Mitä niin kummaa on siinä,että vanhemmat ottaa muutaman oluen tms.???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoholiongelmaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tottakai lapsi huomaa eron, mutta ns. normaali aikuinen ei tule hiprakkaan siitä saunasiideristään :) vaan se vaatii enemmän.
Mä huomaan monesta aikuisestakin sen, ovatko he ottaneet pari olutta vai ei. Miksi lapsi ei sitten huomaisi samaa omista vanhemmistaan?[/quote]

Ai minä kyllä tulen hiprakkaan ihan yhdestäkin :D (en vissiin sitten ole normaali), siksi se yleensä jääkin siihen yhteen....;D

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mä huomaan itestäni muutosta sen yhenkin jälkeen. tulee semmonen outo olo. eikä semmonen oo yhtään kiva. siks en juo juuri yhtään lasten seurassa. en kyllä juo muutenkaan ku pari-kolme kertaa vuodessa. nyt ollu melkein vuoden juomatta. ei se alkoholi vaan sovi mulle.

Mä huomaan muutoksen vasta kolmannen kohdalla, ja juon ehkä 2-3 kertaa vuodessa.

Ehkä mun asenne alkoholia kohtaan (samoin mun sisarusten) on siksi aika leppoisa kun vanhemmat sitä kohtuudella käyttivät sillon tällön ja opimme että sitä voi ottaa ihan sivistyneestikkin. Eipä tullut aikoinaan teininäkään kauheesti juotua kun alkoholi oli tavallaan tuttua niin et muutama siideri/olut ok ja enempää ei tarvi juoda. Mun mielestä vanhemmat tekee hallaa sillä lapsilleen että sulkevat alkoholin pois ja tekevät siitä tabun. On hyvä oppia että kun sitä ainetta on olemassa ja tulee olemaan ja teininä tätä ihmeainetta kuiteski kokeillaan että tietää miten sitä käytetään ja miten sen kanssa voi elää sivistyneesti.

minä en juo ikinä jos lapset on hereillä. illalla saatan yhden ottaa, mutta siitäkin tulee jo sellainen outo olo. kännissä olin viimeksi 5 vuotta sitten, ennen ekaa raskautta.
mies ei ole ikinä yhdessäolon aikana ollut kännissä, SIIS EI IKINÄ. juo max 3 kaljaa, jos sitäkään. saattaa ottaa yhden kaljan myös jalkapalloa katsellessaan, vaikka lapset olisivatkin hereillä. minä en huomaa miehessäni mitään muutosta 1-2 kaljan jälkeen.

en jaksa lukee kaikkee,

mut mitäs jos lapselle käy jotain ja pitäs esim. sairaalaa lähtee..? pokkanako lähdette autolla/ taksilla sairaalaan lapsen kanssa? vaikka luulet ettei humalaa selvä huomaa, ni aika monesta sen huomaa kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuperse:
en jaksa lukee kaikkee,

mut mitäs jos lapselle käy jotain ja pitäs esim. sairaalaa lähtee..? pokkanako lähdette autolla/ taksilla sairaalaan lapsen kanssa? vaikka luulet ettei humalaa selvä huomaa, ni aika monesta sen huomaa kuitenkin..

Ambulanssi on sitä varten ja puhun nyt ihan vaan siittä,etten saa ajaa autoa epilepsiani takia....nimim.joskus kohdeltu kuin juoppoo... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuperse:
en jaksa lukee kaikkee,

Eivät toimita vanhempia putkaan jos ovat esim. sen pari olutta nauttineet, jos siis joutuvat yllättäen lähtemään viemään lasta lääkäriin :whistle: Ihan elämää tämmöinen, ei tarvitse olla absolutisti jos on lapsia perheessä. Yleensä vanhemmat nauttivat alkoholia kun laittavat lapset nukkumaan, nukkuessa harvemmin sattuu kellekään mitään. Ymmärrän kyllä huolesi, samaa olen itsekin pohtinut monet kerrat ja ollut ottamatta monta vuotta ennenkuin vasta sitten kun lapset ovat menneet yöpuulle, osittain kyllä siksikin kun on huono muisti omasta isästä. Nykyisin ajattelen niin että jos lapset eivät koskaan näe aikuista joka "osaa käyttää fiksusti" alkoholia, ei koskaan opi ymmärtämään mitä se on tai miten sitä käytetään. Sitä kun voi käyttää esim. saunajuomana tai vain vk:n loppuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:
Eivät toimita vanhempia putkaan jos ovat esim. sen pari olutta nauttineet, jos siis joutuvat yllättäen lähtemään viemään lasta lääkäriin :whistle: Ihan elämää tämmöinen, ei tarvitse olla absolutisti jos on lapsia perheessä. Yleensä vanhemmat nauttivat alkoholia kun laittavat lapset nukkumaan, nukkuessa harvemmin sattuu kellekään mitään. Ymmärrän kyllä huolesi, samaa olen itsekin pohtinut monet kerrat ja ollut ottamatta monta vuotta ennenkuin vasta sitten kun lapset ovat menneet yöpuulle, osittain kyllä siksikin kun on huono muisti omasta isästä. Nykyisin ajattelen niin että jos lapset eivät koskaan näe aikuista joka "osaa käyttää fiksusti" alkoholia, ei koskaan opi ymmärtämään mitä se on tai miten sitä käytetään. Sitä kun voi käyttää esim. saunajuomana tai vain vk:n loppuisin.

