Mitä muotoilun klassikkoja teillä on kotona? Ajatonta muotoilua vai joka toinen vuosi Ikeasta uusi sisustus?

Ei tässä nyt ollutkaan aloituksessa vedottu siihen, että klassikkotuotteet tai antiikki olisi mitenkään parempaa. Niitä ei vaan kukaan enää jotenkaan osta. Omassa tuttavapiirissäni on pari pariskuntaa, jonka kotona on muotoilua ja klassikoita. Loput sitten ostavatkin huonekalut Ikeasta/Jyskistä/Sotkasta ja ne vaihtuu parivuosittain maun mukaan.

Tämä taitaa olla ihan vain sinun tuttavapiirisi tilanne. Omassani ne viimeisetkin tuntuvat heränneen nyt kun esim. Lokki- valaisinta saa Anttilan alesta ja Blockin Stockan kanta-asiakashinnalla.

Astioissa on jotain antiikkista sarjaa (miehen isovanhempien kaapista) ja aaltovaasiin olen istuttanut kasvin ja toisessa säilytän ompelulankojani.

Huonekaluklassikoita ei ole. Yksi kolmella sukupolvella ennen meitä ollut ruokapöytä penkkeineen ja tietokonepöytä on ehkä 40-luvulta peräisin iso työpöytä.. Nämä ovat miehen isovanhemmilta perittyjä. Muuten huonekalut ovat enimmäkseen joko aika pitkälti ikeasta ja itse suunnittelemiani kalusteita jotka isäni on valmistanut piirrustusteni mukaan.

Viimeksi muokattu:
Ei ole klassikkoja, mutta 40-60-lukujen kalusteita aika paljon. Viilutettua ja täyspuuta, tehdastuotantoa ja sukulaisten tekemää. Sulassa sovussa myös Ikeaa. Merkkiä ja hintaa enemmän merkkaa se jokin juju kalusteessa ja vanhojen kalusteiden "sielu".

Meillä on sekä klassikkoja, mummoantiikkia että Ikeaa. Jacobsenin Muna-tuoli ja -rahi, Lokki-lamput, Secto-lamppu, Muuton Dots-naulakko ja Vitran Hang It All -naulakko kuuluvat näin äkkiseltään mietittynä ekaan kategoriaan, mummon keinutuoli, kirjoituslipasto, lasikaappi ja räsymatot tokaan ja esmes olohuoneen pöytä, sivupöytä, pari isoa mattoa, vierashuoneen sänky, keittiönpöytä ja telkkaritaso on Ikeasta. Muut siltä väliltä. Myönnän, että Ikea-kamat on ostettu hätäpäissä "paremman puutteessa", mutta ovat kyllä ihan siedettäviä - toistaiseksi eli siihen asti, kun rahat on kerrytetty esim. Saarisen marmoriseen Tulppaani-pöytään... ;)

Tekstiileistä tykkään kyllä Marimekosta ja Finlaysonista, ja astioista meillä on Aino Aallon laseja, Origo-kulhoja, Hackmannin Karelia-sarjaa, Muumi-mukeja (kelläpä ei?), Mariskooleja, Kivi-kynttilänjalkoja, Kastehelmiä, Ultima Thulea... ja arkikäytössä Ikean 365-sarja. Eli aika samalla kaavalla kuin useimmissa suomalaiskodeissa, olettaisin.

[QUOTE="vieras";26410505]Kiitos! Onpa tosiaan todella paljon samaa näköä.[/QUOTE]

Muuten ovat tosiaan täysin identtiset, mutta mariskoolissa on tuo kaarimainen yläreuna ja nuo lasinyppylät yläosassa. Eikä ole luonnollisestikaan kantta.

Noh en jaksa tarkemmin luetella mutta on Arabiaa ja Iittalaa yms astioita kippoja kuppoja maljakoita jne vuosiväleiltä 1910-2011... Ja Pentikin poro kynttilänjalkoja.. Ja Block-valaisin pojalla, ja pallotuoli.. Lisäksi meillä on perintönä tulleet Eliel Saarisen Helsingin Rautatieasemalle tehdyt kaksi tuolia (joita on tehty vain 14 kappaletta) ja joiden arvo on ilmeisesti jopa 40.000e per tuoli (maailmankuulun huutokaupan arvio) ja ne on arvokkain sisustus juttu mitä meillä on..

Mullapa on niitä Apila-astioita. Tarjoiluvateja ja jälkiruokakulhoja. Ensimmäisen sain jo teininä, loput häälahjaksi. En silloin ymmärtänyt arvostaa niitä lainkaan, mutta nyt en raaski niitä edes juhlissa käyttää, kun tiedän niiden arvon! :) Pelkään niin että menevät rikki, säilytän vaan vitriinissä. On sekin järkevää!!!!!

