Enpä kauheasti osannut odottaa paljon mitään. Mutta joo, esikoisen kummit (lapsen isän veli vaimoineen) oli paljo enemmän lapsen elämässä kuin kuopuksen kummit (mun veli ja sen vaimo josta piankin tli eksä).
Mun kummit oli tärkeimmät murkkuiässä ja itsenäistymisiässä. Silloin olin siellä välillä öitä, asuinkin vähän aikaa jonkun kurssin tai muun opiskelun vuoksi, käytiin korjaamassa atuoa ja jopa saunomassa ja syömässä. En muista että meitä olis kauheasti kutsuttu, mutta ei koskaan myöskään torjuttu, päinvastoin olivat iloisia kun tultiin.
Miehen kummeihin ei ollut mitään yhteyttä, joulukortteja lukuunottamatta.
Itse kummina: vanhin kummilapsi on nyt kohta kolmekymppinen. Hän on poika. Olemme melko etäiset, siskoonsa olemme enemmän yhteyksissä. Yritin kyllä kovin hänenkin kanssa, mutta hän oli mieluummin toisen tädin kanssa (jolla oli samanikäinen poika). seuraava kummilapsi on ystävättäreni tytär, hänen kanssa pyrin olemaan paljonkin. On vähän mun lapsia nuorempi. On mennyt "laumassa" mukana; lahjat ehkä vähän arvokkaammat (kuten sille edellisellekin). Tänä vuonna ei saanut enää joululahjaa erikseen, kun on jo 22, edellisinä vuosina on vielä saanut. Nuorin on mun veljen tytär. Isänsä on siis kummi kuopukselleni. Olen lahjonut häntä ehkä vähän enemmän kuin veljeä, ja on ollut kyllä meillä noin kerran pari vuodessa viikonloppuvierailuilla, mutta eipä juuri enempiä (ja tääkin on enemmän kuin mitä veljeni on ikinä mun lapselle kummitellut).