kyllä mäkin sen pari ymmärrän.. mutta kirjotinkin tuonne humalasta..

meidän lapset ei koskaan tule kotona näkemään alkoholinkäyttöä, eivät saa sen fiksunkaan alkoholinkäytön mallia kotoa ja syy tähän on se että olemme itse raitistuneita alkoholiongelmaisia mieheni kanssa emmekä käytä alkoholia nykyään lainkaan.
En kuitenkaan tuomitse niitä jotka sen muutaman ottaa kotosalla ollessaan kun lapset esim nukkuu tai pari saunakaljaa jotka eivät vielä ihmistä hetkauta suuntaan tai toiseen,eriasia sitten se yletön kännääminen jne joka on sitten aivan eri asia kuitenkin.

Meillä juodaan usein lasi viiniä ruualla, joskus viikkoiltanakin, tai mies oikeastaan useammin kuin minä itse (mies ei olekaan suomalainen). En näe siinä mitään pahaa. Humalahakuista juomista ei harrasteta lasten ollessa kotona/hereillä. Joskus lasten mentyä nukkumaan saunomme miehen kanssa ja juomme muutaman enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71Harmaana:
Meillä juodaan usein lasi viiniä ruualla, joskus viikkoiltanakin, tai mies oikeastaan useammin kuin minä itse (mies ei olekaan suomalainen). En näe siinä mitään pahaa. Humalahakuista juomista ei harrasteta lasten ollessa kotona/hereillä. Joskus lasten mentyä nukkumaan saunomme miehen kanssa ja juomme muutaman enemmän.

Ja sehän ei käy.

no kysypä lapsilta. Vanhemmat ei tajua että se ylihilpeys myös aiheuttaa lapsissa hätäännystä, koska silloin vanhempi ei ole se tuttu ja turvallinen. Tästä oli joku aika sitten ihan tehty tutkimus.
Ja jo KOLMANNES ainakin isistä on alkoholin suurkuluttajia, eivät vain itse sitä tiedosta. Eli teistäkin joka kolmannen perheessä on alkoholin liikakäyttöä. Musta se on aika karmeaa.

Ei minusta ole väärin juoda vaikka olut tai lonkero lasten nähden. Miehenikin ottaa n. kerran viikossa illalla lonkeron tai kaksi, joskus lastenkin nähden. Mutta minusta toisen täytyy olla juomatta. Molemmat eivät saa juoda samaan aikaan ihan siitä syystä että toisen täytyy olla ajokunnossa jos tarvitsee lähteä esim. päivystyksessä käymään :)

Mitään kännejä en kyllä antaisi mieheni vetää lasten nähden.

Lisään vielä että yleensä mies juo juomansa lasten jo nukkuessa koska lapset käyvät nukkumaan jo seitsämän jälkeen illalla.
Ja tuo määrä ei aiheuta miehelleni edes hiprakkaa :)

Meillä juodaan justa se 1-2 olutta/siideriä, lasi viiniä ruuan kanssa jne mutta humalassa tai edes hirpakassa ei olla lasten kanssa.
Mun mielestä se että voi muutaman ottaa lasten nähden opettaa myös lapsille normaalia suhtautumista alkoholiin. Omasta nuoruudestani muistan että hulluimpia alkoholin kanssa oli just ne absolutistien / kielteisesti viinaan suhtautuvien lapset, ja nyt vanhempana oon huomannut että ns nollalinjalla on alkoholistien lapset

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jo KOLMANNES ainakin isistä on alkoholin suurkuluttajia, eivät vain itse sitä tiedosta. Eli teistäkin joka kolmannen perheessä on alkoholin liikakäyttöä. Musta se on aika karmeaa.