Meiltä löytyy aika paljon pohjoismaista designia ja kotimaisia klassikkoja, en pysty niitä luetteloimaan. Ikää mulla on reilu 30 ja harkitsen tarkkaan mitä kotiimme ostan. Muuramen kalusteita meillä on paljon ja ollu alusta asti ja uskon että palvelevat lopun elämäni tai siirtyvät lapsille omiin koteihin. Jo opiskellessa säästin rahaa design-valaisimiin mm. Tuplakulplat ja Helmat. Samoin hankin Tree-naulakon. En usko että koskaan edellämainituista luovun. Uudempia hankintoja on huonekaluja mm. Muutolta ja Artekilta.

Ikeankin huonekaluja meiltä löytyy, osa jo 10vuotta vanhoja ja kestää edelleen, samoin Ikean valaisimia viimeisen 10vuoden ajalta sulassa sovussa kotimaisten design-valaisinten kanssa.

No sit tietty Arabiaa, V&B.a, Hackmannia yms.

Ei kyllä vaihdeta joka vuosi uutta sisustusta! Miks pitäis?? Vaihdellaan toki tekstiilejä, järjestystä ym. mutta kalusteet on pysyneet ihan ehjinä, vuodesta toiseen.. Suoraviivaista, linjakasta ja pelkistettyä, helppo perusta muulle vaihtelulle.

Mitä nää on, nää tuplakuplat ja lokkilamput mitä täällä on mainittu? Ja oliko niitä vielä muitakin, mä oon ihan pihalla.

Lokki-valaisin by Yki Nummi
product_thumb.php

Tuplakupla-valaisimet by Aarnio:
th06.jpg

Noh en jaksa tarkemmin luetella mutta on Arabiaa ja Iittalaa yms astioita kippoja kuppoja maljakoita jne vuosiväleiltä 1910-2011... Ja Pentikin poro kynttilänjalkoja.. Ja Block-valaisin pojalla, ja pallotuoli.. Lisäksi meillä on perintönä tulleet Eliel Saarisen Helsingin Rautatieasemalle tehdyt kaksi tuolia (joita on tehty vain 14 kappaletta) ja joiden arvo on ilmeisesti jopa 40.000e per tuoli (maailmankuulun huutokaupan arvio) ja ne on arvokkain sisustus juttu mitä meillä on..

Olisi kiva nähdä nuo tuolit, jos sais kuvaa? Itse kävin tänään katsoo taas tuota pallotuolia, mietin sen ja munatuolin välillä, et mikä sopisi miehen työtuoliksi.

Meillä kannatetaan kestävää tavaraa sistuksessa, eli aika paljon on perittyä ja kierrätettyä ja vanhan tavaroiden liikkeistä hankittua. Osa on uudeksi tuunattu, kuten esim tiikkinen 50-luvun ruokapöytä, joka on maalattu valkoiseksi samoin kuin sen seurana olevat vanhat perityt pinnatuolit. Mutta löytyy ihan desingklassikoita, bertoia timattituolit, lokkiavalaisin ja pari aallon valaisinta 50luvulta, sarpanevan maljakoita (jotka voi myydä pahimmassa rahapulassa), ja muita siis.. Kaikki menee hyvin sistukseen ja näyttää edelleen ajattomilta. Ikeasta ei taida olla kuin keittiö, mikä sekin on meidän kodin puutalohenkinen.. :)

Meiltä löytyy Lundian käytettynä hankittuja kirjahyllyjä, Tempurin sänky, desing-keinutuoli (Tapio *joku*). Astiat on suomalaista Arabiaa, Iittalaa, Hackmannia. Seinillä riippuu pari arvokasta grafiikkatyötä, eteisen seinältä Taidelainaamon kautta hankittuja nuorien lupauksien tauluja.

Meiltä tuskin löytyy muuta klassikkoa kun joku kälynen Muumi-muki. Tai joo, Brio Grow -tuoli voitaneen laskea sellaiseksi.
On jotain Ikeaakin, laatikosto, metallinen sohva/sänky ja pojan telkkukaappi ainakin..
Mutta paljon antiikkia, useita puusohvia, sänkyjä, pöytiä, kaappia, tuoleja (aito 50-luvun parturituoli on mun suuri rakkaus :)) ja kaikenlaista..

Sisustustavaroista löytyy vanhaa, uusvanhaa, retroa ja uusretroa. Mikä vaan silmää miellyttää, en ole ronkeli vaan pikemminkin ihan harakka :D

hmmh mariskooleja löytyy muutama, muumikuppeja en tiedä lasketaanko tähän ja iittalan astioita. hackamannin aterimia. on meillä sitä ikea kamaa täällä kotona mutta ei varmasti edes puolet tavaroista. yli puolet vähäisistä kalusteista oon huuto.netistä tai kirpputoreilta hankkinut, kodin räsymatot kierrättynyt mummiltani. niin ja on meillä vallilan verho keittiössä, finlaysonin ja luhdan pyyhkeitä/tekstiilejä..

pyrin myös itse suht ajattomaan ja ehkä hieman neutraaliin tyyliin(väri maailmassa), muutama vuos sitten koti oli varsinainen värien kirjo. kun äitiysloma alko niin alko rassaa esim. oranssien verhojen katsominen sun muu pinkki-limevihreä mitä lie :D alettiin siis pikku hiljaa muuttaa sisustusta vaalean harmonisempaan ja valkattiin kestäviä kalusteita. hinta ei musta tartte olla kova kun esim. kirpparilla kattelee vanhoja kalusteita jotka kaipaavat ehkä uuden maalipinnan vain jos sitäkään. musta ikeaa kyllä parjataan turhaan koska onhan sielläkin hyviä kalusteita.

