Eilen lapseni jutteli jonkun ihmisen kanssa ja tämä mies sitten jotain lapseni isästä kysyi häneltä.. ja lapsi totesi siihen vaan ett "ei minulla ole isää.."

Lapsi on siis 3v.
pitääkö minun hänelle selittää jotain kun ei ole minulta kysellyt isästään. on itse siis vaan tajunnut sen että hänellä ei isää ole.

Ja jos minun pitäisi lapselle puhua,niin mitä ihmettä sanon??

Kun totuus on että hänen isänsä ei häntä ole halunnut eikä ole milläänlailla kiinnostunut hänestä eikä :(
niin miten ihmeessä tuollaisen asian nätisti selitätä pienelle lapselle..?

Ahdistaa...

Mä en ehkä ihan noin pienelle alkaisi vielä puhumaan yhtään mitään. Jotenkin kauniistihan tuo isäjuttu pitäisi sitten jonain päivänä kertoa, tai niin ettei suoraan paukauta päin naamaa ettei isi välitä.

Onko sulla miestä, tai onko läheisiä miehiä "miehenmallina"?
Sillä vaan kysyn, kun itsellä samanlainen tilanne, lapsi 3 vuotta kans. Ja oon sinkku, eikä veljiäkään tms.
Onko sun lapsi tyttö vai poika? MUlla poika, ei ole asiasta puhellut, eikä ole näyttänyt häiritsevän. :)

yöhemmin saattaa ehkä kokeakin vaikeampana kuin nyt. Tuon ikäiselle lapselle voi yrittää ihan yksinkerrtaisesti kertoa. Jättäisin kyllä sanomatta sen, että isä ei halua tavata lastaan, ettei lapsi koe sitä niin, että hänessä olisi jotain vikaa. Jos vaikka kokeilisit sanoa niin, että kaikille ihmisille ei se isänä tai äitinä oleminen onnistu itsestään ja hänen isältään se ei onnistunut. Meniköhän liian vaikeaksi.

Jos vaikka avaat keskustelun ja kokeilet jos lapsi vaikka saisit lapsen itse kysymään. Silloin sullakin on helpompaa nähdä, miten lapsi asian kokee. Toisaalta, jos hän ei ole kauheasti asiasta kysellyt, niin ei se varmaan paljon vaivaakaan.

Tästä aiheesta on paljon hyvää kirjallisuutta. Käy kirjastossa ja kysy sieltä. Saat hyviä ohjenuoria vastaukseesi, jos omia sanoja ei löydy. VArmasti on hyvä korostaa, että on olemassa paljon erilaisia perheitä. Kaikilla ei ole isää, kaikilla ei äitiä ja toisilla ei kumpaakaan. Tärkeää on saada lapselle sellainen tunne että asiassa ei ole mitään hävettävää vaan hänen elämänsä on laadukasta näinkin. Lukuisat lapset kasvavat ilman isää täysin tasapainoisiksi, joten pää pystyyn! Lasta kannattaa kannustaa myös puhumaan asiasta, sen hän tosin on jo tehnytkin, kun mainitsi asiasta ohikulkijalle.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mä en ehkä ihan noin pienelle alkaisi vielä puhumaan yhtään mitään. Jotenkin kauniistihan tuo isäjuttu pitäisi sitten jonain päivänä kertoa, tai niin ettei suoraan paukauta päin naamaa ettei isi välitä.

Musta kyllä ei kannata näin sanoa, ettei isä välitä, koska lapsi saattaa kokea sen jotenkin niin, että hänessä on jotain vikaa kun ei edes isä välitä. Ehkä noin pienen voisi vielä vaan antaa olla ihan siinä ajatuksessa kuin on eli että hänellä ei ole isää. Niin kuin hänellä ei varsinaisesti olekaan, on vain mies, joka on hänet siittänyt.

Ja mä tulen valehtelemaan lapselleni sitten kun sen aika on, niin julmalta kuin se kuulostaakin.
Sanon, että en tiedä kuka hänen isänsä on.
Tietysti painotan, kuten kyllä muutenkin, että se ei tarkoita sitä, etteikö lapsi olisi rakas ja ihana.
Mä olen tehnyt lupauksen lapsen "isälle",jota en kyllä todellakaan isänä pidä, ja elämä on uomissaan nyt. Ja tulee olemaankin aina, sillä tein itse päätökseni ja elän sen mukaan. Olen onnellinen. Ja pidän huolen, että niin on lapsikin, sen parhaaksi teen mitä teen, jätän sanomatta asioita jne., mies kun ei ikinä halua lasta elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Meillä sama tilanne, onneksi nyt ihana isäpuoli joka pitää poikaa kuin omaansa. Mutta joskus asia on selvitettävä lapselle... :ashamed:

Meillä neidin kanssa sama tilanne. Kerron sitten neidille sen joskus kun se on sen ikänen jotta ymmärtää.