=) no mun mies ei sitten kuulu tohon kolmannekseen vaikka lasten nähden saunakaljan juokin. Osti kaupasta 24 tölkkiä viikko ennen juhannusta ja vielä on kymmenkunta jäljellä

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Molemmat eivät saa juoda samaan aikaan ihan siitä syystä että toisen täytyy olla ajokunnossa jos tarvitsee lähteä esim. päivystyksessä käymään :)

Kuinka usein te käytte päivystyksessä? Mulla on vanhin 15 ja en oo koskaan joutunut sinne äkillisesti lähtemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Mun mielestäni lasten ei tarvitse nähdä edes sitä hiprakkaa/pikku pöhnää. Mutta mä olenkin tosi tiukkis tässä asiassa.

mulla on sama. ei oo lasten seura oikea seura humalaisille. edes pienelle tissuttelulle..

Kaikki vetoaa siihen mitä lapset tuntee ja kokee mutta mun lapset ovat varmaan ihan pöllöjä ku ei ne tunne eikä koe eikä huomaa mitään..

Oli kerran puhallus matkanvarrella ja lapset (6 ja 7veet) alko kyselemään, että mitä ja miksi. Sanoin, että alkoa kun juo niin muuttuu ja ei ole sama ihminen jnejnejne. Ai miten niin vastasivat. Yritin selittää, että joskus kun juon viiniä ruuan kanssa tai otan saunakaljan ni muutun ja haisen jnejne. Ai miten niin ne oli taas. Sitä sitten väännettiin, että kyllä nyt jotain pitää olla ja keskustelu loppui siihen, että lapsi totesi "ens kerrallla ku juot ni sano ni tuun koklaamaan haisetko ja katon ootko outo".

Siinä vaan totesin, että kun OIKEESTI olen miettinyt, että kuin paljon voi juoda ilman että lapset häiriintyy ni vastaus on meillä, että raja ei ole ylittynyt. Kännissä en koskaan ole, mutta ihan tasan joskus saattaa mennä autoilun alkoraja yli. Eli pientä hiprakkaa / pöhnää varmasti on ollut eikä lapseni siitä ole häiriintyneet.

Se on se normaalinläytön ja humalahaun ero, joskus tuntuu että absolutistit / alkoongelmaiset eivät tätä näe.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
Öh, ette te ole humalassa selvin päin, vaikka niin kuvittelisit. Usko pois, kyllä se käytös muuttuu ja lapsi jos kuka sen huomaa. Itselläni on lapsuudesta rutkasti kokemusta vanhemmista, jotka olivat vain vähän hiprakassa ja ihan "normaaleja" ja vaan "normaalia iloisempia". Olivatkin. Alkuun vaikutti kivalta. Sitten tajuttiin, etteivät ne vanhemmat ole oikeasti läsnä. Saman asian sai kertoa monesti, eivät huomanneet kuunnella. Lupasivat jotain, eivät aamulla muistaneet. Lupasivat usein enemmänkin, iloisella mielellä kun olivat. Tyhjiä lupauksia.

Tästä tulikin muistoja mieleen... Olin 7-vuotiaana tulenpalavasti heppahullu ja halusin ratsastustunnille. En muista olinko pyytänyt sitä jo joskus aiemmin, mutta eräänä lauantai-iltana saunan jälkeen isä sitten suostui. Minä TIESIN ettei isän lupauksiin voi silloin luottaa (meni saunakalja jos toinenkin), joten kirjoitin itse lapun "Minä lupaan että Jaana saa aloittaa ratsastustunnit jne.", ja pyysin siihen isän allekirjoituksen. Lapun kiinnitin eteisen seinään, että isä sen varmasti seuraavana aamuna huomaa.

Aika surullista, kun asiaa näin jälkikäteen ajattelee pienten lasten vanhemman näkökulmasta.

Jos ei voi olla iloinen ja hilpeä tai rentoutua ilman alkoholia niin silloin jokin on pahasti pielessä.
Siinä ei ole mitään pahaa että joskus ottaa esim. sauna oluen tai punkkua ruuan kanssa vaikka lapset olis kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Molemmat eivät saa juoda samaan aikaan ihan siitä syystä että toisen täytyy olla ajokunnossa jos tarvitsee lähteä esim. päivystyksessä käymään :)

Kuinka usein te käytte päivystyksessä? Mulla on vanhin 15 ja en oo koskaan joutunut sinne äkillisesti lähtemään.

Mutta jos joudut ja tulet sinne vaikkapa taaperon kanssa taksilla, ja olet sen verran humalassa että henkilökunta sen huomaa, niin paikalle kutsutaan lastensuojelu. Otatko sen riskin?

Mulle ei kuulu toisten sauna- ym siiderit eikä se, milloin niitä juo enkä ketään sellaisesta lähtisi tuomitsemaan. Mulla on vaan omasta lapsuudesta johtuva täysi nollatoleranssi juomiseen lasten aikana eli meillä ei juo yhtään pullollista/ lasillista mitään alkoholijuomaa kukaan aikuinen lasten aikana tai heidän ollessa kotona. Ei omat vanhemmat eikä mahdolliset sauna- ym.vieraat.