Viimeksi muokattu:
Olisi kiva nähdä nuo tuolit, jos sais kuvaa? Itse kävin tänään katsoo taas tuota pallotuolia, mietin sen ja munatuolin välillä, et mikä sopisi miehen työtuoliksi.

Vaikka minä pidänkin visuaalisesti pallosta ja egg;stä, niin eiväthän ne kumpikaan sovellu TYÖtuoliksi. Siinä on ergonomia kyllä se juttu. Tosin Toi Egg on yllättävän kova tuoli istua.

Vanhaa ja uutta sekaisin. Jotain sieltä Ikeastakin, mutta ne on väliaikaisa eli korvautuvat vanhalla, kun eteen tulee se sopiva huonekalu. Mä tykkään vanhoista huonekaluista. Ne on tehty kestämään. Kunnon puuta. Vanhat huonekalut on kauniita.

Klassikoista tulee ekana mieleen Le Klintin saksilamppu.

Muotoilua löytyy lähinnä astiakaapista, Iittalaa ja Aalto-maljaa. Pappani n. 70 vuotta sitten tekemät ruokapöydän tuolit löytyy myös. Tulevaisuudessa toivottavasti enemmänkin kestävää muotoilua ja designia - vielä ei opiskelijabudjetti anna periksi. Toisaalta mulla on mm. yksi Ikean lamppu, joka on mielestäni aivan mielettömän kaunis ja tyylikäs ja voisin kuvitella pitäväni sitä vaikka 20 vuotta.

Onko teillä muotoilun klassikkoja sisustuksessa? Tai antiikkia? Ihan mielenkiinnosta mietin, mitä ihmisiltä oikein löytyy kotoa.
Tuntuu, että nykyään niin harvat kannattavat mitään kestävää kehitystä tai ajatonta muotoilua tai antiikkia. Kaikkeen tietenkin voi kyllästyä, tiedän toki.

Mitä klassikko muotoilua teillä on? Laittakaa toki kuviakin, jos on.

Aika paljon talonpoikaisantiikkia löytyy; lipasto, ompelupöytä, kirjoituspöytä, saaveja, soikkoja, hyllyjä, jne.
Uudemmat klassikot (Manhattan - tuoli. Aaltoa, Puppet jne.) joita olen hankkinut ovat sen sijaan jatkaneet matkaansa lasten huusholleihin. En saa kunnolla sopimaan nykyiseen minimalismi-hupihömppäantiikki-sisustukseeni.
Toisina aikoina sitten ehkä vaihdetaan toisin päin.

Ja kyllä. Minä pidän Ikean valkoisista kaapeista ja laatikostoista yms.
Malmia olen kesän aikana menossa ostamaan 5 lisää.
Täyttävät hyvin tarpeen ja näyttävät ihan asiallisille.
Ja rsim. työhuoneen kaikki 11 hyllyä ovat Ikean halpista (Billyä vähän omin modifioinnein, jotta saatiin hyllyjä kattoon ast.)... ja ovat ihan asiallinen tausta Kirjoille Itselleen.

:)

Jaa.No meillä on spr kirpparilta ostettu pöytäryhmä. Tuttavaperheeltä saadut sohvat (uudenveroiset olivat kylläkin kun saatiin, tosin ei enää ole uudenveroista :D), hobbarista tilattu pöytätaso, pari kirpparilta ostettua vitriiniä, netanttilasta tilattu lastensänky, Askosta ostettu jenkkisänky. Cittarilta ja Anttilasta ostetut matot. Lastenhuoneen hylly saatiin naapurilta kun se muutti eikä enää tarvinnu sitä. Verhot on tusinatavaraa marketista ja piano löytyy mutta sekään ei oo antiikkia tai muuta. muita huonekaluja meillä ei sitte olekaan. Ai niin, vielä Sotkasta ostettu koulupöytä :D
Ei taida löytyä antiikkia eikä ajatonta muotoilua :laugh:

Muoks. Niin on meillä Iittalan Teema-astiasto. Se taitaa olla ainut joka on ees pikkasen disainia :D

Jotain Iitalan kippoja ja kuppeja löytynee useita kaapista.
Muuten ei ole mitään tunnettuja juttuja. Huonekaluja ja astioita uusin vasta kun hajoavat. Huonekalut meillä yleensä vuosikausia.

Yhteistyössä