lapsi on tyttö.
ja tuo ei taida mennä läpi että ei osannut olla isä,ainakaan kun tyttö isompi.
Lapsen isällä kun on jo toinenkin lapsi,ei ollut kovin iso omani kun tätä uutta jo odotettiin.
ja on hänelle siis isä.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Tästä aiheesta on paljon hyvää kirjallisuutta. Käy kirjastossa ja kysy sieltä. Saat hyviä ohjenuoria vastaukseesi, jos omia sanoja ei löydy. VArmasti on hyvä korostaa, että on olemassa paljon erilaisia perheitä. Kaikilla ei ole isää, kaikilla ei äitiä ja toisilla ei kumpaakaan. Tärkeää on saada lapselle sellainen tunne että asiassa ei ole mitään hävettävää vaan hänen elämänsä on laadukasta näinkin. Lukuisat lapset kasvavat ilman isää täysin tasapainoisiksi, joten pää pystyyn! Lasta kannattaa kannustaa myös puhumaan asiasta, sen hän tosin on jo tehnytkin, kun mainitsi asiasta ohikulkijalle.

Näin mäkin uskon. Että ihan luontevasti vaan voi kertoa, että on monenlaisia perheitä. Vaikka ei suoraan selostaisi, että sulla ei ole isää. vaan antaa hänen itse esittää kysymyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja apuja:
lapsi on tyttö.
ja tuo ei taida mennä läpi että ei osannut olla isä,ainakaan kun tyttö isompi.
Lapsen isällä kun on jo toinenkin lapsi,ei ollut kovin iso omani kun tätä uutta jo odotettiin.
ja on hänelle siis isä.. :(

Asiat eivät ole aina yksinkertaisia.
Kaikki eivät halua lapsia kenen tahansa kanssa, ja päätyvät surullisiltakin kuulostaviin ratkaisuihin.
Elämä koettelee, mutta kun kääntää asiat valoisiksi, ei ole hätää. :)
Olet varmasti onnellinen lapsestasi, ja olet pärjännyt hyvin ilman tätä miestä.
Maailmassa on paljon keinohedelmöitettyjä lapsia, voithan ajatella, että tuo mies on tavallaan auttanut sinua ja luovuttanut "siemenen".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sulla miestä, tai onko läheisiä miehiä "miehenmallina"?
Sillä vaan kysyn, kun itsellä samanlainen tilanne, lapsi 3 vuotta kans. Ja oon sinkku, eikä veljiäkään tms.
Onko sun lapsi tyttö vai poika? MUlla poika, ei ole asiasta puhellut, eikä ole näyttänyt häiritsevän. :)

on mulla veli,mutta en sitten tiedä onko se nyt kovin kummonen miehen malli.. ei ole ihan terve hän siis.
muita ei oikeen ole. isovanhemmatkin asuu niin kaukana että ei montaa kertaa vuodessa tapaa.
Kyllä voi ottaa kovan stressin asiasta johon ei voi itse edes vaikuttaa..
Mutta minkäs teet.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minusta 3v:lle riittää selitys, että isä asuu muualla. Onko valokuvaa?

Mä en alkaisi kertomaan mitään siitä isästä, koska tietty lapselle tulee sellainen olo, että hänelläkin on sellainen oikea rakastava isä jossain, ja varmaan haluaisi tavata ja vaikea ymmärtää, miksi on hylännyt lapsensa.

Kerrot kuinka olit aina halunnut ihan oman lapsen, ajattelit että tuossapa kiva mies, sen kanssa saisi mukavan pienokaisen, isä ei valitettavasti ajatellut niin...

juu,muuten hyvä mutta se ei vaan mennyt kyllä näin..
ihan hyvä tulla tuollaisia selittämään kun et asiasta mitään tiedä.

Minä olen sanonut kun lapsi on puhunut jotain toisten lasten isistä että joillakin on yksi äiti ja yksi isä, joillakin kaksi äitiä tai kaksi isää, joillakin on kaksi mummoa ja kaksi ukkia tai vain yksi mummo, ja meillä on äiti, koira, ukki ja mummo. Lapsesta tilanne tuntuu normaalilta, kuten myös että jossakin perheessä on paljon lapsia ja hänen kanssaan samanikäinen ystävä onkin nuorin, vaikka lapsi itse on meillä vanhin kun koira lasketaan nuoremmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja apuja:
Kerrot kuinka olit aina halunnut ihan oman lapsen, ajattelit että tuossapa kiva mies, sen kanssa saisi mukavan pienokaisen, isä ei valitettavasti ajatellut niin...

juu,muuten hyvä mutta se ei vaan mennyt kyllä näin..
ihan hyvä tulla tuollaisia selittämään kun et asiasta mitään tiedä.

Siis tässähän tämä vieras yritti vain auttaa?!
:o
Huhhuh.

Vastaa siihen mitä lapsi kysyy. :) Niukasti, mutta rehellisesti.

Kyllä, kaikilla on jossain joku isä, ei, kaikki isät eivät asu lastensa kanssa, mutta sinä olet tässä nyt ja rakastat ja hoivaat lastasi.

Yhteistyössä